Tiistaina olin Johanna Vehkoon luotsaamassa Norsuradiossa Radio Helsingissä. Kanssani keskustelemassa oli kirjallisuuskriitikko Maaria Pääjärvi. Ja aiheena kritiikin tila ja tulevaisuus. Sen osaan sanoa, että keskustelussamme ei ollut niin hirvittävästi erityistä järkeä, koska olimme aika samanmielisiä, mutta ehkä Norsuradion podcasteista tämänkin tunnin voi joskus myöhemmin kuunnella. Ehkä kuitenkin saimme hyvää sanomaa eteenpäin. Sitä paitsi oli hauskaa tavata nämä kaksi terävää ajattelijaa ja kirjoittajaa, joiden blogeja seuraan aika tiiviisti. Tässä vielä linkki Vehkoon blogiin.
Yllä Johanna Vehkoo Radio Helsingin pikkuruisessa studiossa, jonne menemistä edelsi tupakkatuokio kahvin kanssa Sanomatalon kahdeksannen kerroksen tupakkaparvekkeella:
Keskiviikkona kävin sitten lukemassa Pasilassa oman YLE Radio 1:n Kultakuumeen kolumnini, jonka aamulla kirjoitin. Tässäpä se:
Tuntemattoman taiteilijan muistomerkki
Uskallan väittää, että suurin osa taiteilijoista ei ole
todellisuudessa kovinkaan kiinnostunut julkisuudesta tai tunnettuudesta.
Taiteilija elää oudossa jännitteessä: suurin osa haluaa todennäköisesti tehdä
rauhassa työtänsä siinä kehittyen ja siitä nauttien, mutta olosuhteet tälle
järjestyvät vain, jos niille löytyy puitteet ja resurssit, jotka mahdollistuvat
usein vain julkisuuden kautta. Suurin osa tarvitsee myös maksavaa yleisöä, ja
sitähän ei ilman julkisuutta saa houkuteltua paikalle tai kaupan tiskille.
Vaikka kyseessä ei olisi aina edes kaupallisuuteen kytkeytyvä julkisuus, on
tilanne hyvin samankaltainen: ei apurahojakaan ole helppoa saada, vaikka olisi
alallaan kuinka hyvä tahansa, jos ei sitä hyvyyttä ole julkisuudessa tavalla
tai toisella vahvistettu.
On myös tunnettua, että taiteessa vallitsee rankka
ikärasismi: jos et hankkinut mainettasi kohtuullisen nuorella iällä, on kovin
epätodennäköistä, että saisit sitä myöhemminkään. Toki poikkeuksia löytyy,
mutta en minä äkkiseltään keksi esimerkiksi kuvataiteemme lähihistoriasta
yhtäkään viisikymppistä taiteilijaa, joka olisi yhtäkkiä ponnahtanut
menestykseen yli 20 vuoden huomaamattoman puurtamisen jälkeen.
Mutta ei syytä huoleen. Taidemaailma toimii monessa asiassa
kuten muodin maailma: trendejä tulee ja menee, ja niistä on syytä yrittää ottaa
kiinni, silloin kun hetki on otollinen. Minulla on hyviä uutisia niille
kuvataiteilijoille, jotka ovat turhautuneita uranhoidon vaikeudesta ja ajan
kulumisesta. Yhdysvaltain taidemarkkinoilla on syntynyt viime vuosina uusi
trendi: uudelleen löytäminen.
Taidehuutokaupoissa on yleensä ollut tapana maksaa huimia hintoja joko
sellaisista mestareista, joiden pelipaita on jo ikuisiksi ajoiksi jäädytetty –
mitä niitä nyt on: niillä Picasso ja
Warhol, meillä Schjerfbeck ja Gallen-Kallela
–, tai sitten kulloisenkin trendin harjalla surffaavista nuorista
tähdenaluista. Viime vuosina rinnalle on kuitenkin tullut uusi ja edelleenkin
ilmeisen voimistuva trendi, jonka myötä moni elävä taiteilija on vielä
kuusikymppisenä tai seitsemänkymppisenä saanut kokea iloisen yllätyksen.
Tästä Llyn Foulkesin (s. 1934) akryylimaalauksesta Nob Hill (1965) pulitettiin viime vuonna 74 500 dollaria huutokaupassa.
Nettilehti Artinfon toimittaja Rozalia Jovanovic esimerkiksi raportoi juuri Llyn Foulkes -nimisestä 77-vuotiaasta taidemaalarista, joka on Los Angelesissa tehnyt työtään likipitäen tuntemattomuudessa jo viitisenkymmentä vuotta. Hänen 1960-luvun maalauksensa myytiin viime vuonna Christie’sin huutokaupassa arvioidun 6 000–8 000 dollarin sijaan kymmenkertaisella hinnalla: 74 500 dollarilla. Foulkes ei ole mikään yksittäistapaus. Jovanovickin luettelee useita muita nimiä – muun muassa viime vuosina maineeseen nousseen, myös yli seitsemänkymppisen Judith Bernsteinin.
Judith Bernstein (s. 1942) ja hänen 1970-luvulla näyttelystä poistettu fallinen teoksensa.
Syitä tällaiseen uudelleen löytämiseen on useita. Taidehistoriassa lähihistoriaa tutkivilla taidehistorioitsijoilla on toisinaan taipumus etsiä ”omia löydökkejään”. Tämä on vähän kuin journalistisen skuupin metsästystä: mikä olisi hienompaa kuin suorittaa oma taidehistoriallinen löytö, järjestää tälle hieno näyttely ja kirjoittaa aiheesta vielä hyvä kirja! Ja onpa kaupallisilla markkinoillakin omat syynsä: silkkana sijoituskohteenakin pitkän uran tehneen taiteilijan työtä on helpompi arvioida ja löytää sieltä laatu kuin satsata nuoreen trendikkääseen lupaukseen, jonka menestystarina saattaakin lopulta olla liian lyhyt. Varsinkin jo mukana on taidehistorian tai museoiden tuki, jota markkinat ovat aina osanneet hyödyntää.
Olivat tällaisten trendien varsinaiset syyt kuinka
ulkotaiteellisia hyvänsä, on kyseessä kuitenkin aika hieno ja lupaava asia.
Trendeihin voi tarttua, niitä voi vahvistaa ja niitä voi käyttää monella tapaa
hyväkseen. Ajatelkaa nyt ihan oikeasti sitä, kuinka hyvältä
seitsemänkymppisestä taiteilijasta voi tuntua, kun hän voi helpottuneena
ajatella, että ihan turhaan ei tullut sitä taidetta koko ikänsä tehtyä.
Olen varma siitä, että Suomessakin on useita sellaisia
työtään tekeviä pitkän linjan taiteilijoita, joita ns. ”kukaan ei tunne” ja
jotka ovat ajautuneet tuntemattomuuteen erilaisten sattumusten kautta ja jotka
kuitenkin ovat varsin laadukkaita tekijöitä – sellaisia joilla olisi
kanssaihmisille painavaa sanottavaa. Mitä jos lähtisimme joukolla
tutkimusretkelle taiteemme lähihistoriaan ja yrittäisimme korjata niitä
vääristymiä, jotka syntyvät taidehistorian yksinkertaistavien kaanonien synnyn
ja markkinoiden varman päälle pelaavan ja siten taiteen moniäänisyyttä
rajoittavan varovaisuuden kautta? Eikä tämän tarvitse olla yleisen tason
höpinää. Pienestäkin voi aloittaa: minä esimerkiksi asetin tänään itselleni
tehtävän tutustua verkossa olevan taiteilijamatrikkelin avulla kymmeneen yli
viisikymppiseen taiteilijaan, joiden töitä en muista koskaan nähneeni. Itse
asiassa poimin jo aamulla varastoon neljä vuonna 1947 syntynyttä
naistaiteilijaa.
PS. En valmistautunut Schatzin ohjelmaan mitenkään erityisesti, koska olen maabrändäyksen idioottimaisuutta joskus aiemminkin jo pohtinut. Opiskelin itse asiassa maanantaiaamuna vain oman vanhan radiokolumnini, jonka olin tuoreeltaan kirjoittanut silloin, kun Stubbin brändityöryhmä oli perustettu – olikohan tuo nyt vuonna 2008. Kuka hitto näitä nyt edes muistaa? Mutta laitetaan sekin nyt sitten tähän, koska allekirjoitan vanhan tekstini täysin [hitto soikoon, etten vain olisi ollut viitisen vuotta sitten paljon fiksumpi kuin nykyään?]:
***
PS. En valmistautunut Schatzin ohjelmaan mitenkään erityisesti, koska olen maabrändäyksen idioottimaisuutta joskus aiemminkin jo pohtinut. Opiskelin itse asiassa maanantaiaamuna vain oman vanhan radiokolumnini, jonka olin tuoreeltaan kirjoittanut silloin, kun Stubbin brändityöryhmä oli perustettu – olikohan tuo nyt vuonna 2008. Kuka hitto näitä nyt edes muistaa? Mutta laitetaan sekin nyt sitten tähän, koska allekirjoitan vanhan tekstini täysin [hitto soikoon, etten vain olisi ollut viitisen vuotta sitten paljon fiksumpi kuin nykyään?]:
Rakennetaan mieluummin maata kuin kuvaa
Ulkoministeri Alexander Stubb asetti viime kuussa
korkean tason valtuuskunnan Suomen maabrändin kehittämistyön johtoon.
Valtuuskunnan ”tehtävänä on laatia perusta Suomen maabrändin eli vahvan
maakuvan luomiselle Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn parantamiseksi”. Valtuuskunnan
puheenjohtajaksi kutsuttiin Nokian ja Shellin hallituksen puheenjohtaja Jorma
Ollila. Pohjat tälle oli laskettu jo Vanhasen II hallituksen
hallitusohjelmassa, jossa todettiin, että ”Suomen maakuvaa vahvistetaan”.
No, minähän tein virtuaalimaailman testin. Hakkasin
Googleen hakusanaksi ”Finland is” eli ”Suomi on”, osumia tuli 541 000. Sitten
vaihdoin ilmaisuksi ”blow job” eli ”suihinotto”. Osumia tuli 16 100 000.
Tilastollisesti tästä ei varmaan pysty päättelemään mitään, mutta hommia
ainakin tuntuu piisaavan.
Kuinkahan moni muistaa, että kauppa- ja
teollisuusministeriö käynnisti silloisen ulkomaankauppaministeri Pertti
Salolaisen toimesta jo vuonna 1987 samanlaisen projektin? Tuolloin
perustettiin Suomen kuva -työryhmä. Tältä pohjalta syntyi sellainen elin kuin
Kansainvälisen tiedottamisen neuvottelukunta. En muista näistä 1980-luvun
projekteista juurikaan mitään, mutta neuvottelukunta totesi kuitenkin
loppuraportissaan vuonna 1990, että ”kuva ei voi olla parempi kuin
heijastamansa todellisuus”. Neuvottelukunta päätyi siis yllättävän rehellisesti
suosittelemaan Suomen olojen kohentamista. Huomio piti kohdistaa ”koulutukseen,
kulttuuriin ja ympäristöön”.
Sen me kaikki tiedämme, mitä sitten tapahtui. Raportti
ilmestyi laman alla, ja laman seuraamuksena esimerkiksi opetusministeriön
pääluokka budjetissa pieneni 4,7 miljardia markkaa vuosina 1991–95.
Uuden laman kynnyksellä yritetään nyt sitten uudelleen.
Stubbin onneksi ryhmässä on mukana entinen filosofi ja nykyinen kansleri Ilkka
Niiniluoto, joka on varmaan Wittgensteininsa lukenut. Jos
Wittgensteinia on uskominen, kieli ei heijasta maailmaa. Kielellä sitä
pystytään myös muokkaamaan. Toisin sanoen Kansainvälisen tiedottamisen
neuvottelukunta oli naiivisti väärässä. Kuva voi olla parempi kuin
heijastamansa todellisuus. Esimerkiksi iso osa takavuosien stalinisteista on
joutunut karvaasti myöntämään tämän tosiseikan.
Wittgensteinin kielipelin ajatuksia kehitteli aikoinaan
myös ranskalainen filosofi Jean-Francois Lyotard, joka toi voimallisesti
esiin ajatuksen ”suurten kertomusten” lopusta. Nämä suuret kertomukset eli
metakertomukset – kuten esimerkiksi kristinusko, kommunismi tai teknologinen
kehitysusko – ovat postmodernina aikana korvautuneet ”pienillä kertomuksilla”,
mikronarratiiveilla.
Etääntyminen ja eriytyminen yhteisesti jaetuista tarinoista
on tietysti uhka yleiselle etiikalle. Tästähän Ollila on varmaan yhtä
huolissaan kuin toinen fasistisen ruumiinkulttuurin ihailija, pääministeri Matti
Vanhanen. En kuitenkaan usko, että hyväkuntoisten ja raittiiden nuorten
kasvattaminen olisi mikään ratkaisu etiikkaan kohdistuneelle uhalle. Eiköhän
oleellisempaa olisi opetella kunnioittamaan asioita niiden moraalisessa
partikulaarisuudessa, siis ihan oikeassa arjessa. Uusien suurten tarinoiden
luomisen sijaan olisi ehkä parempi tutustua niihin oikeisiin pieniin
tarinoihin, joiden kielipelit arjessamme vaikuttavat. Ongelma on tietenkin se,
että ns. korkean tason porukka tähän tuskin pystyy. Heille kun suuren
kertomuksen ihminen on aina ’tyyppi’ tai ’tilastollinen luku’ – ja kertomuksen
arvoista poiketessaan vastaavasti siis usein vain ’poikkeama’ tai ’ongelma’.
Eiköhän unohtamamme Kansainvälisen tiedottamisen
neuvottelukunta ollut Wittgensteinista huolimatta sittenkin oikeassa? Jokainen
koulukuraattorin vastaanotto parantaa Suomen maakuvaa enemmän kuin
kauppavaltuuskunnan lähettäminen Moskovaan. Jokainen homehtuneen koulutalon
korjaaminen parantaa Suomen maakuvaa enemmän kuin Karita Mattilan esiintyminen
Metropolitanissa. Jos siis jaksamme vain odottaa – muutakin kuin loppuraportin
kielipelejä.
hyvä hyvä, hear hear!
VastaaPoistaIkärasismi on niin totta, että olen välttänyt syntymävuoteni ilmaisemista kaikkialla. Ensimmäistä kertaa asia taitaa olla näin suoraan esillä julkisuudessa, kiitos siitä! Esim.kirjailijoille ikä ja elämänkokemus on vain eduksi ja uran voi myös aloittaa missä iässä hyvänsä. Mikä kuvataiteesta tekee niin toisenlaista?
VastaaPoista