Rujosti tuplaten
Olli Keränen: Double,
SIC, Helsinki 9.3.–31.3.
Olli Keränen:
TANSTAAFL, Galerie Anhava, Helsinki 14.3.–7.4.
Kuvanveistäjäksi valmistunut Olli Keränen (s. 1979) on tarttunut modernismista tuttuun teemaan:
toistoon. Keränen ei kuitenkaan toista ikään kuin teeman orgaanista kasvua
havitellen ja uusia suuntia etsien vaan paneutuu pikemminkin taideteoksen
ontologiaan, teoksen olemassaolon problematiikkaan, sen synnyn perimmäiseen
olemukseen. Hän on yhdessä kollegoiden kanssa ja yksin toteuttanut joukon
videoita, veistoksia ja valokuvia, joissa yritetään erilaisin voimin kahdentaa
teosta, työstää rakenteita, joilla teos on jo kertaalleen tehty.
Esteettisessä mielessä Keränen tekee hirvittävää jälkeä: rujoa, vähäpuheista, jopa välinpitämätöntä. Objektien tasolla nähtävänä ei ole mitään kiinnostavaa. Ja juuri tässä piileekin voima. Kun objekti ei vie käsityötaidollaan tai kauneusarvoillaan tai millään erityisellä efektihakuisuudella katsojan huomiota, jää vain raaka idea – sen pohtiminen, kummasteleminen ja osin vähän turhautunutkin konstruointiyritys.
Esteettisessä mielessä Keränen tekee hirvittävää jälkeä: rujoa, vähäpuheista, jopa välinpitämätöntä. Objektien tasolla nähtävänä ei ole mitään kiinnostavaa. Ja juuri tässä piileekin voima. Kun objekti ei vie käsityötaidollaan tai kauneusarvoillaan tai millään erityisellä efektihakuisuudella katsojan huomiota, jää vain raaka idea – sen pohtiminen, kummasteleminen ja osin vähän turhautunutkin konstruointiyritys.
Katsomiskokemus on vänkä. Normaalistihan sitä yrittää
hakeutua veistoksen kanssa johonkin ruumiilliseen suhteeseen, sitä kiertelee ja
kaartelee ja hakee optimietäisyyttä ja -kulmia. Mutta kun katsoja alkaa
hahmotella mielessään idean rakennetta, haahuilu teoksen ja sen tilan kanssa
muuttuu toisenlaiseksi, kun ei yritäkään pelkästään nähdä – sillä näkemiseenhän tuo ruumiillinen suhdekin usein tähtää.
Teos purkaa siis teoksellisuuden purkamisen lisäksi myös itse
katsomiskokemusta. Hieman banaalisti ilmaisten katsoja huomaa pitävänsä
teoksista vaikka ei ymmärräkään miksi, mikä jopa vähän harmittaa – siis laittaa
ajattelemaan.
Anhavassa esillä ollut videoteos TANSTAAFL (akronyymi maksiimista
”There ain’t no such thing as a free lunch”) on lyhyt kaupungin tyhjässä yössä
kuvattu videoteos, joka on kuin syrjäytymisen rockvideo. Iiris Raipalan koreografia ja karrikoitu humalainen tanssi
yhdistettynä Jaakko Kestilän (tuttu
muun muassa elektroyhtye Imatran Voimasta) musiikkiin tuottaa hienon
ristiriidan, jossa on aimo annos pateettisuutta ja alakuloa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti