1%,
veroparatiisit ja taide
Panaman
paperit tuottivat pettymyksen. Nordean kyseenalaisten menettelytapojen lisäksi
juuri muuta ei selvinnyt. Kuka olisi kiinnostunut Keke Rosbergin raha-asioista ja miksi olisikaan? Ei hän ole osa
yhteistä todellisuuttamme, eikä hänen entisillä tai nykyisillä tekemisillään
ole sen kummempaa yhteiskunnallista merkitystä.
On
vähän hävettävä tunnustaa, että odotin huonoja uutisia ja petyin, kun niitä ei
tullutkaan. Jotain oireellista kertoo se, että haluaa poliitikoiden kärähtävän.
Tiedän, että on epä-älyllistä toivoa näkevänsä oman maansa ministereitä –
esimerkiksi Juha Sipilän ja Anne Bernerin – kansainvälisten
roistojen joukossa, mutta juuri niin tapahtui ja haluan sanoa sen julki, vaikka
se olisi vielä epä-älyllisempää kuin sen salainen toivominen.
Taidekriitikkona
olin myös kiinnostunut siitä, mitä paperit kertoisivat taidemaailmasta.
Taidebisnes on isoa bisnestä: The European Fine Art Fairin (TEFAF) vuotuinen
raportti kertoo, että vuonna 2015 kansainvälisen taidekaupan arvo oli 63,8
miljardia dollaria. Globaali taidekauppa on siis Suomen valtion budjetin
luokkaa.
Tässä Artsysta nostoja TEFAF:in viimeisimmästä raportista.
Taidekauppa
on hämäräbisneksen luvattua aluetta. Kymmenien miljoonien maalaukset menevät
suurten huutokauppahuoneitten kautta ”tuntemattomille ostajille”. Galleriat
pitävät asiakastietojaan liikesalaisuuksina. Kauppa on läpinäkymätöntä ja tarjoaa
eväät rahanpesulle ja veronkierrolle. Tämän lisäksi alaa vaivaa väärennetty ja
varastettu taide.
Oli
odotettavissa, että Panaman papereista löytyisi myös taidekauppaa, ja näin kävikin.
On
sanottu, että Geneven vapaasatama olisi maailman paras taidemuseo, jos se olisi
museo. Vuonna 2013 siellä oli säilöttynä 1,2 miljoonaa taideteosta. Yksi näistä
tuli esiin Panaman papereissa, Amedeo Modiglianin
Istuva mies ja kävelykeppi (1918) –
arviolta 22 miljoonan euron arvoinen maalaus. Teoksen omistusoikeudesta on
käyty kiistaa sen oltua huutokaupassa vuonna 2008. Vastakkain ovat
yksityishenkilö, joka väittää natsien varastaman maalauksen kuuluvan hänelle,
ja Helly Nahmad Gallery, jonka kautta teos tuli huutokauppaan mutta joka
väittää, että se ei koskaan ole omistanut teosta. Paperit kertovat kuitenkin,
että teoksen omistanut panamalainen International Art Center on Nahmadin taidemoguliperheen
yhtiö. Teos on tällä hetkellä takavarikossa, ja oikeutta käydään.
Amedeo Modigliani (1884–1920), Istuva mies ja keppi, 1918.
Toinen
tapaus kertoo, minkälaisia pikavoittoja taiteella voi tehdä. Vuonna 1997
manhattanilaisen keräilijäpariskunnan Victor
ja Sally Ganzin modernin taiteen
kokoelma myytiin Christie’sillä New Yorkissa 206,5 miljoonalla dollarilla. Paperit
paljastavat, että kokoelma ei tullut myytiin Ganzeilta vaan brittimiljardööri Joseph Lewisilta, jonka Tyynen
valtameren Niuelle rekisteröity Simsbury International Corp. oli ostanut
kokoelman Ganzeilta muutama kuukausi aikaisemmin 168 miljoonalla dollarilla.
Paljonkohan 38,5 miljoonan dollarin pikavoitosta maksettiin veroa?
Ganzien Pablo Picasso (1881–1973), Les Femmes d'Alger (version 0), 1955. Tästä maksettiin 31,9 miljoonaa dollaria vuonna 1997 ja 180 miljoonaa dollaria vuonna 2015.
Kolmas
tapaus oli inhimillistä avioerodraamaa. Venäläinen liikemies ja ”filantrooppi” Dmitry Rybolovlev – nettoarvo 8,5
miljardia dollaria – siirsi taidetta Brittiläisille Neitsytsaarille Xitrans
Finance Ltd:n omaisuudeksi piilottaakseen teokset avioero-oikeudenkäynniltä.
Rybolovlel teki ilmeisesti maailmaennätyksen jouduttuaan maksamaan
sveitsiläisen tuomioistuimen myötä vuonna 2014 exälleen Elenalle 4,5 miljardia dollaria korvauksia.
Löytyi
papereista myös Azerbaidžanin
presidenttiperhe, Ilham Alijev ja
hänen kaksi tytärtään, joista Leyla
Alijeva on maailmanluokan taidepeluri, joka muun muassa järjesti
Azerbaidžanin paviljongin viime vuoden Venetsian biennaalissa. Siinä, että
näiden läpeensä korruptoituneiden Absurdistanien hallitushuoneilla on veroparatiisirahaa,
ei ole mitään yllättävää. Se sijaan sillä, että heistä on tullut legitiimejä
pelureita taidekentällä, on oma merkityksensä. Ja sillä, että moni heistä on
ns. PEP (politically exposed person)
– Lontoossa asuva Leylan seurapiiriin kuuluvat muun muassa prinssi Andrew sekä entinen ministeri ja komissaari Lord Mandelson – ja sitä kautta
monipuolisesti verkostoitunut ja kyvykäs korruptioon tai ainakin moraalisesti siihen
verrattavissa olevaan hyväveliveljeilyyn.
Leyla Alijeva, enkä kehtaa sanoa mitään sovinistista, kokisivat ruman kuraattorin kateutena.
Mutta
pitäisikö näiden rahojen kiinnostaa meitä sen enempää kuin Rosberginkaan?
Pitäisi, sillä on olemassa tahoja, jotka haluavat parhaillaan kammeta Suomen
taide-elämää elitistisempään suuntaan ja joilla on halua osallistua 1%:n
taideleikkiin ostamalla vain nimekästä luksustaidetta ja istua huvipurren
kannella Venetsiassa joka toinen vuosi. Tästä kertoo esimerkiksi se, että
taiteilijoiden paikkana tunnettu Helsingin Taidehalli esittelee Liechtensteinista
operoivan lontoolaisen sionistimiljardöörin ja ”filantroopin” Poju Zabludowiczin – nettoarvo n. 1,5
miljardia puntaa – ja vaimonsa Anitan
taidetta ja että Poju istuu Kiasman Tukisäätiössä ja että kyltymätöntä
Guggenheim-kiimaa on tunnettu Helsingin hallinnossa jo vuodesta 2011 ja että
Poju istuu myös Guggenheim Helsingin Tukisäätiön hallituksessa. Samoista
piireistä on tuttu hieman omempi miljonäärimme ja luksustaiteen keräilijä Rafaela Seppälä. Hän on yksi Sanoman
Oyj:n pääomistajista, mikä on saanut monen taidekentän toimijan kysymään sitä,
miksi Helsingin Sanomissa ajetaan
niin ponnekkaasti Guggenheimin tuloa Helsinkiin.
Onneksi
on myös tahoja, joille taiteella on ihan muu merkitys kuin luksuselämä. Onneksi
on toisenlaisia keräilijöitä: menkääpä katsomaan Heinon perheen kokoelmaa Helsingin taidemuseossa (28.8. saakka) ja Seppo Fräntin kokoelmaa Helsingin
Lapinlahdessa (29.5. saakka).
Seppo Fräntin kokoelmanäyttely Haava (29.5. saakka) Lapilahdessa. Kävin katsastamassa villin kokoelman 24.4., jolloin Tuula Arkiokin sattui olemaan paikalla kommentoiden myönteisesti Fräntin intoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti