Taiteen voima on kiveen hakattu
Miksi usein niin turhaksi koettu taide herättää kuitenkin
suuria intohimoja?
Julkisten veistosten tuho sotien myötä herättää aina puhetta
vandalismista. Toisinaan veistoksia vain siirretään. Näin käy, kun valta
vaihtuu. Esimerkiksi Neuvostoliiton tuhon myötä moni veistos sai muuttaa.
Muistan itsekin, kuinka huvittavalta tuntui löytää museon varaston nurkan takaa
maassa makaava Stalin. Tallinnassa ”neuvostovapauttajien” hautamuistomerkin
siirtäminen aiheutti melkoisia mellakoita viitisen vuotta sitten.
Veistosten voimassa ei kyse ole aina edes poliittisesta
historiasta suurmiehineen ja sotineen. Luin juuri The New York Timesista kiinnostavan taideuutisen. Wyomingin
yliopiston kampusalueelle ilmestyi viime vuonna Chris Druryn teos Hiilinielu,
nurmikolle upotettu pyörrekuvio, joka koostui osin palaneista puista ja
hiilestä. Taiteilija halusi kuvata ilmaston lämpenemisen ja
vuoristomäntykovakuoriaisen aiheuttamien metsätuhojen kytkentää.
Ympäristöhuolen aiheuttama taide on nykyään tavanomaista, eikä sen luulisi erityisesti loukkaavan ketään. Toisin kävi Wyomingissa. Hiiliteollisuuden edustajat ja jotkut poliitikot kävivät lobbaustaistoon ja saivat aikaan väliaikaiseksi alunperinkin suunnitellun teoksen ennenaikaisen poistamisen. Se oli kuulemma paikallista teollisuutta loukkaava.
Chris Drury: Carbon Sink.
Ympäristöhuolen aiheuttama taide on nykyään tavanomaista, eikä sen luulisi erityisesti loukkaavan ketään. Toisin kävi Wyomingissa. Hiiliteollisuuden edustajat ja jotkut poliitikot kävivät lobbaustaistoon ja saivat aikaan väliaikaiseksi alunperinkin suunnitellun teoksen ennenaikaisen poistamisen. Se oli kuulemma paikallista teollisuutta loukkaava.
On se kummallista, miten yleensä niin turhaksi puuhasteluksi
mielletty taide tuntuu säilyttävän voimansa – olivat sen yhteiskunnalliset
ulottuvuudet mitkä tahansa.
***
Taiteen monistettavuudesta
Kaksi helsinkiläisnuorta, jotka esiintyvät vain etunimillään
– Joel ja Lasse – on herättänyt huomiota kiinnostavalla taideyrityksellä. Aava Helsinki markkinoi itseään uudella
liikeidealla: firman tarkoitus on tuoda käsinmaalattua öljyväritaidetta
ihmisten koteihin ja toimistoihin järkevällä hinnalla. Eihän tämä ole mitään
aivan uutta – käsinmaalattuja sisustustauluja on ollut tarjolla jo pitkään,
mutta poikien idea pitää sisällään myös taiteilijan luovan roolin.
”Öljyväritöistä nauttiminen ei kuitenkaan olisi mahdollista ilman teoksen
luoneen taiteilijan visiota”, toteavat pojat. Heidän kehittelemänsä designed by -konsepti tarkoittaa sitä,
että taiteilija suunnittelee taulun, jota siten monistetaan maalaamalla firman
yhteistyöverkoston kautta. ”Vedosmäärä”, niin kuin Aava Helsinki asian
ilmaisee, on korkeintaan 50. Teosten hinnat asetuvat 189 euron ja 289 euron
välille. Taiteilijoita on toistaiseksi mukana seitsemän.
Taidemaailmassa tällainen herättää tietysti hilpeyttä, mutta
on ollut aikoja, jolloin taideteosten monistaminen on ollut aito
taidefilosofinen ja -poliittinen kysymys. Taiteen kehitys on ollut
tilaajatahojen ikeestä vapautumista, kirkot ja hovit menettivät asemansa
taiteen merkittävimpänä isäntinä. Anonyymit markkinat sitoivat taiteen
enenevässä määrin kapitalismin ikeeseen: taide kytkeytyi tavaramarkkinoihin,
elitismiin ja hierarkkiseen kulutuskäyttäytymiseen. Tätä kehityskulkua on moni
taiteilija halunnut vastustaa, aina 1900-alkupuolen avantgardistisista
liikkeistä alkaen. Taiteen jakelun ongelma on myös demokratian ongelmana.
1960-luvun villit vuodet toivat Suomeen uuden idean: multippelin eli
teollisesti monistettavan taideteoksen. Ruotsissa multippeleita nähtiin jo
vuoden 1967 Multikonst-projektissa,
jonka myötä yhteensä sadalla paikkakunnalla esiteltiin näyttely, joka koostui
66:sta monistetusta työstä. Suomessa seurattiin esikuvaa vuonna 1972, jolloin
Suomen Taideakatemian valistusosasto ja Nykytaide ry. järjestivät Multippeli-nimisen kiertonäyttelyn.
Taiteilijat olivat maamme huippunimiä, ja esimerkiksi Paul Osipowin puristemuovista teosta Nurkka myytiin 10 markalla 26 kappaletta.
Tarkoitus oli hyvä. Yksi multippelin puolestapuhujista, suomessakin voimakkaasti vaikuttanut unkarilainen Victor Vasarely (1906–1997) on todennut ankarasti: ”Mutta taideteoksen saattaminen mahdollisimman monien ulottuville on myös uuteen estetiikkaan liittyvä välttämättömyys ja sen sisäinen laki. Taiteellisen luomistyön etiikka ei ole enää ajateltavissa ilman sitä. Mikään plastinen toteutus ei päde, ellei siinä ole käytetty monistamiseen soveltuvaa tekniikkaa. Vasta se oikeuttaa taideteoksen elämään yhteisöön liittyvänä tekijänä.”
Myös Tapio Junno (1940–2006) osallistui Multippeli-näytelyyn Tontullaan.
Tarkoitus oli hyvä. Yksi multippelin puolestapuhujista, suomessakin voimakkaasti vaikuttanut unkarilainen Victor Vasarely (1906–1997) on todennut ankarasti: ”Mutta taideteoksen saattaminen mahdollisimman monien ulottuville on myös uuteen estetiikkaan liittyvä välttämättömyys ja sen sisäinen laki. Taiteellisen luomistyön etiikka ei ole enää ajateltavissa ilman sitä. Mikään plastinen toteutus ei päde, ellei siinä ole käytetty monistamiseen soveltuvaa tekniikkaa. Vasta se oikeuttaa taideteoksen elämään yhteisöön liittyvänä tekijänä.”
Väärässähän Vasarely oli, eikä esimerkiksi Multippeli-näyttely jättänyt Suomen
taide-elämään juuri minkäänlaisia jälkiä. Se on lähinnä historiallinen
kuriositeetti, hellyttävä muisto ajasta, jolloin taide yritti olla
yhteiskunnallisen keskustelun ytimessä.
Muistan ne ajat, jolloin valokuva ja video alkoivat
tunkeutua nykytaiteen keskiöön. Muistin myös tuolloin monistettavuuden
lupaukset ja olin melko optimistinen. Voisiko koittaa aika, jolloin voisin
mennä kirjakauppaan ja ostaa videoteoksen aivan samalla tavalla kuin kirjan tai
levyn? Maksaa siitä esimerkiksi 26 euroa? Alkaa mahdollisesti kerätä
suomalaisen videotaiteen kirjastoa?
Mutta eihän näin tapahtunut. Video ja valokuva pettivät
demokraattiset odotukset. Valokuvavedosten koot suurenivat kalliiseen
laboratoriokokoon, numeroituja sarjoja alettiin rajoittaa voimakkaasti.
Videoteokset monimutkaistuivat, ja teos saattaa olla monista projisoinneista
koostuva installaatio, jota ei omalta tv-ruudulta kannata edes yrittää
katsella.
Nykytaide karkasi gallerioiden ja kansainvälisten
huippunäyttelyiden myötä tavallisen kuluttajan ulottumattomiin.
Miksi Vasarelyä kunnioitetaan ja miksi Joelille ja Lasselle
naureskellaan? Syy on varmaan se, että Vasarely halusi taiteellaan muuttaa
maailmaa, kun taas Joel ja Lasse haluavat todennäköisesti tehdä rahaa. Rahan,
taiteen, maun ja originaalisuuden monimutkaiset kytkennät tuntuvat pitävän ns.
tavallisen ihmisen tehokkaasti taiteen taikapiirin ulkopuolella. Ostamalla
Joelin ja Lassen markkinoimaa taidetta osoittaa huonoa makua.
Myös aika tekee tehtävänsä: Vasarelyn multippeleista saa huutokaupoissa maksaa tuhansia dollareita. Itse asiassa Vasarely teki vähän samaa kuin Joel ja Lasse. Hänen käsinmaalattu multippelinsa saattaa nykyään maksaa 15.000 dollaria – vaikka samanlaisia on valmistettu sata eikä hän itse niitä varmaankaan maalannut.
15.000 dollarin monistettu Vasarely.
Myös aika tekee tehtävänsä: Vasarelyn multippeleista saa huutokaupoissa maksaa tuhansia dollareita. Itse asiassa Vasarely teki vähän samaa kuin Joel ja Lasse. Hänen käsinmaalattu multippelinsa saattaa nykyään maksaa 15.000 dollaria – vaikka samanlaisia on valmistettu sata eikä hän itse niitä varmaankaan maalannut.
Mutta on pakko tunnustaa, että olen alkanut himoita Osipowin
Nurkkaa. Nyt se on jo harvinaisuus –
monistettavuudesta huolimatta. Ja osoittaisi taatusti hyvää makua sekä
historiatietoisuutta.
Hei,
VastaaPoistaEtsitkö laillista lainaa?
Onko pankkisi kieltäytynyt sinulta?
Tarvitset rahaa syystä tai toisesta.
Olet vilpitön ja rehellinen
Tarvitset lainaa maksaaksesi velkojasi, laskujasi tai
toteuttaa projekti?
Sinulla on aina mahdollisuus.
Huolestuttavampaa on, että tarjoamme lainoja alkaen 5 000 €,
nopea ja luotettava, 3 prosentin vuosikorolla. Me olemme
luotettava
Jos olet kiinnostunut, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä suoraan.
posti: marcdupon18@gmail.com