Eilisessä Ilkassa ilmestyi kolmumnini, jossa olin jälleen kerran ärtynyt siitä, miten näyttelyssä kävijöiden määrä ylikorostuu siinä, miten niiden onnistumista määritellään. En ole ihan varma siitä, että sainko ajatustani kunnolla jäsennellyksi, mutta tällainen siitä tuli:
Onko suosio vain rituaalia?
Ateneumin taidemuseossa on riemuittu juuri päättyneen Helene Schjerfbeckin näyttelyn
suosiota. Näyttelyn näki kaikkineen 231 000 ihmistä. Tätä suositumpia
näyttelyitä on Suomessa nähty aiemmin kaksi, nekin Ateneumissa: Pablo Picasson näki 315 000 katsojaa ja
Albert Edelfeltin 305 000 katsojaa.
Pablo Picasso on kaikilla mittareilla maailman kuuluisin
taiteilija. Helene Schjerfbeckin mittarit ovat myös kohdillaan: häntä sekä
selvästikin rakastetaan että myös ostetaan kalliilla.
Kesken näyttelyn löytyi erään Schjerfbeckin teoksen alta toinen teos, jonka esillepano toi näyttelyyn varmaankin parikymmentä tuhatta katsojaa lisää. Tämä herätti jopa salaliittoteorioita laskelmoidusta stuntista. Tähän en uskalla ottaa kantaa.
Kuvataiteen ikään kuin todellista arvoa ei myyntiluvuilla
ole ollut tapana mittailla, ja hyvä näin. Perusoletus on, että kuvataide
poikkeaa musiikkibisneksen tähtien maailmasta siinä, että kansansuosio kumpuaa
enemmänkin taiteen sisäisistä arvoista kuin joukkopsykoosista. Näin varmaan
osittain onkin, mutta pelkään pahoin, että kuvataiteenkin maailma on monilta
osin yhtä raadollisen pinnallista kuin esimerkiksi Lady Gagan tuottama joukkopsykoosi.
Osin tätä ilmiötä ruokkii kansallinen ajattelu. Suomessa on
totuttu puhumaan kultakauden taiteesta, 1890–1910-lukujen mestareista, jolloin
kansakuntamme itsenäistyi Venäjästä osin taiteen kautta. Tätä vasten
esimerkiksi Edelfeltin suosio on ymmärrettävää, mutta sisältöjen kautta
Edelfeltin kansansuosiota on vaikea käsittää. Hän tuskin puhuttelee 2000-luvun
nykyihmisen keskeistä tematiikkaa kovinkaan merkittävällä tavalla.
Schjerfbeckin laita on tietenkin toisin. Hänen tematiikkansa on helposti
tulkittavissa esimerkiksi feministisen viitekehyksen kautta. Hänen tarinansa on
muodostunut esimerkilliseksi tarinaksi naisen osasta, naisen uran vaikeudesta,
naisen identiteetin etsinnästä, eikä ole lainkaan kaukaa haettua nähdä
nykytaiteessa Schjerfbeckiä nykyisten naismaalareiden kanssa samassa jatkumossa
– otetaan esimerkeiksi vaikkapa tänä vuonna loistaneet Rauha Mäkilä ja Nanna Susi.
Edelfeltiä en kuitenkaan kykene parhaalla tahdollakaan kytkemään mihinkään
nykytaiteeseen liittyvään jatkumoon.
Mutta jokin tässä vaivaa. Olisiko kohta aika taas myytin
purkuun, niin kuin on totuttu tekemään esimerkiksi moderneille
mieskuvanveistäjillemme, joiden herooisuutta on totuttu jopa pilkkaamaan
taidehistorialle ominaisen demystifiointiprosessin myötä? Alkaako tämä taiteen
kaunis naistarina jähmettyä kliseisiin ja peittyä sekä myytinrakentamiseen että
poliittiseen korrektiuteen, niin että sisällöt tuppaavat unohtumaan? Kuinka
paljon Schjerfbeckin suosiota selittää se, että hän on huutokauppanoteerauksina
mitattuna Suomen selvästikin kallein maalari, ja toisaalta se, että massoilla
on taipumus antautua rituaaliselle käyttäytymiselle? Kuinka monelle
Schjerfbeckin näyttelyn nähneelle kokemus oli vain suoritus, jonka kautta
pääsee osalliseksi jaettuun rituaaliin?
Ei minulla ole mitään vastauksia näihin kysymyksiin, eikä
ole muillakaan, sillä tutkittua empiiristä tietoa ei ole. Sen verran kuitenkin
tiedän, että näillä luvuilla ei ole mitään tekemistä suomalaisen taiderakkauden
kanssa – niin paljon sitä tulee vuoden mittaan tyhjiä salia museoissakin
nähtyä.
Onko heti massapsykoosia se, kun joku on suosittua? Eikö tässä olisi myytin purkamisen paikka? Onko niin sanottu suuri yleisö niin aivopesty kuvataiteen uutisoinnissa toistuvilla taidehuutokauppojen myyntiluvuilla, että muuta ei näy kun eurot, jotka vaan silmissä vilisevät? Enpä usko.
VastaaPoistaMinulla ei taas ole mitään sitä vastaan, että tehdään blockbusternäyttelyitä kuvataiteessa, ne ovat kai tulleet jäädäkseen, eivätkä ne ole ainoa taidenäyttelyiden laji. Suurikin suomalainen yleisö on aivan snadi verrattuna ison maailman malliin. Eikö suurten kävijämäärien taivastelu ole pikkukaupunkilaisuutta pahimmillaan?
Itse olen enemmän huolissani siitä, että taidemuseo- ja kulttuuriväki on sisäistänyt lukumäärien pakon ihan johtajia myöten. Lukumääräpuheesta on tullut keskeinen osa monetaristisen kapitalismin kulttuuria, sen markkinaindeksi. Populismi kulttuurissa tarkoittaa, että suunnataan huomio pääasiassa lukumääriin eikä viitsitä miettiä asioiden merkityksiä.
Isoja lukuja tarvitaan tyhmille poliitikoille, jotta he voivat päättää mihin rahaa jaetaan. Tarvitaan yksiselitteisiä, kovia numeroita, vaikka jokainen tietää, että kävijämäärä ei kerro mitään taidemuseon kokonaistoiminnasta tai tavoitteisiin pääsystä. Lukumäärät tuntuvat korvaavan merkitysten pohtimisen ja siinä ollaan ollaan varsin heikoilla jäillä.
No, varsin samaa mieltähän kanssasi olen näissä määrällisissä mittareissa. Mutta eivät työuupuneen miehen kolumnit ole aina välttämättä tarpeeksi jäsenneltyjä.
VastaaPoista