Tänään palasin kotiin viiden viikon jälkeen. Kävin postin läpi, ja ilahduin, kun 1/2-lehdessä oli ilmestynyt juttuni hautaismaiden veistotaiteesta, jonka kirjoitin jo toukokuun puolivälissä:
Kuolema kolkuttaa
Hautausmaat ovat
täynnä taidetta. Miksi hautausmaiden taidetta ei kuitenkaan pidetä kovinkaan
suuressa arvossa, vaikka elämän suuret peruskysymykset – kuten ihmisen elinkaari,
identiteetti ja kuolema – ovat taiteen keskeistä ainesta?
Kun matkustelen kotikaupunkini ulkopuolella, hakeudun
yleensä aina ensimmäiseksi kahteen paikkaan: torille ja hautausmaalle. Torilla
mietin elämää ja hautausmaalla kuolemaa.
Haudalle menoa voi käyttää jopa kokonaisen matkan tekosyynä.
Moni on matkustanut Pariisiin rocktähti Jim
Morrisonin (1943–1971) haudalle. Minäkin matkusti nuorena miehenä Sudanin
Omdurmaniin erään ystäväni kanssa käydäkseni brittiläistä siirtomaavaltaa
vastustaneen, itsensä mahdiksi
(islamilainen ’lunastaja’) julistaneen Muhammad
Ahmadin (1844–1885) haudalla. Tällaisia matkoja tekee moni, ja tunsinkin
itseni aika pettyneeksi, kun muutama vuosi sitten yritin käydä Prahan Uudella
juutalaisella hautausmaalla mietiskelemässä Franz Kafkan (1883–1924) haudalla, ja huomasin, että matka sinne oli
reititetty tyhmiä turisteja varten.
Tällaisen pyhiinvaellusmatkan voi tehdä toisinkin. Toissakesänä matkustin Aegviidun pieneen kylään, keskelle virolaista metsäaluetta. Kun matkustelen Virossa, minulla on tapana tutkia etukäteen netistä tarkkaan paikkakuntien kulttuurihistoriaa. Niinpä kävin Aegviidussa legendaarisen kansantanssitutkija Anna Raudkatsin (1886–1965) – kylän ainoa kuuluisuus – haudalla ja etsin vielä kyliltä hänen vanhan kotitalonsa, vaikka en koskaan aiemmin ollut kuullutkaan hänestä. Näin minä rakastuin ilman mitään erityistä syytä Aegviiduun, jossa olen vieraillut sitten useamminkin.
Taidetta hautausmailla
Tällaisen pyhiinvaellusmatkan voi tehdä toisinkin. Toissakesänä matkustin Aegviidun pieneen kylään, keskelle virolaista metsäaluetta. Kun matkustelen Virossa, minulla on tapana tutkia etukäteen netistä tarkkaan paikkakuntien kulttuurihistoriaa. Niinpä kävin Aegviidussa legendaarisen kansantanssitutkija Anna Raudkatsin (1886–1965) – kylän ainoa kuuluisuus – haudalla ja etsin vielä kyliltä hänen vanhan kotitalonsa, vaikka en koskaan aiemmin ollut kuullutkaan hänestä. Näin minä rakastuin ilman mitään erityistä syytä Aegviiduun, jossa olen vieraillut sitten useamminkin.
Taidetta hautausmailla
Yksi syy käydä hautausmailla on veistotaide. Hautausmaat
ovat täynnä sekä laajemmin aikansa visuaalista kulttuuria, tyylisuuntia ja
erilaisia konventioita, että myös varsinaista taidetta. Missä muualla kuin
Helsingin Vanhalla hautausmaalla voi nähdä yhtäaikaisesti peräti 16 Havis Amandasta tunnetun, rakastetun
kuvanveistäjän Ville Vallgrenin
(1855–1940) veistosta? Hänen kollegansa, Emil
Wikströmin (1964–1942) käsialaa on siellä tarjolla vieläkin enemmän: peräti
18 veistosta.
Vallgrenin veistämä suomalaisen sosiaali- ja diakoniatyön
pioneerin Aurora Karamzinin (1808–1902) hautamuistomerkki on koko Vanhan hautausmaan suurin marmorilohkare.
Kannattaa myös huomioida se, että kyseessä on naiselle tehty muistomerkki.
Kansallisiin merkkihenkilöihimme on alusta alkaen kuulunut myös joukko naisia. Ja on heitä edustettuna taiteilijoinakin – jo varhemmista ajoista, kuten Gerda Qvist (1883–1957), joka on tehnyt Vanhalle hautausmaalle kuusi hautaa, tai sitten ihan nykytaidetta, kuten Maaria Wirkkala (s. 1954), joka on tehnyt haudan vanhemmilleen, Tapio Wirkkalalle (1915–1985) ja Rut Brykille (1916–1999).
Kansallisiin merkkihenkilöihimme on alusta alkaen kuulunut myös joukko naisia. Ja on heitä edustettuna taiteilijoinakin – jo varhemmista ajoista, kuten Gerda Qvist (1883–1957), joka on tehnyt Vanhalle hautausmaalle kuusi hautaa, tai sitten ihan nykytaidetta, kuten Maaria Wirkkala (s. 1954), joka on tehnyt haudan vanhemmilleen, Tapio Wirkkalalle (1915–1985) ja Rut Brykille (1916–1999).
Hautasmaisen taide ja esteettinen laatu
Hautausmaat ovat siis täynnä taidetta. Ammattimaisena
taidekriitikkona en voi välttyä suhtautumista niihin väliin kuin suurina
pysyvinä näyttelyinä. Toisinaan tämä on varsin tuskallista. Miten voin ryhtyä
arvioimaan hautaa esteettisenä objektina, koska siihen sisältyy niin paljon
henkilökohtaista muistamista ja useimmiten varsin suurta surua? Ja kuitenkin
teen niin koko ajan. Ihmettelen esimerkiksi aina Hietaniemen ns.
taiteilijakummulla vierailemisen yhteydessä sitä, että kuvanveistäjä Eila Hiltusen (1922–2003) itselleen
tekemä kivi on niin banaali ja vailla plastista ulottuvuutta.
Itse asiassa miltei koko taiteilijakumpu on täynnä varsin omituisia ratkaisuja ja vaatimattomia veistoksia, vaikka juuri sieltä luulisikin löytävänsä sen terävimmän taiteellisen hautausmaaveistosten kärjen. Hautamuistomerkki on vaikea laji niin kuin isokokoinen julkinen taide yleensäkin.
Itse asiassa miltei koko taiteilijakumpu on täynnä varsin omituisia ratkaisuja ja vaatimattomia veistoksia, vaikka juuri sieltä luulisikin löytävänsä sen terävimmän taiteellisen hautausmaaveistosten kärjen. Hautamuistomerkki on vaikea laji niin kuin isokokoinen julkinen taide yleensäkin.
Esteettisen laadun ongelma tuntuu vaivaavan myös
taiteilijoita, koska hautamuistomerkeistä ei ole tapana puhua ja kirjoittaa
kovinkaan paljoa. Moni kuvanveistäjä on tehnyt uransa aikana yllättävän paljon
hautamuistomerkkejä, ja silti heistä kirjoitetuissa teksteissä tämä seikka jää
usein pelkälle maininnalle tai jopa kokonaan vaietuksi. Eikö asian pitäisi
kuitenkin olla päinvastoin? Kuolema on yksi taiteen suurista teemoista, ja
koska henkilökohtainenkin on nykyään poliittista, kuten feministislähtöinen
taidediskurssi meille on opettanut, eikö hautamuistomerkissä olla tekemisissä
juuri henkilökohtaisen ja kuoleman väistämättömyyden kautta jopa tietyllä
tavalla kaikista arkipäiväisimmän asian kanssa. Mikä loistava aihe taiteelle –
ja varsinkin nykytaiteelle!
Perinteitä ja konventioita on kuitenkin vaikea murtaa.
Kuinka tehdä haudasta persoonallinen aiheuttamatta kohua? Kuvanveistäjä Pekka Pitkänenkin (s. 1950) joutui
kohun keskelle tehtyään ystävälleen Kalervo
Palsalle (1947–1987) Kittilän hautausmaalle hillityn ja kauniin
modernistisen veistoksen Liekki.
Ongelma taisi olla vain se, että veistos koettiin pohjoisessa ympäristössä
liian erikoiseksi.
Tätä taustaa vasten olin suorastaan riemastunut, kun näin
kuvanveistäjä Matti Peltokankaan (s.
1952) tuoreimman – hänkin on tehnyt useampia – hautamuistomerkin Hietaniemessä.
Anni Mikkola (1920–2007) piti
poikansa kanssa autohallia Helsingissä, ja hänen viimeisen leposijansa päälle
Peltokangas teki hallin ja sen täyteen pronssiin valettuja pikkuautoja.
Hallista lähtee saattue viimeiselle matkalle. Voiko tämän henkilökohtaisemmin
lähestyä aihetta? Ja täysin vailla mahtipontisia ja usein valitettavan
tekopyhiä konventioita.
Kirjallisuutta:
– Lindgren, Liisa: Memoria. Hautakuvanveisto ja muistojen kulttuuri. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2009.
– Viro, Voitto: Vanha hautausmaa. Helsingin Hietaniemen hautausmaan opas. 2., uusittu p. Otava 1993.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti