Karjalainen tulee kaapista
Homoista on ollut tapana käyttää ilmaisua ”tulla kaapista”, kun he tulevat
julkisuuteen homoseksuaalisuutensa kanssa.
Olen jo 56-vuotias mies, eikä minulla ole ollut juurikaan kaapistatulokokemuksia
– ehkä jotain mitätöntä salailun tunnustamista. Mutta vihdoin nyt taitaa olla
käynnissä juuri sellainen kokemus.
Helsingin Taidehallissa on parhaillaan Karjala-aiheinen nykytaidenäyttely,
jossa kymmenen taiteilijan ryhmä Ozane pohdiskelee karjalaisia juuriaan – monet
heistä ovat evakkojen jälkeläisiä. Olin näyttelystä innostunut ja kirjoitin
siitä myönteisen kritiikin. Eilen sain yllättäen sähköpostia yli 30 vuoden
takaiselta työtoveriltani. Hän kertoi olleensa näyttelyssä ”pala kurkussa” – ja
jopa kritiikkini oli ”koskettanut” häntä.
Kirjoitin kritiikissä henkilökohtaisesti muun muassa karjalaiseksi
identifioitumisen vaikeudesta. Kirjoitin näin: ”Olen itse esimerkiksi
puolikkaan verran rajantakuista taustaa, mutta en ole koskaan osannut
identifioitua niihin ihmisiin, joilla on ollut tapana puhua menetetystä
Karjalasta. En ole kehdannut. Puheessa on aina ollut jotain vanhanaikaista,
ummehtunutta ja sentimentaalista. Kasvoin amerikkalaislähtöisen elokuvan ja
rockmusiikin parissa, ja nuoruuteni ainoa kiinnostava Karjala-juttu taisi olla
Sleepy Sleepersin albumi Takaisin Karjalaan
(1977).”
Sleepy Sleepersin Takaisin Karjalaan -albumi (1977).
Kuluneen kolmen viikon aikana olen useammankin kerran
miettinyt karjalaisia juuriani, joita en ole koskaan tunnustanut. Olen
miettinyt syitä tähän. Ja olen miettinyt myös sitä, mitä paikallinen
identiteetti todellisuudessa tarkoittaa. Miten se rakentuu? Mihin sillä
pyritään? Myös sitä, miten se konstruoidaan, koska eihän ”puhtaita” paikallisia
identiteettejä nykyaikana juurikaan ole. Miten identiteetti valitaan? Useinhan
on nimittäin kyse silkasta valinnasta: vaihtoehtoja on tarjolla. Ei patriarkaalisessa
yhteiskunnassakaan isänlinja ole ainoa mahdollinen valinta.
Isäni tulee Länsi-Uudeltamaalta, ja hänen isänsä oli jopa
ruotsinkielinen, mutta hänenkin sukuhistoriaansa kuuluu kieltäminen.
Punakaartilaisena isoisäni koki kotiseutunsa ja sen kielen ilmeisesti lahtarien
kulttuuriksi, ja niinpä hän vankileirin jälkeen muutti stadiin ja vaihtoi
itsensä ja lapsensa suomenkielisiksi. Minulla ei siis ole mitään uusmaalaista
suvun perinnettä – vain neutraali tieto siitä.
Äitini karjalaisuus tuntui nuorena rasittavalta. Karjalaiset
olivat niitä ihmisiä, jotka elivät vain menneessä, haikailivat menetettyä
Karjalaa takaisin ja puhuivat asioista, joilla ei ollut reaalimaailman kanssa
mitään tekemistä. Mitä minä piittasin Pitkäpaaden saaren kalastusveneistä ja rantamaisemista,
koska sinne ei ollut mitään asiaa? Suttuisten valokuvien kanssa ei kovin
riemukkaita kesälomia vietetä.
Sähköpostin lähettänyt työtoverini muisti outoja asioita. Hän kirjoitti: ”Norsunmuistin kätköistä nousi mieleeni, että uhkasit tehdä itsemurhan ennen kuin täytät 30. Niin kamalia me kolmikymppiset olimme. Minua kutsuit infantiiliksi kolmekymppiseksi. Oli kyllä mukavaa aikaa.”
Täällä Pitkäpaadessa minulla voisi olla kesämökki.
Sähköpostin lähettänyt työtoverini muisti outoja asioita. Hän kirjoitti: ”Norsunmuistin kätköistä nousi mieleeni, että uhkasit tehdä itsemurhan ennen kuin täytät 30. Niin kamalia me kolmikymppiset olimme. Minua kutsuit infantiiliksi kolmekymppiseksi. Oli kyllä mukavaa aikaa.”
Tästä sähköpostista tajusin oikeastaan aika paljon. Ennen kolmeakymppiä
suoritettava itsemurha liittyy tietysti nuoruuteni musiikillisiin idoleihin: Jimi Hendrixiin, Jim Morrisoniin, Janis
Jopliniin ja Brian Jonesiin,
jotka kaikki kuolivat nuorina. Tällaisiin tahoihin sitä nuorena identifioitui.
Miten tällaiseen aatemaailmaan voisi edes yrittää sovittaa ajatusta omasta
karjalaisuudesta – tai ylipäänsä mistään paikallisesta identiteetistä? Elin
ylikansallisen populaarikulttuurin hegemoniassa.
Nuoruuteni idoli Jimi Hendrix.
Minut riuhtaistiin stadista Etelä-Pohjanmaalle aivan lapsena. Vietin kouluaikani siellä ja sitten kiirehdin takaisin. Minua kutsutaan aika usein pohjalaiseksi, mutta olen kieltänyt sen aina. Olen sanonut, ettei minussa ole mitään pohjalaista, mutta olen valehdellut. Uusmaalaisen isäni äiti on alun perin Etelä-Pohjanmaalta ja karjalaisen äitini äidinisä on samaa heimoa.
Pohjalaisuudesta en kuitenkaan ole vielä nähnyt pysäyttävää
nykytaidenäyttelyä, joka saisi minut miettimään juuriani. Ja jos vähän
vitsailisin: ei kai pohjalaisuudesta mitään nykytaidenäyttelyä saisi
tehtyäkään. Siitä kaapista ei niin vain tulla ulos. Tosin Pauli Hanhiniemi on ilmeisesti onnistunut.
Miellän lähinnä olevani kolmannen polven stadilainen kummaltakin puolelta.
Äitini oli Töölöstä ja isäni Pitkänsillan pohjoispuolelta. Mutta
todellisuudessa minulla ei ole koskaan ollut vahvaa paikallista identiteettiä –
lukuun ottamatta ehkä nykyistä punavuorelaisuuttani, ”rööperiläisyyttä”, mutta
sekin on vasta 2000-luvun peruja.
Olen aikoinani opiskellut kulttuuriantropologiaa ja sosiaalitieteitä ja
tiedän teoriassa, miten identiteetti on konstruoitavissa ja jopa valittavissa.
Se on myös strateginen valinta. Mutta voiko olla valintoja vailla strategioita?
Voiko olla ”puhtaita” identiteettiin liittyviä tunnustuksia?
Kokeillaan. Sanon nyt ensimmäistä kertaa elämässäni ääneen: ”Minä olen
karjalainen.”
Luotsikutteri Pitkäpaasi on nykyään Suomen merimuseossa. Äitini isän suku on täynnä luotseja.
Karjala takaisin, kriitikko kerrallaan.
VastaaPoista