Terveisiä edelleenkin Saarenmaalta. Piipahdin joskus kuun alussa Helsingissä, kun piti tehdä vähän oikeitakin töitä. Tällainen ilmestyi toissa viikon Kirkko & kaupungissa (34/16).
Niki de Saint Phallen (1930–2002) näyttely (20.8.–20.11.) on mielestäni hyvä veto Helsingin Taidehallilta. Eräs vanhempi feministikollegani kertoi pressissä, että oli haukkunut Saint Phallen jo aikoinaan ei-niin-oikeana-feministinä ja että oli vähän samaa mieltä edelleenkin. Siitä moodi. Alkuperäinen otsikkoni oli muuten 'Röyhkeä nuori nainen'.
Naiset riehakkaina
Yhdysvaltalaisen äidin ja ranskalaisen aristokraatti-isän tytär Niki de Saint Phalle (1930–2002) syntyi
Pariisissa mutta muutti jo lapsena Yhdysvaltoihin.
Saint
Phallella oli traumaattinen lapsuus, hän muun muassa joutui isänsä seksuaalisen
hyväksikäytön uhriksi. Kirjavaa elämää viettänyt taiteilija oli myös aikansa
julkkiskaunotar ja toimi valokuvamallina muun muassa Ellelle, Voguelle ja Lifelle. Näitä kokemuksiaan hän alkoi
purkaa taiteessaan vuodesta 1953, jolloin alkoi maalata. Sittemmin hän on
tehnyt veistoksia ja performansseja, joista varsinkin 1960-luvun väkivaltaiset
ampumisperformanssit toivat kohujulkisuutta. Varsin kohuttu oli myös Jean Tinguelyn – hänen silloisensa
rakastajansa – ja Per Olof Ultvedtin
kanssa Tukholman Moderna Museetiin vuonna 1966 toteutettu Hon – 25-metriä pitkä lattialla makaava värikäs naisfiguuri, jonka
vaginan kautta yleisö sai mennä veistoksen sisälle.
Saint
Phalle oli Pohjoismaissa ja Suomessa siis jo varsin tunnettu taiteilija
1960-luvulla, mutta sittemmin hän on vaipunut taidehistorian hämärään. Nyt
hänen laaja retrospektiivinsa on yltänyt Pariisin Grand Palais’sta näille
leveysasteille, ja veikkaanpa että uusi tuleminen ei tule olemaan pelkästään
taidehistoriallista laatua. Niin tuoreelta ja osin tosi rajuilta hänen työnsä
edelleenkin tuntuvat. Hänen modernismin hillittyä charmia halveksiva ilmaisunsa
on toki tuttua nykytaiteesta, mutta se rohkeus, jolla hän on tarttunut henkilökohtaisiin
draamoihinsa ja antanut niille taiteellisen ilmiasun, ei voi olla vaikuttamatta
nuorempiin taiteilijoihin. Eivätkä naisten stereotyyppeihin liittyvät
temaattiset ulottuvuudet tunnu – valitettavasti – vanhenevan lainkaan. Äidin,
noidan, huoran ja synnyttävän naisen roolien kanssa on taiteilijoilla vielä
paljon tekemistä.
Kolme sulotarta, 1993–2003.
Saint
Phallen maailma ei kuitenkaan ole pelkästään synkkä: hänen iloittelevat ja
väliin rienaavatkin veistoksensa ovat värikylläisyydessään myös humoristisia,
ja ne antavat hauskasti kyytiä erityisesti suomalaiselle vähäeleiselle
modernistiselle ilmaisulle. Voi olla, että ne koetaan vieläkin vähän liian
räyhäkkäinä, jotta ne olisivat ns. hyvää taidetta.
Saint
Phallen ns. Nana-veistokset – joihin myös Hon
aikoinaan kuului – ovat varmaankin näyttelyn railakkainta antia. Elinvoimaiset
ja aistilliset, iloisen väriset runsaat uimapukuhahmot antavat piut paut
aikansa naisihanteelle, ja näyttävät sellaisen riehakkaan naisen mallin, joka
joillekin mieskatsojille saattaa vieläkin olla liikaa – ja varmaan joillekin
naiskatsojillekin. Nana tulee ranskan slangi-ilmaisusta, joka tarkoittaa
”röyhkeää nuorta naista”. Se on myös prostituoidun nimi Émile Zolan samannimisestä romaanista vuodelta 1880.
Saint
Phallen feminismi ei ollut kovin ohjelmallista, ja jotkut ovat epäilleet sitä,
että oliko hän ylipäänsä edes feministi. Ehkä oleellista ei olekaan tarkastella
häntä varsinaisena feministinä vaan taiteilijana, joka toi tuotannossaan raa’alla
ja avoimella tavalla esiin sellaisia naisen elämän ulottuvuuksia, joita
feminismi on sittemmin käsitellyt ja joita se edelleen joutuu
käsittelemään.
PS. Olin pari päivää Tartossa ja lähistöllä. Kun eilen palasin, olivat koko kuukauden viereisellä pellolla huutaneet kurjet lähteneet. Tuli yksinäinen olo. Palaan siis ensi viikolla stadiin.
***
PS. Olin pari päivää Tartossa ja lähistöllä. Kun eilen palasin, olivat koko kuukauden viereisellä pellolla huutaneet kurjet lähteneet. Tuli yksinäinen olo. Palaan siis ensi viikolla stadiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti