Virolaisen
grafiikan voittokulkua
Vuoden
2015 eri puolilla Suomea kiertänyt, virolaista grafiikkaa esittelevä näyttely Olemisen äärellä sisältää teoksia 23
virolaiselta graafikolta. Mukana on sekä asemansa vakiinnuttaneita mestareita
että nuoria tulevaisuuden tekijöitä.
Virge Jõekalda (s. 1963), Longing for the Spring, 2012.
Taidegrafiikan
asema on virolaisessa taiteessa ollut aina vahva. Onkin ehkä syytä palata ensin
historiaan. Kaikki vähänkin virolaista taidetta harrastavat tuntevat Eduard Wiiraltin (1898–1954), Pariisissa
vuosina 1925–39 vaikuttaneen mestarin, joka on epäilemättä Viron
kansainvälisesti tunnetuimpia taiteilijoita.
Mutta on
syytä tarkastella muitakin Wiiraltin aikalaisia, joista jotkut olivat hieman
vanhempiakin. Neuvostoaika opetti monet suomalaiset pitämään – toisinaan
ärsyttävän holhoavastikin – virolaisia vähäosaisempina serkkuina, mutta on
syytä painottaa myös sitä, miten reaaliaikaisesti virolainen taide on ottanut
kantaa maailman muuhun taiteeseen, jopa neuvostoaikana. Mutta myös ennen sitä.
Suomalainen unohtaa helposti sen, että esimerkiksi erilaiset eurooppalaiset
avantgardevirtaukset saapuivat Viroon jo 1910–1920-lukujen taiteessa – aikana,
jolloin Suomessa ei vielä osattu unelmoidakaan sellaisesta kubismista ja
konstruktivismista, joita Virossa tuolloin alettiin harjoitettiin.
Historiaa
ei kannata ottaa esiin pelkän esiin ottamisen takia. 1920-luvulla Tartossa
virinnyt avantgarde elää virolaisessa taiteessa edelleenkin monenlaisina
säikeinä. Vuonna 1923 syntynyt Eesti
Kunstnikude Rühm toi monia sekä keskieurooppalaisia että venäläisiä
virtauksia Viron taiteeseen, ja kun ne neuvostoaikana lakaistiin maton alle,
oli suorastaan luonnollista, että ne alkoivat elää omaa, osin maanalaista
elämäänsä nuoremman polven toimesta. 1920-luvun ryhmäläiset – Jaan Vahtra (1882–1947), Eduard Ole (1898–1995), Friedrich Hist (1900–1943), Felix Randel (1901–1977), Hendrik Olvi (1894–1972), Arnold Akberg (1894–1984), Edmond Arnold Blumenfeldt (1903–1946), Juhan Raudsepp (1896–1984) ja Märt Laarman (1896–1979) – ovat
jättäneet syvän jäljen virolaiseen kuvamaailmaan, myös taidegrafiikkaan. Kyse
oli myös soveltavasta ulottuvuudesta: esimerkiksi virolainen kirjakuvitus ja
kansitaide saivat varsinkin Vahtran ja Laarmanin myötä aivan uusi
ulottuvuuksia, joiden perinnöstä nautimme edelleenkin. Tähän joukkoon voi
lisätä vielä yhden avantgardistin lisää: taidemaalari ja -graafikko Ado Vabbe (1892–1961).
Ei ole
mitenkään liioiteltua todeta, että ilman EKR:ää esimerkiksi nykyään
vaikuttavien Leonhard Lapinin, Tõnis Vintin, Raul Meelin ja Siim-Tanel
Annusin teokset olisivat
todennäköisesti täysin toisenlaisia.
Virolaisen
taidegrafiikan vahvuuteen on toki muitakin syitä kuin pelkkä pitkälle yltävä historiallinen
lataus. Lyhyemmän lähihistorian voima on osin selitettävissä
institutionaalisista syistä – jotka nekin on palautettavissa osin
neuvostoaikaan. Vuonna 1968 alkunsa saaneen Tallinnan grafiikkatriennaalin
merkitys on ollut mittava. Alkuun triennaali pitäytyi virolaisessa taiteessa ja
eteläisissä naapureissa, mutta 1980-luvulta alkaen se on ollut varsin
kansainvälinen saavuttaen myös nopeasti kansainvälisen aseman yhtenä maailman
merkittävistä grafiikkatapahtumista. Tämän myötä osallistujien maantieteellinen
kirjo on ollut varsin laaja. Tapahtuman houkuttelevuus on luonnollisesti tuonut
mukanaan sen, että laadusta ei ole koskaan tarvinnut tinkiä. Kaikki uusimmat
kehityskulut – niin innovatiivisten tekniikoiden kuin ajankohtaisten
teemojenkin osalta – ovat taanneet sen, että sekä virolainen taideyleisö että
taiteilijat ovat olleet taidegrafiikan suhteen hyvin ajan hermolla.
Virolaisessa
taide-elämässä oli 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa omat kipupisteensä, joiden
myötä juopa vanhempien mestareiden ja nuoremman maailman taidemetropoleihin
suuntautuneen nuoremman tekijäkaartin kanssa syveni hetkeksi ja jolloin
edeltävien polvien pioneeripanosta taiteen vapauden puolesta ei ehkä osattu
arvostaa tarpeeksi, mutta tämäkin on tasoittunut – osin Suomea nopeammin.
Virolaiset
taiteilijat ovat oppineet elämään kollegiaalista taide-elämää toistensa kanssa,
eikä esimerkiksi ikärasismi tunnu nykyään olevan kovinkaan suuri ongelma. Olemisen äärellä -näyttelyssäkin oli
mahdollista nähdä vaikkapa Viron taiteen grand
old ladyn Vive Tollin (s. 1928)
teoksia sulassa sovussa 1980-luvun lopulla syntyneiden Hannah Harkesin (s. 1989), Gudrun
Heamägin (s. 1989) ja Lauri Koppelin
(s. 1986).
Menin kadulle kuvaamaan avajaisia ikkunan läpi – siis röökille –, ja tähän kuvaan loppui nykyisen digipokkarini tarina. Pudotin sen nimittäin katuun, ja se hajosi. Vasemmalta galleristi Anna-Maija Kajaste, Tuglas-seuran toiminnanjohtaja Jaana Vasama, kriitikkokollegani Heikki Kastemaa ja avajaispuheen pitänyt taidegraafikko Päivikki Kallio (s. 1952), joka muuten on opiskellut Tallinnan taideakatemiassa ja joka piti hyvän kaksikielisen puheen, jota innostuin kiittämään viroksi: "Sa rääkid nagu Kekkonen Tartus, suur tänu."
Mutta
onko virolaisella taidegrafiikalla yhteistä nimittäjää? Mikä siinä on virolaista?
Vanhempien tekijöiden suhteen on helppoa palata vielä neuvostoaikaan.
Virolaisista taiteilijoista tuli ahdistavassa ja kontrolloivassa yhteiskunnassa
mestareita luomaan piilomerkityksiä ja muutenkin tarinoita, joihin sensuurin
oli vaikea puuttua. Oli myös helppoa piiloutua yksityisiin maailmoihin, joissa
eksistentiaaliset kysymyksiin haettiin vastauksia usein vailla ilmeistä
yhteiskunnallista kontekstia. Myös luontosuhteella on aina ollut merkittävä
osuus virolaisessa grafiikassa. Luonto on aina tarjonnut ”luonteva” pakopaikka,
ja tämä koskee varmaan laajemminkin virolaista kulttuurielämää, mikä näkyy
monin tavoin edelleenkin. Olen monesti päätynyt siihen ajatukseen, että
virolaiset ovat animisteja. Heidän puillaan ja kivillään on sielu edelleenkin –
paljon voimakkaammin kuin suomalaisilla. Tämä näkyy myös siinä, miten
voimakkaasti kansanperinne elää virolaisessa taiteessa. Taidegrafiikassa ei
tosin ole sellaista suoranaista kansanperinteeseen pohjaavaa liikettä kuin
musiikissa, mutta säikeitä tästä näkyy monen tekijän töissä.
Nuorempi
virolaisten taidegraafikoiden polvi on ymmärrettävästi suuntautunut jo
voimakkaammin muualle globalisoituneeseen maailmaan, mutta heilläkin tuntuu
olevan taipumus iän ja viisauden myötä palata omalle maaperälleen. En
esimerkiksi voi välttyä vertaamasta Gudrun Heamägin Tallinnan muuttuvaan
kaupunkiin liittyvä tematiikkaa nuoren Leonhard Lapiniin. Molempien
rinnastusmateriaaliksi voi lukea yhtä hienoimmista virolaisista romaaneista,
johon palaan vähän väliä: Mustamäen ihmiskohtaloita sekä itse Mustamäkeä
paikkana kuvaava Mati Untin Syystanssi (Sügisball 1979, suom. 1980). Kaikissa näissä yhdistyy se
perusluonne, jota ehdotan virolaisen taidegrafiikan yhteiseksi nimittäjäksi:
metafyysisen tilan taju, elämän eksistentiaalisten ongelmien monipuolinen ristivalaisu
ja absurdin taju, jolla on epäilemättä vahvat juuret neuvostotodellisuudessa
mutta myös nykymaailman menossa, jossa ihmisten esittämät peruskysymykset
saavat jatkuvasti kummallisia vastauksia ja jonka koneistojen ahdistavuus
tuntuu sekin vain jatkuvan – oli vallassa mikä taho hyvänsä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti