Toissa viikolla ilmestyi kevään viimeinen Arkkitehti (3/14). Minulta oli tilattu artikkeli Jorma Hautalan (s. 1941) arkkitehtuurin värisuunnittelusta:
Värit
ja mittasuhteiden harmonia
Värin käyttö
arkkitehtuurissa on viime vuosina lisääntynyt voimakkaasti. Arkkitehtien ja kuvataiteilijoiden, värien ammattilaisten, yhteistyölle on jälleen tarvetta. Kuvataiteilija Jorma Hautala on alan pioneeri.
Lukemattomat Länsisatamaa lähestyvät laivaturistit sekä Hietalahdessa satama-altaan lähistöllä
liikkuvat helsinkiläiset näkevät päivittäin Wärtsilän telakan jättimäisen
allashallin. Siniharmaa halli (1975) ei suuresta koostaan huolimatta tyrmää
katsojaa massallaan vaan pikemminkin tuottaa yllättävän kepeyden tunnelman telakka-alueen
dominoimalle rantaviivalle. Tämä olikin sen toimeksiannon ydin, jonka
taidemaalari ja -graafikko Jorma Hautala sai arkkitehtitoimisto Erkko Wirkkuselta hallin suunnitteluvaiheessa. Hautalan käyttämä kolmisointumainen
valööriasteikko ikään kuin liudentaa massaa maisemaan – yhdistää maan, meren ja
taivaan.
Telakan allashalli viime helmikuussa.
Jorma Hautala
(s. 1941) on yksi niistä harvoista suomalaisista taidemaalareista, jotka ovat määrätietoisesti
päässeet toteuttamaan näkemystään myös arkkitehtien kanssa.
Hautalan
uraa kuvaa visuaalisen kulttuurin holistinen ajattelu. Kuvataiteen ja arkkitehtuurin lisäksi hänen maailmansa on liittynyt myös
graafinen suunnittelu – muun muassa Arkkitehdin
ja Taiteen taittajana sekä lukuisten
näyttelyjulisteiden, -kutsujen ja –luetteloiden suunnittelijana.
Kohti toimivaa kokonaisuutta
Hautalan
ensimmäinen arkkitehtuurin värisuunnitteluun liittyvä toimeksianto oli Erkki Kairamon suunnittelemaan rivitaloon
Espoon Liinasaarentie 3:ssa (1971). Vuosien mittaan hänelle on kertynyt värisuunnittelutoimeksiantoja suomalaisen
kuvataiteen kentässä ainutlaatuinen määrä, kaikkineen viisitoista. Tuorein niistä
on Juhani Pallasmaan suunnittelema
Kulttuuritalo Korundin konserttisali (2011) Rovaniemellä, jossa salin seinien akustisten komeroiden väriaihe tuo tilaan kuin silmän musiikkia,
Hautalan sanoin ”visuaalista akustiikkaa”.
Korundin konserttisali.
Kuvataiteen
ja arkkitehtuurin yhteys on herättänyt aina silloin tällöin kiivastakin keskustelua,
saumakohdat ovat toisinaan muuttuneet hankauskohdiksi. Hautalan mukaan kyse ei
saa olla pelkästä ”koristelusta” eikä myöskän pelkästä ”pehmentämisestä” tai
”virikkeellisyydestä”. Kysymykseen siitä, mikä kuvataiteen ja arkkitehtuurin yhteydessä on tärkeää, Hautala vastaa: "Se että kuvataide ja arkkitehtuuri muodostavat toimivan kokonaisuuden – samanaikaisen ja sisäkkäisen suhteen,
jopa niin ettemme varmasti voi erottaa, mikä on arkkitehtonista tilaa ja mikä
kuvataidetta”.
Hautalan osin
bauhauslaiseen holistiseen perinteeseen liittyvät käsitykset
kuvataiteen ja arkkitehtuurin yhteistyön mahdollisuuksista ovat myös poliittisia: ”Taiteella on myös mahdollisuus suhtautua kriittisesti
niihin yhteiskunnan rakenteisiin, joita dominoi etupäässä taloudellinen ja
teknologinen ylivalta.”
Konstruktivismiin
ja sen avantgardepohjaisiin kokonaisvaltaisiin perusteisiin onkin
historiallisestikin tarkastellen liittynyt usein ajatus taiteen
demokraattisuudesta – avantgarde ei siis näin tarkastellen olekaan pelkkää
eliitin leikkikenttää. Taiteen ja arkkitehtuurin yhteistyö ei välttämättä ole
varattu pelkästään varakkaille eikä tuota vain turhaa lisäarvoa. Se voidaan
valjastaa myös kaikille tarkoitetun hyvän ympäristön ja hyvän elämän
tuottamiseen.
Tilan poetiikka
Tätä
taustaa vasten ei ole yllättävää, että omista töistään Hautala itse muistelee
erityisellä lämmöllä Malmin Ässäkotien (2003)
värisuunnitelmaa. Arkkitehtitoimisto Hirvonen-Huttusen suunnittelemia ja Suomen Setlementtiliiton rakennuttamia taloja ei ole piilotettu maisemaan, vaan kylmästä lämpimään vaihtuvine väreineen ja väriin
piilotettuine ovineen ne pikemminkin luovat suorastaan monumentaalisen vaikutelman – varsinkin kun
niitä tarkastelee ohikiitävästä junasta sopivassa valaistuksessa. Syntyy ”monumentti tavallisille” – analogiana Radoslaw
Grytan samannimiselle veistokselle Helsingin Siltamäessä (1997).
Malmin Ässäkodit.
Arkkitehtuurin
värisuunnittelu voi siis toimia monella tasolla: hävittää, korostaa tai luoda
aksentteja – tai toisinaan olla mukana luomassa intiimiä tilan poetiikkaa,
kuten Juhani Pallasmaan ja Jorma Hautalan ”äänettömässä performanssissa”
Aleksin pihassa (1991). Siellä ulotteisuutta on jo aika paljon kolmea
enemmän, kun ”pihan väritys noudattaa alitajuisesti päivän kiertoa”.
Näin
kuvataiteilija ja arkkitehti voivat olla yhdessä luomassa paikan henkeä. Pelkän
abstraktin tilan kyky muuntua merkityksillä ladatuksi paikaksi lienee yksi
keskeisistä mittatikuista, joilla kuvataiteen ja arkkitehtuurin yhteistyötä
voidaan arvioida. Sen varmistaa vasta aika, eletyn ja koetun tuottama, yhtä
aikaa sekä satunnaisen erityinen että yleisesti jaettu historia. Hautala
siteeraa uhmakasta Theo van Doesburgia vuodelta
1925: ”Juuri värien ansiosta arkkitehtuurista tulee kaikkien plastisten
pyrkimysten päämäärä niin tilassa kuin ajassa.”
Kirjallisuutta:
–
Hautala, Jorma: Kuvataide arkkitehtuurissa. – Rakennustaiteen seura. Jäsentiedote 1/2002. S. 16–20.
–
Hautala, Jorma: Väri arkkitehtuurissa – havaintoja ja kokemuksia. – Seinät kertovat. Salomo Wuorio 150
vuotta -juhlakirja. Toim. Hilla Tarjanne. Gerda ja Salomo Wuorion säätiö 2007.
S. 184–195.
–
Jorma Hautala. Parvs Publishing 2014.
***
PS. Artikkelia oli jouduttu toimituksessa lyhentämään jonkin verran, ja seuraava kappale jäi pois. Pidän asiaa kuitenkin aika tärkeänä, joten lisään sen tähän alkuperäisestä jutusta:
Arkkitehtuurin
värisuunnitelmat eivät ole yksittäisiä erillisiä taideteoksia, ja tietynlaisena
käyttötaiteena ne ovat myös taideteoksia alttiimpia ajan hampaalle. Joskus ikä
saattaa olla yllättävänkin lyhyt: kun Hautala suunnitteli Juhani Pallasmaan
toimeksiannosta värit Sokoksen alikulkutunnelista (1995) ”löytyneille
minimalistiselle veistoksille”, kolmen pilarin kokonaisuudelle ja teki niistä
”kolmen värin kohtauspaikan”, ei mennyt kuin muutama vuosi ennen kuin kauppiaat
saivat sen maalattua yli, koska väriaiheet eivät liittyneet heidän brändeihinsä.
Telakan allashallikin tullaan epäilemättä purkamaan tulevaisuudessa
rakennettavien asuntojen alta.
Tuo jätetty kappale oli ehkä liian provo. Ei sopinut lehden tyyliin.
VastaaPoistanäin pohtii helen, tavallinen täti