Eilen tuli ulos Radio Yle 1:n Kultakuumeen kolumnini. Aihe tuli helposti, koska Jenni Hiltusen (s. 1981) video The Grind (2012) on herättänyt viime päivinä niin paljon keskustelua. Tästä linkistä teos Vimeossa.
Videolla twerkataan feikkisaamenpuvussa, mikä sai kaksi kollegaa – Marja Helander (s. 1965) ja Outi Pieski (s. 1973) – kirjoittamaan aiheesta Helsingin Sanomien (9.5.) mielipideosastolle. Tässä linkki heidän juttuunsa.
Hiltusta itseään on haastateltu seuraavana päivänä ainakin Hesariin ja Yleen. Myös Kiasman Leevi Haapala ja Arja Miller kirjoittivat asiasta Kiasma-blogissa. Kriisinhallinta oli puolustavassa joukkueessa heikko. Näin Hiltunen Ylelle:
"Taiteilija Jenni Hiltunen ei halua alkaa selittää vuonna 2011 tehtyä taideteostaan sen tarkemmin" todettuaan ensin, että se on "ymmärretty väärin". Väärin ymmärtämisestä Millerkin puhui Hesarille: "Millerin mielestä kyseessä on väärinkäsitys siitä, mistä teoksessa on kysymys."
Olin jo luullut, että modernin kuoppaamisen myötä kaikki tulkinnat ovat arvokkaita, mutta voi niitä siis näköjään tehdä väärinkin. Onnetonta retoriikkaa keskusteluun osallistumisen sijaan.
Toinen onneton retorinen veto on joidenkin Hiltusen puolustajien esiinkaivama sensuurikortti. On aika pateettista ryhtyä puhumaan sensuurista, jos teos on esitetty Kiasmassa kaksi kertaa 2010-luvulla ja ostettu vielä kokoelmiinkin. Jos esimerkiksi ostamatta jättäminen tulkittaisiin sensuuriksi, syyllistyisi Kiasma sensuuriin suomalaisten taiteilijoiden osalta osapuilleen 100 000 kertaa vuodessa. Tämä on siis aika lähellä totuutta.
Yritin kolumnissani tuoda esiin sen vaikeuden, johon oman mielipiteeni muodostamisessa ajauduin. On minustakin jo yritetty tehdä outoa moralistia. En oikein vieläkään osaa muodostaa selkeää mielipidettä asiasta, ja siksi olenkin iloinen keskustelun heräämisestä. Ehkä me kaikki opimme tästä vielä jotain.
Kolumnissani on yksi harmittava virhe, jota pyydän anteeksi. Mainitsen siinä, että Kiasman kokoelmissa ei ole Suohpanterrorin teoksia. Tämä ei pidä paikkaansa: sinne hankittiin heiltä yhdeksän julistetta hankintalautakunnan kokouksessa 11.2.2016. Yritän kolumneissanikin pitää kiinni journalistisista faktojen tarkastamisesta, mutta nyt se epäonnistui, koska julisteita ei vielä oltu ehditty viedä verkossakin käytössä olevaan Kansallisgallerian kokoelmatietokantaan, jonka kävin tsekkaamassa.
PS. Lauantaina. Tässä vielä linkki Lauri Erikssonin (s. 1965) tuoreisiin ajatuksiin.
PPS. Maanantaina. Kasaan tähän jatkoksi löytämiäni linkkejä. Tästä linkistä Pirita Näkkäläjärven hyvä juttu.
Omimisen
oikeus ja taiteen vapaus
Kuulun
niihin ihmisiin, joille mielipiteen muodostaminen on yleensä helppoa. Toisinaan
se on vaikeampaa, jos ei tiedä asiasta tarpeeksi. Tietoa voi kuitenkin hankkia.
Mielipide
on subjektiivinen käsitys jostain asiasta, mutta se ei yleensä synny ilman
kytkeytymistä mielipiteisiin toisista asioista. Mielipiteet muodostavat
tietynlaisen rakenteen, joka yleensä käy yksiin vakaumusten kanssa. Kun havaitsee
omassa rakenteessaan ristiriidan, ei pelkkä tiedonhankinta aina tunnu auttavan.
Hämillään olemisen tunne on hyödyllinen ollessaan jollain tavalla kasvattava,
mutta kun ratkaisua ei tunnu syntyvän, saattaa epätietoisuus olla piinaavaa.
Näin on varsinkin silloin, jos epätietoisuutta tuottava asia liittyy omaan
elämään perustavalla tavalla – esimerkiksi sekä moraaliin että ammatilliseen
identiteettiin.
Olen
painiskellut vaikeaksi kokemani ongelman kanssa nyt kolme päivää. Mielessäni on
asettunut vastakkain kaksi minulle tärkeää vakaumuksellista asiaa. Uskoni
taiteen vapauteen on vakaa. Enkä ole uskossani yksin: todetaanhan perustuslaissakin
(16 §), että ”taiteen vapaus on
turvattu”. Vapautta on kahdenlaista: negatiivista ja positiivista, vapautta jostakin tai vapautta johonkin, mikä tekee perustuslain tulkitsemisen
ongelmalliseksi. Demokraattisessa yhteiskunnassa olisi mielestäni syytä
panostaa positiiviseen vapauteen. Olen kirjoittanut Antti Majavan kanssa: ”Markkinaistuvassa yhteiskunnassa ilmaisunvapaus
toteutuu vain, jos sille annetaan edellytykset. On syytä kysyä: Kuka saa puhua,
kuka saa esiintyä, ketkä pääsevät kerrotuksi? Kulttuurimme on täynnä erilaisia
ryhmiä, vähemmistöjä, myös alistetussa asemassa olevia ryhmiä, joita opimme
ymmärtämään vasta kuultuamme heidän tarinansa. Ilmaisunvapaus tarvitsee
julkista tukea, koska kaikilla tarinoilla ei ole eikä voi olla
markkinointikanavia.”
Uskoni alistetussa
asemassa olevien ihmisryhmien yhdenvertaisuustaistelun oikeutukseen on
yhtälailla vakaa. En ole tässäkään yksin: perustuslaissa (6 §) todetaan, että ”ketään
ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän,
alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden
tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella”. Yksi Suomessa
yhdenvertaisuustaistelua käyvä ihmisryhmä on saamelaiset. Olen kirjoittanut
pariinkin otteeseen paheksuvasti siitä, että Suomi ei vieläkään ole ratifioinut
ILO 169 -sopimusta jonka tavoitteena on turvata alkuperäiskansojen
yhdenvertainen kohtelu muuhun väestöön nähden.
Nyt nämä kaksi asiaa ovat mielessäni
törmänneet yhteen. Kuvataiteilijat Marja
Helander ja Outi Pieski
kirjoittivat Helsingin Sanomiin (9.5.)
mielipidekirjoituksen, jossa he tuomitsivat kollegansa Jenni Hiltusen videoteoksen The
Grind (2012) hankinnan Kiasman kokoelmiin. Videossa twerkataan – eli
heilutellaan provokatiivisesti pyllyä – feikkisaamenpuvussa.
Taiteessa appropriaatiota eli
omimista on pitkään pidetty yhtenä peruskeinona. Taiteilijat ovat tottuneet
ottamaan haltuunsa ja varioimaan edeltäjiensä käyttämiä kuvia. Yhteiskunnallisessa
taiteessa appropriaatio on ollut yksi keskeinen taistelun väline: esimerkiksi Jani Leinonen on ominut taiteeseensa
globaaleja brändejä ja pilkannut niitä.
Helander ja Pieski kokevat
appropriaation Hiltusen tapauksessa kulttuuriseksi varkaudeksi, jolla loukataan
saamelaisia. Kyse ei siis ole siitä, että teos käsittelisi saamelaisia väärin,
vaan siitä, että teos ei käsittele lainkaan saamelaisia mutta käyttää
motivoimattomasti hyväkseen heille symbolisesti tärkeitä asioita.
Mielipidekirjoitus on herättänyt somemyrskyn,
jossa pääsääntöisesti on asetuttu Helanderin ja Pieskin kannalle. Taidehistorioitsija
ja sukupuolentutkija Leena-Maija Rossi
kirjoitti: ”Kiasman taholta osoitetaan nyt
käsittämättömän huonoa visuaalista lukutaitoa ja erittäin horjuvaa kulttuurista
sensitiivisyyttä.” Harvoja riitasointuja tarjoili kuvataiteilija Riiko Sakkinen, joka hihkui: ”Taiteen
vapauden puolesta! Poliittista korrektiutta vastaan! Viva Jenni Hiltunen!”
Kiistämätön fakta kuitenkin on, että
Hiltusen vapautta ei ole kukaan rajoittanut tai yrittänyt rajoittaa. Ongelma
tuntuu asettuvan siihen, kenen omaisuutta on moraalisesti hyväksyttävää omia ja ennen
kaikkea siihen, tuleeko tuolle omimiselle lisähyväksyntää vallankäyttäjien
taholta.
Kyse ei ole poliittisesta
korrektiudesta. Kyse on vallasta ja siten väistämättä alistussuhteista. Kiasman
jokainen ostopäätös on poliittinen teko, jolla on seuraamuksensa. Mainittakoon
vielä, että Kiasman kokoelmissa ei ole Helanderin tai Pieskin teoksia – eikä
myöskään appropriaatioistaan tunnetun saamelaisaktivismiryhmä Suohpanterrorin
teoksia, vaikka niitä on sen seinillä nähtykin.
Kansallisen instituution suorittama
taiteen ostaminen voidaan tulkita myös positiivisen vapauden
mahdollistamiseksi. Tätäkin Kiasma voisi miettiä.