Kuvataidevuosi 2011–2012
Alkuvuodesta 2011
alkanut keskustelu ja väliin hyvinkin vimmainen kädenvääntö Helsinkiin tarjolla
olevasta Guggenheimin taidemuseosta jatkui koko vuoden ja vielä pitkälle
kevääseen 2012, kunnes vaa’ankieliasemassa olleet vihreät ratkaisivat hankkeen
kaatumisen Helsingin kaupunginhallituksessa toukokuun 2012 alussa.
Sekä Guggenheimin kannattajat ja vastustajat ovat
epäilemättä samaa mieltä kuitenkin siitä, että näin runsasta kuvataide- ja
taidemuseokeskustelua ei Suomessa ole käyty ehkä koskaan aikaisemmin. Hanke
herätti myös itsensä taiteilijakunnan, ja monen taiteilijan voimin esitetty
vaihtoehtoinen Checkpoint Helsinki -hanke jatkaa varmaan elämäänsä.
Helsingin taidemuseo joutuu joka tapauksessa miettimään
tarkkaan tulevaisuuttaan ja tilaratkaisujaan, koska esimerkiksi Meilahden
museorakennuksesta päätettiin luopua rakennuksen huonon kunnon vuoksi.
Viimeinen näyttely (9.3.–10.6.) sulkeutui yhdysvaltalaisen valokuvataiteilija Taryn Simonin kuvien myötä 10.6.
Suurin osa Suomen taidemuseoista kamppaili joko
lisääntymättömien tai pienenevien määrärahojensa kanssa, ja ehkä ainoa suurempi
valopilkku taidemuseomaailman tapahtumissa oli mänttäläisen Serlachiuksen
taidemuseon lisärakennuksen kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu, jonka voitti
espanjalainen toimisto. Museon tilat kolminkertaistuvat syksyllä 2012 alkaneen
rakennusprojektin myötä. Uusi museo on tarkoitus avata vuonna 2014.
Jos oli taidemuseoilla ankaraa, koskivat säästötoimet ja
leikkaukset myös suomalaista taidekoulutusta. Opetusministeriö toi lokakuussa
2011 julkisuuteen esityksensä ammattikorkeakoulujen säästöistä. Leikkuri osui
kahteen perinteiseen taidealan oppilaitokseen: Lahden taideinstituuttiin ja
Kankaanpään taidekouluun, joita ehdotettiin lakkautettaviksi. Kankaanpää sai
taisteltua itselleen jatkoa, mutta Lahden tilanne vaikuttaa toivottomalta.
Kaija Papu (s. 1980) virkkasi Camouflage-näyttelyyn kokonaisen poliisiauton varmaankin sormet puutuneina.
Yksi tapa selvitä lama-ajasta on tietenkin ottaa
synergiaeduista kaikki irti, ja niinpä kuvataidemaailmakin – jotkut museot ja
jotkut galleriatkin – noteerasivat ohjelmassaan Helsingin
muotoilupääkaupunkivuoden. Nykytaiteen museo Kiasmassa nähtiin Camouflage -näyttely (15.6.–7.10.2012),
jossa esiteltiin nykytaidetta muotoilun maastossa. Helsingin Taidehallissa oli
esillä Teollisuustaiteen Liitto Ornamon 100-vuotisjuhlanäyttely (16.6.–5.8.2012).
Amos Andersonin taidemuseossa Helsingissä keskityttiin puolestaan muodin ja
nykytaiteen suhteeseen näyttelyssä Boutique
(17.8.–12.11.2012). Vantaan taidemuseossa oli esillä Kauneus – 6 käsitystä (10.2.–4.8.2012), jossa muotoilija–taiteilija-työparit
olivat tehneet dioraamoja. Muutenkin kuvataide tuntuu hakevan juuri muotoilusta
enenevässä määrin tukea. Turun taidemuseossakin nähtiin taiteen ja muotoilun
rajapintoja peilaava näyttely Muotoseikkoja
(9.9.2011–8.1.2012).
Taidemuseoiden lama näkyy edelleenkin pitenevinä
näyttelyaikoina ja kokoelmanäyttelyiden lisääntymisenä. Monesta
merkittävästäkin näyttelystä jää aivan liian vähän dokumentteja jälkipolville,
koska näyttelyjulkaisuja ei ole useinkaan varaa tehdä.
Galleriaelämä kärsi sekin lamasta, mutta näyttelytoiminnassa
tämä ei erityisesti näkynyt. Vahvat kaupalliset galleriat pitivät puolensa, ja
taiteilijoiden itsensä kehittämä omaehtoinen galleriatoiminta tuntuu elävän
kukoistuskauttaan – muuallakin kuin Helsingissä.
Pieni taidemaailmamme yksilöityy usein keskeisten
toimijoiden näyttämöksi, ja niinpä museoiden johtajanpaikoista käydään kiivasta
taistelua. Eläkkeelle EMMA – Espoon modernin taiteen museosta jäävä Markku Valkonen sai seuraajakseen Pilvi Kalhaman Gallery Piippo &
Kalhama Contemporarysta. Anne-Maj Sahlin
siirtyi Kuntsin modernin taiteen museosta Vaasasta Punkaharjun Retretin
johtoon. Häntä seurasi tehtävässä Selma
Green, joka siirtyi Vaasaan Lönnströmin taidemuseon johtajan paikalta
Raumalta.
Naiset edelleen vahvoina
Vaikka nuori taidemaalari Rauha Mäkilä herättikin huomiota feministissävyisillä
maalauksillaan Gallery Kalhama & Piippo Contemporaryssa (3.8.–2.9.2012),
tuntuu siltä, että ajat, jolloin naisten suut on tukittu, ovat kaukana
takanapäin.
Suomessa on opittu rakastamaan sekä vanhoja naismestareita, kuten Helene Schjerfbeckiä (Ateneumin taidemuseo, Helsinki 1.6.–14.10.2012) tai Fanny Churbergia (Turun taidemuseo 1.6.–2.9.2012), että myös arvostamaan nuorempaa tekijäkaartia, kuten taidemaalari Elina Merenmies (Helsingin Taidehalli 21.1.–4.3.2012) tai maalauksen lisäksi videoita ja installaatioita käyttävä Pirjetta Brander, (Helsingin Taidehalli 28.4.–3.6.2012).
Rauha Mäkilän (s. 1980) näyttelystä...
Suomessa on opittu rakastamaan sekä vanhoja naismestareita, kuten Helene Schjerfbeckiä (Ateneumin taidemuseo, Helsinki 1.6.–14.10.2012) tai Fanny Churbergia (Turun taidemuseo 1.6.–2.9.2012), että myös arvostamaan nuorempaa tekijäkaartia, kuten taidemaalari Elina Merenmies (Helsingin Taidehalli 21.1.–4.3.2012) tai maalauksen lisäksi videoita ja installaatioita käyttävä Pirjetta Brander, (Helsingin Taidehalli 28.4.–3.6.2012).
Moni nainen tutkailee omaa identiteettiään ja
elämänvaiheitaan hyvinkin henkilökohtaisesti. Pitkä sukupolvien kaari nähtiin
valokuvataiteilija Raakel Kuukan
retrospektiivissä (Suomen valokuvataiteen museo, Helsinki 7.10.2011–15.1.2012).
Varsin intiimi ja henkilökohtainen oli myös valokuvaa ja videota käyttävän Sophie Callen näyttely EMMA – Espoon
modernin taiteen museossa 2.3.–10.6.2012. Callen lisäksi toisen merkittävän
kansainvälisen naistähden, Georgia
O’Keeffen voimakasta maalaustuotantoa nähtiin Helsingin taidemuseossa
8.6.–9.9.2012.
Osa naisista ei luonnollisestikaan käsittele
sukupuolitettuja teemoja vaan liikkuu taiteen eturintamassa paikkansa ikään
kuin luonnollisesti ottaen. Tästäkin meillä on pitkät perinteet. Anitra Lucander (EMMA – Espoon modernin
taiteen museo 28.9.2011–8.1.2012) kuului sodanjälkeisen abstraktin
maalaustaiteen eturintamaan, kun taas Silja
Rantanen (Sara Hildénin taidemuseo, Tampere 17.9.2011–22.1.2012) on ollut
näyttämässä suuntaa monella nykymaalauksen rintamalla.
Naisten menestyksen ja naistietoisuuden jälkeen on toisinaan
hauska nähdä myös miehiä, joille oman miesidentiteetin muotoutuminen on tärkeä
teema. Jarmo Mäkilä – Rauha Mäkilän
isä – käsitteli laajassa näyttelyssään (Porin taidemuseo 15.6.–2.9.2012)
poikien maailmaa.
Eikä miehiäkään tarvitse aina sukupuolittaa. Konstruktivistissävyiset konkarimme Matti Kujasalo (Porin taidemuseo 30.9.2011–15.1.2012) ja Carolus Enckell (Seinäjoen Taidehalli 21.4.–21.6.2012) osoittivat laajoilla näyttelyillään, että moni 1900-luvulta ponnistava maalaustaiteen teema on myös tätä päivää – jollei ikuista.
... ja isänsä Jarmo Mäkilän (s. 1952) näyttelystä.
Eikä miehiäkään tarvitse aina sukupuolittaa. Konstruktivistissävyiset konkarimme Matti Kujasalo (Porin taidemuseo 30.9.2011–15.1.2012) ja Carolus Enckell (Seinäjoen Taidehalli 21.4.–21.6.2012) osoittivat laajoilla näyttelyillään, että moni 1900-luvulta ponnistava maalaustaiteen teema on myös tätä päivää – jollei ikuista.
Taidekin rokkaa
Korkeakulttuurin ja populaarikulttuurin sekoittuminen ei ole
enää mikään uusi asia, mutta osalle yleisöä on varmaan vielä vaikea nähdä
nuoremman väen ronskia menoa museomaailmassa.
Anssi Kasitonni
nappasi arvostetun Ars Fennica -palkinnon ja toi museoon (Amos Andersonin
taidemuseo, Helsinki 18.11.2011–30.1.2012) pahvisia veistoksia ja huonon maun
lyhytfilmejä.
Porin taidemuseo toi museon seinien sisään – ja vähän kaupungillekin – uuden, usein pelkillä taiteilijanimillä toimivan katutaiteen näyttelyssään Street Art –The New Generation (10.2.–27.5.2012). Nykytaiteen museo Kiasmassa Helsingissä puolestaan esiteltiin erilaisten rockin alakulttuurien vaikutusta taiteeseen – innostunutta fanittamista unohtamatta – näyttelyssä Thank You for the Music, (20.1.–17.6.2012). Rockin mukana kulkee usein myös sarjakuva, niin Kiasmassakin, jossa nähtiin myös sarjakuvan ja taiteen raja-alueita näyttelyssä Päin näköä! Sarjakuvan uudet muodot (9.3.–9.9.).
Anssi Kasitonnin (s. 1978) pahvinen Plymouth.
Porin taidemuseo toi museon seinien sisään – ja vähän kaupungillekin – uuden, usein pelkillä taiteilijanimillä toimivan katutaiteen näyttelyssään Street Art –The New Generation (10.2.–27.5.2012). Nykytaiteen museo Kiasmassa Helsingissä puolestaan esiteltiin erilaisten rockin alakulttuurien vaikutusta taiteeseen – innostunutta fanittamista unohtamatta – näyttelyssä Thank You for the Music, (20.1.–17.6.2012). Rockin mukana kulkee usein myös sarjakuva, niin Kiasmassakin, jossa nähtiin myös sarjakuvan ja taiteen raja-alueita näyttelyssä Päin näköä! Sarjakuvan uudet muodot (9.3.–9.9.).
Lajit kunniaan
Vaikka taide ja sen sisällöt vaihtuvatkin lajityyppien
rajoista piittaamatta, pitää moni laji myös pintansa. Taidegrafiikkakin koki
taas useita huippuhetkiä. Litografian historiaa esiteltiin Helsingissä
Ateneumin taidemuseon mittavassa näyttelyssä Painavat kivet (14.10.2011–15.1.2012). Vanhoista taidegrafiikan
klassikoista suurin oli epäilemättä Rembrandt,
jonka Venäjältä tullut merkittävä näyttely Rembrandt
– kuparilaatan mestari nähtiin Sinebrychoffin taidemuseossa Helsingissä
2.2.–6.5.2012. Eivätkä nuoretkaan ole unohtaneet näitä taitoja, minkä osoitti
nuori mutta mestarillinen puupiirtäjä Ari
Pelkonen (Tampereen taidemuseo 18.2.–22.4.2012), joka valittiin Vuoden
nuoreksi taiteilijaksi.
Taiteen lajit tuntuvat liikkuvan ikuisissa unohduksen ja
paluun sykleissä.
Palkintoja 2011–12
Suomen
Taideyhdistyksen tunnustuspalkinto 2011 Pekka Nevalainen
Suomen
Taideyhdistyksen dukaattipalkinto 2011 Hans Rosenström
Suomen
Taideyhdistyksen William Thoring -palkinto 2011 Maija Helasvuo
Ars Fennica 2011
Anssi Kasitonni
AVEK-palkinto 2011
Lea ja Pekka Kantonen
Fotofinlandia 2011
Maija Tammi
Vuoden nuori
taiteilija 2012 Ari Pelkonen
Suomi-palkinto 2011
Meiju Niskala
Kuvataiteen
valtionpalkinto 2011 Erkki Pirtola
Valokuvataiteen
valtionpalkinto 2011 Merja Salo
Vuoden
ympäristötaideteos 2011 Toisissa tiloissa -ryhmä
Pro Finlandia -mitali
2011 Pekka Kauhanen, Kari Piippo, Catarina Ryöppy
Muita merkittäviä näyttelyitä:
Torger Enckell, Porin taidemuseo 30.9.2011–15.1.2012
Akseli Gallen-Kallela, Helsingin taidemuseo
23.9.2011–15.1.2012
Carl Larsson, Turun taidemuseo 1.6.2011–8.1.2012, Ateneumin
taidemuseo 10.2.–29.4.2012
Ragnar ja Hilding Ekelundin maalauksellinen kaupunki, Amos
Andersonin taidemuseo, Helsinki 16.9.20122–9.1.2012
Värin voima, Helsingin taidemuseo 23.9.2011–15.1.2012
Charles Sandison, Hämeenlinnan taidemuseo 30.9.2011–5.2.2012
Nuoret 2011, Helsingin Taidehalli 2.12.2011–8.1.2012
Juhani Harri, EMMA – Espoon modernin taiteen museo
11.11.2011–17.3.2013
Uusi veistos, Lahden taidemuseo15.10.2011–15.1.2012
Timo Kelaranta, Suomen valokuvataiteen museo 1.2.–29.4.2012
Outi Ikkala & Seppo Kärkkäinen, Järvenpään taidemuseo
9.2.–27.5.2012
Speed of Darkness, Aboa Vetus & Ars Nova, Turku
10.2.–30.5.2012
Erik Enroth, Sara Hildénin taidemuseo, Tampere
11.2.–6.5.2012
Juhani Linnovaara, Lönnströmin taidemuseo, Rauma
11.2.–20.5.2012
Lauri Laine, Helsingin Taidehalli 10.3.–22.4.2012, Kuntsin
modernin taiteen museo, Vaasa 12.5.–2.9.2012
Uusi taide / nopeus, vaara, uhma – Italian futurismi, EMMA –
Espoon modernin taiteen museo 2.3.–10.6.2012
Peter Dahl, Gallen-Kallelan museo, Espoo 28.3.–27.5.
Kenen joukoissa seisot?, Amos Andersonin taidemuseo,
Helsinki 2.3.–7.5.
Pirkanmaan triennaali, Tampere 16.6.–12.8.2012
Rauma Biennale Balticum, Rauman taidemuseo 9.6.–9-9.2012
Mäntän kuvataideviikot 10.6.–30.8.
Carnegie Art Award 2012, Amos Andersonin taidemuseo,
Helsinki 25.5.–30.7.2102
Graphica Creativa ’12, Jyväskylän taidemuseo, 5.5.–9.9.2012
Tapani Kokko ja ITE-taide naista kuvaamassa, Lapinlahden
taidemuseo 25.5.–30.9.2012
Polaroid, Suomen valokuvataiteen museo 18.6.–2.12.2012
***
Kimmo Kaivanto 25.5.1932
– 20.4.2012
Monipuolinen taidemaalari, -graafikko ja kuvanveistäjä Kimmo
kaivanto kuoli Helsingissä miltei 80 vuoden iässä.
Kaivanto oli yksi suomalaisen taiteen uudistajista
1960-luvulla. Hän oli mukana siinä prosessissa, jossa taide muuttui voimakkaasti
osaksi yhteiskunnallista keskustelua. Kaivanto tuli tunnetuksi ennen kaikkea
luonnon hyväksi toimimisesta – ei niinkään varsinkin 1970-luvulle ominaisesta
taiteen puoluepolitisoitumisesta, minkä ulkopuolella hän pysyi
määrätietoisesti, mikä varmaan myös aiheutti hänelle tiettyjä ulkopuolisuuden
tuntemuksia.
Kaivanto teki runsaasti myös julkisia teoksia. Hän ei malttanut pysytellä perinteisissä lajeissa vaan teki myös runsaasti lavastuksia ja puvustuksia, jo 1950-luvulta alkaen. Yksi komeimmista esimerkeistä oli Aulis Sallisen Punainen viiva (1978).
Kimmo Kaivanto. Kuva: Arja Lento.
Kaivanto teki runsaasti myös julkisia teoksia. Hän ei malttanut pysytellä perinteisissä lajeissa vaan teki myös runsaasti lavastuksia ja puvustuksia, jo 1950-luvulta alkaen. Yksi komeimmista esimerkeistä oli Aulis Sallisen Punainen viiva (1978).
Kaivanto oli kansainvälisestikin näkyvä taiteilija, joka oli
mukana muun muassa São Paulon biennaalissa vuonna 1963 ja Venetsian
biennaalissa kahteenkin kertaan, vuosina 1968 ja 1976.
Kaivanto sai professorin arvonimen vuonna 1995.
Lisäksi mainittakoon palkituista vielä espoolainen taidegraafikko Tiina Kivinen, joka palkittiin kesäkuussa 2012 ensimmäisenä ikinä Queen Sonja Nordic Art Award -palkinnolla, joka tullaan jakamaan kahden vuoden välein paperipohjaiselle taiteelle.
VastaaPoistaKiitos huomautuksesta. Tutkin asiaa jatkoa varten.
VastaaPoista