En näköjään ehdi nykyään käydä missään, mutta postilaatikosta tipahtelee silloin tällöin aamuisin juttuja, joita öisin kirjoittelen. Tänään sieltä tuli tuorein 1/2-lehti, jossa oli vähän pakinanomainen juttuni taiteesta ja palkinnoista:
Palkittu ja rakastettu…
Palkinnot ovat olleet
osa taidekenttää iät ja ajat. Klassisen musiikin kilpailu- ja
palkitsemisjärjestelmät ovat olleet pitkään yksi kentän aidosti keskeisistä
osa-alueista, mitä kapitalismi (lue = musiikkibisnes) on osannut hyödyntää
maksimaalisesti. Miksi kuvataiteet ovat saaneet olla kohtuullisen rauhassa
näistä taiteen ”ulkotaiteellisista” ulottuvuuksista? Vai ovatko?
Palkintoja voi saada tukustakin...
Ensimmäinen saamani palkinto on kansakoulun henkisissä
kilpailuissa kirja, jonka voitin lausumalla Uuno Kailaan (1901–1933) runon ’Sanat’. Voitin myös
Raittiuskilpakirjoituksissa ainakin kolme kirjapalkintoa. Hymypoika-patsasta en
koskaan saanut, mikä harmittaa minua vasta nyt, koska olen myöhemmin oppinut,
että hassun kipsiveistoksen muovaaja on arvostamani kuvanveistäjä Heikki Nieminen (s. 1926).
Vaatimattomassa taidekokoelmassani voisi siis paremmalla käytöksellä olla aito
Nieminen.
Heikki Niemisen Hymypoika vuodelta 1954.
Ja olihan tytöillekin oma Hymytyttönsä, Niemisen kädestä
sekin. Palkintoa on jaettu Hyvän Toveruuden Kilvan palkintona vuodesta 1954 ja
jaetaan edelleenkin. Nykyään veistokset valaa taiteilijaksi itseään nimittävä Reeta Kauranen, joka hoitaa Koristevalu
Kärkkäistä Porvoossa. Olin aika hämmästynyt, kun luin firman verkkosivuilta,
että näitä 15 euroa maksavia Hymy-veistoksia jaetaan vieläkin vuosittain noin
7.500–8.000 kappaletta. Kokoelmaveistokseni ei siis olisi kuitenkaan kovin
arvokas.
Se, että muistan vielä 55-vuotiaanakin Kailaan runon
avaussäkeet (”On olemassa hyvin paljon sanoja…”), kertoo epäilemättä jotain
kilpailun ja palkinnon merkityksestä – ellei kyse sitten ole vain pelkästä
traumasta, koska runossa puhuttiin sanan ’isä’ pelottavuudesta, ja minä olen
aina rakastanut valtion ylimääräisellä taiteilijaeläkkeellä palkittua – sillä
osin palkintohan sekin on – kuvanveistäjä-isääni (s. 1935).
Parhaat taiteilijat…
Lienee niin, että erilaiset rankkaukset ovat ihmisyhteisölle
ominainen tapa olla. Vaikka olisimme kuinka demokraatteja, tiedämme itse kukin,
että ihmiset eivät ole tasa-arvoisia ja että me kaikki jaamme asioita erilaisiin
hierarkioihin koko ajan, päivittäin. Kaksi saman alan / samantyyppistä / samaa
materiaalia käyttävää / samanikäistä taiteilijaa asettuu väistämättä
arkiajattelussa vertailuun. Kuinka monta kertaa olenkaan ajatellut sitä, kumpi
on parempi veistäjä: Mauno Hartman
(s. 1930) vai Kain Tapper
(1930–2004)? Ravintolassa sanon mielipiteeni aina ääneen, painetussa tekstissä
en koskaan.
Syitä vaikenemiseen on useampia. Taiteilijoiden
paremmuusvertailua pidetään sekä mahdottomana että varsinkin epä-älyllisenä ja
ikään kuin taiteenulkoisena asiana. Vallan portinvartijoille tämä kuitenkin
sallitaan. Jotkut taiteilijat saavat muun muassa Pro Finlandia -mitalin, yhden
korkeimmista taiteilijoille myönnettävistä kunniamerkeistä. Onneksi niitäkin
piisaa. Tapper sai sellaisen vuonna 1977, Hartman vuotta myöhemmin. Tapper
kuitenkin tavallaan voitti kisan, koska hänet nimitettiin akateemikoksi vuonna
1996.
Pro Finlandia -mitalia on jaettu vuodesta 1945 saakka,
toisinaan yli 20 vuosittain. Viime vuonna sellaisen sai 13 taiteilijaa. Mutta
kuka muistaa taidemaalari August
Laitilaa (1893–1972), joka sai omansa vuonna 1949?
Monen taiteilijan himoitsema Pro Finlandia -mitali. Tämän yksilön sai Tapio Junno vuonna 1989.
Rankijärjestelmät ovat toisinaan melko tarkkoja.
Todennäköisesti varsin harva nykytaiteilija tietää, että Suomen Leijonan
ritarikunnan komentajamerkki on kunniamerkkien keskinäisessä rankkauksessa
korkeammalla kuin Pro Finlandia -mitali – tai ylipäänsä, että sellaisiakin
taiteilijoille jaetaan. Taidemaalari ja -graafikko Jorma Hautala (s. 1941) sai sellaisen vuonna 2001 – hänen
kollegansa taidemaalari Leena Luostarinen
(s. 1949) on ”vain” saman ritarikunnan ritari. Hän on siis virallisella
ansiomerkkirankilistalla alempana kuin Hautala.
Uskallan silti väittää, että nykyään 30–40-vuotiaat
taiteilijat saavuttavat 55-vuoden korkean iän, he ovat tästä paljon tietoisimpia
kuin nykyään. Vallankumouksella kun on taipumus syödä lapsensa, eikä
instituutioilla ole taipumusta hävitä mihinkään. Tuskin ikianarkistinen
performanssitaiteilija Roi Vaarakaan
(s. 1953) olisi kolmikymppisenä uskonut, että vuonna 2010 hänellekin myönnetään
Pro Finlandia. Eivätköhän esimerkiksi Adel
Abidin (s. 1973) ja Salla Tykkä
(s. 1973) ole hyviä ehdokkaita, jos vetoa pitäisi lyödä?
Jotkut taiteilijat kieltäytyvät palkinnoista. Kirjailija Hannu Salama (s. 1936) ei
aatteellisista syistä ottanut vastaan hänelle vuonna 1975 myönnettyä Pro
Finlandiaa. Vuonna 1998 kirjailija Leena
Krohn (s. 1947) ja taidemaalari ja -graafikko Marjatta Hanhijoki (s. 1948) palauttivat Pro Finlandiansa
vastalauseeksi sille, että tasavallan presidentti Martti Ahtisaari oli myöntänyt Suomen Leijonan ritarikunnan
komentajamerkin – siis sen saman mikä Hautalalla on – Indonesian hallituksen
metsiä tuhoavalle metsäministeri Djamaludin
Suryohadikusumolle. Kosto elää, vaikka vähän voimattomanakin: vuonna 1999
kukaan kuvataiteilija ei poikkeuksellisesti saanut Pro Finlandiaa.
... mutta voi palkinnon tilata taiteilijaltakin. Kuvanveistäjä Tapio Junnon (1940–2006) Tampereen elokuvajuhlille lahjoittama palkintoveistos Kiss (1970), jota valetaan edelleenkin vuosittain.
… ja paljon rahaa
Moniin palkintoihin liittyy myös iso rahasumma. Palkittujen
rankkauksen lisäksi palkinnotkin on rankattu. Kapitalismin laki on rautainen:
mitä enemmän rahaa palkintoon liittyy, sitä ”merkittävämpi” palkinnosta on
tapana tulla. Suomalaisessa kuvataidemaailmassa tämä koskee varsinkin kahta
palkintoa: pohjoismaista Carnegie Art Awardia ja umpikotimaista Ars Fennica
-palkintoa. Viime vuonna taidemaalari Heikki
Marila (s. 1966) sai pohjoismaisen pankkiiriliikkeen varainhoidon,
sijoittamisen ja arvopaperinvälityksen voittorahoja 110.000 euroa ja Anssi Kasitonni (s. 1978) alkuaan
Hämeen Peruna Oy:stä – aikanaan Suomen suurin perunajauhon valmistaja –
kasvaneita sijoitusrahoja 34.000 euroa. Ja kun rahaa on paljon, enemmän kuin
muilla, uutisoi media kautta linjan: ”Suomen merkittävin taidepalkinto”. Ja
näinhän se on, koska asioilla on tapana reifikoitua,
sanan muuttua lihaksi. Raha muuntuu helposti muiksi symbolisiksi arvoiksi,
jotka ovat ikään kuin totta. Niinpä pelkkä runner
up -kategoriakin riittää: Ars Fennica -ehdokkuus näyttää kuvataiteilijan
CV:ssä ainakin yhtä hyvältä kuin Maj Lind -pianokilpailun jaettu III sija
nuoren pianistin CV:ssä.
Monesta taiteilijasta on tapana kliseisesti sanoa, että he
ovat ”palkittuja ja rakastettuja”. Onneksi siis käytössä on kategorioita
erilaisista laadullisista luokista. Ja onneksi rakkautta ei ole tapana rankata.
Sitä kun ei tunnetusti rahalla saa – toisin kuin seksiä.
Otso Kantokorpi
Kirjoittaja on ainakin neljästi palkittu helsinkiläinen
kriitikko, joka yritti aikoinaan Taide-lehdessä
lanseerata Vuoden keski-ikäinen taiteilija -palkinnon.