sunnuntai 13. joulukuuta 2015

Kollegat, varokaa AMK-oppilaitoksia!

Olen tänä vuonna opetannut kahdessa AMK:hon kuuluvassa taideoppilaitoksessa, sekä Lahden Taideinstituutissa että Turun AMK:hon kuuluvassa Taideakatemassa. Opin vasta viime vuonna, että Lahti on viime vuoden alusta osakeyhtiö. Näin on näköjään Turkukin nykyään – en tosin tiedä mistä alkaen.
Rakastan tätä osuuttaa työstäni – nuorten taiteilijoiden kanssa on tosi nasta olla, ja siinä oppii itsekin paljon siitä, missä nyt mennään, jo pelkistä kysymyksistä ja ihmettelyn aiheista.
Tämä asia ei ole muuttunut miksikään yhtiöittämisten myötä, mutta moni muu asia on muuttunut. Esimerkiksi Lahdessa sain paskapalkkaa raskaasta tutoroinnista (jokainen opettanut tietää, että jos viettää täyden päivän useamman nuoren taiteilijanalun kanssa intensiivisen tunnin keskustellen ja varsinkin aidosti läsnä ollen, niin sitä päivän loputtua vain romahtaa tylsän vierashuoneen sänkyyn eikä lähde kylille kapakkaan riekkumaan), 23,00/tunti [Korjaus, muistinkin eilen väärin – se oli 27.00/tunti] Se oikeastaan edes haitannut minua, koska nautin siitä ja onhan se aitoa rahaa friikulle. Mutta se tuli yllätyksenä, että minulle vain ilmoitettiin, että matkakorvauksia ei sitten enää makseta. Matkustin siis omalla kustannuksellani ja ilman päivärahaa vieraaseen kaupunkiin miltei kahdeksi vuorokaudeksi saadakseni huonoa palkkaa ilman niitä asianmukaisia korvauksia, jotka ennen olivat itsestäänselvyys. Rahaakin oli tilillä niin vitun vähän, että ostin kämpille naapurin Siwasta 30% alennuksella seuraavana päivänä päiväysumpenevia paskatuotteita – siis jotain saatanan mauttomia kolmioleipiä ja vielä mauttomampia kevytnakkeja. No, ostin minä mustikkakeittoa yhden litran – se sai korvata aamukahvin, koska ei vierashuoneeseen kahviakaan kukaan ollut viitsinyt jättää.

Ehkä tämä on viimeinen kuvani koskaan Lahden kuvanveistosalista.

No, nautin keikasta kuitenkin ja yritän jaksaa raportoidakin blogissani siistä vielä, koska nuoret olivat kaikki sekä tosi mukavia että kiinnostavia taiteilijanalkuina, ja juuri nämä nuoret ovat viimeinen Lahdesta koskaan valmistuva vuosikurssi. Ja juuri heidän takiaan ei jäänyt paskafiilis – vaan päinvastoin tunsin taas rakastavani taideopiskelijoita, tehkööt paskat osakeyhtiöt mitä tahansa paskatemppuja. Niinhän tuo AMK petti muutenkin koko taideinstituutin häpeällisellä tavalla.
Aion toki riitauttaa tuon matkakorvausasian jollain tavalla, ihan periaatteesta, mutta kai niillä on joku pykälä, johon vedoten niiden ei tarvi maksaa mitään. Olen varma häviöstäni, mutta normaali äänetön paskan nieleminen on minulle vieras ajatus.
No, sitten Turkuun. Siellä pidin neljän tunnin jättiluennon nykytaiteesta, josta olen vähän raportoinutkin. Palkka oli minun ansiotasossani ihan säällinen (70,00/tunti) ja matkakorvauksenkin saan – tosin en ole varma päivärahasta, mutta koska kaavakkeessa oli sellainen kohta, täytin toivorikkaana senkin. Mutta työsopimuksessa oli kohta, jonka huomasin vasta allekirjoitettuani sen – minulla ei nimittäin ole tapana kaavakkeita paljoa lukea (klikkaa suuremmaksi, niin saatat saada selvää):


Siinä siis annetaan ymmärtää, että tällä paskaosakeyhtiöllä olisi käyttöoikeus ilman eri korvausta kaikkeen siihen materiaaliin, jonka olen luonut tätä työtehtävää suorittaessani. Jos olisin siis esimerkiksi tehnyt Powerpointin, heillä olisi siihen jatkossa käyttöoikeus ilman erillistä korvausta ja ilman mitään ajallista rajoitusta. Tajuttoman vastenmielistä ja moraalisesti kestämätöntä! Juridiikasta en vielä tiedä, mutta aion ottaa selvää. Tämä olisi varmaan koskenut paperille kirjoittamaani luentoanikin, mutta onneksi en kirjoittanut paperille mitään – en edes ranskalaisia viivoja. Enhän minä tosin mitään paperis olisi suostunut heille antamaan – vaikka siinä olisi ollut vain ne minulle ominaiset 8 ranskalaista viivaa. 
Suoritin työtehtäväni 20 vuoden työkokemuksen tuottamalla asiantuntemuksella – siis taiteen hihistorian tuottamalla empiirisellä kokemuksella – ja rutinoituneen esiintyjän ehkä toisinaan liiankin ison hybriksen tuottamalla ex tempore -pälätyksellä, ja tähän Turulla on kai aika vaikea saada mitään tekijänoikeutta – paitsi jos olisivat dokumentoineet sen videolle, ja tähän kai minulta olisi pitänyt pyytää lupa, jota en olisi antanut. Mutta en minä, hitto soikoon, tällaista paperia suostu enää koskaan allekirjoittamaan.
Ja nyt se pliis-osuus. Kollegani, jakakaa tätä ja varoittakaa kaikkia. Voitte myös kertoa minulle luottamuksellisesti samanlaisia kokemuksia (otso.kantokorpi(at)hotmail.com). Saatan ryhtyä joihinkin toimiin, jos saan joukkovoimaa taakseni ja jos hiipuva energiani riittää. Tämä pykälä pitää saada poistettua! Voitte myös vihjaista niistä tahoista, joille tieto tästä pitäisi saattaa. Itse olen aika huono järjestöihminen.

30 kommenttia:

  1. Olen lukenut blogiasia pitkään mutta en koskaan kommentoi mitään. Nyt kommentoin. Kiitos blogistasi.

    Toivon että saat asiaankuuluvat matkakorvaukset. Tuo Turun tapaus on aivan järkyttävää. Olen ymmärtänyt että vähän vastaavia tilanteita on kuvittajilla jotka tekevät isoihin lehtiin kuvituksia, saavat kertakorvauksen ja sitten menettävät kaiken oikeuden tuotteeseensa. Järkyttävää.

    VastaaPoista
  2. Kiitos ittelles. Aina tuntuu hyvältä, kun havaitsee sen, että ei ole yksin ahdistuksensa kanssa.

    VastaaPoista
  3. Ahh. Minua pyydettiin luennoimaan satojen kilometrien päähän. Valmistelin juuri sitä tilaisuutta varten työlään powerpointin. Majapaikka oli omasta takaa, mutta luentopalkkioksi kollegat ehdottivat siitäkin huolimatta sataa euroa - vaikka tilaisuus oli arkkitehtien ja ei ihan pikkuisen kaupungin yhdessä järjestämä ja kesti koko iltapäivän. Minun oletettiin tietenkin olevan käytettävissä myös keskustelun ajan. Sanottiin vielä selitykseski pienelle palkkiolle, että saanhan tulla kollegoiden mukana sentään syömään, heillä kun oli sovittu oma yhteinen illallinen iltapäivätapahtuman jälkeen. En suostunut vaan vaadin luentopalkkion AKAVAn suositusten tasolle. Pelkkä matka suuntaansa kesti reilut neljä tuntia, kukaan ei tietenkään maininnutkaan päivärahasta.

    Näitä riittää. Sama instanssi järjesti ehdotuksestani luennon miespuolisen kollegani toimesta. Hänelle maksettiin mukisematta plakkiona 400 euroa, ja tietenkin hotelli ja matkakorvaus. Asialla Suomen arkkitehtiliiton paikallisosasto, jolla tuntui pari vuotta sitten olevan tyystin hukassa tieto siitä, mikä on asiallista ja mikä hävytöntä.

    Suomessa on SAFAlla ollut vuosikausia tasa-arvotyöryhmiä ja vaikka mitä tasa-arvo-ohjelmia. Silti ylläpidetään tällaisia outoja käytäntöjä, vaikka muuten ollaan niin professionaaleja, että paukkuu.

    Niin että Otso-kuomaseni, pidä pintasi!

    VastaaPoista
  4. tämä some-tekijänoikeuskäsitys uhkaa ihan kaikkea luovaa toimintaa.

    VastaaPoista
  5. Käyttääkö AMK luentopalkkioissaan mitään valmistelukerrointa? Akavan suositus ainakin on, että neljän tunnin luennossa valmistelukerroin on 3 eli luentopalkkio tulee 12 tunnista. Tuo kattaisi jo hiukan matkustamistakin ja olisi muutenkin reilu ellei esitys erityisesti vaadi jotain tutkimustyötä.

    Luentopalkkioista on monella liitolla ohjeistus mutta en ihan heti löytänyt muita netissä avoimesti julkaistuna kuin Akavan:
    http://www.akava.fi/tyoelama/tyossa/palkat/palkkiosuositukset

    VastaaPoista
  6. Saako tämän blogilinkin postata Itsensätyöllistäjien facebookryhmään (joka järjesti tänään mielenilmauksen Kansalaistorilla)?

    VastaaPoista
  7. Suorastaan vaatisin, että se pitää postata. Olin itsekin miekkarissa, koska muutun vastentahtoisesti yrittäjäksi 1.1.2016.

    VastaaPoista
  8. Tekstissä nostetaan esille kaksi aiheellista asiaa: AMK-opettajien huono palkka ja taidealan sopimuskäytännöt. Valitettavasti ideologinen etukeno hämärtää analyysiä.

    AMK:t ovat aina maksaneet kakkosella alkavaa palkkaa sivutoimisille tuntiopettajilleen, vaikka taskussa olisi tohtorintutkinto. Asia ei liity mitenkään ”yhtiöittämiseen”. Vai romahtivatko Kansallisteatterin näyttelijöiden tai Kymi Sinfoniettan soittajien palkat, kun em. organisaatioista muodostettiin osakeyhtiöt?

    Entisenä taiteilijana ja nykyisenä juristina olen hyvin tietoinen siitä, että taidealalla on tapana jättää sopimuksen pienellä painettu teksti lukematta tai lukea vasta allekirjoittamisen jälkeen. Tästä tavasta olisi syytä päästä eroon.

    Huomattakoon, että siteeraamassasi sopimusehdossa käyttöoikeus luovutetaan sellaisen materiaaliin, jonka ”työntekijä on LUONUT työtehtäviä suorittaessaan”. Tämä on eri asia kuin materiaali, jota työntekijä on KÄYTTÄNYT työtehtäviä suorittaessaan. Ts. jos olet laatinut luentokalvot ym. materiaalit aiemmin, ei työnantaja saa niihin tällä sopimuksella mitään oikeuksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä loin luentoni suoraan puhuessani. En ollut koskaan pitänyt samanlaista luentoa.

      Poista
    2. Jos näin on, silloin toisella sopijapuolella olisi kaiketi ollut oikeus videoida luentosi ja käyttää tallennetta "normaaliin toimintaansa".

      Sopimuslauseke on tyypillinen monilla aloilla. Se on tarkoitettu tilanteeseen, jossa kuukausipalkkalainen (esim. sanomalehden taittaja) tekee työtään työnantajalleen.

      Lyhyisiin luentovierailuihin ajatus oikeuksien automaattisesta luovutuksesta tuntuu hyvin vieraalta. Uskon, että työnantaja on tässä tapauksessa samaa mieltä. Usein tällaiset lausekkeet päätyvät sopimuksiin ilman, että niitä kukaan kovasti pohtii.

      Itse yliviivaisin ehdon ennen allekirjoitusta.

      Poista
    3. Juuri näin. Ei ole järkeä, että saman oppilaitoksen palkkalistoilla olevat opettajat tuottavat opsin mukaista matskua yhä uudelleen ja uudelleen työnantajan kustannuksella (nyt siis olettaen, että opetustuntien suunnittelusta on maksettu asiaankuuluvat korvaukset). Tuotetuista matskuista usein laaditaan materiaalipankki, joka on kaikkien oppilaitosten opettajien käytössä. Järkevää oppilaitokselle ja järkevää ennen kaikkea opettajille. Olisi kiva, että vapaan jakamisen kulttuuri vähän avautuisi myös vanhempien opesukupolvien mielissä. Monet kun mielestäni turhaan pitävät kauhean tiukasti kiinni siitä matskusta, mitä ovat joskus itse työllä ja tuskalla tuottaneet. Ei se matsku ketään yksinään kuitenkaan opeta, vaan opettaja itse tekee materiaalista toimivan pedagogisella ammattitaidollaan. Muiden opettajien jakamista matskuista voisi myös itse saada uusia ideoita ja vaihtelua siihen omaan puurtamiseen.

      Kannattanee varmaan vielä tarkistaa työnantajalta, että mitä tuo sopimuksen kohta konkreettisesti tarkoittaa ja miten se koskee omaa luentomateriaaliasi, ennen kuin alat pillit vinkuen viedä asiaa käräjille ja mollaat oppilaitoksia sosiaalisessa mediassa. Hyvin todennäköisesti työnantaja on käyttänyt samaa sopimuspohjaa kuin vakiopettajien kanssa, ja ihan mielellään keskustelee siitä, miten sopimus toimii vierailevien luennoitsijoiden kohdalla.

      Poista
    4. En minä pillit vinkuen vie mitään käräjille. En ole siitä tyyppiä. Enkä mollaa asiattomasti oppilatosta, joka allekirjoituttaa minulla sellaisen sopimuksen, joka periaatteessa mahdollistaisi halvan luentoni (280,00) vaikka loputtoman toistamisen. En minä ole siellä töissä. Minä yritän elää näillä kertakorvauksilla. Pelkästään vuokrani maksuun tarvitsisin näitä keikkoja aika paljon yhdessä kuukaudessa, koska maksan iloisesti veronikin. Vaan eipä näitä keikkoja liiemmin ole.

      Poista
    5. Maijan mainitsema materiaalipankkitoiminta voi toimia hyvinkin joillakin aloilla esim. opetettaessa fysiikkaa tai matematiikkaa. Taidealalla asia on hieman erilainen kun taideaineita opettavat henkilöt ovat oman kokemuksensa kautta muodostaneet opettamistaan asioista NÄKEMYKSEN, joka siis ei ole kylmää FAKTAA, joka voidaan toistaa asiayhteydestä toiseen samanlaisena. Toisen tekemä materiaali ei välttämättä edes avaudu toiselle opettajalle, sen verran kirjavaa on vakinaisten opettajien taso AMK-tasolla. Useassa AMK:ssa on opettajiksi rekrytoitu suoraan koulusta valmistuneita vailla kunnollista työkokemusta ja varsinkin vailla kunnollista näkemystä omasta taiteenalastaan. Itse opetin 20 vuotta AMK kulttuuriaineita enkä jättänyt jälkeeni yhtään arkkia valmistelemaani materiaalia, työnantajan vaatimuksesta huolimatta. Ymmärrän hyvin Kantokorven närkästyksen tässä asiassa.

      Poista
    6. Sellainenkin on nähty eräässä keskisuomalaisessa ammattikorkeakoulussa, että kun opettaja oli tehnyt oppimateriaalit omaa opetustaan varten, hänet laitettiin pois ja kurssia vetämään pantiin toinen opettaja, joka ei edes ollut kyseisen alan varsinainen asiantuntija ja sanottiin, että ei tarvitse muuta kuin käyttää valmiita materiaaleja.

      Poista
    7. Näin minulle kävi Taikissa kerran jo 1990-luvulla. Ei vierailevalla tuntiopettajalla ollut tuolloinkaan minkäänlaista oikeusturvaa.

      Poista
  9. Opiselen visuaalista suunnittelua Oulun Ammattikorkeakoulu OY ABssa ja kouluhan omistaa kaiken materiaalin mitä koulun tiloissa ja koneilla saan tehtyä. Mitään liian hyvää ei siellä kannata tehdä, Tähän on tultu.

    VastaaPoista
  10. Katri korjus

    Kiitos kuitenkin!
    Katselen Suomen taidemaailmaa uusin silmin!
    Opin (ehkä) monta uutta nimeä ja muutaman uuden termin.
    ps. toivottavasti vieras huoneessa on mikro jotta ei tarvnnut syödä kylmiä nakkeja. ( :

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En käytä aatteellisista syistä mikroa. Lämmitin ne vanhanaikaisesti ihan kattilassa.

      Poista
  11. Juu. Ite opiskelen Turun AMK:ssa ja kerran on tullut vastaan vuosia aiemmin luennoineen power point esitys, jota käytettiin edelleen kyseisellä kurssilla eikä power pointin tekijä ollut tietoinen asiasta. Saattoi tosin olla että oli jo unohtanut, että sellaiseen oli antanut luvan.

    VastaaPoista
  12. Kirsimaria Törönen-Ripatti15. joulukuuta 2015 klo 13.22

    Minulle on Mikkelin AMK aina antanut selkeän työsopimuksen ja kilometrikorvuksista ja materiaalihankinnoista on sovittu ja korvattu asiallisesti. Tuntipalkkani on huomattavasti parempi kuin mitä sinulle ovat tarjonneet. Kukaan ei ole koskaan esittänyt vaateita laatimani luentomateriaalin suhteen. Vallitseva käytäntö kokemasi kohtelu ei siis kaikkialla ole.

    VastaaPoista
  13. Turun YAMK opiskelijana haluan kiittää kaikesta talouspoliittisesta kurjuudesta huolimatta Otsoa loistavasta hyperluennosta, johon kaikki ryhmässämme olivat hyvin tyytyväisiä koiranpissaturflunssan aiheuttamasta valmistelemattomuudesta huolimatta.
    Olimme kaikki sitä mieltä "luentosi" jälkeen, että saimme valtavan paljon puheestasi, ja oli hieno juttu saada sinut vieraaksemme. Monesta asiasta jäi ajatuksia itämään… ja juu, ne muutamat nimet…nyt tiedämme! P. Kallio

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!!! Se oli oikeesti tosi nastaa ja mullekin taas hyvä kohtaamiskokemus. Oppilaita rakastan, kouluja alan inhota.

      Poista
  14. Opiskelijoiden kannattaa keskustella koulujensa kanssa IPR-asiat auki.(intellectual proerty rights). Koulujen intressissä on saada käyttää opiskelijoiden aikaansaannoksia oppilaitoksen markkinoinnissa ja tiedottamisessa, oppilaitoksen identiteetin, brändin luomisessa. Mutta oppilaitoksella ei pitäisi olla mielenkiintoa mihinkään kaupallisten oikeuksien riistoon tekijältä, teosten tai muiden tuotosten kaupalliseen hyödyntämiseen. Oppilaitosten laitteita ja ohjelmistoja ei toisaalta saisi käyttää busineksen tekemiseen, koska lisenssit ovat usein "oppilaitoslisenssejä. Muuttuvatko IPR-konventiot, jos oppilaitos on osakeyhtiö? Miten oppilaita ohjeistetaan IPR-asioissa? Creative Commons voisi olla hyvä väline...

    VastaaPoista
  15. No jopas. Olen 10 vuotta ulvonut taidealan opetuksen ja järjestelmien kelvottomasta tasosta. Mitään, ei ketään ole saanut mukaan mihinkään, joka muuttaisi tilannetta. Jos ns kollegalle käy köpelösti - ovat muut häipyneet samantien vasemmalle vähin äänin. Alalla on perseennuolijoita ja varsinaista paskasakkia.
    Yksi on toimarin veljenpoika ja opettaa PS:ä manuaali polvillaan. Toinen on rehtori ja väittää opiskelijoilleen että jumala loi maailman 6500 vuotta sitten ja tiedemiehet ovat liimanneet dinosaurukset kasaan vaalaan luista. Kolmas ei kuule ei näe ja on niin kokkelissa opetuksen ajan että istuu ja kuorsaa ja valituksille rehtori viittaa kintaalla, koska käy panemassa rassukkaa kellarissa. Neljättä yrittävät opiskelijat saada ulos vuosia koska ei osaa mitään ja joutuvat lopulta itse palkkaamaan opettajan joka osaa. Jne.
    Suomessa taideaineiden kansanopisto tai AMk tai Yo opetus on kelvotonta ja opettajien valinta perustuu seläraaputustekniikkaan ja mielistelyyn. Se että joku on epäonnistunut graafikko ei tee hänestä parempaa alansa opettajaa. Ja kuitenkin nämä halpapellet tekevät osaavien duunit. Olisi kamalia kertomuksia 20 vuoden ajalta kuvajournalismin opettajana...mutta mitä se auttaa kertoa. Opetushallitus viittaa kintaalle ja laitosten hallitukset dokaavat halpaopettajien takia säästyneet rahat. Opettajien substanssiosaaminen ei merkitse mitään, osaaminen ja innovointi on vakava haitta alalla.
    Eläkkeellä on ihanaa.

    Jore Puusa
    lehtikuvaaja
    Kuvajournalismin opetta
    eläkkeellä onneksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko sulla siis eläkekertymää tarpeeksi? Minnäkin olen jo venheneva mies, ja edellisessä Varman raportissa kertymää oli 832,00 euroa. En siis koskaan voi varsinaisesti jäädä eläkkeelle.

      Poista
    2. Anteeksi että vastaus viipyi. Ei ole tarpeeksi kertymää. Kuten moni free, maksoin vain minimin YEL itselleni. Mutta. Olen velaton - joten selviän jotenkin kitkuttelemalla ja myymällä kameroita ym.. Toisin kuin sinä, olen ulkona kouluttamisesta ,koska osaan liian hyvin alueeni eikä sellaista kestä yksikään valokuvauksen vakituinen opettaja, jos opetuslaitos haluaisi kuvajournalismin spottiluentoja. Taidealan henkilöiden pitää oppia dyykkaamaan. :-)

      Poista
    3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  16. Hyvä kirjoitus! Purin vähän auki tätä kun moni kaveripiirissä ihmetteli miten 27 euron tuntipalkka voi olla paska:

    Miksi 27 €/h oli ”paska palkka” – asiaa yrittäjän/freelancerin työn hinnoittelusta

    VastaaPoista
  17. Kiitos. Luinkin sen. Nyt vähän jälkeenpäin hävettää, kun piti kiroilla niin rumasti, mutta olin tuolloin aika vihainen.
    Nyt olen lähinnä resignoitunut. Taistella pitäisi, mutta usko muutokseen on aika pieni. Tänä vuonna olen apurahalla ja maksan MELA-maksuja, mutta ensi vuonna pitäisi maksaa YEL-maksuja, mikä on yksinkertaisesti tämän alan friikulle ylivoimaista. Menevät varmaankin ulosottoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aiheesta kiroilussa ei ole mitään mitä pitäisi hävetä!

      Poista