Viime lauantaina avattiin Suomen valokuvataiteen museossa Polaroid-näyttely (18.8.–2.12.), jonka neljästä kuraattorista olin yksi. Kokosimme valokuvataiteilija Martti Jämsän (s. 1959) kanssa näyttelyn kotimaisen osuuden. Museon yhteistyökumppanina toimii Kamera, joka julkaisi viime viikolla aiheesta erikoisnumeron (8/12). Kirjoitin aiheesta lehteen lyhyen jutun (pidempi versio on piakkoin tulossa museon verkkosivuille). Tässä tuo lyhyempi juttu:
Polaroid Suomessa:
Polaroid ei koskaan saavuttanut Suomessa
jättisuosiota. Vankka kannattajakuntansa sillä kuitenkin oli, ja osa kuvaajista
saavutti välineellä merkittäviä tuloksia.
Suomessa oltiin alusta alkaen
hyvin perillä legendaarisen Edwin H.
Landin (1909–1991) lukuisista keksinnöistä pikakuvauksen alalla. Land
kehitti ensimmäisen pikakuvausmenetelmän Yhdysvalloissa jo vuonna 1947, ja
Polaroid tuli siellä kaupalliseen jakeluun seuraavana vuonna.
Landin keksintö uutisoitiin Suomessa
jo vuonna 1947 Valokuvaajassa (2/47).
Tästä alkaen kotimainen valokuvausalan lehdistö seurasi tarkkaan Polaroidin
kehitystä. Maahantuonti alkoi Foto-Nyblinin toimesta vuonna 1960, ja kun
ensimmäinen värillinen Polaroid esiteltiin vuonna 1963, oli Polaroid Suomessa jo
tuttu asia.
Leikkiä ja tekniikkaa
Yli 500 patenttia omistanut
Edwin H. Land oli intohimoinen keksijä. Polaroidille kehitettiin monenlaisia
käyttötarkoituksia ja erikoislaitteita muun muassa tieteen ja tekniikan
käyttöön – esimerkiksi
lääketieteelliseen lähikuvaukseen tarkoitettu Polaroid CU-5. Myös
passikuvauksen alalla Polaroid oli aikoinaan vahva tekijä.
Polaroidin alkuvaiheet
Suomessa eivät sisältäneet juurikaan innostusta valokuvan harrastuksen tai taiteen
alalla. Väline oli pitkään hauska näppäilijöiden leikkikalu – silloinhan oli
ihme se, kun kuvan sai suoraan kamerasta alle minuutissa.
Ammattimaiset studiokuvaajat
alkoivat käyttää Polaroidia studioissaan luonnostelun välineenä. Pikakuvan
avulla saattoi testata muun muassa valotusta, kuvakulmia ja sommittelua
nopeasti ennen varsinaisten kuvien ottamista. Tällainen toiminta jatkui
pitkälle 1990-luvulle saakka.
Polaroid matkalla taiteeksi
Näyttelyä ripustetaan viime viikolla.
Polaroid matkalla taiteeksi
Ensimmäiset merkit Polaroidin
vakavammasta taiteellisesta käytöstä ilmaantuivat Suomessa 1970-luvun lopulla.
Polaroid-yhtiökin satsasi alusta pitäen markkinoinnissaan taiteilijoihin.
Polaroidin säätiö alkoi kerätä kunnianhimoista taiteellista valokuvakokoelmaa. Landin
esiteltyä vuonna 1976 yhtiökokouksessaan ”myyttisen pedon”, 50 x 60 cm kokoisia
kuvia tuottavan Polaroid-kameran, alkoi tämä jättilaite tuottaa kokoelmiin
varsin huomattavia teoksia. Miltei kaikki aikakauden merkittävät
valokuvataiteilijat halusivat ja pääsivätkin kokeilemaan laitetta,
suomalaissyntyisistä taiteilijoista esimerkiksi Arno Rafael Minkkinen.
Mutta kyllä pienemmilläkin
Polaroideilla saatiin aikaan tuloksia. Polaroid-kokoelman kuvia esiteltiin
ensimmäistä kertaa Suomen valokuvataiteen museossa vuonna 1976, ja samoihin
aikoihin myös suomalaiset kuvaajat alkoivat suhtautua välineeseen vähän
vakavammin.
Polaroidia alettiin käyttää
myös koulutuksessa, ensimmäisiä kertoja kun Lahden taideteollisen oppilaitoksen
valokuvauksen osasto teki keväällä 1977 opintomatkan Prahaan. Käytössä oli
Polaroid SX-70, ja tulokset esitettiin näyttelynä Polaroid-matkakuvia Prahasta – ensin Amos Andersonin taidemuseossa
ja sitten Tampereen nykytaiteen museossa. Tätä näyttelyä lienee pidettävä
ensimmäisenä mittavana suomalaisena Polaroid-näyttelynä.
Myös puistokuvauksen alalla
koettiin lyhytaikainen renessanssi, kun Studio Muikku toimi Helsingissä Espalla
kesinä 1978–79. Ensimmäisenä kesänä kuvia ottivat Erja Lahdenperä ja Ulla-Maija
Vuori (nyk. Svärd), toisena
kesänä Lahdenperän kanssa työskenteli yksi sittemmin rock-kuvauksessa
kunnostautunut klassikkomme Jukka Uotila
(1956–2009).
Osa vakavista
harrastajistakin kiintyi Polaroidin lumovoimaiseen värimaailmaan. Esimerkiksi Leena Ikkalan kuvia esiteltiin
ensimmäisen kerran Kameralehdessä
vuonna 1981 (3/81). Ikkala onkin niitä kuvaajia, jotka ovat olleet Polaroidille
uskollisia aina näihin päiviin saakka. Hän on kuvannut erityisesti suomalaista
öistä maisemaa.
Kasarimaailman rockia ja glamouria
Polaroidin kultakausi Suomessa liittyy epäilemättä 1970–80-lukujen vaihteen urbaaniin rockelämään ja ehkä vähän glamouriinkiin.
Kasarimaailman rockia ja glamouria
Polaroidin kultakausi Suomessa liittyy epäilemättä 1970–80-lukujen vaihteen urbaaniin rockelämään ja ehkä vähän glamouriinkiin.
Vanhan galleriassa
esiintyneistä uuden polven rock-orientoituneista kuvaajista ja katukuvaajista
osa tarttui pikakameraan. Esimerkiksi Timo
Setälä valmisti vuonna 1981 sarjan 20
annosta pikataidetta. Sattuvasti juuri hänen isoisänsä, suomalaisen
valokuvan grand old man Vilho Setälä (1892–1985) esitteli ensimmäisenä
väri-Polaroidin suomalaiselle lukijakunnalle Kameralehdessä vuonna 1963 (4/63).
1980-luvun suurin Polaroid-klassikkomme on Kari Riipinen, joka löysi välineelle monenlaista käyttöä. Riipiselle Polaroidin ”muoviset värit” – kuten hän itse on todennut – tarjosivat loistavan välineen ajanhenkeen kiinnittymiseen. Riipinen teki aikoinaan myös sopimuksen Polaroidin firman kanssa, ja sai käyttöönsä materiaalia väliin miltei rajattomasti. Ahkera kuvaaja teki myös tulosta. Hän käytti Polaroidia muun muassa lukuisissa levynkansissa, joiden graafisena suunnittelijana hän on yksi keskeisistä valokuvataiteilijoistamme.
Näyttelyä ripustetaan. Etualalla Timo Setälän kuvasarja.
1980-luvun suurin Polaroid-klassikkomme on Kari Riipinen, joka löysi välineelle monenlaista käyttöä. Riipiselle Polaroidin ”muoviset värit” – kuten hän itse on todennut – tarjosivat loistavan välineen ajanhenkeen kiinnittymiseen. Riipinen teki aikoinaan myös sopimuksen Polaroidin firman kanssa, ja sai käyttöönsä materiaalia väliin miltei rajattomasti. Ahkera kuvaaja teki myös tulosta. Hän käytti Polaroidia muun muassa lukuisissa levynkansissa, joiden graafisena suunnittelijana hän on yksi keskeisistä valokuvataiteilijoistamme.
Riipinen kehitteli myös
taidemaalari Olli Lyytikäisen
(1949–1987) Suomessa lanseeraamaa kollaasitekniikkaa, jossa parhaimmillaan
sadoista Polaroid-otoksista tehtiin isoja, kubistissävyisiä kollaaseja.
Maailmalla tässä lajissa suurimman klassikon aseman on saavuttanut taidemaalari
britti David Hockney. Tosin
yhdysvaltalaisen Talking Heads -yhtyeen voimahahmo David Byrne ideoi jo yhtyeen toisen albumin kannen 529
Polaroid-lähikuvasta vuonna 1978 – nelisen vuotta ennen Hockneyn ”keksintöä”.
Riipinen ei myöskään ollut
yksin, muun muassa Keijo Kansonen
kehitteli omia teknisiä kokeilujaan tehdessään Jone Takamäen ensimmäisen albumin (1981) kanteen jazzahtavan
Polaroid-kuvan, jonka kehittymistä hän manipuloi teelusikan avulla.
Moni muusikkokin tarttui
Polaroidiin – esimerkiksi Albert
Järvinen, Dave Lindholm ja Tuomari Nurmio, mutta vuosien mittaan
näillä tyypillisillä kenkälaatikkokuvilla on ollut taipumus hukkua.
Ajanhenkeä tavoiteltiin myös
laajemmalla aikaperspektiivillä, kun Taneli
Eskola ja Touko Yrttimaa tekivät
mittavan Polaroid-projektin kuvaamalla suomalaisia filmitähtiä vuonna 1986 –
näyttelyn nimi oli Me tulemme taas.
Valokuvataiteemme grand old man Ismo Kajander kokeili hänkin Polaroidia – sekä opiskelijoiden kanssa tehdyissä hulluttelukuvissa, jossa leikiteltiin taskulampulla ja pitkällä valotusajalla, että myös kollaasitekniikan kautta.
Touko Yrttimaa ja Taneli Eskola avajaisissa.
Valokuvataiteemme grand old man Ismo Kajander kokeili hänkin Polaroidia – sekä opiskelijoiden kanssa tehdyissä hulluttelukuvissa, jossa leikiteltiin taskulampulla ja pitkällä valotusajalla, että myös kollaasitekniikan kautta.
Monipuolista taidetta
1990-luku jatkoi osin
1980-luvun Polaroid-maailmaa. Esimerkiksi Lauri
Eriksson käytti välinettä pitkälle samalla tavalla kuin Riipinen – ja
innostui myös tekemään erilaisia kollaaseja.
Jätti-Polaroid vieraili
vuonna 1993 Taideteollisessa korkeakoulussa, ja kameraa pääsivät kokeilemaan
ainakin Vertti Teräsvuori, Ulla Paakkunainen ja Touko Yrttimaa. Taina Värri oli saanut kokeilla
laitetta jo edellisenä vuotena palkintomatkallaan Pariisissa voitettuaan
Polaroidin pohjoismaisen Image Transfer -kilpailun.
Puhtaamman kuvataiteenkin puolella innostuttiin Polaroidin tarjoamasta keinovalikoimasta. Esimerkiksi Juhana Blomstedt (1937–2010) kuvasi vuosia ateljeensa vaihtuvaa valo- ja varjomaailmaa, kun taas Senja Vellonen kuvasi ihmisen varjoa erilaisia taustoja vasten luonnoksiksi akvarelleilleen. Taidegraafikko Antti Tanttu on myös pitkään käyttänyt välinettä erilaisiin kokeiluihin. Valokuvataiteen ja installaatioiden harmaalla välivyöhykkeellä toimiva Veli Granö on myös käyttänyt Polaroidia toisinaan monimutkaisissa mutta aina poeettisissa installaatioissaan.
Vertti Teräsvuori: Omakuva, 50x60 Polaroid, 1993.
Puhtaamman kuvataiteenkin puolella innostuttiin Polaroidin tarjoamasta keinovalikoimasta. Esimerkiksi Juhana Blomstedt (1937–2010) kuvasi vuosia ateljeensa vaihtuvaa valo- ja varjomaailmaa, kun taas Senja Vellonen kuvasi ihmisen varjoa erilaisia taustoja vasten luonnoksiksi akvarelleilleen. Taidegraafikko Antti Tanttu on myös pitkään käyttänyt välinettä erilaisiin kokeiluihin. Valokuvataiteen ja installaatioiden harmaalla välivyöhykkeellä toimiva Veli Granö on myös käyttänyt Polaroidia toisinaan monimutkaisissa mutta aina poeettisissa installaatioissaan.
Jotkut valokuvataiteilijat
ovat vieneet projektinsa kunnianhimoisiksi valokuvakirjoiksi. Jaana Airaksinen ja Niina Kapanen käyttivät Polaroidia
tutkiakseen naisten mainosten maailmasta poikkeavaa ruumiillisuutta –
säärikarvoja, selluliittia ja eriparisia rintoja – kirjassaan Kaikki kurveistani (Like 2000). Yhdysvaltalaissyntyisen
Mark Maherin American Polaroids (Like 2003) kuvaa Yhdysvaltain henkistä
maisemaa, ja Helsingin outoja maisemia on kuvannut Martti Jämsä kirjassaan OPS!
Helsinki Polaroid (Musta taide 2009).
Eikä Polaroidin käyttö
loppunut edes Polaroidin konkurssiin ja filmien saannin lakkaamiseen vuonna
2008. Impossible Projectin tuottama uusi, kehittelyn alla edelleen oleva filmimateriaali
ei ole kelvannut kaikille vanhoille puristeille, mutta monet
hiphop-kulttuurista ponnistavat nuoret – kuten vaikkapa näyttelyn nuorin
osallistuja Miikka Lumikari – ovat
löytäneet välineen avukseen ikuistaakseen öisiä ohikiitäviä hetkiä. Samoin esimerkiksi
esseisti ja kääntäjä, intohimoinen retrokameroiden harrastaja Antti Nylén jaksaa sinnikkäästi pitää
yllä harrastustaan uudellakin filmityypillä. Mutta Nylénkin tajuaa, ettei
pikafilmi varsinaisesti koskaan enää palaa.
Nylén kommentoi blogissaan
sitä, miten Polaroid tuotti esineitä,
kun digikamera tuottaa informaatiota,
ja toteaa pikafilmin häviämisestä: ”Se johtuu siitä, että ihmiset eivät halua
enää esineitä vaan välähdyksiä ja kangastuksia, jotka voi tykkäämisen jälkeen
tykkänään unohtaa.”
Onneksi me emme Polaroidin
tuottamien ja museoihin tallennettujen esineiden ansiosta pääse tykkänään
unohtamaan tätä valokuvauksen yhtä kiinnostavaa vaihetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti