Ja lisää rästejä. Voiman 2/17 liitteenä julkaistiin Häiriköt-päämajan Kansa taisteli. Kirjoitin siihen jutun, jossa vihdoin tajusin olevani sodan uhri:
Ilman
isoisää
Opiskelin
aikoinani muun muassa suomalais-ugrilaista kansatiedettä ja
kulttuuriantropologiaa. Ystäväpiiriini kuului tuolloin myös monia uskontotieteilijöitä
ja folkloristeja. Kaikilta näiltä perinnetieteiden aloilta opin yhden
yleispätevän arkiseen historiankulkuun liittyvän rakenteellisen seikan, joka
lienee edelleenkin ainakin osin paikkansa pitävä ja kaikkineen varsin
merkittävä: perinteet hyppäävät usein yhden sukupolven yli. Isovanhemman
statuksen saavuttaneet ihmiset ovat usein juuri niitä henkilöitä, joiden avulla
ylisukupolvinen perinne jatkaa elämäänsä. Tästä minulla on omaakin kokemusta:
kuvanveistäjäisäni, joka on myös saanut puusepänkoulutuksen, opetti pojalleni –
josta sittemmin tulikin puuseppä –kaikkia niitä hauskoja ja kiinnostavia
kädentaitoja, joita hänellä ei ollut minulle aktiivisempina ja kiireellisempinä
työvuosinaan aikaa opettaa. Tämä havainto veti vähän haikeaksikin.
Näen miltei joka päivän nämä merkit kahdessa naapurirakennuksessani. Ne ovat jälkiä Helsingin pommituksista, joissa isoisäni kuoli.
Olen
kasvanut ilman isänpuoleista isoisääni. Suutarina toiminut Teodor Vilhelm kuoli
Helsingin pommituksissa vuonna 1944. 1900-luvun sotaisuudet ovat tuottaneet
Suomeen paljon sotaorpoja. Vuosi 1918 tuotti noin 20 000 huoltajansa
menettänyttä lasta, vuodet 1939–45 jättivät jälkeensä noin 50 000 sotaorpoa. Sotaorvotkin
ovat traumojensa takia olleet hiljaa vuosikymmeniä, ja viime sotienkin tuottama
orpous on alkanut tuottaa muistelmakirjallisuutta ja yhteisen kohtalon jakaneiden
vertaistoimintaa vasta vuosituhannen vaihteessa – uhrien eläköidyttyä. Mutta
entä se hirvittävä kulttuurinen tappio, jonka sotaorpous on tuottanut
ylisukupolvisesti? Miten mitata arvo sille kaikelle, mikä on hävinnyt
potentiaalisten perinteensiirtäjien kuoltua liian aikaisin? Minkälaisin
menetelmin siirtää se esimerkiksi kansantalouden kielelle?
Ilman
isoisää kasvaminen ei ole erityisen traumaattista. En minä ainakaan koskaan
oikein osannut edes kaivata sellaista ihmistä, jota ei minulle ollut
olemassakaan – korkeintaan muutamassa tarinassa ja lähinnä yhdessä valokuvassa.
Se kaikki tuli vasta paljon myöhemmin.
Opiskelin
myös poliittista historiaa, ja silloin ehkä ensimmäistä kertaa aloin kaivata
isoisääni, joka sai vuonna 1918 kymmenen vuoden tuomion ja istui siitä osan
Tammisaaren yliopistossa, jossa oppi edes suutarinammattinsa. Olisi ollut
kiinnostava keskustella tenttikirjojen lukemisen lisäksi oman isosiän kanssa
noista tapahtumista, joista hänellä olisi ollut ensikäden tietoa – myös sitä
arjen historiaa ja mikrohistoriallista
tietoa, joka opiskeluaikoinani alkoi voimallisesti tulla mukaan historiankirjoitukseen.
Kuinka paljon paremmin olisinkaan ymmärtänyt vuoden 1918 tapahtumia! Tuli taas
varsin haikea olo.
En
onneksi koskaan ole oppinut itsenäisyyttämme sotien kautta, en heroisoimaan
sotimista. En toisaalta koskaan oppinut pitämään itseäni sotien uhrina, mutta
sitähän minä todellisuudessa olen. Nyt sen tajuan. Nyt vanhenevana miehenä
osaan kuvitella sitä, mitä kaikkea olisin voinut oppia, jos minulla olisi ollut
isoisä. Olisinko minäkin poikani tavoin oppinut joitain kiinnostavia
kädentaitoja, jos olisin lapsuudessani istunut Helsingin Toukolassa isoisäni
suutarinverstaan nurkassa? Olisinko oppinut ymmärtämään syvemmin Helsingin
työläishistoriaa, jota olen vanhemmiten oppinut rakastamaan, tuossa samassa
verstaassa juttuja kuunnellen ja ympäristöäni seuraten kuin vain myöhemmin
tenttimällä Heikki Wariksen kirjan Työläisyhteiskunnan
syntyminen Helsingin Pitkänsillan pohjoispuolelle?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti