Aika varhaisia tällaisiksi panoraamoiksi, joissa yhteiskuntamme kehitystä kuvataan (ja joissa usein muuten käytetään hevosia auvoisen menneisyyden symboleina), mutta eivät kyllä saaneet minua yhtään enempää vakuuttuneiksi Segerstrålen laadusta monumentaalimaalarina – kliseisiä ja samalla levottomia. Huonoa rytmiä ja ontuvaa värisommittelua. Mutta olivathan ne tavallaan kiinnostavia.
Sitten siirryttiin Iloa-näyttelyyn. Se oli maulla tehty ja
ripustettu ns. laadukas näyttely, mutta samalla kuitenkin vähän hahmoton –
sellainen kuin nämä kaikenkattavan teeman alle ripustetut näyttelyt tuppaavat
olemaan. Ilo kun syntyy eri tekijöille niin erilaisista asioista. Mutta hyvä näyttelyhän
tuo oli kaikessa salonkikelpoisuudessaan. Sitä paitsi olen niin väsynyt kahden
viikon ripustamisesta, ettei sanoihini tarvitse kovin paljoa luottaa.
Sitten siirryimme makasiinin meidän näyttelyymme, jossa puhuin taas vähän ja jossa yritin haahuilla ympäri näyttelyä ja kuvitella, miltä se "objektiivisesti ottaen näyttäisi". Turha yritys, mutta onneksi meillä on mukana Mind Less Company, joka seurasi tapahtumaa ja joka antaa siitä sitten objektiivisen arvionsa:
Mutta kyllä näyttely ihan kelvolta näytti, mukavasti rosoisemmalta kuin sisarnäyttelynsä – tässä tila toissapäivän loppupaniikin fiiliksistä:
Ja tässä osallistujalista: Arki & Aktiiviset Seniorit, Tuija Arminen, Laura Beloff, Pirjetta Brander, Company, Daniel Enckell, Globe Hope, Krister Gråhn, Eero Haikala, Minna L. Henriksson, Hirvitalo, Antti Holma, Sade Kahra, Matti Kalkamo, Jussi Koitela, Jaana Kokko, Meeri Koutaniemi, Heli Kurunsaari, Kalle Lampela, Jani Leinonen, Laura Lilja, Mind Less Company, Timo Niskanen, Nuoren Voiman Liitto, Stefan Nyström, Tatu Pohjavirta & Eino Santanen, Ritva Palander, Silja Puranen, Kukka Ranta, Markus Renvall, Ruumiillisia harjoitteita -tuotanto, Sonja Salomäki, Minna Sarvanne, Sanni Seppo, Kim Simonsson, Ossi Somma, Juha Sääski, Vapaa Vyöhyke, Klaus Welp, Hanna Weselius, Karin Widnäs, Katja Öhrnberg.
Sitten siirryimme makasiinin meidän näyttelyymme, jossa puhuin taas vähän ja jossa yritin haahuilla ympäri näyttelyä ja kuvitella, miltä se "objektiivisesti ottaen näyttäisi". Turha yritys, mutta onneksi meillä on mukana Mind Less Company, joka seurasi tapahtumaa ja joka antaa siitä sitten objektiivisen arvionsa:
Mutta kyllä näyttely ihan kelvolta näytti, mukavasti rosoisemmalta kuin sisarnäyttelynsä – tässä tila toissapäivän loppupaniikin fiiliksistä:
Ja tässä osallistujalista: Arki & Aktiiviset Seniorit, Tuija Arminen, Laura Beloff, Pirjetta Brander, Company, Daniel Enckell, Globe Hope, Krister Gråhn, Eero Haikala, Minna L. Henriksson, Hirvitalo, Antti Holma, Sade Kahra, Matti Kalkamo, Jussi Koitela, Jaana Kokko, Meeri Koutaniemi, Heli Kurunsaari, Kalle Lampela, Jani Leinonen, Laura Lilja, Mind Less Company, Timo Niskanen, Nuoren Voiman Liitto, Stefan Nyström, Tatu Pohjavirta & Eino Santanen, Ritva Palander, Silja Puranen, Kukka Ranta, Markus Renvall, Ruumiillisia harjoitteita -tuotanto, Sonja Salomäki, Minna Sarvanne, Sanni Seppo, Kim Simonsson, Ossi Somma, Juha Sääski, Vapaa Vyöhyke, Klaus Welp, Hanna Weselius, Karin Widnäs, Katja Öhrnberg.
En minä uskalla tässä
vaiheessa enempää kommentoida – olenhan jäävi kriitikkona. Mutta menkää nyt
ihmeessä katsomaan – aikaakin piisaa neljä kuukautta.
Joskus viikolla ilmestyi
Hesarin liitteenä Fiskarsin kesän esittely, jossa oli kirjoittamani Kipinän esittely. Tässäpä se:
Kipinä
Kipinä
Kipinä kokoaa yhteen joukon nykytaiteilijoita ja -muotoilijoita, joiden työskentelyssä kantaaottavuudella on merkittävä rooli.
Kantaaottavuus taiteessa on
kokenut 1900-luvun aikana monenlaisia muutoksia. Suora poliittinen toiminta on
ollut osa taidemaailmaa aina 1900-luvun alusta asti. Osa tekemisestä on
leimattu pelkäksi tendenssitaiteeksi, mutta osasta on tullut jo kiistattomia
klassikoita kuten Pablo Picasson sodanvastaisesta maalauksesta Guernica (1937).
1970-luvun suomalaista
taide-elämää leimasi voimakas puoluepolitisoituminen, mikä on leimannut
kantaaottavuutta pitkään. Kantaaottava taide hakeutuikin 1980–90-luvuilla
enemmän yksilön alueelle: identiteettipolitiikkaan ja määrittelyvallan käytön
ongelmiin.
Moni 1970-luvulla alkanut
kehityskulku on kuitenkin jatkunut – niin taiteessa kuin muotoilussakin: huoli
vähäosaisista ja erityisryhmistä, huoli maailman ekologisesta tilasta.
Globalisoituva maailma, ihmisten ja tavaroiden liikkuminen ovat tuottaneet koko
ajan uusia kysymyksiä, ja esimerkiksi toiseudesta on tullut taiteen keskeistä
aluetta. Globalisoituvassa maailmassa joudumme kysymään yhä tarkemmin sitä,
miten sen resursseja jaetaan: mitä kaikille riittää, mitä kaikki tarvitsevat,
miten kaiken jaamme?
Kantaaottava muotoilu on
usein emansipatorista, vapauttavaa – ja sitä voi olla kuvataidekin: taiteilija
voi esimerkiksi antaa äänen sille, jolla sitä ei alistetusta asemasta johtuen
ole. Taide ja muotoilu voivat tuoda näkyviin. Ne voivat tuoda esiin
olemassaolon, jota ei syystä tai toisesta tunnusteta tai tunnisteta. Ne voivat
myös yrittää tarttua noihin syihin. Kipinän
taiteilijoista osa haluaa murskata vallan rakenteita, osa säilyttää hyväksi
kokemiaan ja uhanalaisia asioita, osa rakentaa uutta ja parempaa maailmaa.
Kipinän taiteilijoilla ei ole yhteistä agendaa, ei yhteistä manifestia. Heitä
yhdistää rohkeus ylittää retorisen vallan rakenteet, uskallus olla mieltä
asioista, uskallus ottaa kantaa – oli vastassa sitten markkinatalouden ahneus,
taiteen puhtautta vaativa elitismi tai postmoderni älyllinen ironia, joilla
usein yritetään vaientaa ne, joilla on vakavaa sanottavaa.
Kun on sanottavaa, se on
sanottava!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti