Ornamentti ei ole uhanalainen
Kuvanveistäjä Kirsi
Kaulanen (s. 1969) kuuluu veistäjäsukupolveen, jonka myötä suomalainen
modernismi lopullisesti murtui.
Kaulaselle on ollut luontevaa tarttua aiempiin tabuihin
ilman mitään erityistä kokeellisuutta tai provokaatiota. Hän tasapainoilee
kahden klassikkoarkkitehdin ajatusten välimaastossa: Mies van der Rohen mukaan
”Jumala asuu detaljeissa”, ja Adolf Loosin mukaan ”ornamentti on rikos”. Kaulanen
on häpeilemättömän ornamentaalinen eikä siis liity siihen modernistiseen
perinteeseen, jonka mukaan ornamentaalisuus on tarpeetonta, koska se vie voimaa
taideteokselta.
Mutta missä on taideteoksen voima? Klassinen kuvanveisto on hakenut voimaa tuottavia jännitteitään esimerkiksi liikkeen ja pysähtyneisyyden väliltä, tasapainosta ja sen järkkymisestä tai vaikkapa keveyden ja raskauden välisestä kuilusta.
Mutta missä on taideteoksen voima? Klassinen kuvanveisto on hakenut voimaa tuottavia jännitteitään esimerkiksi liikkeen ja pysähtyneisyyden väliltä, tasapainosta ja sen järkkymisestä tai vaikkapa keveyden ja raskauden välisestä kuilusta.
Kaulasen teosten suuri jännite tuntuu syntyvän ornamentin
pinnallisuuden ja sen yksittäisten motiivien sisäänrakennetun dramatiikan
kautta. Kasvi on usein mielletty viehättäväksi – se voi ilmentää vaikka luonnon
viatonta suloa, joka on aina ollut valjastettavissa erilaisen symbolismin
käyttöön. Mutta entäpä jos kasvi onkin uhanalainen, kuten Kaulasen kaikissa teoksissa
on asian laita? Symboliikka kasvaakin yhtäkkiä aivan erilaisiin mittaluokkiin,
ja Kaulasen luomaan jännitteeseen tulee mukaan koko maapallon elinkaari,
evoluutio, ajatus lopullisesta häviämisestä, peruuttamattomuudesta. Näin hänen
kauniisiin ja taidokkaisiin veistoksiinsa syntyy hyytävä jännite, jossa ensinäkemältä
aistittu kokemus viehättävästä kauniine heijastuksineen ja kiehtovine
fraktaalimuotoineen viettelee katsojaa kohti paljon syvempiä ajatuksia
olemassaolon suurista kysymyksistä. Se on hyytävä, koska näennäinen viehkeys on
niin petollista.
Veistäjistä puhutaan usein tilan haltuun ottajina, kun he
rakentavat kolmiulotteisten kappaleiden avulla suurempaan ympärilleen
tilallisia jännitteitä. Kaulasen veistokset ottavat luomiensa varjojen kautta
tilan vielä eri tavalla haltuun: ne saattavat muuntua jopa kuin surreaaliseksi
maalaukseksi. Veistoksen ja sen sijaintipaikan rajat sulautuvat toisiinsa, ja
näin ornamentti ei enää olekaan kuin pelkkää pintaa – juuri se onkin yllättäen keino,
jolla veistos sulautuu osaksi tilaa, katsojan kokemusta ja lopulta säikeiksi
ajatteluun – osaksi elettyä ja koettua.
Ja olipa taas hyvä tunnelma – sekä avajaisissa että jatkoilla. Syystä tyytyväinen oli kukitettu taiteilijakin:
***
Ja olipa taas hyvä tunnelma – sekä avajaisissa että jatkoilla. Syystä tyytyväinen oli kukitettu taiteilijakin:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti