Avajaisia vietettiin täydessä museossa, ja puheiden lomassa Eeva Tiisala, myös konsertoivana laulajana tunnettu, lauloi Vain pienen kansanlaulun – sen jota Junnolla oli tapana laulaa yhtälailla työhuoneessaan kuin väliin Kosmoksessakin. Se oli – niin kuin englanniksi sanotaan – vähän niin kuin Junnon "signature song".
Pirkko Nukari harrasti avajaisissa taidehavaintoja omien lintuhavaintojensa äärellä.
25.2. illalla olimme Nukarin kanssa museolla yleisötapaamisessa puhumassa aiheenamme "Ateljee-elämää". Pirkko soitti ja kysyi minulta aiemmin päivällä, että mistäs me sitten puhutaan, ja minä sanoin, että ei tehdä turhaan mitään suunnitelmaa, vaan mennään lavalle kuin rocktähdet ja otetaan yleisömme. Näin me teimme ja improvisoimme, ja luulen meidän onnistuneenkin, koska täysi yleisö osallistui keskusteluun innokkaasti – niin että aika tuntui loppuvan kesken.
Silkkasta elvistelystä ei kuitenkaan yllä ollut kyse, koska olemme Nukarin kanssa tästä ateljee-elämästä aika paljon puhuneet, toisinaan punaviinilasin äärellä – alla todisteena julkaisuun kirjoittamani johdanto. Kirjan tekstit teimme kirjan toimittaneen museonjohtaja Arja Elovirran kanssa yhdessä. Elovirta ja minä kirjoitimme kumpikin pitkähkön johdannon erikseen (on minun johdannossakin jotain Elovirran lisäyksiä) ja sitten kuusi taiteilijaesittelyä yhdessä siten, että minä haastattelin kaikki taiteilijat, kirjoitin pohjat ja Elovirta kirjoitti lisää ja sitten minäkin taas lisää jne. Laitan taiteilijaesittelyt blogiin muutaman seuraavan päivän aikana, mutta tässä se pidempi johdanto:
Elämän yhdistämät
Taiteilijapariskunta
ei ole harvinainen ilmiö. Valitettavan usein tällaisissa pariskunnissa käy
kuitenkin niin, että jommankumman puolison on annettava periksi toisen uralle,
uhrauduttava. Tapio Junno (1940–2006)
ja Pirkko Nukari (s. 1943) ovat poikkeus
tästä. Molemmat ovat kuvanveistäjiä, molemmat vieläpä vannoutuneita
pronssiveistäjiä.
Junnon ja Nukarin
yhteinen taival alkoi jo 1960-luvun alkupuolella. He tutustuivat Taideteollisen
oppilaitoksen iltalinjalla, jossa kuvanveistoa opettivat Kain Tapper (1930–2004) ja Heikki
Häiväoja (s. 1929). Nukari kiinnitti tuolloin huomionsa pitkätukkaiseen,
erityisen hyvin muovailevaan poikaan.
Seuraavana vuonna Junno aloitti opinnot Suomen Taideakatemian koulun kuvanveistossa ja Nukari Taideteollisen oppilaitoksen kuvaamataidon opettajalinjalla, mutta muuten tiet yhdistyivät: ”Seurustelu muuttui sitten rakkaudeksi ja työtoveruudeksi, joka kesti yli neljänkymmenen vuoden ajan, Tapion kuolemaan asti”, on Nukari kertonut.
Molemmat loivat oman menestyksekkään uransa, ja vaikka he käyttivätkin samanlaisia materiaaleja ja ovat usein esiintyneet samoissa näyttelyissä, on heidän taiteensa kulkenut aina omia teitään – toisesta riippumatta.
Seuraavana vuonna Junno aloitti opinnot Suomen Taideakatemian koulun kuvanveistossa ja Nukari Taideteollisen oppilaitoksen kuvaamataidon opettajalinjalla, mutta muuten tiet yhdistyivät: ”Seurustelu muuttui sitten rakkaudeksi ja työtoveruudeksi, joka kesti yli neljänkymmenen vuoden ajan, Tapion kuolemaan asti”, on Nukari kertonut.
Molemmat loivat oman menestyksekkään uransa, ja vaikka he käyttivätkin samanlaisia materiaaleja ja ovat usein esiintyneet samoissa näyttelyissä, on heidän taiteensa kulkenut aina omia teitään – toisesta riippumatta.
Junno ja Nukari eivät kilpailleet keskenään, vaikka
samalla kentällä toimivatkin. Juuri kilpailuasetelma on epäilemättä se
keskeisin tekijä, joka aiheuttaa taiteilijapariskuntien väliin rankkojakin
jännitteitä. Tätä kuvaa hyvin esimerkiksi tuore muistelmakirja Tulivuori ja marttyyri (Otava 2012),
jossa Markku Pietinen kertoo
vanhempiensa, kuvanveistäjä Eila
Hiltusen ja valokuvaaja Otso
Pietisen raastavasta liitosta.
Junnon ja Nukarin
yhteistä taivalta leimasivat kateuden sijaan ja rakkauden lisäksi keskinäinen
kunnioitus, toveruus ja työtoveruus – kodin lisäksi työhuoneilla ja valimoilla.
Joissain suhteissa
tulee mieleen jopa Simone de Beauvoirin
ja Jean-Paul Sartren liitto –
filosofi Torsti Lehtisen sanoin (Eksitentialismi, vapauden filosofia,
Kirjapaja 2002): ”Sartre uskoi, että kaksi ihmistä voivat elää sellaisessa suhteessa,
jossa kumpikaan ei esineellistä tai orjuuta toistaan. Mutta vain jos he
sitoutuvat noudattamaan samaa moraalilakia ja heidän välillään vallitsee
keskinäinen kunnioitus.”
Ihmisistä ja eläimistä
Sartren mukaan vastuu
tuottaa eksistentiaalista tuskaa, ja Tapio Junno tulikin tunnetuksi ahdistuneen
nykyihmisen, julkisissa teoksissaankin tavallisen ihmisen – useimmiten miehen –
kuvaajana. Hänen voimakkaat, eksistentiaaliset, toisinaan jopa
surreaalissävyiset hahmonsa ja aiheensa nousivat yleensä unista ja saivat
hahmonsa mestarillisena muovaajana tunnetun veistäjän käsien muuttaessa aineen
vahvaksi runoksi.
Junnon työpöytäkin roudattin Keravalle. Kuva: Jussi Tiainen.
Junnon veistokset
eivät kuitenkaan jätä jälkeensä epätoivoa ja pettymystä. Hän kykeni muovaamaan
rankkojen teemojensa sisään myös lempeyden ja rakkauden, oman humanisminsa.
Entä ihmisen vastuu
ympäröivästä luonnosta?
Pirkko Nukari on
tullut tunnetuksi luonnon ja jo 1970-luvulta asti erityisesti lintujen
kuvaajana. Hänen työnsä perustuu tarkkaan ja jatkuvaan luonnon havainnointiin,
mutta jälki on kaukana naturalistisesta. Havainnoista tehdyt piirustukset
elävät luonnoskirjoissa toisinaan varsin pitkään ja kietoutuvat toisiinsa.
Linnut ja rantaluonto saattavat olla kotoisin lapsuuden ja nykyisyyden
kesäpaikasta Pernajan Kabbölestä tai nuorten aikuisvuosien Hailuodosta – mutta
yhtä hyvin myös Länsi-Afrikan Beninistä, jossa Nukari on ollut
taiteilijaresidenssissä.
Mukana on myös
tarinoita ainutkertaisista eläinyksilöistä, vaikka ainutkertaisuudessa olisikin
kyse ”luonnossa miljoonia kertoja toistuvasta tapahtumasta”, kuten Nukari itse
on todennut. Osa tarinoista on varsin henkilökohtaisia, kuten pronssiin
ikuistettu uikku: esikuva oli Nukarin pelastama vammautunut vesilintu, joka
vietti perheeseen leimautuneena useiden vuosien loppuelämänsä Karhunkaatajantien
työhuoneella, ja jonka hoitaminen oli toisinaan yksi apulaisena toimineen
kuvanveistäjä Anne Meskanen-Barmanin
tehtävistä.
Vaikka Nukari ei olisikaan varsinainen
osallistuva taiteilija, on hänestä vuosien saatossa kehittynyt luonnon
puolestapuhuja, sen uhkakuvia vastaan taisteleva veistäjä. Nukarin tuotantoa
tulkinneen taidehistorioitsija Leena
Peltolan mukaan: ”Lintujen maailma on rikas ja moniulotteinen. Lintu on
vapauden vertauskuva, mutta lintu on myös uhkakuvan symboli tulkitessaan
ekologista ajattelua, luonnonympäristöä uhkaavaa tuhoa.”
Junno on joskus
humoristisesti todennut, että ”Pirkko
pitää huolta eläimistä, minä ihmisistä.” Mutta Nukari on epäilemättä oikeassa
todetessaan: ”Kaikki olennot ovat saman elämän yhdistämiä.” Junno ja Nukari
ovat yhdessä kuvanneet tätä samaa elämää, sen yksittäisiä hetkiä, sen
haurautta. Nuo hetket, hairahdukset, pienet askelet ja tasapainon hakemiset on
tuotu kiinnostavaan ajalliseen jännitteeseen ikuistamalla ne pronssiin, miltei
iättömään ja ylihistorialliseen materiaaliin, jolla on myös omat taide- ja
kulttuurihistorialliset latauksensa.
Sikalasta omaan ateljeeseen
Vaikka Junno ja Nukari
kulkivat taiteessa omia erillisiä teitään, oli taiteenteossa yhteistä
paljonkin. Työhuoneita jaettiin, muun muassa jo Suomenlinnan Hyvän Omantunnon
linnakkeessa vuonna 1966. Juuri Suomenlinnasta Junno löysi muuten yhden
keskeisistä aihelmistaan: linnoituksen holvatut aukot, joiden kautta saattoi
tarkastella ja ikään kuin kehystää maailman ulottuvuuksia, ja jotka esiintyivät
useissa hänen veistoksissaan.
Nukarin ryhmää Keravalla. Kuva: Jussi Tiainen.
Junno oli työtä
rakastava puurtaja ja valoi useimmiten myös Nukarin veistokset.
Kuusikymmentäluvulla valut tehtiin Väinö
Kärkkäisen valimossa Kellokoskella. Suomenlinnassa Junnolla ja
kuvanveistäjä Jouko Toiviaisella (s.
1946) oli yhteinen valimo, mutta Östersundomissa hän valoi kuvanveistäjä Veikko Myllerin (s. 1951) kanssa
vanhassa sikalassa. Sen jälkeen valuja tehtiin
Malmilla, Strömsin tilalla
valimon paloon saakka, sittemmin Tikkurilassa, vanhassa
teollisuusrakennuksessa kuvanveistäjä Pekka
Pitkäsen (s. 1950) kanssa. Ennen viimeistä ateljeeta oli vuorossa vielä
vanha teollisuustila Tapanilassa.
Seitsemänkymmentäluku
oli ateljeetalojen synnyn aikaa. Ensimmäisiin ateljeetaloihin kuuluvat vuonna
1955 valmistuneet ateljeeasunnot Espoon Nallenpolulla. Vuonna 1974 avattiin
taiteilijakylä Myllypuroon ja pari vuotta myöhemmin Oulunkylään. Junno ja
Nukari asuivat ja työskentelivät Myllypurossa sen perustamisesta saakka, kunnes
arkkitehti Kirmo Mikkolan piirtämä ateljeerakennus
valmistui Helsingin Karhunkaatajantielle vuonna 1990.
Aiemmin taiteilijat jakoivat yhteisen työhuoneen, mutta Karhunkaatajantiellä molemmat saivat oman puolensa. Nukarin päädyssä tila avautuu lasisen erkkerin kautta ulos luontoon. Uudessa ateljeessa oli mahdollista tehdä pieniä valutöitä, mutta suuret tehtiin Suomen Kuvanveistäjäliiton valimossa, joka muuttui sittemmin Teuvo Koljosen ja Raimo Pitkäsen vetämäksi Herttoniemen taidevalimo Oy:ksi. Nykyään sitä hoitaa Juho Pitkänen – jo toisessa polvessa siis.
Aiemmin taiteilijat jakoivat yhteisen työhuoneen, mutta Karhunkaatajantiellä molemmat saivat oman puolensa. Nukarin päädyssä tila avautuu lasisen erkkerin kautta ulos luontoon. Uudessa ateljeessa oli mahdollista tehdä pieniä valutöitä, mutta suuret tehtiin Suomen Kuvanveistäjäliiton valimossa, joka muuttui sittemmin Teuvo Koljosen ja Raimo Pitkäsen vetämäksi Herttoniemen taidevalimo Oy:ksi. Nykyään sitä hoitaa Juho Pitkänen – jo toisessa polvessa siis.
Tradition välittymisestä
Taiteen perinteitä on
siirretty polvelta toiselle monin tavoin. On taideakatemioita, muita
oppilaitoksia, yksityisiä akatemioita ja erilaisia kesäkursseja. Vuonna 1971
Junno ja Nukari aloittivat taideleiritoiminnan kesäpaikassaan Hailuodossa Oulun
edustalla. Ojakylän vanhassa kansakoulussa opettajina toimi myös kolme ystävää
ja kollegaa: kuvanveistäjä Reijo
Hukkanen (s. 1946) Oulusta, sallalaissyntyisen taidemaalari Markku Keränen (s. 1945) ja hänen silloinen
puolisonsa, akvarellistina ja graafikkona tunnettu Marjatta Hanhijoki (s. 1948).
Junno oli kotoisin
Oulusta ja kontaktit sinne olivat vielä 1970-luvulla vahvat. Leirejä pidettiin
peräkkäisinä kesinä kaikkiaan yhdeksän. Vapaamuotoisempi leiri muuttui
hiljalleen jo melko vakavaksi taidekouluksi pääsykokeineen kaikkineen, ja
useampikin taiteilija on saanut alkuinnostuksensa juuri Hailuodosta.
Yksi näistä on
sittemmin Junnon apulaisenakin työskennellyt kuvanveistäjä Riitta Helevä. Toinen tuleva apulainen ja kuvanveistäjä, vuonna
1971 syntynyt Inka Nieminen oli
vielä niin nuori, ettei hän osallistunut oppilaana leirille, mutta hailuotolaisena
hänestä tuli Junnon ja Nukarin Kukka-tyttären ystävä. Nuori oululainen
veistäjä, Ari Koch (s. 1956) toimi
Junnon apulaisena, kun Hailuodossa tehtiin Oulussa vuonna 1983 paljastettua
Junnon Sananvapauden suojelija -monumenttia.
Vaikka teoriatkin ovat
tärkeitä, taidetta opitaan varsinaisesti tekemällä. Varsinkin
monet kuvanveistotaiteemme mestareista ovat hankkineet sen todellisen
ammattitaitonsa ensin kokeneemman mestarin apulaisena työskennellen. Näin on
opittu muun muassa valamiseen ja patinointiin liittyviä taitoja, jotka ovat
siirtyneet käytännön kautta polvelta toiselle.
Tällainen
mestari–kisälli-malli juontuu jo keskiajalta tunnetusta ammattikuntalaitoksesta
ja käsityöläisyydestä – sieltä, mistä taidekin instituutiona on saanut alkunsa.
Apulaisia käyttävät myös monet taidemaalarit, mutta juuri kuvanveisto on
säilyttänyt taide-elämässämme parhaimmat osat tätä perinnettä. Ammatti ei ole
suljettu, mutta parhaat opit ovat pitkään löytyneet ammattikuntalaitoksen
tavoin kokeneempien taiteilijoiden avulla – ja usein akatemioiden
ulkopuolella.
Esimerkiksi
Wäinö Aaltosella (1894–1966) oli
urallaan lukuisia apulaisia – jopa niin monia, että taidehistorioitsija Liisa Lindgren on väitöskirjassaan Elävä muoto (Valtion taidemuseo 1996) todennut, että
”Aaltosen työhuoneesta ’valmistui’ lukuisia nuoria taiteilijoita”. Toinen monia
veistäjiä kouluttanut mestari oli Aimo
Tukiainen (1917–1996), jonka luona esimerkiksi Kain Tapper (1930–2004) viihtyi peräti viisi vuotta. Ukri Merikanto (1950–2010) ehti toimia
sekä Tukiaisen että Tapperin apulaisena.
Merikannon
kaskuilevat muistelmat kertoivat myös mestari–kisälli-suhteen moninaisuudesta.
Kun hän oli nuorena miehenä kysynyt Tukiaiselta jostain patinointiin
liittyvästä niksistä, oli Tukiainen tiuskaissut: ”Se maksaa!” Kyse oli siis
osin ammattisalaisuuksista.
Tapperille
hän muisti aina hakeneensa tarvittavat punaviinit läheisestä alkoholiliikkeestä
– vaikka oli tuolloin vielä alaikäinen.
Tapperillakin
oli vuorollaan lukuisia nuorempia apulaisia – alkaen Arvo Siikamäestä (s. 1943) ja päätyen jopa 1970-luvulla
syntyneisiin veistäjiin. Mukana tässä porukassa on myös Junnon apulaisena toiminut
Inka Nieminen.
Tärkeintä oli asenne
Junno
asettui siis vahvasti tähän mestari–kisälli-perinteeseen. Hän itse oli opissa
1960-luvulla ensin Oskari Jauhiaisella
(1913–1990) ja sittemmin vielä vuosina 1965–66 Tukiaisella. Ja kun oma vuoro
tuli jatkaa perinteitä, oli apulaisena 1970-luvun alussa ensin Veikko Myller,
jonka kanssa tehtiin muun muassa pitkiä päiviä Keravan Nikkarin koulun Kontakti-veistoksen (1974)
valmistamisessa, sitten Martti Aiha
(s. 1952) ja vielä Ari Koch.
Aiha
toimi myös opetuksen assistenttina joinakin kesinä Hailuodon taideleirillä.
Aiha muistelee, että aika Junnon kanssa oli hänelle ”se varsinainen
taideakatemia”: ”Tapsa oli suuri humanisti. Hän se teki minusta taiteilijan.”
Karhunkaatajantiellä
tuli 1990–2000-luvuilla ”tyttöjen” vuoro – näin kai saa nyt poikkeuksellisesti
sanoa. Junnon – ja osin myös Nukarin – apulaisina toimivat vuorollaan Riitta
Helevä (1975–80), Eeva Tiisala (1986–95), Inka Nieminen
(ajoittain 1994–98), Kirsi Kaulanen
(1995–96) ja Anne Meskanen-Barman (1996–2002).
Eivätkä ”tytöt”
olleet suinkaan kahvinkeittäjiä tai seuraneitejä. Työ oli raskasta ja sitä oli
paljon. Pronssivalu on monivaiheinen prosessi, joka vaatii sekä tarkkuutta että
voimaa. Teos käy prosessissa heiluriliikettä negatiivin ja positiivin välillä,
eikä se valettunakaan ole vielä valmis: seuraa vielä aikaa vievä siselöinti,
valujälkien ja pintavirheiden korjaaminen.
Perinteinen tapa tehdä
pronssiveistos alkaa saveen
muovailusta. Savimallista valmistetaan useasta osasta tehty kappalemuotti,
esimerkiksi kipsistä. Kappalemuotilla valmistetaan vahamalli (esimerkiksi
punavahaa eli ”juustonkuorivahaa”). Valumuotti, johon pronssi valetaan, koostuu
sisämuotista eli keernasta, ulkomuotista ja niiden väliin jäävästä
vahamallista. Keernan avulla valoksesta saadaan ontto. Valumuotit pitää sitten
polttaa, jotta ne kestäisivät kuumaa pronssia.
Muottien
valmistaminen sulan metallin kaatoa varten ei sekään ole aivan yksinkertainen
prosessi. Kaiken kaikkiaan valu sisältää niin monia vaiheita ja huomioon
otettavia seikkoja, että sen kuvaaminen muutamassa lauseessa on miltei
mahdotonta.
Voimaakin
vaaditaan prosessin monessa vaiheessa. Voimaa vaatii erityisesti loppuvaiheen hiominen,
jota esimerkiksi Junnon veistoksissa riitti. Niissähän keskeinen jännite on
usein peilikirkkaan kiillon sekä metallisen roson ja patinan tuottama.
Anne Meskanen-Barmankin
muistelee, miten hän oli vähän ylpeäkin hauiksiaan,
joita kasvatti muun muassa lakkaamaton hiomakoneen käyttö – hiomavaiheita ja
laikanvaihtoja voi yhdessä veistoksessa olla kymmeniä. Eikä valumuottien
junttaaminen kosteaan hiekkaan – jotta muotit säilyisivät ehjänä kovassa
paineessa – ole sekään aivan kevyttä työtä.
Raskauden
lisäksi työ oli säännöllistä. Töihin tultiin aikaisin ja tarvittaessa päivät
olivat pitkiä. Nukari muistelee hymyillen myös sitä, että näin koko ikänsä
ankarana työmiehenä tunnettu, mutta väliin hieman hulivililuonteinen Junnokin
pysyi paremmin kurissa, koska apulaiset tulivat varhain ja säännöllisesti.
Se varsinainen taidekoulu
Taiteilijan
työhuone on ihan omanlaisensa paikka. Siellä taide ei ole vielä sliipattua eikä
pelkkiä taideobjekteja. Kuvanveistäjä Jyrki
Siukonen on kuvannut tätä osuvasti kirjassaan Vasara ja hiljaisuus (Kuvataideakatemia 2011):
Taiteilijan työhuoneen hyödyllisin ominaisuus työkaluna on sen ’likaisuus’. Se saattaa olla sitä konkreettisesti ja pysyvästi. [---] Olennaisempaa ja arvokkaampaa on kuitenkin likaisuuden käsitteellinen avaruus: työhuone on vielä tapahtumisen tilaa. Siellä muotoutuvat ja muotonsa saaneet teokset ovat aivan erilaisen ’puheen’ keskellä kuin galleriassa tai museossa, joissa ne usein asetetaan staattisen järjestyksen ja ajatuksellisen siisteyden piiriin. [---] Työhuoneen likaisuus ja hyödyllisyys ilmenee vapautena, joka sallii työkalujen ja materiaalien elää määritellyn ja määrittelemättömän rajalla. Se mahdollistaa vapaan keskustelun.
Taiteilijan työhuoneen hyödyllisin ominaisuus työkaluna on sen ’likaisuus’. Se saattaa olla sitä konkreettisesti ja pysyvästi. [---] Olennaisempaa ja arvokkaampaa on kuitenkin likaisuuden käsitteellinen avaruus: työhuone on vielä tapahtumisen tilaa. Siellä muotoutuvat ja muotonsa saaneet teokset ovat aivan erilaisen ’puheen’ keskellä kuin galleriassa tai museossa, joissa ne usein asetetaan staattisen järjestyksen ja ajatuksellisen siisteyden piiriin. [---] Työhuoneen likaisuus ja hyödyllisyys ilmenee vapautena, joka sallii työkalujen ja materiaalien elää määritellyn ja määrittelemättömän rajalla. Se mahdollistaa vapaan keskustelun.
Vapaus
ja keskustelu koskevat myös ihmisiä – mestareita ja kisälleitä –
työhuoneella, vaikka itse työ konkreettisine vaiheineen sanelisikin reunaehdot.
Tämä ilmapiiri luo puitteet taiteilijuudelle ja sen kehittymiselle – pelkän
teknisen osaamisen lisäksi.
Aivan
samoin kuin Martti Aiha, muistelevat muutkin Junnon apulaiset kokemuksen
merkitystä omalle taiteilijuudelle. Kirsi Kaulasen mukaan ”Junnon aika oli yhtä
tärkeä kuin taidekoulu”. Hän oppi tekniikoita ja joutui kokemattomanakin jopa
hitsaamaan, mutta tärkein oli kuitenkin jossain muualla: ”Tärkeintä oli asenne.
Elin todeksi sen, mitä oli olla kuvanveistäjä… että tämä toimii ihan oikeana
ammattina.” Eikä kaikki ollut aina niin vakavaa.
Inka Niemien mieleen on jäänyt, kuinka hyväntuulinen Junno luikautti silloin tällöin laajemminkin taiteilijapiireissä tavaramerkikseen tulleen Vain pieni kansanlaulu tai kertoi tarinoita Hailuodon äijistä. Samaa muistelee Heleväkin.
Inka Niemien mieleen on jäänyt, kuinka hyväntuulinen Junno luikautti silloin tällöin laajemminkin taiteilijapiireissä tavaramerkikseen tulleen Vain pieni kansanlaulu tai kertoi tarinoita Hailuodon äijistä. Samaa muistelee Heleväkin.
Kaikki assistentit
eivät kuitenkaan olleet
kuvanveistäjiä. Eeva Tiisala oli ollut sekä Junnon että Nukarin oppilaana Taideteollisen
oppilaitoksen iltalinjalla, ja oppien siirtyminen jatkui apulaisena toimimisen
myötä. Tiisala vahvistaa osuvasti: ”Minulle aika Tapsalla ja Pirkolla oli
kuvataideakatemia… kokea se maailma merkittäväksi, ja nähdä, miten sitä tehdään
kuin arkista työtä. Että nämä asiat ovat tärkeitä ja että niitä tehdään aamusta
iltaan.”
Herkkänä
piirtäjänä ja installaatioiden rakentajana myöhemmin tunnettu Tiisala oli
ronski työntekijä, Nukarin mukaan muun muassa loistava hioja: Junnon
”Korpraaliksi” nimittämä Tiisala oli väliin pronssipölystä yltympäriinsä pikimusta.
Vuosien varrella Tiisalasta kasvoi
tasaveroinen kollega ja hyvällä silmällä varustettu luottoripustaja, joka
nähdään edelleenkin rakentamassa Nukarin näyttelyitä.
Pronssivalajia
ei veistäjänaisistakaan tullut. Helevä teki sitä jonkin verran nuoruudessaan ja
on sittemmin uusiokäyttänyt vanhoja pronssejaan kiillotettuina uusien
installaatioiden osana. Meskanen-Barman on aina ollut vannoutunut muotin kautta
tekijä, mutta hänen käyttämänsä materiaalit ovat jo toisia, muun muassa
kajakeissa ja lentokoneissa käytettävää epoksihartsia. Nieminen kuitenkin
arvelee vielä jossain vaiheessa kokeilevansa pronssiakin.
Valosta vektorointiin
Uudet
ja entistä monipuolisemmat tekniikat ja materiaalit vaativat uudenlaisia
työmenetelmiä ja tekemisen tapoja. Kirsi Kaulanen rakentaa teoksensa
laserleikatuista teräslevyistä. Kiviveistämön tai valimon ammattilaisten sijaan
ammattiapua tarvitaan nyt vaikkapa mallien vektorointiin ja leikkaukseen.
Varsinaisia apulaisia tai taidekouluista tulevia harjoittelijoita Kaulanen on käyttänyt satunnaisesti esimerkiksi silloin, kun Sculptorin näyttelyn teoksia varten oli lehtisahalla leikattava vanerista satoja samanlaisia kappaleita. Ruuvaamista, poraamista, roudausta ja teräksen putsausta riittää aina.
Varsinaisia apulaisia tai taidekouluista tulevia harjoittelijoita Kaulanen on käyttänyt satunnaisesti esimerkiksi silloin, kun Sculptorin näyttelyn teoksia varten oli lehtisahalla leikattava vanerista satoja samanlaisia kappaleita. Ruuvaamista, poraamista, roudausta ja teräksen putsausta riittää aina.
Martti
Aihan apuna oli pitkään Veijo Ulmanen
(s. 1950) – joka muuten monipuolisena osaajana on avustanut muun muassa Taisto Martiskaista (1943–1982), Ukri
Merikantoa, Anneli Sipiläistä (s.
1940), Matti Nurmista (s. 1942) ja Pekka Kauhasta (s. 1954) – mutta
uusimpien teostensa monimutkaisten muotojen viimeistelyyn vaadittavaa
ammattitaitoa Aiha on joutunut etsimään Kiinasta saakka. Yhteydet itään
avautuivat norjalaisen kollegan, Bård Breivikin
(s. 1948) kautta. Ulmasen kanssa yhteydenpito on nykyään lähinnä tasavertaisten
kollegoiden ystävyyttä.
Vaikka
tekniikat olisivatkin tärkeitä, ei kannata aliarvioida työhuoneen sosiaalista elämää:
myös kaikkien tarinamme naisten välille on syntynyt elinikäinen ystävyys. Nukari
esimerkiksi kertoi siitä, miten Helsingin ja Oulun välillä käydään usein tuntejakin
kestäviä puheluita, kun hän käy Helevän kanssa arkisten asioiden lisäksi läpi työasioita,
taidetta ja väliin taidepolitiikkaakin – molemmissa päissä toisessa kädessä
saattaa toisinaan olla myös punaviinilasi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti