Miten maailma hahmottuu?
Videoita, lyhytelokuvia ja esityksiä tekevä kuvataiteilija Marja Viitahuhta (s. 1979) osa käyttää
myös saksia. Hän löysi kirpputorilta natsi-Saksan propagandan tuottaman kirjan Unser Österreich (1938), leikkasi kuvat
ja kokosi niistä 10-metrisen uuden Itävallan.
Kollaasihan on vanha tekniikkaa, jota harrastivat 1900-luvun alun kubistit, mutta ei sen historia ole loppu, vaikka olisi luullut digitaalisen maailman poistaneen leikkaa ja liimaa -tekniikan tarpeen.
Unser Österreich, yksityiskohta.
Kollaasihan on vanha tekniikkaa, jota harrastivat 1900-luvun alun kubistit, mutta ei sen historia ole loppu, vaikka olisi luullut digitaalisen maailman poistaneen leikkaa ja liimaa -tekniikan tarpeen.
Viitahuhdan jättimaisemaa ja Eheä maailma -näyttelyssä olevaa muutamaa pienempää kollaasia
katsellessa tuli mieleen se, miten kollaasin roso tekee kuvasta paljon
vaikuttavamman kuin illuusioita tuottava digitaalinen manipulaatio. Se, että
kuvassa näkyy dekonstruktio – hajottaminen, pilkkominen ja fragmentoiminen – ja
samalla konstruktio, uuden maailman rakentaminen saumakohtineen, tekee kuvasta
uskottavamman. Kyse ei ole digitaalisen maailman ihmeestä, joka yrittää vain
peittää syntyhistoriansa ja ikään kuin huijata katsojaa. Käsintehdyn kollaasin
kautta on paljon helpompi lähestyä Viitahuhdan asettamia tavoitteita: ”Havainto
eheästä kuvasta syntyy ja purkautuu vuorotellen. Teoksen äärellä voikin
havainnoida myös omaa tarvettaan yhtäältä hahmottaa kokonaisuus ja toisaalta
nähdä siinä puutteita.”
Toki tällaisia on nähty aiemminkin, mutta niinhän
maisemaakin on aina maalattu. Välillä on hyvä miettiä sitä, miten maailma
rakentuu ja hahmottuu – ja mitä poliittisia ulottuvuuksia prosessissa voi olla.
"Kyse ei ole digitaalisen maailman ihmeestä, joka yrittää vain peittää syntyhistoriansa ja ikään kuin huijata katsojaa."
VastaaPoistaTämä on digitaaliseen kuvankäsittelyyn liitetty yksioikoinen stereotypia.
Digitaalinen kuva voi yhtälailla paljastaa saumakohtansa —ja analoginen kuvakollaasi peittää kasausprosessinsa.