tag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post8913419190216723730..comments2024-03-26T08:35:17.870+01:00Comments on Alaston kriitikko: Julkaistua 687: Taidemuseo ei saa olla messutilaUnknownnoreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-71513341646262103052015-09-06T14:37:01.001+02:002015-09-06T14:37:01.001+02:00Hienoa lukutaitoa edelleen. Jos ihan oikeasti olis...Hienoa lukutaitoa edelleen. Jos ihan oikeasti olisit lukenut juttujani, huomaisit etten ole lainkaan umpimielinen tai suvaitsematon. Niitä julkaistuja juttuja on tässäkin blogissa kohta 700 kuluneelta vähän yli viideltä vuodelta. Olen suvaitsematon vain silloin, kun taiteen vapautta loukataan näin räikeästi.Alaston kriitikkohttps://www.blogger.com/profile/05897398372052187932noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-65784695676480323172015-09-06T11:31:33.867+02:002015-09-06T11:31:33.867+02:00Jos näin, niin sitten jää jäljelle vain yksi kysym...Jos näin, niin sitten jää jäljelle vain yksi kysymys: miksi näin vihamielinen hyökkäys yhtä yksittäistä museota kohtaan? Eikö olisi aika toivottaa umpimielinen ja suvaitsematon taidekulttuuri Suomeen oikein näyttävästi tervetulleeksi ja avata adressi myös Kiasmaa vastaan. Samalla voisi vaatia takautuvasti Marimekko-näyttelyn saamasta ilmaisesta mainostilasta (ja henkisestä kärsimyksestä?) korvausta. Minä en siihen kuitenkaan nimeäni laittaisi, kuten en tähän aiempaakaan adressiisi. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-50536037387401420042015-09-05T21:05:52.325+02:002015-09-05T21:05:52.325+02:00Samaa mieltä.
Otso K.Samaa mieltä.<br />Otso K.Alaston kriitikkohttps://www.blogger.com/profile/05897398372052187932noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-5164462270038062562015-09-05T19:47:27.421+02:002015-09-05T19:47:27.421+02:00Mitä tekemistä on rahalla, jos riippumaton ja itse...Mitä tekemistä on rahalla, jos riippumaton ja itsenäinen taiteilija päättää tehdä yhteiskunta- ja kulutuskriittisen taideteoksen Coca-Colasta tai mistään muusta brändistä, Elovenasta? Jos yritys ei ole sitä taideteosta tekemässä eikä sen tekemisestä maksamassa, ei teoksella ole mitään tekemistä brändimarkkinoinnin kanssa - vaikka se olisi kauniskin. Se on taiteilijan oma näkemys ja ilmaisu. Leinosen Mäkkäripellesimulaatiot voisi samoilla perustein nähtävä brändimarkkinoinniksi. Jälleen, respect Jani! Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-86580572359248920682015-09-04T20:04:56.095+02:002015-09-04T20:04:56.095+02:00Käsittämätöntä miten väärin tai ohi ihmiset lukeva...Käsittämätöntä miten väärin tai ohi ihmiset lukevat koko ajan. En minä puhu nyt kriitikkona yksittäisten teosten arvosta. En minä ole edes nähnyt niitä. Ihan sama, mitä ne ovat. <br />Nyt on vain yksi asia: taiteen vapauteen uskovana ihmisenä odotan, että kansalliset instituutiomme ovat mukana mahdollistamassa sitä vapautta, jonka perustuslakikin turvaa. Ylikansallinen raha ei saa olla päättämässä sitä, mitä taidetta meille näytetään. Kansallinen taideinstituutio ei yksinkertaisesti saa olla brändimarkkinoinnin väline. Mistään muusta ei nyt ole kyse.<br />Ja mitä tulee uuden ja vanhan sopimisesta saman katon alle, olen esiemerkiksi kirjoittanut suorastaan ylistävän arvion Siffin näyttelystä Puut ovat runoja, joka oli juuri tällainen näyttely. Mutta se olikin sisällöllisesti motivoitu ja museon kokoelmiin sopiva toisin kuin tämä turhanpäivän Cokis-pläjäys.<br />Itse asiassa Siffi on ollut minulle suorastaan rakas museo.Alaston kriitikkohttps://www.blogger.com/profile/05897398372052187932noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2784714951993040026.post-4041392138408321222015-09-04T14:13:04.607+02:002015-09-04T14:13:04.607+02:00Olen nyt seurannut tätä keskustelua ja se on mieti...Olen nyt seurannut tätä keskustelua ja se on mietityttänyt minua kovin. On totta, että kriitikon työ on olla kriitikko - mutta jotain erikoista tässä keskustelussa on. On kummallista, kun kriitikko hyökkää näin voimallisesti taiteilijoita ja heidän itse valitsemiaan aiheita vastaan. Kukaan ei kuitenkaan puhu teoksista vaan enemmänkin siitä, että saako Coca-Cola-pulloa käyttää taiteen aiheena ja tuleeko taideteoksesta mainos, jos siinä on Coca-Cola. Tekikö Andy Warhol väärin, kun taituroi useita erilaisia Coca-Cola-pulloa esittäviä taideteoksia? Muu maailma on näitä ylistänyt, mutta suomalainen taidekriitikko pitää Warholin teoksia mainostamisena. Tulkinta sekin, joskin Warhol itse kulutuskriittisenä ja massatuotannon vastustajana varmasti nauraisi väitteelle. Entä Düsseldorfin akatemian veistostaiteen professori Joseph Beyusin oma tulkinta pullosta – sekin on väärin, eikä ainakaan taidetta? Siis mainostamista, ehkä jopa roskaa? Ei sovi Suomeen ja suomalaisille, ei ainakaan taidemuseoon? Vääränlainen taide on sensuroitava tai ainakin vietävä messukeskukseen? Onko niin, että jos aihe ei miellytä kriitikkoa, ei teos enää edusta kriitikolle taidetta - tekijästä ja toteutustavasta huolimatta? Minusta minulla on taiteen kuluttajana oltava oikeus saada nähdä erilaista ja myös uudenlaista taidetta -myös kansallisgallerioissa. Ei vain sellaista taidetta, joka kelpaa kriitikolle. Miksi minun pitäisi vain tyytyä vanhaan taiteeseen – miksi uusi ja vanha eivät sovi saman katon alle, eikö vanhan taiteen ystävät saa yhtään inspiroitua uusista ajatuksista? Tai päin vastoin? Ainoa mitä jäin kaipaamaan tämän kohutun kokoelman osalta…. Olisin halunnut nähdä vähän enemmän näitä kohuttuja teoksia? No, saamalla kävin katsomassa muutaman vanhan taulunkin – en olisi muuten vaivautunutkaan kyseiseen museoon niitä katsomaan. Win-win? Ja seuraavaksi Leinosen Kiasman kansallisgalleriaan katsomaan Elovenan, Subwayn, Mäkkärin ja ties minkä brändin mainoksia - Marimekon jo aikanaan siellä kävinkin katsomassa. (PS: Jani, kun kuitenkin luet tämän: oikeasti fanitan näitä teoksiasi!).<br />Anonymousnoreply@blogger.com