Viime maanantaina Galleria Ortonissa vietettiin Reino Hietasen (s. 1932) näyttelyn (4.–28.3.) avajaisia. Talo oli täynnä porukkaa ja tunnelma hieno. Itse mestarikin oli vallan tyytyväinen:
Vasta tänään ehdin kirjoittamaan gallerian verkkosivuille esittelytekstin:
Tyhjän
kankaan mestari
Taidemaalari
Reino Hietanen (s. 1932) kuuluu
siihen sukupolveen, joka 1960-luvun alussa oli murtamassa suomalaisen
maalaustaiteen tiukimpia modernistisia perinteitä. Uusi vapaamuotoisempi
maalaus, jota informalismiksi nimitettiin, teki varsinaisen hyökyaallon Suomeen
ARS 61 -näyttelyn myötä, mutta
Hietanen oli tutustunut uusin tuuliin jo edellisenä vuonna Venetsian
biennaalissa.
Vuonna
1961 Suomen Taideakatemian koulusta valmistunut Hietanen piti ensimmäisen
yksityisnäyttelynsä legendaarisessa Galleria Agorassa vuonna 1963, ja
seuraavana vuonna hän oli mukana maaliskuulaisten ensimmäisessä näyttelyssä
Helsingin Taidehallissa. Tämä yli kymmenen taiteilijan löyhä ryhmittymä ei
toiminut yhteisten tunnusten alla, mutta juuri informalismi on myöhemmässä
taidehistoriassa muodostunut heidän tunnusmerkikseen.
Hietasta
lienee kuitenkin turha niputtaa informalistien joukkoon. Itse asiassa kun
tarkastelee hänen jo seitsemälle vuosikymmenelle – hän osallistui Nuorten
näyttelyyn ensimmäistä kertaa vuonna 1958 – levittäytynyttä uraansa ja hänestä
kirjoitettuja tekstejä, on aika häkellyttävä lukea niitä lukuisia tyylejä ja
ismejä ja hengenheimolaisuuksia, jota hänen tuotannossaan on nähty.
Informalismin lisäksi on puhuttu ekspressionismista, spontanismista ja
tasismista; sukulaissieluiksi on luonnehdittu amerikkalaista abstraktia
ekspressionistia Willem de Kooningia (1904–1997) ja myöhemmin aivan muulta
suunnalta italialaisen metafyysisen maiseman mestaria Giorgio de Chiricoa
(1888–1978).
Taiteilijalle
itselleen erilaiset tyyliluonnehdinnat taitavat olla aika merkityksetön asia.
Taiteilija elää omaa elämäänsä eri asioita kokeillen ja löytää joskus mahdollisesti
sen omimman juttunsa – erilaisten kriisien jälkeen. Hietanenkin on kokenut omat
taiteelliset kriisinsä, ja hän esimerkiksi poltti vuonna 1971 kaikki kesällä
maalaamansa taulut.
Juuri
jonnekin 1970-luvun alkuun asettuukin kohta, jolloin Hietanen löysi sen omimpansa.
Hän oli työskennellyt Amsterdamissa aivan uudenlaisessa työhuoneen ylävalossa,
muuttanut Lahteen – missä vieläkin asuu – Lahden taidekoulun johtajaksi, ja
vuonna 1973 hänet valittiin Helsingin juhlaviikkojen vuoden taiteilijaksi.
Vaippa, 1973.
Valon,
avaruudellisuuden ja niukkojen asetelmien mestari jatkaa tutkimusmatkaansa
aktiivisesti. Nyt Galleria Ortonissa nähtävät työt ovat tuoreita – tuoreimmat
tämän vuoden alusta. Hietanen esitti vuonna 1973 klassikkoteoksensa Vaippa, ja teoksesta alkanut tyhjän
kankaan arvoitus, illuusion ja toden vuorovaikutus, ei tunnu tyhjenevän. Olen kirjoittanut
vuonna 2003, että ”Hietasen onnistui tehdä tyhjästä kankaasta tyhjä kangas”.
Jotkut ovat nähneet Hietasen kankaissa, vaipoissa ja liinoissa viittauksia jopa
sakraaliin maailmaan, mikä kertoo siitä, kuinka hyvässä taiteessa vähästä tulee
aina paljon. Lainaan vielä itseäni kymmen vuoden takaa:
”Hietanen
on materiaalikokeiluillaan kyennyt usein luomaan illuusion illuusiosta
todellisuuden keinoin. Kokemus on ristiriitainen, yhtä aikaa vapauttava ja
rajoittava. Hietasen työskentely kaksinapaisessa liikkeessä on juuri tällaisten
vastakohtien ykseyttä ylittävien ristiriitojen vuoropuhelua. Syntyy uutta,
mutta liikkeen kautta syntyy myös jatkuva tarve uuteen.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti