”Suoraan silmien väliin”
Kuvanveistäjä Tapio
Junno (1940–2006) oli yksi niistä keskeisimmistä veistäjistämme, jotka
1960-luvulla uudistivat kuvanveiston jähmettynyttä perinnettä. Kansallisten
monumenttien ja pönäköiden poliitikoiden sijaan Junno oli kiinnostunut
jokamiehen arjesta – ihmisenä olemisen eksistentiaaliset ulottuvuudet saivat
hänen kauttaan aivan uudenlaisen tulkin.
Junnon taiteilijakollega Olavi Pajulahti (s. 1944) ja Galleria Ortonin Sirpa Viljanen ripustamassa Junnon piirustuksia.
Junnon tematiikka on usein viiltävää ja suoraan vaikeimpien
asioiden ytimeen osuvaa. Ainakin siinä mielessä hän on realisti. Hänen
veistoksensa ovat totta. Ne eivät myöskään tunnu muuttuvan pelkästään
taidehistoriallisiksi vaan ovat totta edelleenkin – jopa ehkä enenevässä
määrin. Hänen veistoksensa ovat totta sekä henkilökohtaisella tasolla että
yleisellä tasolla.
Monet Junnon veistokset perustuvat uniin ja niiden kautta
syntyneisiin runoihin sekä piirustuksiin – monen kuvanveistäjän tavoin Junnokin
oli ahkera ja armoitettu piirtäjä, mitä Ortonin näyttelykin hienosti tuo esiin.
Moni runo on lukijankin silmissä suoraan veistokseksi kuviteltavissa:
Saappaat aamulla
jalkaan panin
sattui savi toiseen
jalkaan
melkein putosin
totuus osoitti
sormella
suoraan
silmien väliin
Merkittävintä katsojan kannalta on kuitenkin se, minkälaisen
samastumispinnan Junnon tuotanto tarjoaa kenelle tahansa, joka uskaltautuu
miettimään elämänsä syvimpiä tuntoja. Junno on jokamiehen veistäjä – ehkä on
kuitenkin tunnustettava, että nimenomaan miehen,
minkä hän itsekin haastatteluissa tunnusti todetessaan, ettei tunne naisen
elämään niin hyvin.
Junnon kuvaama maailma outoine ja ennustamattomine
tapahtumineen on ehkä ahdistava, mutta niiden luoma tunnelma ei kuitenkaan ole
lohduton. Tätä problematiikkaa selventää ehkä taiteilijakollegan ja ystävän
Jorma Hautalan kommentti: ”Tapio Junnon pronsseissa ihmistä ympäröivä maailma
on alati uhkaava. Viiltävästä traagisuudestaan huolimatta teosten taiteellinen
kvaliteetti kääntää näkökulman positiiviseksi.”
Näin olen itse todennut näyttelyn yhteydessä julkaistussa
Junnon tuotantoa kartoittavassa kirjassa: ”Täytyy olla niin, että taitava
veistäjä kykenee muovaamaan veistokseen plastisten omaisuuksien lisäksi sisään
myös lempeyden ja rakkauden. Sen joka Junnosta henki myös ihmisenä.”
Tapio Junno oli sekä taitava ammattilainen, kuvanveistäjänä
armoton käsityöläinen, että myös suuri humanisti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti