Viikko sitten Galleria Ortonissa juhlittiin kuvanveistäjä Ossi Somman (s. 1926) 90-vuotijuhlanäyttelyä (2.–27.5.). Sunnuntaina ripustettiin ja maanantaina avattiin – ja mestari tikissä mukana molemmissa. Avajaispuheen piti sijastani Pirkko Lahti – ja hyvin puhuikin. Tässä esittelyni Ossista gallerian verkkosivuille:
Kristitty
kommunisti
Kuvanveistäjä
Ossi Somma (s. 1926) juhlistaa
90-vuotista taivaltaan pienimuotoisella retrospektiivilla Galleria Ortonissa.
Mukana on teoksia peräti seitsemältä vuosikymmeneltä.
Pronssi painaa, mutta onneksi paikalla oli kaksi väkivahvaa kuvanveistäjää, Pekka Kauhanen (s. 1954) ja Matti Peltokangas (s. 1952). Olavi Pajulahti (s. 1944), Sirpa Viljanen ja Paula Nurminen (s. 1969) valvovat tarkasti.
Ossi
Somma on iso lempeä mies, josta henkii rakkaus rauhaan ja kanssaihmisistä
välittämiseen. Hän on koko uransa ajan ollut tinkimättömän yhteiskunnallinen
taiteilija – mutta on samalla onnistunut luovimaan menestyksekkäästi taidemaailmaa
aikoinaan vaivanneissa puoluepoliittisten taisteluiden karikoissa. Somma on
silti puolensa valinnut: hän on ihmisen puolella – kulutuskapitalismia,
riistoa, ahneutta, vihaa ja sotaa vastaan. Itse hänellä on ollut usein tapana
nimittää itseään ”kristityksi kommunistiksi”.
Mestari valvoo ripustamista samppanjalasi kädessään.
Toisin kuin monet avoimesti
poliittiset taiteilijat, Somma on taiturimaisesti välttynyt ahtaalta lokeroinnilta.
Yksi selitys lienee se, että hän on veistäjänä tavattoman monipuolinen. Hän on
kuin hybridi, jossa yhdistyvät klassisen veistotaiteen plastiset ihanteet ja
ITE-taiteen rajaton mielikuvitus ja räyhäkkyys. Hänen tuotannossaan näkyy jälkiä
yhtälailla Auguste Rodinin ekspressiivisyydestä kuin 1950-luvun klassista
perinnettä ja nykyaikaa yhdistäneestä italialaisesta kuvanveistosta. Somma
täydensi suomalaisia opintojaan ja epäilemättä taidenäkemystäänkin myös
venäläisen realismin keskeisessä opinahjossa, Repin-instituutissa Leningradissa
vuosina 1966–67.
Somma ei
koskaan ole ollut mikään yksinäinen taiteilijanero vaan on tottunut myös
yhteistyöhön: 30 vuoden yhteistyö veistäjäkollegoiden Reijo Paavilaisen ja
Pertti Mäkisen kanssa on tuottanut ties kuinka monta palkintosijaa
veistoskilpailussa. Palkintosijoja hän on kahminut yksinäänkin.
Sinikka-vaimo, Ossi ja Galleria Ortonin Seppo Seitsalo jatkoilla – Nokian poikia molemmat.
Somman
mittavin – tai ainakin eniten tekijänsä näköinen – saavutus on ehkä kuitenkin hänen
kotinsa ympärille muotoutunut veistospuistonsa ja pysyvä näyttelynsä Kulutusyhteiskunta muuttuu Danten helvetiksi.
Somman
taiteilijanlaadusta pääseekin parhaiten perille, kun ajelee Tampereelta Nokian
kautta länteen: Siuron valtatie 167:ssa sijaitsee Penttilän koulu, Somman
asunto ja työhuone, mutta ennen kaikkea huikea pysyvä näyttely, joka on avoinna
vieraille aina. Puistossa voi kävellä koska tahansa, ulkorakennuksiin voi mennä
omia aikojaan sisälle ja sytyttää valot. Ympäristöön levittäytyvät lukemattomat
eri tekniikoilla toteutetut veistokset luovat dantelaisen helvetin maailman,
jossa on usein mukana sarkastista huumoria. Useissa veistoksissa on mukana
Somman keskeinen symboli: tuoli, joka symboloi valtaa, ahneutta ja tavaraa.
Näitä hamuava ihminenkin muuttuu Somman teoksissa usein itsekin tuoliksi,
osaksi tuolia.
Surullista
on tietenkin se, että Somman 1950-luvulta alkanut taistelu on edelleenkin ajankohtaista.
Ensimmäinen tuoliveistos, vuonna 1954 valmistunut asunnotonta alkoholistia tyhjässä
tuolimeressä kuvaava veistos Unohdettu
olisi voitu tehdä tällä viikolla tätä päivää kuvaten.
Viimeinen kuntourheilija pyöräilee Ossin pihapuussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti