Helsingin Kallio taiteistuu
Vanha työläiskaupunginosa Kallio lähiseutuineen elää vireää
aikaa. Erilaisia kaupunkitapahtumia järjestetään koko ajan, monipuolinen
musiikki- ja ravintolaelämä kukoistaa ja taidegallerioitakin syntyy ja kuolee.
Pengerkadulle on avattu kaksi uutta galleriaa – kuin
ääripäistä samalta janalta. Jade Gallery (Pengerkatu 25) on pienen
mallitoimiston yhteyteen perustettu galleria, joka aloitti toimintansa
marraskuussa 2011. Galleristi Jatta
Hartikainen vuokraa tilaa edullisesti ja tarjoaa mahdollisuuksia varsinkin
uraansa aloitteleville. Kovin rosoista ei mallitoimiston yhteydessä tarjottava
taide luonnollisestikaan ole.
Rosoa löytyy kadun toiselta puolelta, jossa toimii katutaidetarvikkeisiin erikoistunut kauppa Geezers the Shop. Sen yhteydessä toimii Geezers Art Corner (Pengerkatu 22), jonka kolmen viikon välein vaihtuvissa näyttelyissä on tarjolla graffitista ja muusta katutaiteesta ponnistavaa ilmaisua. Liike on toiminut jo vuosia, mutta viime vuoden alussa tapahtunut muutto uusiin tiloihin mahdollisti myös taiteen paremman esillepanon. Liikkeessä on myös hyvä valikoima katutaidekirjallisuutta.
Ja kun Geezers muutti Vaasankadulta Pengerkadulle, avasi Vaasankadulla aivan uusi taidegalleria, Galleria Kingi Kongi (Vaasankatu 15) – Facebook-sivuston mukaan ”valkoinen laatikko, jossa voi tapahtua mitä vaan”. Tästä listasta voi yrittää päätellä tarjonnan kirjoa: ”Pin-Up, Punk, Drag, Kitch, Lowbrow, Weirdo, Noir, Okkultismi, Tiki, Pop, Dada, Sarjakuvat, Valokuvaus, Exotica, Erotica, Ink, Paint, Good, Bad & Ugly”.
Galleristit Aiju Seppälä ja Roope Salminen aikovat taiteen näyttämisen lisäksi järjestää tilassa erilaisia tapahtumia, muun muassa elokuvaesityksiä ja musiikkikeikkoja.
Rosoa löytyy kadun toiselta puolelta, jossa toimii katutaidetarvikkeisiin erikoistunut kauppa Geezers the Shop. Sen yhteydessä toimii Geezers Art Corner (Pengerkatu 22), jonka kolmen viikon välein vaihtuvissa näyttelyissä on tarjolla graffitista ja muusta katutaiteesta ponnistavaa ilmaisua. Liike on toiminut jo vuosia, mutta viime vuoden alussa tapahtunut muutto uusiin tiloihin mahdollisti myös taiteen paremman esillepanon. Liikkeessä on myös hyvä valikoima katutaidekirjallisuutta.
Ja kun Geezers muutti Vaasankadulta Pengerkadulle, avasi Vaasankadulla aivan uusi taidegalleria, Galleria Kingi Kongi (Vaasankatu 15) – Facebook-sivuston mukaan ”valkoinen laatikko, jossa voi tapahtua mitä vaan”. Tästä listasta voi yrittää päätellä tarjonnan kirjoa: ”Pin-Up, Punk, Drag, Kitch, Lowbrow, Weirdo, Noir, Okkultismi, Tiki, Pop, Dada, Sarjakuvat, Valokuvaus, Exotica, Erotica, Ink, Paint, Good, Bad & Ugly”.
Galleristit Aiju Seppälä ja Roope Salminen aikovat taiteen näyttämisen lisäksi järjestää tilassa erilaisia tapahtumia, muun muassa elokuvaesityksiä ja musiikkikeikkoja.
Kallion neljäs uusi galleria tähtää suoraan nykytaiteen kärkeen. Viime vuoden lokakuussa toimintansa aloittanut Kallio Kunsthalle liittyy EU:n vapaaehtoistoiminnan teemavuoteen 2011. Taiteellista vapaaehtoistyötä johtaa ja kuraattorina toimii Petri Saarikko. Mukana on kuvataiteilijoiden ja tutkijoiden lisäksi paikallisia järjestöjä – keskeisenä yhteistyökumppaninaan Helsingin Optimistit ry.
Näyttelyt ovat olleet varsin laadukkaista, ja Kunsthalle
osallistui jopa jo helmikuussa Tukholman Supermarket-taidemessuille.
Kansainväliset yhteydet ovat muutenkin kunnossa: maaliskuussa esiteltiin
haitilaista voodoo-taidetta, joka valittiin Haitin viime vuoden
Ghettobiennaalista.
Kaarlenkatu 11:ssa on pari vuotta toiminut taidegalleria nimeltä Kalleria. Galleria haluaa tarjota matalalla kynnyksellä, kevyellä rakenteella ja edullisella hinnalla tilaa nuorille taiteilijoille. Galleristi Tapio Keisteri työskentelee itse tietokoneohjelmoinnin parissa ja hoitaa galleriaa silkasta harrastuksesta taiteeseen. Harrastusta on riittänyt, ja näyttelyitäkin on pidetty jo viitisenkymmentä.
Murheellisten laulujen maa
Kaarlenkatu 11:ssa on pari vuotta toiminut taidegalleria nimeltä Kalleria. Galleria haluaa tarjota matalalla kynnyksellä, kevyellä rakenteella ja edullisella hinnalla tilaa nuorille taiteilijoille. Galleristi Tapio Keisteri työskentelee itse tietokoneohjelmoinnin parissa ja hoitaa galleriaa silkasta harrastuksesta taiteeseen. Harrastusta on riittänyt, ja näyttelyitäkin on pidetty jo viitisenkymmentä.
***
Murheellisten laulujen maa
Päivi Rajakari
(toim.): Pohjan tähdet. Suomalaisen
valokuvan ja liikkuvan kuvan kansainvälistyminen. Kulttuurituotanto Päivi
Rajakari / Suomen valokuvataiteen museo 2012.
Olen viimeisen kymmenen vuoden ajan istunut aktiivisesti
Kuvataiteen keskusarkistossa ja tutkinut eri projektien myötä suomalaisen
kuvataiteen lähihistoriaa. Olen jatkuvasti hämmästellyt sitä, kuinka
perusteettomasti kanonisoiva ja toisaalta lyhyt muistimme on – niin paljon
nimittäin löydän jatkuvasti uusia ja kaanonin vastaisia asioita vanhoista
lehtileikkeistä.
Onkin ensiarvoisen tärkeää, että tutkijamme uskaltautuvat
väliin niin vaikean lähihistoriamme pariin. Nyt on tehty näin valokuvan ja
liikkuvan kuvan ”ihmeenomaisen” kansainvälisen nousumme suhteen. Vuosina
2005–09 toimi Suomen Akatemian rahoittama tutkimushanke Pohjan tähdet, joka tutki valokuvataiteemme häkellyttävää nousua
1990-luvulta lähtien. Hanke on tuottanut useita erillistutkimuksia, muun muassa
Juha Suonpään Valokuva on IN (2011; ks. Taide
5/11), ja joitain – muun muassa Anna-Kaisa
Rastenbergerin väitöskirja – on vielä tulossakin, mutta välitilinpäätöksenä
on julkaistu artikkeliantologia Pohjan
tähdet, jossa monen kirjoittajan voimin avataan hankkeen tuloksia.
Kirja on epätasainen ja -rytminen, mutta täynnä kiinnostavaa
aineistoa. Lisäksi se murtaa ansiokkaasti jo yhden kliseen monipuolistamalla
sitä kuvaa, jonka mukaan ilmiössä on ollut kyse vain Taikin Timothy Personsista ja The Helsinki Schoolista. On hienoa, että
mukana on Leena Saraste valottamassa
artikkelissaan valokuvataiteemme kansainvälisiä kytkentöjä ajalta ennen
valokuvan ja nykytaiteen liittoa ja että Sari
Karttunen tuo empiirisessä haastattelututkimuksessaan 1990-luvusta entistä
tarkemmin kuvan – tuoden mukaan myös muita keskeisiä vaikuttajia – erityisesti Arno Rafael Minkkisen ja Martin Parrin. Varsin unholaan on myös
vaipunut Oulun valokuvakeskuksen 1980–90-lukujen taitteen johtaja Jan-Erik Lundström, jota muistelevat Jorma Puranen haastattelussaan sekä Pirkko Siitari, Jukka Järvinen ja Alla
Räisänen artikkelissaan. Tämä artikkeli on tosin antologian yksi
murheenkryyni, sillä en minä olisi tilannut artikkelia keskuksen vanhoilta
johtajilta – menee nimittäin vähän puffin puolelle. Mieluummin olisin lukenut
ulkopuolisen tutkijan näkemyksen kaikkien alueellisten valokuvakeskustemme
kansainvälisestä toiminnasta – sitä nimittäin on piisannut. Nyt saamme vain
tyytyä Räisäsen toteamukseen, jonka mukaan Jyväskylän Lumo ja Tampereen Backlight
”eivät ole saaneet ansaitsemaansa huomiota ja merkitystä erilaisissa kuvataiteen kansainvälistymistä
koskevissa julkaisuissa”. Eivät saa sitä tässäkään julkaisussa, joka olisi
ollut juuri se oikea paikka. Olisi sitä paitsi ollut hauska lukea siitä, mikä
on ”ansaittua” ja mistä tässä tapauksessa muodostuu ”merkityksen saaminen”.
Kirjaa on onnistuneesti ryyditetty kolmella haastattelulla,
joissa Jorma Puranen, Eija-Liisa Ahtila ja Miklos Gaál kertovat varsin avoimesti
uriensa kansainvälisistä ulottuvuuksista.
Kirjan ärhäköintä antia ovat Rastenbergerin ja Suonpään
artikkelit, jotka pureutuvat juuri siihen, mistä diskurssi syntyy ja miten se
syntyi tässä erityistapauksessa – mitä erotteluita tehdään ja minkälaisia
retorisia ja strategisia keinoja käytetään kentällä käytävässä valtataistelussa
– sillä siitähän usein on kyse.
Entä otsikkoni? Melankolialla suomalaista valokuvaa
tunnutaan eniten myydyn. Nyt siitä on myös tutkimustietoa. Ja tietenkin
vanhalla kunnon dialektiikalla – itsensä kieltämisellä, Suonpään sanoin:
”Muotonsa puolesta taidevalokuva
luo eron muihin valokuvan kenttiin. Se näyttää tahallisen banaalilta ja siten
käyttökelvottomalta kääntäen selkää muulle valokuvaukselle."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti