Museot eivät saisi toimia markkinoinnin välineenä
Olen koko 2000-luvun ajan seurannut huolestuneena kehityskulkua, jonka myötä museot antavat tilaa markkinavetoiselle näyttelytoiminnalle. Tulos muistuttaa usein enemmän messuja kuin museoammattilaisten kokoamia tutkittuja näyttelyitä. Usein yhteistyökumppani on ylikansallinen jättiyritys, jonka resurssit yltävät vaivatta näyttävään ja yleisöä kosiskelevaan tulokseen. Kehityskulku vähentää riskinottokykyä ja siirtää marginaalia kauemmas marginaaliin. Yleisönkin epäilemättä kaipaamia yllätyksen mahdollisuuksia se ei juurikaan tarjoa.
Tuoreimman
tapauksen tarjoaa Suomen kansallismuseo, joka juuri ilmoitti järjestävänsä ensi
keväänä suuren Barbie-näyttelyn Barbie –
The Icon. Näyttelyn on tuottanut kyseisiä nukkeja valmistava lelualan
jättiyritys Mattel Inc.
Barbie
on kulttuurihistoriallisesti merkittävä ja kiinnostava ilmiö. Se on ikonisuudessaan
myös ilmiö, joka on esimerkiksi tuottanut runsaasti taideteoksia. Näistä osa on
varsin kriittistä ja kantaaottavaa taidetta, muun muassa erilaisten parodioiden
muodossa. Tässäkin suhteessa Barbien kulttuurihistoriallinen merkitys on
kiistaton. Niitä on siis syytä esitellä museoissa.
Paheksun
kuitenkin nykyistä tapaa, jossa tuotantoyhtiöt ja yritykset päästetään
kontrolloimaan lopputulosta. Jokaisella isolla firmalla on tunnetusti
käytössään iso joukko sopimusjuristeja. He osaavat laatia näyttelysopimuksiin pykäliä,
joilla varmistetaan se, että tuotteita ei esitellä heidän mielestään
kyseenalaisessa valossa.
Kävisin mieluusti
katsomassa Barbie-näyttelyä, jonka olisi laatinut osaava museohenkilökunta ja
jossa Barbien kulttuurihistoriallista merkitystä olisi haarukoitu eri
näkökulmista, myös kriittisesti esimerkiksi feminismin ja naiskuvan kautta. Nyt
tällaista ei tule olemaan tarjolla – vaikka sitä varmaankin yritetään paikata
joillain keskustelutilaisuuksilla, jotka tuovat kritiikin lähinnä
eleenomaisesti esiin.
Koen
tällaiset näyttelyt ainoastaan markkinointi- ja messutapahtumina, joilla lopultakin
vain vahvistetaan yritysten pyrkimyksiä. Tämä ei voi olla julkisin varoin
ylläpidettyjen valtakunnallisten ja kunnallisten kulttuuri-instituutioiden
tehtävä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti