Meinasi täällä pöpelikössä unohtua, että ennen lähtöäni tänne oli viime keskiviikkona syksyn ensimmäinen Helsingin taidemuseon johtokunnan kokous. Pöytäkirja tästä linkistä. Käsittelimme museon lausuntoa Kulttuuritoimen organisointia sekä yhteistyön malleja ja prosesseja selvittäneen työryhmän raportista. Minä esitin, että emme voi antaa puoltoa, koska en voi hyväksyä raportissa esitettyä Helsingin taidemuseon ja Helsingin kaupunginmuseon johtokuntien yhdistämistä. Kimmo Sarje (s. 1951) kannatti vastaehdotustani. Kokoomuksen Jukka Seppinen esitti kuitenkin pöydällepanoa, ja tähän päädyttiin lopulta yksimielisesti, jotta jäsenet saisivat vielä miettiä asiaa. Ylimääräinen kokous pidetään ensi torstaina, jolloin en pääse paikalle, mutta uskon ja toivon, että varamieheni Saija Salonen toimii viisaasti.
Ja miksi vastustin? Siksi, että koen johtokuntien yhdistämisen olevan askel kohti kokkareiden ja vihreiden toivomaa superlautakuntaa, joka vähentäisi demokratiaa ja antaisi pirulle pikkusormen: kaikkien asioiden yhdistäminen helpottuisi taas askeleen verran, ja pelkona tässä on esimerkiksi Oulun valitsema suunta. Kun Oulussa museotoimi yhdistettiin, nähdään taidemuseossa nyt ensimmäistä kertaa taiteen sijaan dinosauruksia.
Olen sitä mieltä, että taidemuseon johtokunnan on helpompi omana itsenään sitoutua taidemuseon kehittämiseen ja hankkia toimessaan myös lisää asiantuntemusta. Kahden laitoksen yhteisessä johtokunnassa tämä sitoutuminen olisi selvästi vähäisempää, koska hallittavia asioita tulisi runsaasti lisää. Lisäksi museot ovat selvästi erilaisia: kaupunginmuseo on muistiorganisaatio, kun taas taidemuseo suuntaa muistin lisäksi enemmän tulevaisuuteen ja on mukana uudistamassa kaupungin taidepolitiikkaa. Tehtävät ovat siis varsin erilaisia, ja luulenpa, että kaupunginmuseon johtaminen on populistisesti katsoen kivempaa, kun saa nostalgisesti olla rakentamassa omaa menneisyyttään. Taidemuseon johtaminen on puolestaan paljon ristiriitaisempaa, koska siinä joutuu venyttämään omaa joustavuuttaan avoimen ja ennustamattoman nykytaiteen ja tulevaisuuden suhteen. Pelkona tästä johtuen on myös se, että yhteisen johtokunnan kokouksissa taidemuseo voisi jäädä helposti alakynteen, jos joistain asioista tulisi keskinäistä kilpailua.
Museo esittää puoltamista vedoten muun muassa suunnitteilla olevaan yhteiseen kokoelmakeskukseen. Ymmärrän synergiaedut, mutta tämä järkevä hanke on edennyt hyvin ilman johtokuntiakin, joten en pidä sitä lainkaan kelvollisena argumenttina.
Toki minä ymmärrän senkin, että museot eivät todellisuudessa kaipaa johtokuntia lainkaan, koska niissä amatöörit yrittävät toisinaan sössiä operatiivisissa asioissa, jotka eivät kuulu heille, ja mitä kauempana johtokunta on ytimestä, sitä helpompi sitä on pitää pelkkänä kumileimasimena. Tätähän ei kukaan koskaan sano ääneen, mutta näin se vain on.
Elämme kuitenkin kunnallisessa demokratiassa, ja haluan pitää tämän seikan aidosti toimivana. Siksikin tein vastaehdotuksen.
Nyt vetäydyn pöpelikköön tekemään ihan omia hommiani.
Näyttelykuvia ja kritiikkejä sekä metakritiikkiä, päiväkirjamerkintöjä ja satunnaisia hajahuomioita taiteesta – sekä nähdystä että luetusta
keskiviikko 27. elokuuta 2014
tiistai 26. elokuuta 2014
Julkaistua 547 & Virossa 128: Eikö äiti saa pieraista?
Olen ollut vähän aikaa hiljaa. Olen nimittäin täällä, missä nettiyhteys toimii vain kuvassa näkyvän ulkopenkin nurkalla – jos tuulee lännestä ja sataa, on yhteys haasteellinen, niin kuin nykyään sanotaan:
Tarkemmin sanoen: olen Põiden kunnassa, Talilan kylässä ja Endrikun talossa Saarenmaalla, ja saatan olla vielä aika pitkään täällä, koska kirjoitan kirjaa. Hanhet huutavat, ja naapurin yli 70-vuotias leskirouva Ilme hakkaa halkoja. Omena tipahti juuri kuvassa näkyvästä puusta, mutta painovoima on jo keksitty, joten ei minun tarvitse ajatella mitään. Minä viihtyy, kuten Kari Aronpuro aikoinaan totesi.
Viime viikolla kävin kuitenkin Pasilassa studiossa, kun Yle Radio 1:n Kultakuumeen kolumnit alkoivat taas. Tässä syksyn ensimmäinen:
Eikö
äiti saa pieraista?
Olen
viime aikoina tv:tä katsoessani seurannut alkoholin vastaista kampanjaa, jossa
kuvaillaan esimerkin voimaa. Äiti pieraisee, äiti röyhtäisee, äiti kaivaa
nenäänsä. Söpö tyttölapsi seuraa esimerkin voimaa ja tekee samoin. Minua
naurattaa, ja tunnen samalla sovinistisen piston sydämessäni, koska tiedän
nauruni syyn. Pieruhuumorihan on meille kaikille tuttu laji, mutta yleensä vain
äijät pierevät. Tässä tapauksessa huumori syntyy peräti kahdesta syystä. Kyse on huumorin ns. inkongruenssiteoriasta, siitä että
huumori syntyy havaitessamme toisiinsa yhteen sopimattomia elementtejä, jolloin
erilaisten ideoiden välille syntyy yllättävä ja odottamaton yhteys. Kampanjassa
vääriä yhteyksiä on peräti siis kaksi: julkisuudessa ei yleensä piereskellä,
mutta pienet tytöt muodostavat lajin, jonka ei pitäisi piereskellä lainkaan –
paitsi vauvoina. "Prinsessat eivät piere."
Ensin olin huvittunut, mutta
nähtyäni spotteja useampaan kertaan olen jopa vähän närkästynyt. Onko tässä nyt
oikeasti huono esimerkki? Eivätkö ihmiset saa piereskellä kotonaan lastensa
kuullen? Pitäisikö mennä vessaan piiloon?
Sitten muistin vanhat
kansanviisaudet: ”Joka pierua pidättää, se muutakin salaa.” Tai suorastaan
lääketieteellisen viisauden: ”Joka pierua pidättää, saa taudin tahallaan.” Lääketieteellisellä
viisaudella lienee vinha perä, niin kuin kansanviisauksilla toisinaan on:
pidättäminen voi olla epäterveellistä, koska suolistossa olevat myrkylliset
kaasuainesosat imeytyvät takaisin kehoon ja rasittavat elimistöä. Koskee tämä
muutakin pidättämistä: Rudolf Steiner
esimerkiksi kirjoitti aikoinaan aivastuksen pidättämisen huonoista
seuraamuksista, mutta kun aivastamme, pyydämme yleensä anteeksi. Näin meitä on
opetettu. Miksiköhän sitä pitää pyytää anteeksi?
Yksinkertainen vastaus on se, että
sitä mukaa kun kulttuurinen evoluutio on korvannut biologista evoluutiota, on
luonnon – muun muassa luonnollisten ruumiintoimintojen – kieltäminen lisääntynyt.
Kulttuuri on aina hierarkkisesti järjestynyt. Kun näen elokuvan, jossa äijät
piereskelevät tai kaivavat muniaan, tiedän että miehet esittävät henkilöitä,
jotka eivät ole ns. sivistyneitä tai että he kuuluvat todennäköisesti ns.
alempiin yhteiskuntaluokkiin. He ovat siis lähempänä eläintä.
Kulttuurievoluutio tuottaa myös
jatkuvaa erikoistumista. Se, että kykenen näkemään muniaan kaivavia äijiä
elokuvissa, johtuu siitä, että on olemassa sellaisia kulttuurisesti
konstruoituja fiktiivisiä lajeja kuin ’huumori’ tai ’realismi’ – äijät sopivat
molempiin.
Yksi sallimisen alue on myös kuvataide.
Jos purkittaisin ulostettani ja yrittäisin myydä sitä, minua pidettäisiin
hulluna – ja myös terveydelle vaarallisena. Mutta kun italialainen taiteilija Piero Manzoni vuonna 1961 purkitti 90
purkillista ulostetaan ja nimesi sen Taiteilijan
paskaksi, sitä nimitettiin taiteeksi. Itse asiassa siitä tuli
taidehistoriallisesti merkittävä teko, ja hänen viimeisin Sothebyn huutokaupassa
myyty 30 gramman purkkinsa tuotti liki 100.000 dollaria. Jos minä menisin
kolera-altaaseen kuselle, saisin teostani sakot. Presidentin linnan edustalla
seisoo tällä hetkellä kuvanveistäjä Tommi
Toijan kahdeksanmetrinen veistos Bad
Bad Boy (2013), joka lorottelee pissaansa mereen ainakin taideväen
riemuksi. Osassa ohikulkijoita ja katsojia veistos herättää ja tulee herättämään
pahennusta, mikä näkyy jo muutaman päivän jälkeen netin keskustelupätkissä.
Esimerkiksi Metro-lehden uutiseen on
tullut yli kommenttia, tässä yksi: ”Eikö tuollaiset vastenmieliset tekeleet
voisi pitää sisätiloissa tai ainakin kaukana ihmisasutuksesta? Mitä
seuraavaksi? Isomman hädän esittelypatsas siihen ruokakojujen viereen?” Ja
koska kulttuuri on hierarkkista, on myös ihmisiä, jotka ainakin salaa nauttivat
tällaisista kommenteista. He ikään kuin ymmärtävät
paremmin – ovat siis oppineempia ja sivistyneempiä. Tässä toinen kommentti: ”Se
voi vaikuttaa rumalta ja lapselliselta, jos käsitys taiteesta on
vanhanaikainen. Toisaalta taidetta ei ole koskaan tehty pelkästään kauniiksi ja
miellyttämään. Jos on, se ei enää ole taidetta. Ja jos olet eri mieltä, vastakommentin
sijasta suosittelen ensin perehtymään taidehistoriaan hiukan paremmin.”
Nykytaiteeseen orientoituneet
taide-eliitin jäsenet eivät tällaisia argumentteja kuitenkaan enää käytä. He
ovat jo ikään kuin menneet askeleen eteenpäin ja siirtyneet metatasolle,
ylemmälle asteelle: nyt he sallivat erikoistumattomuuden, he sallivat ihmisille näiden omat arkiset tulkinnat ja
kieltävät vanhanaikaiseksi miellettyyn modernismiin liittyvät taiteen
sääntöjärjestelmät. Mutta eivät he ole sen lähempänä luontoa: he saattavat
tulkita altaaseen kusemista filosofian kautta, vaikkapa fenomenologisena
ilmiönä, todellisuuden ilmenemisenä ihmiselle hänen kokemusmaailmassaan.
Altaaseen
kusemisen symboliikasta he eivät kuitenkaan puhu. Se olisi nimittäin jo
vanhanaikaista.
tiistai 5. elokuuta 2014
Julkaistua 546 & Virossa 127: "Maalaus ei ole vain kuva seinällä"
Eilen vietettiin Galleria Ortonissa tallinnalaisen taidemaalari Kristi Kongin (s. 1985) näyttelyn Wish I Were a Bird (5.–29.8.) avajaisia. Oli hienoa tutustua nuoreen taiteilijaan, jolla on tinkimätön ja moraalinen asenne työtään kohtaan:
Tänä aamuna kirjoitin gallerian verkkosivuille hänestä taiteilijaesittelyn – vaikka tulikin eilen vietettyä jatkoja peräti kahdella terassilla valkoviinin kanssa:
”Maalaus
ei ole vain kuva seinällä”
Vuoden
2014 perinteinen virolaisvieras Galleria Ortonissa on tallinnalainen Kristi Kongi (s. 1985). Kongi on
opiskellut Tarton Taidekoulussa (Tartu Kõrgem Kunstikool), yhden vuoden
vaihto-oppilaana Lahden Taideinstituutissa ja valmistunut Viron Taideakatemiasta
(Eesti Kunstiakadeemia) Tallinnassa vuonna 2011.
Kongin
monipuolinen koulutus näkyy hänen työssään: Tartossa hän sai perinteisempää
maalarinkoulutusta, ja sekä Lahdessa että Tallinnassa hän pääsi kiinni
nykytaiteen keskeisiin teemoihin. Näin syntyi taiteilija, joka on yhtä aikaa
varsinainen maalarimaalari ja toisaalta maalauksen perinteen uudistaja ja
rikkoja.
Kongille
”maalaus ei ole vain kuva seinällä”; hän maalaa prosessuaalisesti ja yleensä
tietystä tilasta lähtien. Prosessit ovat pitkiä, ja näyttelyssä esillä olevat
maalaukset ovat vain kuin yksi pysäytyskuva pidemmästä prosessista. Eräänkin
kerran Kongi vuokrasi itselleen tyhjän kaksion Tallinnasta ja alkoi maalata
huoneita – ja maalasi niitä uudestaan ja uudestaan. Tämä kaikki kesti puoli
vuotta, ja maalaamisprosessista tuli hänen ”jokapäiväinen rytminsä”. Mikä siis
on taideteos? Tuo puolen vuoden prosessi vaiko siitä syntynyt näyttely Turbulents kui metood (2011)? Vai onko
niin, että koko prosessi oli osa sitä kokonaistaideteosta ja
omaelämäkerrallista tarinaa, jota Kongi työssään rakentaa?
Turbulenssi metodina, panoraama asunnosta, 2011.
Kongille
tärkeintä on väri. Mutta kyse ei ole ainoastaan maalauspinnan väreistä ja
niiden keskinäisistä suhteista. Kongi on kiinnostunut väreistä kaikkialla,
arkisessa ympäristössään ja eri materiaaleissa. Hän havainnoi koko ajan,
yhtälailla urbaania ympäristöään kuin luontoakin. Kongin tapa käyttää väriä
myötäilee Harald Arnkilin ajatusta, jonka mukaan ”visuaalisiin kokemuksiimme on
aina sekoittuneena kulttuurisia, sosiaalisia ja emotionaalisia ulottuvuuksia”.
Kongille värit ovat emotionaalisia ja runollisia. Abstraktilta näyttävässä
värimaalauksessakin on yleensä tarinallinen tausta, mutta Kongi ei halua avata
noita tarinoita. Ne muuttuvat prosessissa vain säikeiksi, joiden kautta teos
saa oman emotionaalisen voimansa ja toisaalta antavat sen toden tunnun, jota
taiteilija itse kaipaa: ”Taiteilijana haluan olla rehellinen maalauksilleni.
Haluan, että jokainen maalaukseni on tositarina.”
maanantai 4. elokuuta 2014
Näyttelykuvia 923 & Virossa 126: Värien riemua Ortonissa
Meillä on Galleria Ortonissa ollut jo pitkään perinne, että vuodessa aina yksi kuukauden taiteilijoista tulee Virosta. Tähän asti vieraina on ollut vanhempia konkareita ja mestareita – Leonhard Lapin (s. 1947), Siim-Tanel Annus (s. 1960), ystävät Jüri Ojaver (s. 1955) ja Jaan Toomik (s. 1961) yhdessä sekä Virge Jõekalda (s. 1963) –, mutta tänään avattava elokuun näyttely tekee uuden avauksen nuorempaan suuntaan. Kristi Kongi (s. 1985) on opiskellut sekä Tartossa (Tartu Kõrgem Kunstikool) että vuoden Lahden taideinstituutissa ja valmistunut Tallinnasta Viron taideakatemiasta vuonna 2011. Nykyään hän jo opettaa taideakatemiassa.
Ripustimme näyttelyn eilen:
Itse taiteilija ripustamassa.
Ripustimme näyttelyn eilen:
Ripustusmestarimme Sirpa Viljanen ja Olavi Pajulahti (s. 1944), värimies hänkin.
Kongi on tilaa installoiva prosessitaiteilija, jonka teemat kasvavat omasta arjesta ja tarinoista, jotka saavat vähän arvoituksellisestikin värillisen muodon – hän myös kerää värillisiä esineitä. Taiteilijan arki sisältää toki myös muuta taidetta ja taidehistoriaa, joten nekin saavat osansa, mutta vailla takavuosilta totuttua postmodernia ironiaa. Minulla onkin sellainen tunne, että pöytä on nyt putsattu, ja uusi avoimempi maalarisukupolvi pystyy suhtautumaan edeltäjiinsä vapautuneesti ilman turhia taisteluasetelmia. Kiinnostuneena ja hyödyntäen estottomasti kaikkea sitä, mikä tuon kiinnostuksen herättää.
Aina silloin tällöin puhutaan "maalaamisen riemusta", mutta sen ei tarvitse välttämättä tarkoittaa pidäkkeetöntä kankaan ja maalin kanssa riehumista. Se voi myös olla harkittua rakentamista ja kokeilua.
Kongi on monen maalarin tavoin yliahkera ja on nyt kesänkin käynyt uimisen sijaan joka päivä työhuoneellaan. Kiirettä piisaa: parhaillaan hänen töitään on nähtävissä Kumun kansainvälisessä maalaustaiteen rajoja koettelevassa näyttelyssä Mina kui maal (I'm a Painting 27.6.–2.11). Syksyllä hän on mukana Artishoki Biennaalissa Riikassa (17.9.–4.10.), Tallinnan taidehallin ryhmänäyttelyssä Kompass (24.10.–30.11.) ja marraskuussa hänellä on vielä yksityisnäyttely (12.11.–7.12.) Tallinnan Linnagaleriissa. Palkintojakin on jo tullut: vuonna 2011 hän sai akatemian nuoren taiteilijan palkinnon ja tänä vuonna merkittävän Sadolin-nykytaidepalkinnon – yhden uuden Viron ensimmäisistä yksityisistä taidepalkinnoista.
Jos siis haluatte tutkailla sitä, mitä Viron nuoressa maalaustaiteessa parhaillaan tapahtuu, tulkaa ihmeessä Ortoniin! Avajaiset tänään klo 17.00. Taiteilijakin on paikalla.