Työnsä sisäistänyt taiteilija
Joistain harvoista taiteilijoista on tapana sanoa, että he ovat
”taiteilijoiden taiteilijoita”, millä tarkoitetaan sitä, että he eivät ole
suuren yleisöjen lemmikkejä vaan nimenomaan kollegoiden arvostamia taitureita,
jotka nauttivat ammattilaisten jakamatonta kunnioitusta.
Taidemaalari Kauko
Hämäläinen (1928–1986) on juuri tällainen taiteilija. Joka kerta, kun
taidekeskustelu lipsahtaa vaikka Vapaaseen Taidekouluun tai sen piirissä
syntyneeseen taiteilijaryhmä Ryhmä 4:ään, niin esiin tulee Kauko Hämäläinen,
jota aletaan aina muistella harvinaisen hienona ja tinkimättömänä taiteilijana.
Hämäläisen hienoja hiilipiirustuksia, joita hän itse nimitti "hiilellä maalaamiseksi".
Hämäläinen ei myöskään itse hakeutunut julkisuuteen tai
ollut kiinnostunut erityisestä uranhoidosta. Hän oli ahkera ja tuottelias
taiteilija mutta ei osallistunut näyttelyihin ahkeruutensa edellyttämällä
tavalla. Hän teki taideteoksia, ei näyttely- tai myyntiobjekteja. Hänen
tuotantoaan tutkineen Maija Koskisen sanoin hän ei ”työnsä vahvasti
sisäistäneenä taiteilijana tuntenut tarvetta itsensä julkituomiseen”.
Hämäläinen opiskeli Vapaassa Taidekoulussa vuodet 1954–59 ja
aloitti siis vakavan taiteilijauransa suomalaisen modernismin ytimessä, Unto
Pusan ja Sam Vannin oppilaana. Ja koululle uskollisena hän myös pysyi. On
nimittäin korostettava myös sitä, että hänen opettajantyönsä Vapaassa
Taidekoulussa vuosina 1967–86 on ollut sangen merkittävää – niin moni nykyinen
taiteilija muistelee hyvällä Hämäläisen opetuksen merkityksellisyyttä omalle
uralleen ja omalle tavalleen havainnoida ympäröivää maailmaa.
Vaikka Hämäläinen oli maalannut aiemmin figuuria, ihmisiä ja
maisemaa, tuli hänestä nopeasti abstrakti maalari – vaikka teokset saivatkin
usein alkuitunsa havainnosta, usein luonnon tarkkailusta. Hänen herkästi
viritetyt valonsa, värinsä ja viivansa perustuvat siis aina taiteilijan
kokemaan elämykseen. ”Se voi olla mikä tahansa näköaistiin vaikuttava
arkielämän sirpale”, hän on itse todennut abstraktioidensa lähtökohdista.
Hämäläinen erakoitui jonkin verran 1970-luvulla, mutta
taiteelle tämä tarkoitti lähinnä kokemuksen syventymistä. Vaikka ärsyke- ja
havaintomaailma pienenisikin, pystyy osaava taiteilija löytämään asioiden
ytimen varsin pienistä asioista. Esimerkiksi Unto Pusan vanhassa ateljeessa,
jossa Hämäläinen työskenteli viimeiset vuotensa, pelkkä pihalle johtava portti
sai hänen hiilipiirustuksissaan metafyysiset ulottuvuudet. Hämäläisen
loppukauden hiilipiirustukset ja öljypastellit vievätkin meditatiivisuutensa
kautta katsojan itäisiin kulttuureihin ja varsin henkiseen tapaan hahmottaa
maisemaa. Juuri tuon portin kautta Hämäläinen oli itsekin sanonut lähtevänsä,
kun aika koittaa.
Oli myös hauska tavata Hämäläisen ihana leski Kaija-Liisa sekä Hämäläisen varsin pirtsakka isoveli Leo, joka alkaa olla jo 95-vuotias. Molemmat myös puhuivat lämmöllä avajaisissa.
Avajaiset oli varsin lämmin tapahtuma, ja Ortonissa taidettiin ensimmäistä kertaa tanssiakin aulassa, kun Keskuspuiston ammattiopiston bändi soitti tosi hienon jazzahtavan keikan ennen puheita ja puheiden jälkeen:
Niin. Ohan sillä maalava poikakin. Liekkö sit pojasta polvi pahentunut vai parantunut. Ei parane sanoa. Vaikka aika harvoin se kyllä paranee. Ainakin sillä tiedolla mitä minulla on. Jollain tapaa on henk.koht. mietityttänyt isän tai äidin jalanjälkiä seuraava jälkeläinen, että etteikö muuta ammattia keksinyt. Vähän siinä on aina semmonen maku, että, että mietityttää.
VastaaPoistaKirjoita Wikipediaan artikkeli Kaukosta. http://fi.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4m%C3%A4l%C3%A4inen
VastaaPoista