Taistelevaa
keramiikkaa?
Olen
koko taide-elämässä toimimiseni ajan joutunut aika ajoin miettimään
materiaalien ja tekniikoiden keskinäistä hierarkiaa, sitä kirjoittamatonta
sääntöjärjestelmää, joka asettaa esimerkiksi kuvanveistäjien käyttämät
materiaalit sekä useimpien tekijöiden että monen katsojan mielessä tiettyyn
rankijärjestykseen. Pronssi ja kivi ovat selkeästi arvokkaita ja ainakin
Suomessa myös puu – onhan meillä jopa modernismin kautta voimakkaat perinteet Kain Tapperin ja Mauno Hartmanin vahvistamina.
Viimeistään postmodernin myötä uskoisi näiden materiaalihierarkioiden romahtaneen, mutta näin ei vai ole jostain syystä käynyt. Modernismin säännöt on tuhottu moneen kertaan ja kaiken mahdollisen pitäisi mennä täydestä, mutta jostain syystä tämäkin vallankumous on ollut vain osittainen. Tuntuu siltä, että kaikista eniten tästä ovat joutuneet kärsimään keramiikkaa käyttävät taiteilijat.
Viimeistään postmodernin myötä uskoisi näiden materiaalihierarkioiden romahtaneen, mutta näin ei vai ole jostain syystä käynyt. Modernismin säännöt on tuhottu moneen kertaan ja kaiken mahdollisen pitäisi mennä täydestä, mutta jostain syystä tämäkin vallankumous on ollut vain osittainen. Tuntuu siltä, että kaikista eniten tästä ovat joutuneet kärsimään keramiikkaa käyttävät taiteilijat.
Keramiikka
on tuhatvuotinen käyttötaiteen materiaali, jonka perinteisin tai ainakin
useimmin ensimmäisenä mieleen juolahtava ilmentymä on varmaankin ruukku. Jos kuvataiteilija käyttää
ruukkua aiheenaan – kuten esimerkiksi taidegraafikko Tapani Mikkonen (1952–2014) usein teki, käyttää hän arvostettua ja
hyväksi havaittua metaforaa, jonka symbolinen sisältö on yksinkertaisesta
aiheestaan huolimatta monitahoinen ja -selityksinen. Mutta kun keraamiko tekee
ruukun, hänen mielletään tehneen sohvan vierustalle sijoitettavan
käyttöesineen, johon laitetaan normaalisti näyttäviä kukkia – vaikka se kuinka
sisältäisi samat symboliset ulottuvuudet kuin ruukun kaksiulotteinen kuva.
Tunnen
monta keraamikkoa, joiden kanssa keskustelu menee jossain vaiheessa väistämättä
siihen, mikä on heidän arvotuksensa ns. vapaamman taiteen harjoittajien
keskuudessa. Usein he ovat hyvin turhautuneita siitä, että heidän roolinsa on
usein olla ”vain keraamikkoja”. Tämä liittyy epäilemättä osin koulutukseen –
esimerkiksi pääsääntöisesti keramiikkaa käyttävällä kuvanveistäjä Tommi Toijalla tuskin on ollut
vaikeuksia tässä suhteessa, koska hän on valmistunut Kuvataideakatemiasta eikä
Taideteollisesta korkeakoulusta.
Toisinaan keraamikot ovat yrittäneet ratkaista tätä ongelmaa tekemällä sellaisia objekteja, joita ei taatusti voi käyttää mihinkään muuhun kuin ikään kuin funktiottomaan taideteoksena olemiseen. Toisinaan tämä on tuottanut ärsyttävän alleviivaavaa ja väliin vähän surkuhupaisaakin tulosta.
Toisinaan keraamikot ovat yrittäneet ratkaista tätä ongelmaa tekemällä sellaisia objekteja, joita ei taatusti voi käyttää mihinkään muuhun kuin ikään kuin funktiottomaan taideteoksena olemiseen. Toisinaan tämä on tuottanut ärsyttävän alleviivaavaa ja väliin vähän surkuhupaisaakin tulosta.
Kuvanveistäjä
Tiia Matikainen (s. 1975) on
valmistunut Taideteollisesta korkeakoulusta ja sen lisäksi, että hän on
Kuvanveistäjäliiton kokelasjäsen, hän on myös Teollisuustaiteen Liitto Ornamon
jäsen. Kaiken tämän tietäminen antaa minulle ennakkoasenteen, jonka kanssa on
tehtävä töitä. Olen siis valmistautunut menemään ”keramiikkanäyttelyyn”.
Ensimmäinen itselleni asettama työtehtävä onkin tiedostaa asenteeni jäykkyys.
Miksi hemmetissä minun on aina ajateltava näin? Enhän minä mene koskaan
esimerkiksi ”kivinäyttelyyn”, kun menen katsomaan ystäväni, kuvanveistäjä Matti Nurmisen näyttelyä – tai
”temperanäyttelyyn”, kun menen katsomaan toista ystävääni, taidemaalari Olavi Pajulahtea.
Siitä
ei ole kuin viikko aikaa, kun kävin Tallinnan Taidehallissa katsomassa mittavaa
ja poikkeuksellisen hienoa keramiikkanäyttelyä – se oli muuten suomalaisen Pekka Paikkarin kuratoima. Suurimman
osan ajasta minulla oli sellainen tunne, että minun oli pakotettava itseäni
katsomaan sitä avoimesti ja ennakkoluulottomasti kuin taidetta – huolimatta
siitä, että se oli keramiikkaa. Vasta tämän taistelun jälkeen se alkoi tuntua
vaikuttavalta. Vähän kuitenkin jäi vaivaamaan se, että taitavassa keramiikassa
oma huomioni tuntuu jäävän usein vain pintapuolisen esteettiseksi – on kuin
keramiikassa virtuoosimainen taito ja tietty esteettinen herkkyys olisivat
ainoita asioita. Teosten sanoma tuntuu jäävän usein aika vaisuksi.
Tiia
Matikainen tuntuu – ainakin tämän katsojan mielessä – ratkaisseen monia edellä
esittämiäni ongelmia. Unohdin hänen näyttelyssään nopeasti materiaalin. Alkoi
nopeasti tuntua siltä, että materiaali oli alisteinen sanomalle eikä
toisinpäin. Tämä on tietysti yksinkertaistus, mutta näitäkin asioita tulin
miettineeksi, ja on niitä ehkä syytä joskus miettiäkin.
Matikaisella
on omastakin mielestään selkeä sanoma. Näin hän kirjoittaa: ”Haluan teoksillani
osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun siitä, miten arvotamme ihmisiä, ja millaisia
rooleja ja vaatimuksia yhteiskunta meille asettaa. Minua kiehtoo ihmiselämän
absurdius, ihmisluonto kaikenlaisine vääristymineen – mutta myös ajatus
armollisuudesta. Tuottaako armoton aikamme liikaa raunioita?”
Suuri
osa Matikaisen teoksista on seinälle ripustetun trofeen eli metsästysmuiston
kaltaisia esineitä. On tietenkin sattumaa, että trofee on tullut juuri nyt
voimakkaasti julkiseen keskusteluun, kun amerikkalainen hammaslääkäri ampui
tunnetun ja rakastetun leijonan Zimbabwessa, mutta sattuma on osuva. Näin
taiteilija ottaa haltuunsa erään totutun esittämistavan ja kyseenalaistaa sen
käyttämällä trofeina jotain aivan muuta: suojaan hakeutuvia ja piiloon
työnnettyjä ihmisiä, hajoavaa mieltä. Tätä tukee myös materiaali: keramiikkaa
on näennäisen kovaa mutta samalla haurasta ja helposti hajoavaa. Juuri näissä
teoksissa rikkimenon uhka antoi teosten sanomaa vahvistavan materiaalisen
ulottuvuuden. Kukkaruukun rikkoutuminen voi olla harmillinen vahinko, mutta
ihmismielen rikkoutuminen on vahva kuva.
Olin
vaikuttunut. Tulin myös vähän ylpeäksi, kun mieleeni tuli uusi ilmaisu:
taisteleva keramiikka. Sitä Matikaisen työt ovat. Niiden kautta myös
ennakkoasenteet keramiikkaa kohtaan voivat taas muuttua. Taistelu jatkuu
silläkin rintamalla.
***
PS. Mainitsemani Tallinnan Taidehallin näyttely Tule lummuses (Tulen lumoissa) on edelleenkin päällä, 16.8. saakka. Jos käytte viikon sisällä Tallinnassa, älkää jättäkö väliin. Kyse on Kohilassa sijaitsevasta näillä asteilla ainutlaatuisesta anagama-uunista, jota on käytetty jo 15 vuoden ajan kansainvälisissä työpajoissa. Ripustus oli aika runsas ja sellaisena vaikuttava:
Sergei Isupovin (s. 1963) näkemys anagamasta, suoraan taidehallin seinään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti