keskiviikko 29. toukokuuta 2013

Liian nopee kriitikko

Kesken aamukahvin soi yhtäkkiä puhelin ja pyydetään haastattelua Kristina Isolan painokangaskuosista nouseesta kohusta. Ja enköhän minä typerys mennyt laukomaan totuuksia asiasta tuntematta sitä lainkaan. Kerroin, että kansanomaisten motiivien lainaaminen taiteessa ja muotoilussa on ihan yleistä. Enhän minä ressukka ollut lukenut lehteä enkä ollut tietoinen siitä, että kyse ei ollut anonyymistä kansantaiteesta ja sen koristekuvioiden käyttämisestä, niin kuin olin luullut, vaan silkasta toisen taiteilijan työn varastamisesta.
Onneksi puhelin soi uudestaan toisesta mediasta ja sain vähän paikattua tyhmyyttäni.
Ei pitäis olla liian nopee. Ja joskus voisi ihan vaietakin.
Että anteeksipyyntöni tästä.
Ja onneksi Isolakin tuli esiin ja pyysi anteeksi. Eiköhän elämä taas jatku.
Vaikka Metsänväki taitaakin nyt kuolla:

 
PS. Isolan erheen tekee tosi oudoksi se, että alkuperäisen maalauksen tekijä, ukrainalainen naivisti Maria Primatšenko (1908–1997) näyttää olleen varsin tunnettu ja rakastettu tekijä. 
Eiköhän Marimekon olisi nyt syytä ottaa juristi kehiin ja aloittaa omatoimisesti jonkinlaiset korvausneuvottelut Primatšenkon perikunnan kanssa.

4 kommenttia:

  1. Nythän se Primatšenkon työ vasta lähteekin lentoon. Hienoa kuva-aineistoa! Totta kai siitä täytyy maksaa perikunnalle.

    Mainio esimerkkitapaus kyllä kaikkine sivujuonteineen.

    VastaaPoista
  2. Perikunnan sijaan korvaukset mennevät tekijänoikeudet omistavalle museolle.

    http://www.hs.fi/kulttuuri/Ukrainalaismuseo+valmistelee+vaatimuksia+Marimekolle/a1369810755575

    VastaaPoista
  3. Tekijänoikeudet menevät kylläkin perillisille tuon HS:n jutun mukaan:
    "Vjalets sanoo, että Ukrainan lain mukaan teoksen tekijänoikeudet ovat Primatšenkon perillisillä, mutta julkaisuun ja käyttöön olisi tarvittu myös omistajan eli museon lupa.

    Mahdolliset tekijänoikeuskorvaukset kuuluvat Vjaletsin mukaan todennäköisesti perillisille. Museo kuitenkin valmistelee omaa kannanottoaan lakimiehen avustuksella."

    VastaaPoista
  4. Eikö tämä skandaali voisi poikia jotain postiivista: esim. Suomeen hankittaisiin tämän Primotsenkon taiteen näyttely, ja hänen töistään kootaisiin kirja, jonka tuotto/sen osa menisi korvaukseksi perikunnalle ja/tai museolle? - Näin saataisiin täällä Suomessa myös uudenlaista näkökulmaa ns. eurooppalaisuuteen; ukrainalainen kansantaidehan on osa laajaa itäisen Keski-Euroopan erittäin rikasta perinnettä monella eri alalla.

    VastaaPoista