tag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post5075521239643268164..comments2024-03-26T08:35:17.870+01:00Comments on Alaston kriitikko: Hieman Bilbaon tuhkimotarinan kääntöpuoltaUnknownnoreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-3536501507004084942012-02-29T16:55:10.172+01:002012-02-29T16:55:10.172+01:00On kai huomautettava, että teen itse aika ison ero...On kai huomautettava, että teen itse aika ison eron journalistina julkaisemieni artikkeleiden ja kritiikkien ja blogikirjoitusteni välillä. Ei yllä kirjoitettu ole 'artikkeli' vaan öisiä surffausshuomioitani. 'Agenda' toki on: toimia suomalaisen taide-elämän puolesta. Ja vastustaa taide-elämän elitististymistä.Alaston kriitikkohttps://www.blogger.com/profile/05897398372052187932noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-67430632182704804642012-02-27T16:06:05.212+01:002012-02-27T16:06:05.212+01:00Sinänsä ajatuksia herättävä artikkeli, vaikka läht...Sinänsä ajatuksia herättävä artikkeli, vaikka lähteinä käytetyt lehtiartikkelit eivät edustakaan akateemisessa mielessä uskottavuutta. Toimittajilla ja kriitikoilla kun on usein oma (taide)poliittinen agendansa.<br /><br />Ongelma tällaisissa isoissa ja kansainvälisissä hankkeissa on usein se, että ne eivät sovi Suomalaiseen käytäntöön eikä mielenmaisemaan. Sekä oopperatalo että musiikkitalo rakennettiin hirveiksi, esteettisesti ala-arvoisiksi laatikoiksi juuri siksi, että rahat "loppuivat" ja koska epämääräinen laatikkorakennus ei herätä turhaa kateutta.<br /><br />Isossa maailmassa taas rakennukset itsessään houkuttelevat matkailijavirtoja kuten Niemeyerin taidemuseo Niteroissa, Rio de Janeiron kupeessa, tai Gehryn Los Angelesin konserttitalo. Toki on tärkeää että rakennusten sisälläkin tapahtuu jotain merkittävää.<br /><br />Toinen ongelma on Suomalaisen taidekentän sisäänlämpiävyys. Jos isolla rahalla, oli se sitten sijoittajien tai kaupungin tai valtion, saisimme huomiota herättävän museorakennuksen pystyyn, mitä laittaisimme sinne sisälle? Suomalainen nykytaidehan on kansainvälisesti täysin marginaalista sekä määrällisesti että laadullisesti. Tätä voitte kaikki käydä kysymässä muualtakin kuin Guggenheimin kannattajilta. Tämä onkin koko prosessissa suurin ongelma. Sillä suomalaiset apurahataiteilijat pelkäävät että heidän tuherteluunsa varatut rahat menevätkin ulkomaisille, tunnustetuille taiteilijoille kun heidän teoksiaan esitellään ja ostetaan kokoelmiin. <br /><br />Jos taidetta halutaan käyttää vetovoimatekijänä jolla on myös positiivisia vaikutuksia kansantalouteen ja turistimääriin ei yhtälöä voi rakentaa kotimaisen taiteen, sen tekijöiden ja sitä arvostelevien kriitikoiden varaan. Valitettavasti meillä Suomessa ei ole kansainvälisen tason museo- ja taideosaamista. Jos haluamme saada sellaista, se pitää ostaa jostain.<br /><br />Suomen ilmatilaakin puollustavat Valmetin valmistamien lentokoneiden sijaan nykysin Hornetit. Nekin tulevat maamme rajojen ulkopuolelta ja maksavat aika paljon enemmän kuin yksikään museorakennus.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-57919452328204040662012-02-25T17:07:01.694+01:002012-02-25T17:07:01.694+01:00Kukkenheim on Kokoomuksen virallinen uskonto!Kukkenheim on Kokoomuksen virallinen uskonto!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-84296434445327095382012-01-18T16:14:04.704+01:002012-01-18T16:14:04.704+01:00Guggenheimit teräksen ja kaivosten juutalaisperhe....Guggenheimit teräksen ja kaivosten juutalaisperhe.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-54570512760783995512011-10-29T09:32:21.049+02:002011-10-29T09:32:21.049+02:00Guggenheimin tägäys hoidettu. Kiitos vinkistä!Guggenheimin tägäys hoidettu. Kiitos vinkistä!Alaston kriitikkohttps://www.blogger.com/profile/05897398372052187932noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-18140531276270276082011-10-28T17:42:30.043+02:002011-10-28T17:42:30.043+02:00Kiitos asiallisesta kritiikistä. Näistä kommenteis...Kiitos asiallisesta kritiikistä. Näistä kommenteista tulee mieleen, ettei rahasta (vieläkään) kai ole varsinaisesti puutetta. Sitä vaan ei ole kaupunkien ja julkisten yhteisöjen hallussa tarpeeksi, jotta voisivat tukea kulttuuria ja yhteistä hyvää. Missä lie, prosentin tai promillen hallussa.Eeva Berglundnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-46621407901050997042011-10-28T13:39:39.612+02:002011-10-28T13:39:39.612+02:00Kysymys on myös siitä keitä taide edustaa, kenen p...Kysymys on myös siitä keitä taide edustaa, kenen puolelle se asettuu. Artinfossa oli Ben Davisin eittäin hyvä artikkeli Occupy Museum- mielenosoituksesta ja nykytaiteen kuvioista - tähän samaan kysymysten kenttään asettuu myös Guggenheim, se on sitä taidetta sille yhdelle prosentille...<br /><br />http://www.artinfo.com/news/story/38975/why-i-support-the-occupy-museums-protesters-and-why-you-should-too/tuikehttps://www.blogger.com/profile/07601268052589313669noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-25308704442126584172011-10-28T13:38:23.925+02:002011-10-28T13:38:23.925+02:00Hei!
Kiitos hienoista ja laajapohjaisista Guggenh...Hei!<br /><br />Kiitos hienoista ja laajapohjaisista Guggenheim-kirjoituksistasi, vaikka en itse pidä "Guggenheim Helsinki -ideaa sinällään huonona. Suuret museot ja niiden johtaminen alkavat monessa maassa lähestyä normaalia liikkeenjohtamista suhdeverkostoineen. Useat uudet museo/kulttuurilaitosjohtajat Ranskassa ovat koulutukseltaan ekonomeja - ministeriötyökokemuksella ja kulttuurituntemuksella höystettynä. Myös ns. perinteisimpien suurien kulttuurilaitosten strategiat ja tulevaisuusvisiot alkavat yhä enemmän muistuttaa guggenheimismia - ainakin mitä juuri Pariisissa monia paikallisia kulttuuri/museoalan johtajia tavanneena kuulin. Mikä on mielipiteesi tästä kehityksestä jota ei voine estää valtionrahoituksen aletessa joka puolella maailmaa, mm. kansainvälisen finanssikriisin seurauksena? Millaisena näet realistiset vaihtoehdot suomalaisella taiteella, kulttuurivaikuttajille, Helsingille ja Suomelle nousta itse omin voimin kansainvälisen taidemaailman/kulttuuriturismin kartalle? Ja millä eväin he sen tekisivät? Mitä en itse huomannut kirjoituksissasi mainittavan oli Bilbaon Guggenheim museon vaikutus muihin Bilbaon alueen museoihin joiden kävijäluvut ovat myös kasvaneet radikaalisti, ilmeisesti osin koska paikalliset ihmiset ovat alkaneet kiinnostua museoista mm. niiden osoittauduttua paitsi kulttuurisesti ja sosiaalisesti myös taloudellisesti kannattaavksi ja osin koska taideturistit eivät käy kaukaiseen Bilbaoon mentyään vain yhdessä museossa, vaan useammassa.ArtBusinessPoliticshttps://www.blogger.com/profile/00077448425068751364noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-48785492294857783212011-10-27T22:38:15.586+02:002011-10-27T22:38:15.586+02:00Perskule, hienoa settiä! Nyt pitäisi vain hakkeroi...Perskule, hienoa settiä! Nyt pitäisi vain hakkeroida nämä tekstisi jotenkin sunnuntaihesarin sivuille kaikkien Apusen ym. myrkyttäjien uhrien luettavaksi.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-76516418397797917222011-10-27T17:43:08.487+02:002011-10-27T17:43:08.487+02:00Suurkiitos Otso! Arvostan todella kaikkea tekemääs...Suurkiitos Otso! Arvostan todella kaikkea tekemääsi taustatyötä ja tutkimusta!Pirjetta Branderhttp://www.pirjettabrander.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-24633230180406956302011-10-27T14:18:25.221+02:002011-10-27T14:18:25.221+02:00Hei,
voisitko tägätä Guggenheim-juttusi jotta ne l...Hei,<br />voisitko tägätä Guggenheim-juttusi jotta ne löytyisivät helpommin? Ilmeisesti lisää on tulossa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-47684238340267671822011-10-27T10:13:04.314+02:002011-10-27T10:13:04.314+02:00Kiitos Otso!Kiitos Otso!Faninoreply@blogger.com