Ryhtiä
katsomiseen
Silja Rantanen: Ulos
sulkeista. Nykytaiteen teosmuotojen tulkintaa. Kuvataideakatemia 2014.
Olen
usein miettinyt sitä, miten postmodernin katsotaan heittäneen modernismin
sääntöjärjestelmineen romukoppaan. Tähän on yhdistynyt jopa yritys poistaa
modernismiin liitetty muodon problematiikka kokonaan. Ketä se enää
kiinnostaisi?
Kaikki
taideteokset saavat kuitenkin jonkinlaisen muodon, eikä se useimmiten ole
satunnainen – paitsi jos taitelija päättää käyttää muotona nimenomaan
satunnaisuuden tuottamaa rakennetta, jolloin sitäkin on tarkasteltava yhtenä
muotoratkaisuna.
Nykytaiteeksi
määritellyillä teoksilla on kuitenkin paljon toisiaan muistuttavia piirteitä,
joiden taustalla on samanlaisia muotoon liittyviä ratkaisuja. Miksi olen
viimeisen 15 vuoden aikana nähnyt niin paljon valokuvateoksia, joissa esiintyy
selin kuvattu henkilö?
Kuvataideakatemian
tuorein tohtorin opinnäytetyö, Silja
Rantasen tutkimus nykytaiteen teosmuodoista pureutuu teosmuotojen
ongelmaan. Rantasella on tarkastelussaan pitkä ajallinen kaari, joka antaa
perspektiiviä ja tuo mukaan myös muotoon liittyvän muutoksen tematiikan.
Rantanen toteaa: ”Muodon käsite on muuntuva ja moninainen. Jokin, jota aiemmin
pidettiin muodottomana tai informalistisena, ei enää ole sitä.” Aika tuottaa
uusia jäsentelytapoja, ja ehkä juuri nyt on korkea aika katsoa nykytaidetta
tässäkin suhteessa.
Rantasen
tutkimus on ensyklopedinen muodostaessaan 16 teosmuodon analyysin, mutta
samalla se toimii – ehkä jopa riemastuttavasti – vailla taidehistorian tuottamaa
kaanonia. Hän on valinnut esimerkkimateriaalinsa yli 30 vuotta kestäneen
ammatillisen katsomisensa kautta eikä lähihistoriaa summanneen hierarkkisen
systeemin avulla. Epäilemättä näkökulmien valintaan on vaikuttanut myös hänen
toimintansa vuodesta 2010 maalaustaiteen professorina Kuvataideakatemiassa. Hän
on selvästikin kuunnellut oppilaitaan.
Rantasen
teoreettinen taustamateriaali on rikasta: mukana on yhtälailla tämän vuosisadan
alun Nicolas Bourriaudin
relationaalinen estetiikka kuin viime vuosisadan alun venäläinen formalismi,
joka tuntuu tekevän paluuta: olisiko jopa oireellista, että Kuvataideakatemian ensimmäinen
tohtori (2001) Jyrki Siukonen on
juuri julkaissut kirjan kirjallisuusteoreetikko Viktor Šklovskista
(1893–1984), joka on yksi tuoreimman tohtorin keskeisistä teoreettisista
lähteistä?
Moni
kysymys avaa Rantasen käsittelyssä uusia ulottuvuuksia, varsinkin kun mukana on
taiteilijan ammatillisen katseen ja pitkän kokemuksen tuottama tarkkuus ja
sellaiset lukutavat, jotka eivät ei-taiteilijalle aina juolahda edes mieleen.
Ja kuitenkaan Rantanen ei jää taiteen sisäisiin maailmoihin, vaan ulottaa
katseen jälkeen ajattelunsa filosofian, sosiologian ja ympäröivän yhteiskunnan
kysymyksiin. Myös toisiin taiteenlajeihin: ”Huomattavan monia moderneja ja
nykytaiteen teoksia on mahdollista ja järkevää analysoida toisten taiteenlajien
tulkintateorioiden avulla.”
Tutkimuksen
ensyklopedinen rakenne on selkeä. Hän aloittaa teosmuodoista, jotka ovat
sidoksissa moderniin: kuvan toisto, sarja, kollaasi, liikkuja, kaavakuva. Sitten hän jatkaa
taiteenlajien rajat ylittävillä teosmuodoilla: kuvaelma, paikka, pienoismalli, työhuone, luettelo, puheenvuoro. Ja koska yksi iso siirtymä
taidepuheessa on ollut näkökulman vaihdos substanssista kontekstiin sekä
representaatiosta presentaatioon, on loogista, että Rantasen kolmas pääryhmä
käsittelee taiteen ja todellisuuden yhtymiseen tähtääviä teosmuotoja: tosiasia, pitkä kesto, esine, kalvo ja raaka-aine.
Rantanen
ei ujostele esittää löydöksiään selkeinä väitelauseina. Koin osan niistä
suorastaan huoneentaulumaisiksi. Vaikkapa: ”Nykytaiteilijat tuottavat paikan
muotoisia taideteoksia, jotka voi tulkita taiteelliseksi synteesiksi
ripustuspaikasta, yhteisöllisestä paikasta ja diskursiivisesta paikasta. Paikka
on nykytaiteessa samalla kertaa tilakokemuksen aiheuttaja ja sen symboli.”
Näitä on kirjassa paljon.
Ihan
kaikkeen en Rantasen tutkimuksesta vastauksia saanut. Minua askarruttaa
vieläkin kysymys siitä, minkä teosmuodon alle sijoitettaisiin
nykyvalokuvataiteilijoiden mieltymys kuvata ihmisiä seisomassa selin kameraan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti