Kirjoitin kirjaan johdantotekstin, joka seuraa tässä:
Arkkityyppistä unta, runoa, pronssia…
Kerroin hänelle
Junnosta. Veljeni kyseli: Siis häikäisy? Ehkä leimahdus? Aika pysähtyi?
Ahdistiko? Vapauttiko? Väreitä, pistoja, kihelmöintiä? Laskitko housuihin?
Kauanko katsoit? Tuntuiko aaltoja?
Mutta mitä se on? Aivovaurio?
Arkkityyppi.
(Heimo Susi: Sopimukseton
tila, Otava 2007)
Kuvanveistäjä Tapio
Junno (1940–2006) on siitä harvinainen veistäjä, että hänen veistoksensa –
Tapiolan Heikintorilla sijaitseva Häikäistynyt
(1992) – on päätynyt yhdeksi romaanin avainhenkilöistä. Heimo Suden romaanihenkilö Heikki on tehnyt sopimuksen ensin
Jumalan ja sitten humanismin kanssa – kunnes törmää Häikäistyneeseen ja alkaa miettiä elämäänsä, sen tarkoitusta, sen
perusarvoja ja syviä eksistentiaalisia ongelmia.
Taiteen monista tehtävistä yhdeksi on kaupattu sen kykyä
saada ihminen pysähtymään. Tuo pysähtyminen lienee sitä, että ihminen alkaa
miettiä omaa elämäänsä suhteessa teoksen teemoihin. Julkinen taide tekee tätä
todellisuudessa aika harvoin. Yksi julkisen taiteen ominaisuus on nimittäin
melko paradoksaalinen: se muuttuu melko nopeasti näkymättömäksi. Taideteos
ikään kuin sulautuu ympäristöönsä, eikä arkinen katse siihen juurikaan enää
pysähdy – saati että teos todella pysäyttäisi katsojansa. Toisin on romaanin
Heikin laita. Hän palaa lyhyeen kokemukseen tuon tuostakin käydessään läpi
elämäntarinaansa.
Häikäistyneessä on siis oltava jotain poikkeuksellista. Vaikka se onkin alun perin pystytetty asuntopoliittisen vaikuttajan, ”Tapiolan isän” Heikki S. von Hertzenin (1913–1985) kunniaksi, on Junno ollut taipumatta perinteisten muistomerkkien kliseiseen kieleen. Silti koko hänen tuotantoaan voi tarkastella eräänlaisina muistomerkkeinä – kuten taiteilijakollega Ahti Susiluoto kirjoittaa pohtiessaan Junnon taiteilijanlaatua ja hänen teoksiaan: ”Ne ovat armottomia realiteetteja, oman aikamme muistomerkkejä, joissa on historiallinen ulottuvuus ja uljuus.”
Häikäistynyt. Kuva: Ari Karttunen. (Koneellani ei valitettavasti ole kirjan kuvia, joten laitan vain tämän tekstiä johdattelevan kuvan. Mutta ostakaa kirja hyvinvarustetuista kirjakaupoista – siellä niitä kuvia on pitkälti toista sataa.)
Häikäistyneessä on siis oltava jotain poikkeuksellista. Vaikka se onkin alun perin pystytetty asuntopoliittisen vaikuttajan, ”Tapiolan isän” Heikki S. von Hertzenin (1913–1985) kunniaksi, on Junno ollut taipumatta perinteisten muistomerkkien kliseiseen kieleen. Silti koko hänen tuotantoaan voi tarkastella eräänlaisina muistomerkkeinä – kuten taiteilijakollega Ahti Susiluoto kirjoittaa pohtiessaan Junnon taiteilijanlaatua ja hänen teoksiaan: ”Ne ovat armottomia realiteetteja, oman aikamme muistomerkkejä, joissa on historiallinen ulottuvuus ja uljuus.”
Jotkut Junnon teoksista pohjautuvatkin aikansa tapahtumiin,
kuten vaikkapa keskeinen 1960-luvun lopun teos Palava ihminen (1969), jonka taustalla on tšekkoslovakialaisen
opiskelijan Jan Palachin (1948–69)
neuvostomiehitystä protestoinut polttoitsemurha, mutta tapahtumat voivat yhtä
hyvin olla anonyymejä, kuten Puukotettu
(1975), jonka hahmo perustui poliisin rikospaikalle jättämiin liidulla
tehtyihin ääriviivapiirustuksiin. Tämäkin teos herätti kriitikko Maila-Katriina Tuomisen mielessä
ajatuksen muistomerkistä: ”Ihmisen kuvaajana Junno on aina silminnäkijä.
Tavallaan se että hän kuvaa ihmistä tilanteissa on kannanotto ja valinta: hän
on taitelijana todistaja ja myös moraalisesti vastuussa siitä mitä hän näkee.
Hän katsoo ihmistä. Puukotettu
vuodelta 1975 on kansallisen kaunan ja miehisen uhon monumentti.” (Tuominen
1987)
Kyse ei siis ole makrotason poliittisesta historiasta
sotineen ja hallitsijoineen, vaan mikrotasosta: arkisen ihmisen usein
traagisesta historiasta. Junnolla poliittinen alistuu arjelle: kyseessä voi
olla vaikka Matti Ahde, jonka
sattumalta lehtikuvassa nähty, Smolnaa kohti juokseva kiireinen hahmo muuntuu
pronssiveistokseksi, Junnon tuotannosta tutuksi pukumieheksi, jokamieheksi…
yhdeksi meistä kaikista. Kiireinen päivä
(1983) on saanut ehkä innoituksensa Ahteen poliittisista kiireistä, mutta
samalla se on aikamme kuva. Se on pukumiesten, salkkumiesten, teknokraattien
maailmaa, mutta vain pienellä siirtymällä voimme tarkastella miestä Rööperistä (1970), kuluneiden pukujen,
pikkurikollisten ja luusereiden maailmaa. Samaa jokamiestä on kaikissa
miehissä.
Tämä tarkastelutason valinta koskee myös mytologiaa, jota
Junno ei koskaan lähde kuvittamaan suurena kansallisena projektina. Hänen Kullervonsa (1983) on sekin pukumies ja
jokamies, jokaisen miehen samastumiskohde. Näiltä osin Junnon mytologisia,
toisinaan myös varsin kirjallisia aiheita, voikin tarkastella tietyllä tavalla
demytologisointina, myytin purkamisena ja kääntämisenä ei-myyttiselle kielelle.
Junno avaa teemojen todellista merkitystä tuomalla ne nykyarkeen ilman
historiallisen rekvisiitan tai postmodernille ominaisen taidehistoriallisen
viittauksen painolastia. Kullervokin voi olla omaa aikaamme, kuten Junnon
runossa:
Ja Kullervo sanoi
Muutan Lappiin
Minäpoika istuin ja
ihmettelin
Puoli tuntia
tupakoitiin
Silmät luppasi ja
korvilla ei kuultu
Pilvenreunalla perkele
tupakoitiin.
Joki siinä virtasi ja
uitiin
Junnolla runo syntyy usein ennen veistosta: ”On tiettyjä
hetkiä, vaikka yö tai varhainen aamu. Sattuu olemaan semmosessa vireessä, että
kirjoittaa jonkun jutun, aforismin ja runon. Siinä saattaa olla avain hirveen
moneen työhön. Ja se yksi työ jatkaa taas toista työtä.” (Taivalsaari 1990)
Kaiken taustalla on usein uni – kuten Häikäisyssä, joka on useamminkin hänen veistoksensa nimi. Eräs
unista on Junnon tuotannon kannalta merkittävin: ”Näin joka yö lapsena unen,
joka oli aika tavalla surrealistisabstraktinen painajainen. Se oli enne.
Kirjoitin siitä joskus: ’Mies, joka oli pukeutunut ruskeaan, uuteen pukuun. Hän
kävelee suoraa tietä erämaan halki. Aurinko syttyy ylhäällä ja heittää säteen
suoraan otsaan. Vieressä on ihmisen muotoisia olioita läjässä.’ Aina kun se
auringonsäde tuli, mä rupesin huutamaan. Äiti herätti mut siitä ja rupes
lohduttamaan.” (Taivalsaari 1990)
Ja uni sekä muistiinpano muuntuvat runoksi:
Kirkkaat teräksiset
voimajohdot halkovat maisemaa.
Aurinko on keskellä
taivasta
pienenä, kirkkaan ja pyöreänä.
Ihminen astelee
keltahiekkaisella tiellä
puettuna ruskeaan
uuteen pukuun,
egyptiläisen
askelilla.
Pyramideja ei ole,
mutta voisi kuvitella
olevan kolmioita ja kuutioita
ja matemaattiset
välineet, harppi ja viivoitin
ja viivakonstruktio.
Junnon teemat eivät kuitenkaan kumpua pelkästä alitajunnasta
vaan saavat unien tavoin materiaalinsa myös arkikokemuksesta, vaikka
hankikelillä Oulujokirannassa: ”Huikaisevan kirkas valo osui kuin hermoon,
leikkasi kipuna, laajeni koko perusolevaan. Kokemus oli niin voimakas, että se
yhä edelleen heijastuu kaikkeen mitä teen.” (Naski 1990). Salamannopeanakin
kokemus muuttuu tunnetilaksi, jonka ympäristölleen herkistynyt taiteilija
kykenee vangitsemaan teokseensa, se on merkki ”sekunnin murto-osassa
tapahtuvasta hätkähtymästä, viiltävistä, voimakkaista tunnetiloista”. (Rossi
1990)
Veistäjänä Junno näkee asiat voimakkaasti tilassa, unissaan
ja runoissaankin:
Erääseen suureen
maisemaan
olivat jotkut
rakentaneet kolmekymmentä metriä korkeita
noin kymmenen senttiä
halkaisijaltaan
putkista punaisiksi
maalattuja kummallisia konstruktioita
jotka muodostivat
tilan joka oli totta
Ja aurinko paistoi
taivaalta
Ja rannalla oli
ihmisiä
eivätkä he välittäneet
mitään
vaan pitivät siinä
tavanomaisia kesäisiä ilojaan
Junno ei pelkästään kuvita vaan muuntaa taiteensa kautta
arkikokemuksen uusiin ulottuvuuksiin. Taiteilijakollega Kuutti Lavonen kirjoittaa ”visiosta, jossa arkitodellisuuden
ohittaa eksistentialistinen, osin surrealistinen kirkastumisen hetki”. Lavonen
tiivistää osuvasti: ”Todellisuus lyö kasvoille kuin meteoriitti, joka osuu
maapallon pintaan. Albert Camus’n Putoaminen voi olla Junnon figuurien
kaatumista, revähtämistä yli arkitodellisuuden, jossa selkäpii värähtää ja
Helios puhuu.”
***
Junnon taiteilijanlaadun määrittely on selvästikin ollut
vaikeaa. Ihmismielen kuvaajana hänet on subjektiivisten kokemustensa kautta
nähty ekspressionistina, valon ja varjon tematiikan mestarina hänen töissään on
nähty jopa impressionistia piirteitä. Unien merkitys – ja sitä kautta unen logiikka
– ovat vieneet monen ajatukset surrealismiin. Ovatpa jotkut hänen teoksensa
ulkoisten motiivien kautta – Puhelin
aurinkoisella pöydällä (1968) ja Kirjoituskone
aurinkoisella pöydällä (1968) – saaneet hänen työnsä vastaanottajien
mielessä liitetyksi jopa pop-taiteeseen. Varsin perustellusti Junno on nähty
taiteellisen metodin tasolla – ei siis niinkään tyylillisesti – kuitenkin ennen
kaikkea realistina. Taiteilijakollega Perttu
Näsäsen sanoin: ”Realistisesta metodista varmasti on kyse, mutta ei mistään
yksioikoisesta todellisuuden jäljentämisestä, vaan menetelmästä jossa
taiteilija todella tunkeutuu realismin esteettiseen ytimeen.” Näsänen näkee
Junnon teoksille ominaisen kaksinapaisuuden – mitä voi tarkastella myös pinnan
tasolla Junnolle ominaisen kiillon ja patinoidun roson välisenä jännitteenä –
läpikäyvänä dialektiikkana: ”Junnolla realismia on taito kehitellä
kokonaisuuksia joissa rumuus ja kauneus yhtyvät dialektisella tavalla. Juuri
tähän perustuu myös Junnon hienosti viritetty tyyli, jossa groteski, ruhjova ja
taiteen esteettinen kudelma limittyvät ja kohtaavat jännitteisesti.” (Näsänen
1987)
Susiluoto näkee realismin Junnon eksistentiaalisuuden
kautta: ”Eksistentialistisessa mielessä Junnon taide kattaa ihmisen
sivullisuuden ongelman. Puukotetussa
ei ole kyse kenenkään yksityisen henkilön syyllisyydestä, vaan laajasta
prosessista, jolloin syyllisyystapahtuma laventuu koskemaan jokaista. Ellei
tätä puolta olisi teoksessa, se olisi vain plastinen kuvaelma, ohivirtaavan
maailman pikku yksityiskohta. Minusta vaikuttaakin, että realismin vaateet ja
arvovaraukset on tungettu liian pieneen tilaan, kutistettu sanattomaksi
lauseeksi.”
Kriitikko, runoilija ja kuvataiteilija Leo Lindsten (1943–1988) kiinnitti huomiota varhain esiintyneen
luonnonmuodon pysymiseen Junnon tematiikassa. Hän näkee Junnon uusrealistisessa
urbaanissa ihmisfiguurissa ja luonnonmystiikassa hedelmällisen jännitteen:
”Uusrealistisesti tavattu ihmisfiguuri toisaalta ja mystiseen pelkkyyteen
kiinteytetty luonnonaihe toisaalta ovat luoneet Junnon veistotaiteeseen joka
tapauksessa halkinaista linjaa, joka on dualismissaan nähtävissä myös
selkeänä.”
Realismissa ei siis välttämättä ole kyse esittävyydestä tai
figuurin käytöstä. Jos realismissa on pelkkien ulkoisten tyyliseikkojen sijaan
kyse asioiden esittämisestä sellaisina kuin ne elämässä oikeasti ovat, on Junno
epäilemättä realisti. Hänen teoksensa ovat usein raa’alla ja viiltävällä
tavalla totta. Realistista hänen humanisminsa – humanismia hän itsekin monissa
haastatteluissa korosti – on monessa suhteessa. Se on sitä näkijän roolin
kautta, se on sitä kokevan yksilön kautta ja se on sitä myös yhteisön kautta.
Itseilmaisijanakin Junno on kuin yhteisön tulkki, joka näkee aikansa ihmisen
osan pelkistetyissä arkkityyppisissä perusteemoissa. Onpa Junnoa usein
nimitettykin shamaaniksi – ja kyse ei siis välttämättä ole pelkästään
parrakkaasta, menninkäismäisestä hahmosta. Susiluodon mielestä Junno päätyy
keskeisten teemojensa – esimerkiksi Pakenijat
(1972), Häikäisy (1978), Puolustautuva (1980) ja Vastavalo (1982) – kautta tietynlaiseen
arkkityyppiseen ajatteluun: ”Arkkityyppi merkitsee kuvaa, muotoa ja mallia,
joka esiintyy inhimillisessä käyttäytymisessä ja psyykessä eräänlaisena
rakenteena. Arkkityyppi ei ole symboli vaan ’eksakti’ kuvaus.” Olemme siis
jälleen realismin yhdessä ulottuvuudessa – ehkä sen varsinaisessa ytimessä.
Junnon tapauksessa realismi ja humanismi kietoutuivat
saumattomasti yhteen. Väliin humoristisestikin – muistan jostain
haastattelusta: ”Pirkko pitää huolta eläimistä, minä ihmisistä.” Pirkko on
tietenkin Junnon elinikäinen puoliso ja työkumppani, eläin- ja varsinkin
lintuaiheisista pronssiveistoksistaan tunnettu Pirkko Nukari.
Vaikka Junno olikin ihmisen traagisten tuntojen kuvaaja, on
hänen tuotannossaan toisinaan humoristisiakin piirteitä – parodisten
elementtien ja satiirin lisäksi lempeämpääkin huumoria. Tämä näkyy jopa
julkisissa teoksissa. Kriitikko Markku
Valkonen kiinnitti huomiota Helsingin Myllypuron lasten kahluualtaan
veistokseen Rakkaus ja valppaus
(1976): ”Rakkaus ja valppaus hymyilee
kuin aurinko siinä missä keskiverto julkinen veistos luo ympäristöönsä
ainoastaan pikkuisen harmaata hohdetta.”
Junnon aihepiirit ja teokset eivät jätä jälkeensä epätoivoa,
ne eivät kerro mitään tylyä tarinaa maailmaan pettyneestä, angstisesta ja
traagisesta taiteilijahahmosta. Tässä on jotain paradoksaalistakin, sillä niin
rankkaa hänen kuvakielensä yleensä on. Täytyy olla niin, että taitava veistäjä
kykenee muovaamaan veistokseen plastisten omaisuuksien lisäksi sisään myös lempeyden
ja rakkauden. Sen joka Junnosta henki myös ihmisenä. Tällaista immateriaalista
substanssia veistoksessa on toki vaikea osoittaa, mutta ehkä juuri se on
varsinainen avain kaiken suuren taiteen mysteeriin.
Toimittaja Tuulikki
Islander, joka myös teki Junnosta hienon TV-dokumentin Mielen kuvia (1984), muotoili asian näin: ”Olisi tietenkin voinut
käydä, että sellainen mies kuin Tapio Junno, joka koskettelee suurin käsin
ihmisen elämänongelmia, ristiriitoja ja ahdistusta – ei vain tämän päivän
ongelmana vaan ikuisena ihmisenäolonongelmana – olisi päätynyt epätoivoon kuin
eksistentialistit tai moderniin välinpitämättömyyteen ja kyynisyyteen. Mutta
niin ei ole käynyt, vaan kriiseistä kasvaa suuri nauru, huumori ja
ihmisrakkaus.” (Islander 1984)
Taiteilijakollega Jorma
Hautala on selvästikin miettinyt samaa ongelmaa: ”Tapio Junnon pronsseissa
ihmistä ympäröivä maailma on alati uhkaava. Viiltävästä traagisuudestaan
huolimatta teosten taiteellinen kvaliteetti kääntää näkökulman positiiviseksi.”
(Hautala 1983)
Taiteellisella kvaliteetilla Hautala tarkoittaa epäilemättä
sitä vaivattomuutta, jolla Junno siirtyi klassisesta plastiikasta – jossa hän
oli virtuoosi ja joka oli hänellä kuin lihasmuistissa – omien teemojensa
pariin: ”Muistan kuinka muutamilla 1960-luvun alun näpeistään taitavilla ja
näkemystä omaavilla kuvanveiston opiskelijoilla, kuten esimerkiksi Tapio
Junnolla ei ollut suuriakaan vaikeuksia muovailla kopio jostain
renessanssimestarin muotokuvan kipsijäljennöksestä. Junno teki tarkan kopion Verrocchion
nuoren miehen rintakuvasta ja kehitti samaan aikaan omaperäistä
taiteilijanlaatuaan.” (Hautala 2001)
***
Mutta ei Junno ollut pelkästään humanisti ja realisti tai
näkijä ja shamaani. Hän oli kuvanveistäjä – sellaisena myös varsinainen
ammattimies ja työläinen. Hän ankkuroitui vankasti kuvanveiston perinteiseen
käsityöläiseen jatkumoon ollen mestari–kisälli-perinteen ylläpitäjä itsekin.
Hän toimi aikoinaan apulaisena Oskari
Jauhiaisella (1913–1990) ja Aimo
Tukiaisella (1917–1996), ja hänen apulaisiaan on puolestaan ollut monta:
muun muassa Martti Aiha, Riitta Helevä, Ari Koch, Eeva Tiisala, Kirsi Kaulanen ja Anne Meskanen.
Kuvanveistäjänä Junno oli kova työmies, joka teki työnsä
alusta loppuun saakka itse. Hän rakasti valamista. Isommissa töissä apuna toimivat
luottovalurit, joiden kanssa hän myös vuosien mittaan ystävystyi. 1960-luvulla
hän käytti Kellokoskella Väinö
Kärkkäisen valimoa, Suomenlinnassa oli jo käytössä kuvanveistäjä Jouko
Toiviaisen kanssa oma. Östersundomissa valettiin kuvanveistäjä Veikko Myllerin kanssa vanhassa
sikalassa. 1970-luvulla muutettiin Malmille Strömsin tilalle, jossa valimo myös
lopulta paloi onnettomuudessa. 1980-luvulla valettiin Tikkurilassa vanhassa
teollisuusrakennuksessa, ja mukana oli myös kuvanveistäjä Pekka Pitkänen. Siten muutettiin Tapanilaan vanhaan
teollisuustilaan, minkä jälkeen valettiin omassa ateljeessa Herttoniemessä. Ja
mukana työssä oli toki koko ajan puoliso ja kollega Pirkko Nukari.
Herttoniemessä käytettiin isommissa töissä ensin Suomen Kuvanveistäjäliiton
valimoa, jonka ottivat huomaansa Herttoniemen taidevalimo Oy:n nimellä
sittemmin valajat Teuvo Koljonen ja Raimo Pitkänen – Junnon pitkäaikaiset
luottovalurit ja ystävät. Koljonen muistelee Junnoa: ”Tapsalle oli hyvä tehdä
hommia. Tapsa oli aina reilu ja rehellinen – ja ihan omanlaisensa persoona,
täynnä hienoja piirteitä. Ei koskaan puhunut kenestäkään pahaa. Se näki aina
hyvän. Ja mitä työntekoon tulee, kirvesmiehen poikana ja itsekin valajana
Tapsalla oli erehtymätön käsitys tekniikasta. Ja siihen vielä kristallinkirkas
taiteellinen näkemys…”
***
Junnon ura lähti alusta alkaen liikkeelle hyvissä merkeissä,
mutta julkisia veistoksia toteuttaneena veistäjänä hän joutui kohtaamaan myös
ns. suuren yleisön mielipiteen. Kriitikot huomasivat hänen omaperäisyytensä
nopeasti, ja hän myös menestyi hyvin kilpailuissa – 1960-luvulta (Seinäjoen
Ruukinpatsas-kilpailu 1965) aina 1990-luvulle saakka, jolloin hän voitti Helene Schjerfbeck
-muistomerkkikilpailun (1996).
Ja kun julkisista veistoksista on kyse, sai hänkin osakseen niihin niin yleisesti liittyviä intohimoja. Seinäjoen osin abstraktia ruukinpatsasta pidettiin 1960-luvulla joissain piireissä liian modernina, ja kaupunginvaltuustossa käytiin kuumia keskusteluita useine äänestyksineen. Pihlajamäen kirkon alttariveistosta vaadittiin 1970-luvulla poistettavaksi, koska sen tuottamat assosiaatioita saattaisivat johtaa ”vääriin tulkintoihin”. Riita eteni kirkkoneuvostosta aina tuomiokapituliin saakka – tosin tuloksetta. Vielä 1980-lukukin herätti yhden keskustelun. Suolahden lastaajapatsas (Lastaajat, 1983) oli figuratiivisenakin joillekin vaikea pala: ”Ei se tuollaista ollut” oli yleinen kommentti ja myös jonkin aikaa veistoksen irvaileva kutsumanimi. Paikallinen pakinoitsija Tokko oivalsi maallikkonakin Junnon realismin laadun varsin osuvasti: ”Niin voi tehdä taide. Se voi avata todellisuuden eteemme todellisempana kuin arki.” Tokon mukaan veistos ”ei ole kuva lastauksesta vaan lastauksen maailmankuva”.
Ovi, 1998.
Ja kun julkisista veistoksista on kyse, sai hänkin osakseen niihin niin yleisesti liittyviä intohimoja. Seinäjoen osin abstraktia ruukinpatsasta pidettiin 1960-luvulla joissain piireissä liian modernina, ja kaupunginvaltuustossa käytiin kuumia keskusteluita useine äänestyksineen. Pihlajamäen kirkon alttariveistosta vaadittiin 1970-luvulla poistettavaksi, koska sen tuottamat assosiaatioita saattaisivat johtaa ”vääriin tulkintoihin”. Riita eteni kirkkoneuvostosta aina tuomiokapituliin saakka – tosin tuloksetta. Vielä 1980-lukukin herätti yhden keskustelun. Suolahden lastaajapatsas (Lastaajat, 1983) oli figuratiivisenakin joillekin vaikea pala: ”Ei se tuollaista ollut” oli yleinen kommentti ja myös jonkin aikaa veistoksen irvaileva kutsumanimi. Paikallinen pakinoitsija Tokko oivalsi maallikkonakin Junnon realismin laadun varsin osuvasti: ”Niin voi tehdä taide. Se voi avata todellisuuden eteemme todellisempana kuin arki.” Tokon mukaan veistos ”ei ole kuva lastauksesta vaan lastauksen maailmankuva”.
Tätä ajatusta on helppo soveltaa koko Junnon tuotantoon.
Lähteet:
– Hautala, Jorma: Kuvataide tänään – uutta avoimuutta
etsimässä. – Taide ja taiteilijat. Suomen
taiteen vuosikirja. Suomen Taiteilijaseura 1983. S. 8–46.
– Hautala, Jorma:
Kuvanveistoa ajan ja muutosten virrassa. – Näyttelyluettelossa Hokkarikukkia. Teoksia Jenny ja Antti
Wihurin rahaston kokoelmasta Rovaniemen taidemuseosta. Rovaniemen
taidemuseo 2001. S. 64–71.
– Islander, Tuulikki: Tulen maailmaa vastaan kaikkine
käsineni. _ Taide 6/1984, s. 16–23.
– Lavonen, Kuutti: Ihmispuu. – Näyttelyluettelossa Neljä taiteilijaa Keravalla. Keravan
taidemuseo 2003.
– Lindsten, Leo: Tapio Junno. – Teoksessa Realismin kasvot. 18 taiteilijamuotokuvaa.
WSOY 1976. S. 122–128.
– Naski, Kaarina: Taiteen kokeminen on itseilmaisua. – Länsi-Suomi 8.1.1990.
– Näsänen, Perttu: Realismin ytimessä. – Tiedonantaja 21.8.1987.
– Rossi, Leena-Maija: Pronssiin valettu kuvanveistäjä. – Helsingin Sanomat 12.1.1990.
– Susiluoto, Ahti: Pronssiin valettu huuto. –
Näyttelyluettelossa Tapio Junno.
Helsingin Juhlaviikkojen Vuoden taiteilija. Helsinki 1987.
– Taivalsaari, Eero: Syvällä salattu uni. – Pirkka 8/87.
– Tokko: Kuinka katsoa patsasta? – Sisä-Suomen Lehti 5.3.1983.
– Tuominen, Maila-Katriina: Katso, ihminen palaa. – Aamulehti 23.8.1987.
– Valkonen, Markku: Kerrankin julkinen veistos joka
hymyilee. – Helsingin Sanomat
2.6.1976.
Tapio Junno kronologisesti
Kirjassa on myös laatimani Junnon kronologia, mutta koska sillä on pituutta peräti 18 liuskaa, en laita sitä tähän, koska ei sitä kukaan jaksaisi tältä visuaalisesti kököltä sivultani ilman kuvia lukea.
Kirjassa painettuna kronologiaa on 11 sivua, varustettuna hauskoilla vanhoilla kuvilla. Hankkikaa siis kirja!
***
Tapio Junno kronologisesti
Kirjassa on myös laatimani Junnon kronologia, mutta koska sillä on pituutta peräti 18 liuskaa, en laita sitä tähän, koska ei sitä kukaan jaksaisi tältä visuaalisesti kököltä sivultani ilman kuvia lukea.
Kirjassa painettuna kronologiaa on 11 sivua, varustettuna hauskoilla vanhoilla kuvilla. Hankkikaa siis kirja!
Mahtavaa, kiitos tekijöille! Tätä on odotettu.
VastaaPoista