perjantai 12. kesäkuuta 2015

Markkinafundamentalismi hivuttautuu taidemaailmaan

Palaan vielä Lahden taideinstituutin keikkaani. Huomasin nimittäin vahingossa ilmoitustaululta, että Lahden ammattikorkeakoulu (LAMK) on muuttunut 1.1.2015 osakeyhtiöksi.  


En ollut moisesta tietoinen – vaikka tämä onkin jo vanha asia –, mutta eivät tuntuneet olevan opiskelijatkaan. Kysyin nimittäin röökitauolla muutamalta, eivätkä he olleet edes huomanneet asiaa. 
Näin se menee hivuttamalla. Elina Grundström viittasi äskeisessä mainiossa Hesarin jutussaan Hannah Arendtiin: "Arendt käsittelee kirjassaan juuri sitä, miten totalitarismi pääsee kehittymään, kun ihmiset kuvittelevat pienet yksittäiset muutokset osaksi arkielämää."
En viittaa nyt fasismiin vaan totalitaariseen markkinafundamentalismiin, jonka voittokulkua saamme todistaa enenevässä määrin, kunnes se tulee olemaan vain arkea, ja meidän elämämme muuttuu hiljalleen normaaliksi koetuksi sosiaalidarvinistiseksi olemassaolotaisteluksi. "Markkinafundamentalismi on avoimen yhteiskunnan vääristynyt muoto", totesi George Soros, varsin menestynyt kapitalisti itsekin.
Taiteilijoiden tulisi olla ehkä valppaampia. Näin vielä Grundström: 
"Tällainen aika vaatii herkkyyttä. Sitä on usein taiteilijoilla, toisinajattelijoilla ja ehkä myös naisilla enemmän kuin miehillä. Ylipäänsä ihmisillä, joilla on tavanomaista suurempi kyky kyseenalaistaa komentokulttuuria ja virallisia totuuksia.
Silloin kun useimmat ovat kuin sammakoita keittokattilassa ja hyväksyvät hitaan lämpötilan nousun, nämä ihmiset huomaavat että jotain on tekeillä ja haluavat hypätä pois."
Ehkä nyt alkaa olla aika hyppiä pois.
Tai sitten vain tyytyä. Ehkä minäkin kohta käyn Viiskulman terveysasemalla, joka on muuttunut vaikkapa verokikkailuistaan kuuluisaksi tulleen Mehiläisen pyörittämäksi – jos Laura Rädyn (kok) annetaan päättää. Enkä hiljalleen ehkä ihmettele sitä lainkaan. Kunhan yritän selvitä vaivoineni.

No, Lahden taideinstituuttihan on jo kuolemassa. Ensi vuonna valmistuu viimeinen vuosikurssi. Kohta on jo ihan normaalia, että yhtä perinteisimmistä (1971–2015) ja kiistatta parhaista taidekouluistamme ei enää ole. Tottahan aika tekee tehtävänsä, ja unohdus voittaa surun. 
Jäi kuitenkin kunnolla selvittämättä, kuka tarinan roisto todellisuudessa oli – AMK:n johto vaiko OKM. Tätähän kollegani Jonni Roos yritti aikoinaan ansiokkaasti Stradassa selvitellä, mutta eiköhän hänkin joutunut nostamaan osittain kädet pystyyn. Varmaankin siksi, että hän tiesi asioita, joita ei kuitenkaan liian heikon evidenssin vuoksi voinut sanoa ääneen. Eikä Stradakaan enää ole.
Se on ainakin varmaa, että Lahden taideinsituutti lopetettiin joko talous- tai aluepoliittista syistä. Sisällöllisistä taiteellisista syistä se ei ainakaan johtunut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti