Totta puhuen
Realismin kysymykset ovat nykytaiteen myötä muuttuneet
hieman toisenlaisiksi kuin ennen. Enää ei välttämättä kysytä, että näyttääkö
teos kohteeltaan. Teos voi pikemminkin olla itse tuo kohde, jonka totuutta
katsoja joutuu miettimään. Monet taiteilijat leikittelevät todellisen
näköisillä dokumenteilla, joita on järjestetty esimerkiksi erilaisiin
luokituksiin kuin luonnon- ja kulttuurihistoriallisissa museoissa konsanaan.
Toiset taiteilijat puolestaan dokumentoivat todellista elämää tavoilla, joka
johtaa katsojan lopulta varsin poeettiseen maailmaan.
Tällaista taidetta on tehty maailmalla 1960-luvulta alkaen,
ja nyt Kiasma esittää mittavassa todellisuuden ja dokumentaation
problematiikkaa käsittelevässä kokoelmanäyttelyssään katsojaa hämmentävän kokonaisuuden.
Monet teokset vaativat katsojalta aikaa ja pohdintaa, oivallus saattaa tulla vasta näkökulman rajulla vaihtamisella. Tällainen taidehan on visuaalisesti toisinaan varsin vähäeleistä ja kuivakkaa, mutta kyllä Tosi kyseessä tarjoaa melko runollisiakin elämyksiä – monet teokset ovat suorastaan kauniita, jopa lumoavia.
Dzamil Kamangerin (s. 1948) helmikudontainen Suomen viisumi vuodelta 2012.
Monet teokset vaativat katsojalta aikaa ja pohdintaa, oivallus saattaa tulla vasta näkökulman rajulla vaihtamisella. Tällainen taidehan on visuaalisesti toisinaan varsin vähäeleistä ja kuivakkaa, mutta kyllä Tosi kyseessä tarjoaa melko runollisiakin elämyksiä – monet teokset ovat suorastaan kauniita, jopa lumoavia.
Näyttelyssä on teemaa levitetty reunoiltaan ehkä vähän
liikaakin, ja ilmeisiä puutteitakin on helppo esittää – missä ovat esimerkiksi
dokumentaristimme par excellence Jussi Heikkilä ja Jussi Kivi? Kokonaisuus on kuitenkin erinomainen ja näyttää
jälleen, että yksi Kiasman vahvimmista puolista on ollut sen hyvin tutkittujen
kokoelmanäyttelyiden sarja.
PS. Nyt olisin todella tarvinnut enemmän kuin sen 1500 merkkiä tilaa, sillä näyttelyssä oli monta työtä, josta olisin halunnut kirjoittaa. Pari niistä sai minut oikein lumoihinsa, mikä ei nykyään taidenäyttelyissä ole ihan yleistä. Esimerkiksi Hans Rosenströmin (s. 1978) ääniteos Hiljaa läsnä (2010/11), joka oli uskomattoman elämyksellinen, ja ukrainalaisen Sergei Bratkovin (s. 1960) absurdi videoinstallaatio Balaklavskin tunne (2009), ehdoton lempiteokseni näyttelyssä.
Olisin halunnut kehua myös näyttelyjulkaisua, joka oli pohdittu ja monipuolinen – joskin vähän turhan akateeminen.
PPS. Joudun nykyään antamaan tähtiä Kauppalehden kritiikeissäni. Tästä näyttelystä annoin ekan kerran viisi tähteä, mutta toimituksessa oli jostain syystä tipahtanut kaksi niistä pois. Pahoitteluni siitä.
***
PS. Nyt olisin todella tarvinnut enemmän kuin sen 1500 merkkiä tilaa, sillä näyttelyssä oli monta työtä, josta olisin halunnut kirjoittaa. Pari niistä sai minut oikein lumoihinsa, mikä ei nykyään taidenäyttelyissä ole ihan yleistä. Esimerkiksi Hans Rosenströmin (s. 1978) ääniteos Hiljaa läsnä (2010/11), joka oli uskomattoman elämyksellinen, ja ukrainalaisen Sergei Bratkovin (s. 1960) absurdi videoinstallaatio Balaklavskin tunne (2009), ehdoton lempiteokseni näyttelyssä.
Olisin halunnut kehua myös näyttelyjulkaisua, joka oli pohdittu ja monipuolinen – joskin vähän turhan akateeminen.
PPS. Joudun nykyään antamaan tähtiä Kauppalehden kritiikeissäni. Tästä näyttelystä annoin ekan kerran viisi tähteä, mutta toimituksessa oli jostain syystä tipahtanut kaksi niistä pois. Pahoitteluni siitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti