Kun taidetta on liikaa
Maailman taidemuseoväkeä on 2000-luvulla puhuttanut
mahdollisuus paikata museoiden taloutta myymällä kokoelmiin kuuluvia
taideteoksia. Joissain museoissa on myyty sellaisia teoksia, joiden ei koeta
kuuluvan museon keskeisimpiin kokoelmiin. Nykyään tämä tehdään usein niin, että
tuloilla hankitaan toisenlaista taidetta. Esimerkkejä viime vuosilta on paljon.
Maailman kallein huutokaupassa myyty antiikkiesine,
roomalainen pronssiveistos, myytiin Sotheby’n huutokauppahuoneessa vuonna 2007.
Tulos oli huikea: 28,6 miljoonaa dollaria. Myyjänä oli suomalaisistakin
uutisista nykyään tuttu Buffalossa sijaitseva Albright-Knox Art Gallery.
Ostajana oli yksityinen keräilijä. Pahimmillaan kyseinen teos siis lakkasi
olemasta yhteistä kulttuuriperintöämme. Voi olla, että uusi yksityinen omistaja
ei halua enää koskaan näyttää kenellekään aarrettaan. Siihen hänellä on täysi
oikeus.
28,6 miljoonan dollarin Artemis.
Toisinaan kyse on museoiden tosi raa’asta
nykytodellisuudesta: monen museon on ryhdyttävä harkitsemaan poistoja
pysyäkseen ylipäänsä olemassa ja varmistaakseen resursseja jatkuvuudelle. Näin
varsinkin silloin, kun museot ovat riippuvaisia yksityisestä rahasta, jonka
suhdanneherkkyys on tunnettua.
Julkinen keskustelu ja poistoja tekevien museoiden osakseen
saama kritiikki on ollut voimakasta, ja niinpä museot joutuvat enenevässä
määrin olemaan varuillaan harkitessaan mahdollisia poistoja.
The Georgia Museum of Art on ollut asiassa innovatiivinen:
se on yrittänyt tehdä asian ikään kuin läpinäkyväksi ja demokraattiseksi.
Siellä avattiin viime viikolla näyttely Deaccesioning
Bernard Smol eli Bernard Smolin poistaminen kokoelmista. Esillä on viisi taideteosta viime
vuosisadan ranskalaiselta maalarilta Bernard Smolilta (1897–1969). Museo aikoo
jättää kokoelmiinsa vain yhden Smolin, ja yleisö saa antaa neuvoa-antavassa
äänestyksessä mielipiteensä voittajasta. Lopullisen päätöksen tekevät kuitenkin
museon kuraattorit.
Bernard Smol, La robe de la mariée. Ehkä tämä työ häviää näkyvistä?
Kansainvälinen museoneuvosto (ICOM) ottaa myös kantaa
poistoihin Museotyön eettisissä
säännöissään: ”Esineen tai näytteen poistaminen museon kokoelmasta
edellyttää täyttä ymmärrystä sen merkityksestä, luonteesta (korvattavissa oleva
vai ei) ja oikeudellisesta asemasta sekä toimenpiteen mahdollisesti
aiheuttamasta julkisen luottamuksen menetyksestä.”
Georgian tapauksessa kyse on epäilemättä siitä, että
”julkisen luottamuksen menettäminen” estetään kysymällä asiaa julkisesti –
koulutetut asiantuntijat siis siirtävät vastuuta maallikoille.
Mutta mitä voi olla ”täysi ymmärrys teoksen merkityksestä ja
luonteesta”? Historia tuntee esimerkiksi paljon tarinoita väärinymmärretyistä
taiteilijoista – sellaisista tekijöistä, joiden työn arvo on tajuttu vasta
tekijän kuoleman jälkeen ja jotka eivät ole saaneet osakseen ”täyttä
ymmärrystä”. Entä sitten mahdolliset täysin vallankumoukselliset uudet näkökulmat
taiteeseen? Erilaiset paradigman vaihdokset? Kuinka me voimme edes ennakoida
niitä? Koska maailma ei ole vielä valmis, ei meillä yksinkertaisesti voi olla
täyttä ymmärrystä asioista.
Ja mikä on ”korvattavissa oleva”? Kuka sen määrittelee?
Voiko esimerkiksi Akseli Gallen-Kallelan afrikkalaisaiheisen maalauksen korvata
toisella tekijänsä afrikkalaisaiheisella maalauksella? Voiko Edelfeltin korvata
Gallen-Kallelalla? Vai voisiko kyse olla tyyleistä ja edustavuudesta: Voisiko
jonkun 1960-luvun poptaideteoksen korvata toisella 1960-luvun
pop-taideteoksella?
Entäpä jos perussuomalaiset nousevat valtaan ja saavat
ajettua omaa kulttuuripolitiikkaansa? Kun Suomen Sisun puheenjohtaja,
kansanedustaja Olli Immonen toteaa,
että ”on ensiarvoisen tärkeää, ettemme tue julkisen vallan toimesta mitään
sellaista toimintaa, mikä murentaa suomalaista kansallisylpeyttä”, voisiko se
tarkoittaa sitä, että jonain päivänä alettaisiin kokoelmista poistaa sellaista
vieraita vaikutteita sisältävää taidetta, joka ei ole merkittävää kansallisylpeyden
kannalta.
Ihmiset kokevat oikeutetusti museot omikseen, ja siksi
tällaiset aiheet voivat herättää kuumiakin tunteita. On helppoa olla eettisesti
korkeaotsainen ja vaatia yhteisen omaisuutemme säilyttämistä. Samalla on
kuitenkin muistettava, että museoiden kokoelmat karttuvat koko ajan ja että
varastoissa säilytetään paljon joutavanpäiväistä ja huonoa taidetta, jota ei
koskaan aiotakaan tuoda nähtäväksi. Kun sanon näin, tunnen piston sydämessäni,
mutta samalla tiedän olevani oikeassa – olen nimittäin myös vieraillut noissa
varastoissa. Minun olisi esimerkiksi helppo poistaa Ateneumin taidemuseon
kokoelmista parisataa teosta ihan noin vain. En usko, että saisin aikaiseksi
edes kovin suurta vahinkoa.
Ei minulla kuitenkaan ole sellaisia fantasioita. Paljon
kiinnostavampaa on kuvitella niitä näkökulmia, joiden avulla joku myöhempi
taidekriitikko löytäisi juuri niistä teoksista jotain todella kiinnostavaa,
ehkä jopa vallankumouksellista.
PS. Tässä vielä linkki parin vuoden takaiseen keskustelua herättäneeseen museopoistotapahtumaan. Brooklyn Museum herätti kohua myymällä kokoelmiinsa kuuluneen Vasili Vereštšaginin (1842–1904) maalauksen – se kun ei edustanut venäläistä avantgardea, joka on Brooklynin venäläisen kokoelman ydin. Tästä duunista saatiin Lontoon Christie'sillä 1,7 miljoonaa puntaa:
***
PS. Tässä vielä linkki parin vuoden takaiseen keskustelua herättäneeseen museopoistotapahtumaan. Brooklyn Museum herätti kohua myymällä kokoelmiinsa kuuluneen Vasili Vereštšaginin (1842–1904) maalauksen – se kun ei edustanut venäläistä avantgardea, joka on Brooklynin venäläisen kokoelman ydin. Tästä duunista saatiin Lontoon Christie'sillä 1,7 miljoonaa puntaa:
Vasili Vereštšagin, Ristiinnaulitseminen roomalaisaikaan, 1887.
Ja tästä linkistä vielä ekskurssi kiinnostavaan poistoblogiin The Deaccesioning Blog. Blogia pitää Sergio Muñoz Sarmiento (s. ?), juristi ja taiteilija.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti