Eilen alkoi syksyinen kolumnistinarkikin täydellä teholla. Esa-Pekka Salosen lausunnot YLE:lle herättivät huomioni jo Virossa ollessani, ja asia jäi vaivaamaan peräti kahden kolumnin verran. Eilen ne sitten tulivat ulos. Ensimmäinen Ilkassa painettuna ja toinen YLE Radio 1:n Kultakuumeessa ääneen:
Ylämäkipyöräilyä urkujen tahtiin?
Yksi kesän keskustelunaiheista on ollut kapellimestari Esa-Pekka Salosen hyökkäys
kulttuuriministeri Paavo Arhinmäen
kulttuuripolitiikkaa vastaan. Salonen on huolissaan korkeakulttuurin tilasta,
ja totesi YLE:n haastattelemana, että Arhinmäen toimet kertovat tämän
anti-intellektuaalisuudesta ja anti-korkeakulttuurisuudesta ja että kyse on
myös huonosta historiantuntemuksesta. Salosen mukaan ”suomalaisen
työväenliikkeen yksi suuri aksiooma, perusoletus, oli se, että työläisille
pitää saada oikeus samaan korkeakulttuuriin kuin mitä yläluokilla oli”.
Salosen huoli on varmaankin osittain perusteltu, mutta on
joitain seikkoja, joita hän ei ymmärrä. Hänen puheestaan saa kuvan, että
korkeakulttuuri olisi selkeästi määriteltävä ja pysyvä. Näin ei ole. Kulttuuri
muuttuu koko ajan, ja myös sen hierarkkinen rakenne. Se, mikä ennen koettiin
arvottomaksi, saattaa nousta uusissa tulkinnoissa hyvinkin suureen arvoon. Ja
se, mikä ennen koettiin arvokkaaksi, saattaa aikojen saatossa menettää
merkityksensä.
Kulttuurin muutos ei kuitenkaan tapahdu yhtäjalkaa. Yksi syy
on kulttuurin institutionaalistuminen. Kun jonkun asian ympärille alkaa syntyä
institutionaalisia rakenteita – koulutusta, tutkimusta ja
palkitsemisjärjestelmiä –, vaikuttavat rakenteet myös muutoksiin.
Institutionaalistuminen hidastaa muutosta, ja taiteissahan juuri muutos –
uudistus, vallankumoukset, sääntöjen rikkominen – on todettu jo sinänsä
arvokkaaksi. Tästä syntyy kitkaa, jota kulttuurista hegemoniaa edustavien
tahojen on vaikea hyväksyä.
Yksi hyvä esimerkki institutionaalistumisprosessista on ns.
uuden sirkuksen nousu. Sirkus oli aikoinaan kansanhupia, toisinaan jopa
paheelliseksi koettua, mutta nykyään sillä on asemansa taiteen
keskustoimikunnan virallisissa järjestelmissä.
Lajien sekoittuminen – sekä myös korkean ja matalan
sekoittaminen – on asia, jota taiteessa arvostetaan. Niinpä ei olekaan mikään
ihme, että Lahden urkuviikoilla nähtiin viime viikolla kansainvälisesti
menestynyt sirkusryhmä Circo Aereo.
Hegemonia ja hierarkkisuus ovat ominaisia kaikille
kulttuurin muodoille. Tämä koskee myös esimerkiksi urheilua. Lajitkin ovat
hierarkkisesti järjestyneitä – vaikka eivät toki virallisesti. Tähänkin
vaikuttavat instituutio ja traditiot. Ei ole epäilystäkään siitä, että Lontoossa
hopeaa voittaneen purjelautailijan Tuuli
Petäjän nimi unohtuu suomalaisten mielistä nopeammin kuin Barcelonassa
vuonna 1992 hopeaa voittaneen keihäänheittäjä Seppo Rädyn nimi. Kyse on pelkästään lajien hierarkiasta, johon
vaikuttavat sekä perinteet että institutionaaliset rakenteet.
Urheilussa käydäänkin täsmälleen samanlaista hegemoniataistelua kuin taiteessa. Ja sielläkin sekoitetaan lajeja sekä keksitään uusia. En lainkaan hämmästyisi siitä, että joskus kehitettäisiin uusi laji, jossa yhdistyvät polkupyöräily, taiteellinen suoritus ja ajanotto. Miten olisi vaikka ylämäkipyöräily urkumusiikin tahtiin? Olisihan se komeaa nähdä Rukan hienoissa maisemissa maailmanmestaruuskamppailu Kalevi Kiviniemen säestyksellä.
Kuusamon Pyhän Ristin kirkon urut.
Urheilussa käydäänkin täsmälleen samanlaista hegemoniataistelua kuin taiteessa. Ja sielläkin sekoitetaan lajeja sekä keksitään uusia. En lainkaan hämmästyisi siitä, että joskus kehitettäisiin uusi laji, jossa yhdistyvät polkupyöräily, taiteellinen suoritus ja ajanotto. Miten olisi vaikka ylämäkipyöräily urkumusiikin tahtiin? Olisihan se komeaa nähdä Rukan hienoissa maisemissa maailmanmestaruuskamppailu Kalevi Kiviniemen säestyksellä.
Laulu vienninedistämispolitiikasta
Kapellimestari Esa-Pekka
Salonen hyökkäsi kesällä voimakkaasti kulttuuriministeri Paavo Arhinmäen kimppuun viitaten muun
muassa tämän ”linjauksiin ja selkeisiin eleisiin, jotka kohdistuvat
korkeakulttuuria vastaan”.
Sen lisäksi, että Salonen oli huolissaan korkeakulttuurista,
kaipasi hän myös kansallista projektia. Hän oli huolissaan siitä, että
”fragmentoituneen, digitaalisen ajan” myötä meillä on ”yhä vähemmän yhteisiä,
kansallisia kokemuksia”.
Salonen totesi myös, että meillä on nykyään vallalla
vaarallinen tilanne, jossa sekä vasemmalla että oikealla on
”kulttuurivihamielisiä ryhmiä”.
Salosen voisi tulkita kaipaavan sekä kulttuurista
stagnaatiotilaa, jossa korkeakulttuuri on selkeästi määritelty, vakaa ja
pysyvä, sekä kansallista konsensusta korkeakulttuurin arvosta ja paikasta
virallisten sanktioiden piirissä. Vain tietynlainen kulttuuri on tukemisen
arvoista. Tukea voidaan antaa monin tavoin: sekä konkreettisesti apurahoina
että vallankäyttäjien symbolisin teoin – vaikkapa osallistumalla erilaisiin
tilaisuuksiin, kuten Musiikkitalon avajaisiin tai Savonlinnan oopperajuhlien
satavuotisjuhliin, mitä Arhinmäki ei tehnyt.
Toki ymmärrän, että ihan näin ankaran konservatiivisesti ja
nationalistisesti Salonen ei ajattele, mutta näin häntä voisi kuitenkin
tulkita.
Arhinmäki puolestaan vetoaa väärinkäsitykseen. Hänen
mukaansa osallistumattomuutta ”ei tarvitse tulkita kannanotoksi”. Eikä ehkä
tarvitsekaan, mutta Arhinmäenkin olisi syytä tajuta, että sellaiseksi se joka
tapauksessa de facto tulkitaan.
Imagomielessä sitä on turha selitellä, koska housuissa se jo on.
Hegemoniaa edustavien tahojen sanomisten tulkinnalla on
pitkät perinteet. Esimerkiksi valtiomiesten puheiden tulkinta on kuin oma
tieteenalansa. Toisinaan kyse on miltei salatieteestä, jossa erilaisilla
nyansseilla ja sanomatta jättämisillä on suuri merkitys.
Tulkitaan Salosta ja Arhinmäkeä miten tahansa, voi
tilannetta tarkastella myös sosiologisesti kentän hallinnasta käytävänä
taisteluna. Tällaisessa taistelussa näkyy myös historian liike – ja toisaalta
sen syklisyys, miltei ikuisesti toistuva sama muoto, jossa sisällöt ovat ikään
kuin satunnaisia. Aina on hegemonia, joka haluaa pitää kiinni asemistaan, ja
aina on nouseva avantgarde, joka haluaa päästä kiinni kulttuuriseen pääomaan ja
syrjäyttää hegemonian tullakseen sitten kuitenkin omalla vuorollaan
syrjäytetyksi.
On ymmärrettävää, että asemista myös halutaan pitää kiinni.
En haluaisi viedä keskustelua kateuden alueelle, mutta on kuitenkin
muistettava, että Esa-Pekka Salonen edustaa sitä ns. 1 prosenttia. Hän on
tähtitieteellisiä palkkoja nauttiva miljonääri, jonka vuosipalkka esimerkiksi
Los Angelesin filharmonikkojen johtajana oli noin 1,5 miljoonaa dollaria.
Korostettakoon sitä, että vaikka lajit poikkeaisivat toisistaan,
samoista kulttuurisen pääoman markkinoista on kyse: Esa-Pekka Salonen sai
vuonna 2001 – Suvi Lindénin ollessa
kulttuuriministerinä – opetusministeriön jakaman arvostetun Suomi-palkinnon.
Viime vuonna samaisen palkinnon sai Arhinmäen hiphop- ja rap-maailmaa lähellä
oleva radiotoimittaja, DJ ja muusikko Jyrki
Jantunen, paremmin Njassana tunnettu suomalaisen kaupunkikulttuurin
uudistaja ja elävöittäjä, sekä rap-musiikkiin keskittynyt Monsp-levy-yhtiö.
Mutta miten sitten on kansallisen projektin laita? Onko
mahdollista, että Suomen kansa – eliittiä myöten – voisi samastua
itähelsinkiläiseen rap-yhtyeseen Notkea Rotta, joka on yksi Monspin tähdistä?
Murjottaa timpuri, sil
on rahapula paha,
muristen käynnistyy moottorisaha.
Se tekee reikäpäänä duunii, mut silti
kädes ei oo rolexi vaan paskanen hilti.
Kulttuuri tulee jo pelkästään sen instituutioiden kautta epäilemättä olemaan aina hierarkkista, mutta hierarkian sisällöt vaihtuvat. Siitä meillä on runsaasti esimerkkejä.
muristen käynnistyy moottorisaha.
Se tekee reikäpäänä duunii, mut silti
kädes ei oo rolexi vaan paskanen hilti.
Notkea Rotta -huppari.
Kulttuuri tulee jo pelkästään sen instituutioiden kautta epäilemättä olemaan aina hierarkkista, mutta hierarkian sisällöt vaihtuvat. Siitä meillä on runsaasti esimerkkejä.
Sama koskee kansallisia projekteja. Esimerkiksi Virossa
rockmusiikilla – jopa punkilla – oli merkittävä rooli laulavan vallankumouksen
rintamassa, kun Viroa vapautettiin Neuvostoliiton ikeen alta. Olen juuri
kahlannut läpi 400-sivuisen virolaisen punkin historian, ja tajusin melko
nopeasti, että lukiessani anarkistisen sukupolven viinanhuuruisia seikkailuita
luen todellisuudessa paljon laajemmassakin mielessä merkittävää Viron
lähihistoriaa.
Kyse ei siis ole pelkästään itse substanssista, musiikista ja sen mahdollisista sisäisistä merkityksistä, vaan huomattavasti laajemmasta kontekstista, joka määrittelee noiden sisältöjen yhteiskunnallisia ulottuvuuksia, niitä ikään kuin ”ulkomusiikillisia” merkityksiä, joita asioille annetaan.
Kyse ei siis ole pelkästään itse substanssista, musiikista ja sen mahdollisista sisäisistä merkityksistä, vaan huomattavasti laajemmasta kontekstista, joka määrittelee noiden sisältöjen yhteiskunnallisia ulottuvuuksia, niitä ikään kuin ”ulkomusiikillisia” merkityksiä, joita asioille annetaan.
Meitä Siperia on opettanut todellisuudessa aika vähän.
Suurin kansallinen projekti tuntuu viime vuosina olleen
vienninedistämispolitiikka, jonka merkitys taiteen sisällöille tulee
epäilemättä jäämään aika vähäiseksi. Ainakaan siitä ei lauluja kannata tehdä.
Minua häiritsi yksi asia. Ilkan kolumnissa kerrot passiivissa, mitä ihmiset ovat mieltä kulttuurin asemasta. Miten ajatellaan ja mitä on taustalla.
VastaaPoistaKiinnostavampaa olisi tietää, mitä itse olet mieltä asiasta?
Hegemonian seuraaminen on sitä, että luottaa valtaapitävien mielipiteiden voimaan. Teksti haiskahti tuollaiselta passiivin taakse piiloutumiselta.
Ongelma on siinä, että kun kulttuuri muuttuu ja virtaa jatkuvasti ja itse kokee omaksensa "kulttuurin" itsessään, sitä myös itse muuttuu sellaiseksi kuin kulttuuri muuttuu, koska on itse vain kuollut kala joka "ui" virran mukana. Minusta täytyy aina kysyä: mikä sinulle on tärkeää? Mitä sinä haluat, mikä on sinulle rakkainta? Mikä on tärkeintä itsessään?
Osittain nyky-Suomessa on niinkin, että matalakulttuuri, joka kutsuu ylpeästi itseään vastakulttuuriksi, on itse asiassa taantumuksellista hegemoniaa. Hierarkia on puolestaan pyhä järjestys, joka ei muutu, vaikka ihmiset sanoisivat mitä. Olisi se hierarkia sitten vallassa tai ei. Sillä ei oikeastaan edes ole väliä, sillä taiteen vapaus ei ole riippuvaista yhteiskunnan vapaudesta. Loppujen lopuksi taidetta ei voi kahlita kukaan. Jokainen voi itse päättää mitä instituutioita kumartaa, ei kukaan voi päättää sitä minun puolestani. Entä jos minä en vaikka arvostakaan korkean ja matalan sekoittumista ja herätän näin pahennusta? Ei sillä, että pahennuksen herättäminen olisi itseisarvoista, mutta kaikkia ei voi miellyttää. Ja entä jos korkeakultturilla ei samalla tarvitse olla tekemistä minkään kansallisen projektin kanssa? Miksi pitäisi edes uhrata ajatusta sille mitä valtio ajattelee? Suomessa tämä tuntuu olevan turhan yleistä. Kun kysytään ihmisten mielipidettä jostain asiasta, he alkavat usein pohtia asiaa valtion näkökulmasta.
Mutta turha tässä on liikaa moralisoida ketään. Se, että hegemonian taholta kokee painostusta, on normaalitila, ja yhteiskunnan vahva painostus voi parhaimmillaan opettaa taitelijaa. Se haastaa taistelemaan. Kun puolestaan se luulo, että elämme edistyneessä yhteiskunnassa, on omiaan tekemään taiteilijat veltoiksi ja ylpeiksi. Korkeakulttuurin aseman purkaminen on osa tätä yhteiskunnan lisääntyvää rappiota, joka edistyksen nimellä tunnetaan.