Kulttuurijournalismin kentän jännitteistä
Kulttuurijournalismin kriisistä on
puhuttu pitkään, ja toisinaan laineet lyövät korkealle, kuten vaikkapa kahden
entisen toimittajan – Niklas Herlinin
ja Matti Apusen – vuonna 2009
esittämissä puheenvuoroissa, joissa ala jo tyrmättiin kuolleeksi. Apusen mukaan
kulttuurijournalismi ”on säyseä taiteen sisäinen osasto, joka tuottaa
kritiikkipalveluja”. Herlinin mukaan ”kulttuuritoimittajien juttuja ei lue
kukaan”. Tätä keskustelua on käyty viimeiset neljä vuotta – väliin näkyvämmin
ja väliin hiljaisesti jurnuttaen.
Perusongelmia on mielestäni kolme:
kapitalismin ja journalismin jännite, journalismin ja estetiikan jännite sekä
korkeakulttuurin ja populaarikulttuurin jännite.
Helsingin
Sanomien kulttuuritoimituksen entinen esimies Heikki Hellman summasi viimemainittua alustuksessaan Teoston
seminaarissa vuonna 2010: ”Kulttuurijournalismin
tasapainottelu oman perimänsä ja muuttuvan mediaympäristön välissä onkin
nähtävissä kahden keskenään ristiriitaisen ajattelutavan kamppailuna.
Kulttuurijournalismin sisäänrakennetussa jännitteessä on kyse journalistisen
paradigman ja esteettisen paradigman valtataistelusta.” Tämän valtataistelun on journalistinen
paradigma selvästikin voittamassa. Hellman puhuu ”journalistisesta käänteestä”.
Mutta sen, minkä journalismi estetiikalta voittaa, se häviää
kapitalismille. Journalistin (4/13)
tuoreen selvityksen mukaan ”suomalaisen mediatalon tyypillinen johtaja
on 1960-luvulla syntynyt kaupallisen koulutuksen saanut mies, joka on tehnyt
työuransa mediamyyntiin tai -markkinointiin liittyvissä tehtävissä.” Lehtiä ei
siis enää tehdä journalistisen aatteellisuuden vallassa vaan osakkeenomistajia
kohtaan tunnetun vastuun paineessa.
Näissä isoissa perusjännitteissä on väistämätöntä, että korkeakulttuuri jää alakynteen. Voi kuitenkin perustellusti ajatella, että esteettiseen paradigmaan nojanneet yliopistotaustaiset kulttuurijournalistit ovat kusseet omaan pesäänsä. Kun on tarpeeksi flirttailtu postmodernin myötä akateemisesti muodikkaaksi nousseen populaarikulttuurin kanssa, on enää myöhäistä itkeä sitä, että Krista Siegfrids on lehtien kulttuurisivuilla itseoikeutetusti yhtä merkittävä hahmo kuin Cornelius Castoriadis. Sitä paitsi akateemiset nuoret ovat aina pitäneet itseään kuin määritelmällisesti potentiaalisina ja useimmiten jo saman tien valmiina kulttuurijournalisteina – ilman journalistisia valmiuksia ja siten myös ilman kykyä vastustaa journalistista käännettä. Eikä kapitalistikaan esteetikkoa kaipaa – niin esteetti kuin vapaa-aikanaan teeskentelisi olevansakin.
Cornelius Castoriadis (1922–1997), jota saatan ehkä hiukkasen ihaillakin. Krista Siegfridsin (s. 1985) huono euroviisumenestys ei minua juurikaan masentanut.
Näissä isoissa perusjännitteissä on väistämätöntä, että korkeakulttuuri jää alakynteen. Voi kuitenkin perustellusti ajatella, että esteettiseen paradigmaan nojanneet yliopistotaustaiset kulttuurijournalistit ovat kusseet omaan pesäänsä. Kun on tarpeeksi flirttailtu postmodernin myötä akateemisesti muodikkaaksi nousseen populaarikulttuurin kanssa, on enää myöhäistä itkeä sitä, että Krista Siegfrids on lehtien kulttuurisivuilla itseoikeutetusti yhtä merkittävä hahmo kuin Cornelius Castoriadis. Sitä paitsi akateemiset nuoret ovat aina pitäneet itseään kuin määritelmällisesti potentiaalisina ja useimmiten jo saman tien valmiina kulttuurijournalisteina – ilman journalistisia valmiuksia ja siten myös ilman kykyä vastustaa journalistista käännettä. Eikä kapitalistikaan esteetikkoa kaipaa – niin esteetti kuin vapaa-aikanaan teeskentelisi olevansakin.
Kapitalismi ruokkii tuotteistettavissa
olevaa kulttuuria, joka tarvitsee massoja. Nykyinen ketjuuntuva ja monopolihakuinen journalismi tarvitsee myös
massoja – määrää laadun sijaan.
Jos pitäisi ennustaa, olisin
kuitenkin optimistinen. Kaikilla astioilla on saturaatiopisteensä. Nyt se on
lähellä: laajenevalle Alma Medialle se tuottaa eksploosion, supistuvalle Helsingin Sanomille imploosion. Sitten
kenttä on vapaa. Olkaamme valppaita.
Otso Kantokorpi
Kirjoittaja on täysin
populaarikulttuurin indoktrinoima kulttuurijournalisti, joka uskoo
korkeakulttuurin voimaan.
PS. Olen minä sen verran sosiologinen luonteenlaadultani ja myöskin käynyt aikoinani Helsingin yliopistossa empiirisen sosiaalitutkimuksen menetelmäkurssin, että päätin tänään suorittaa vielä empiirisen vertailevan tutkimuksen: Krista Siegfrids tuotti Hesarin arkistosta 27 osumaa, Castoriadis tasan 4. Että sillai. Olin siis kolumnissani väärässä.
PS. Olen minä sen verran sosiologinen luonteenlaadultani ja myöskin käynyt aikoinani Helsingin yliopistossa empiirisen sosiaalitutkimuksen menetelmäkurssin, että päätin tänään suorittaa vielä empiirisen vertailevan tutkimuksen: Krista Siegfrids tuotti Hesarin arkistosta 27 osumaa, Castoriadis tasan 4. Että sillai. Olin siis kolumnissani väärässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti