Olen ollut vähän aikaa hiljaa. Olen nimittäin täällä, missä nettiyhteys toimii vain kuvassa näkyvän ulkopenkin nurkalla – jos tuulee lännestä ja sataa, on yhteys haasteellinen, niin kuin nykyään sanotaan:
Tarkemmin sanoen: olen Põiden kunnassa, Talilan kylässä ja Endrikun talossa Saarenmaalla, ja saatan olla vielä aika pitkään täällä, koska kirjoitan kirjaa. Hanhet huutavat, ja naapurin yli 70-vuotias leskirouva Ilme hakkaa halkoja. Omena tipahti juuri kuvassa näkyvästä puusta, mutta painovoima on jo keksitty, joten ei minun tarvitse ajatella mitään. Minä viihtyy, kuten Kari Aronpuro aikoinaan totesi.
Viime viikolla kävin kuitenkin Pasilassa studiossa, kun Yle Radio 1:n Kultakuumeen kolumnit alkoivat taas. Tässä syksyn ensimmäinen:
Eikö
äiti saa pieraista?
Olen
viime aikoina tv:tä katsoessani seurannut alkoholin vastaista kampanjaa, jossa
kuvaillaan esimerkin voimaa. Äiti pieraisee, äiti röyhtäisee, äiti kaivaa
nenäänsä. Söpö tyttölapsi seuraa esimerkin voimaa ja tekee samoin. Minua
naurattaa, ja tunnen samalla sovinistisen piston sydämessäni, koska tiedän
nauruni syyn. Pieruhuumorihan on meille kaikille tuttu laji, mutta yleensä vain
äijät pierevät. Tässä tapauksessa huumori syntyy peräti kahdesta syystä. Kyse on huumorin ns. inkongruenssiteoriasta, siitä että
huumori syntyy havaitessamme toisiinsa yhteen sopimattomia elementtejä, jolloin
erilaisten ideoiden välille syntyy yllättävä ja odottamaton yhteys. Kampanjassa
vääriä yhteyksiä on peräti siis kaksi: julkisuudessa ei yleensä piereskellä,
mutta pienet tytöt muodostavat lajin, jonka ei pitäisi piereskellä lainkaan –
paitsi vauvoina. "Prinsessat eivät piere."
Ensin olin huvittunut, mutta
nähtyäni spotteja useampaan kertaan olen jopa vähän närkästynyt. Onko tässä nyt
oikeasti huono esimerkki? Eivätkö ihmiset saa piereskellä kotonaan lastensa
kuullen? Pitäisikö mennä vessaan piiloon?
Sitten muistin vanhat
kansanviisaudet: ”Joka pierua pidättää, se muutakin salaa.” Tai suorastaan
lääketieteellisen viisauden: ”Joka pierua pidättää, saa taudin tahallaan.” Lääketieteellisellä
viisaudella lienee vinha perä, niin kuin kansanviisauksilla toisinaan on:
pidättäminen voi olla epäterveellistä, koska suolistossa olevat myrkylliset
kaasuainesosat imeytyvät takaisin kehoon ja rasittavat elimistöä. Koskee tämä
muutakin pidättämistä: Rudolf Steiner
esimerkiksi kirjoitti aikoinaan aivastuksen pidättämisen huonoista
seuraamuksista, mutta kun aivastamme, pyydämme yleensä anteeksi. Näin meitä on
opetettu. Miksiköhän sitä pitää pyytää anteeksi?
Yksinkertainen vastaus on se, että
sitä mukaa kun kulttuurinen evoluutio on korvannut biologista evoluutiota, on
luonnon – muun muassa luonnollisten ruumiintoimintojen – kieltäminen lisääntynyt.
Kulttuuri on aina hierarkkisesti järjestynyt. Kun näen elokuvan, jossa äijät
piereskelevät tai kaivavat muniaan, tiedän että miehet esittävät henkilöitä,
jotka eivät ole ns. sivistyneitä tai että he kuuluvat todennäköisesti ns.
alempiin yhteiskuntaluokkiin. He ovat siis lähempänä eläintä.
Kulttuurievoluutio tuottaa myös
jatkuvaa erikoistumista. Se, että kykenen näkemään muniaan kaivavia äijiä
elokuvissa, johtuu siitä, että on olemassa sellaisia kulttuurisesti
konstruoituja fiktiivisiä lajeja kuin ’huumori’ tai ’realismi’ – äijät sopivat
molempiin.
Yksi sallimisen alue on myös kuvataide.
Jos purkittaisin ulostettani ja yrittäisin myydä sitä, minua pidettäisiin
hulluna – ja myös terveydelle vaarallisena. Mutta kun italialainen taiteilija Piero Manzoni vuonna 1961 purkitti 90
purkillista ulostetaan ja nimesi sen Taiteilijan
paskaksi, sitä nimitettiin taiteeksi. Itse asiassa siitä tuli
taidehistoriallisesti merkittävä teko, ja hänen viimeisin Sothebyn huutokaupassa
myyty 30 gramman purkkinsa tuotti liki 100.000 dollaria. Jos minä menisin
kolera-altaaseen kuselle, saisin teostani sakot. Presidentin linnan edustalla
seisoo tällä hetkellä kuvanveistäjä Tommi
Toijan kahdeksanmetrinen veistos Bad
Bad Boy (2013), joka lorottelee pissaansa mereen ainakin taideväen
riemuksi. Osassa ohikulkijoita ja katsojia veistos herättää ja tulee herättämään
pahennusta, mikä näkyy jo muutaman päivän jälkeen netin keskustelupätkissä.
Esimerkiksi Metro-lehden uutiseen on
tullut yli kommenttia, tässä yksi: ”Eikö tuollaiset vastenmieliset tekeleet
voisi pitää sisätiloissa tai ainakin kaukana ihmisasutuksesta? Mitä
seuraavaksi? Isomman hädän esittelypatsas siihen ruokakojujen viereen?” Ja
koska kulttuuri on hierarkkista, on myös ihmisiä, jotka ainakin salaa nauttivat
tällaisista kommenteista. He ikään kuin ymmärtävät
paremmin – ovat siis oppineempia ja sivistyneempiä. Tässä toinen kommentti: ”Se
voi vaikuttaa rumalta ja lapselliselta, jos käsitys taiteesta on
vanhanaikainen. Toisaalta taidetta ei ole koskaan tehty pelkästään kauniiksi ja
miellyttämään. Jos on, se ei enää ole taidetta. Ja jos olet eri mieltä, vastakommentin
sijasta suosittelen ensin perehtymään taidehistoriaan hiukan paremmin.”
Nykytaiteeseen orientoituneet
taide-eliitin jäsenet eivät tällaisia argumentteja kuitenkaan enää käytä. He
ovat jo ikään kuin menneet askeleen eteenpäin ja siirtyneet metatasolle,
ylemmälle asteelle: nyt he sallivat erikoistumattomuuden, he sallivat ihmisille näiden omat arkiset tulkinnat ja
kieltävät vanhanaikaiseksi miellettyyn modernismiin liittyvät taiteen
sääntöjärjestelmät. Mutta eivät he ole sen lähempänä luontoa: he saattavat
tulkita altaaseen kusemista filosofian kautta, vaikkapa fenomenologisena
ilmiönä, todellisuuden ilmenemisenä ihmiselle hänen kokemusmaailmassaan.
Altaaseen
kusemisen symboliikasta he eivät kuitenkaan puhu. Se olisi nimittäin jo
vanhanaikaista.
Minkälaista kirjaa kirjoitat? Onko luvassa uusi sankarimatkailijan opas?
VastaaPoistaNäinpä juuri. Opas Aino Kallaksen Viroon. Aion käydä joka ikisessä paikassa. Voi olla että vaatii vielä toisenkin olemisen ja menee ensi vuodeksi.
VastaaPoistaEttä aivastamista pyydetään anteeksi? Ettei olisi mustan surman peruja? Anteeksi, sait nyt taudin ja kuolet.
VastaaPoistaAinakin Englannin Bless you perustuu tähän. Siunausta, sinulla on nyt rutto ja kuolet. Täten, kun englesmanni sanoo sinulle aivastettuasi että siunausta, sitä ei kiitetä.
Voitko harkita taustavärin vaihtamista vaikka tummanharmaaksi, musta ja valkoinen on niin jyrkkä kontrasti, että silmissä vilkkuu tekstiraidat niin että sokaistuu.
VastaaPoistaMinäkin suosittelen taustavärin vaihtoa. Musta tausta ei toimi herkkäsilmäisille.
VastaaPoista