– Otso Kantokorpi: Esipuhe
– Otso Kantokorpi: Vaivaisukot – ITE-taiteen uranuurtajia vai katoavaa kansanperinnettä?
– Seppo Seitsalo: Vaivaisukot peruspalvelun pioneereina – mutta mikä ukkoja itseään vaivasi?
– Seppo Knuuttila: Haltia, vaivaisukko ja kiusantekijä
– Ville Vauhkonen: Vaivaisukot toiveiden toteuttajina
– Risto Känsälä: Heikki Mikkilä – kuortanelainen vaivaisukkojen veistäjä
– Ville Vauhkonen: Miten Soinin seurakunnan vaivaiskassa toimi 1800-luvun puolivälissä?
– Kaarlo Arffman: Suomen maaseudun köyhäinhoito 1600-luvulta 1800-luvulle – vaivaisukkojen käytön taustaa
– Toivo Loikkanen: Kirkko, köyhät ja kansainvälisen diakonian moderni varainhankinta
– Jouko Karjalainen: Vaivaisukot keskellämme
– Otso Kantokorpi & Aki Paavola: Vaivaisukkoesittelyt
Alla esipuhe ja oma varsinainen juttuni. Kirjoitin myös kaikki 145 ukkoesittelyä, mutta niitä en tähän luonnollisesti ryhdy hilloamaan. Pitäähän jonkun sitä paitsi mennä ostamaan itse kirjakin.
Esipuhe
Vaivaisukkojen paluu
-kirja syntyi kesän 2013 Vaivaisukot
Kerimäellä -näyttelyn myötä. Nelisenkymmentä vaivaisukkoa kokoontui
maailman suurimpaan puukirkkoon kertomaan historiastaan ja sanomastaan.
Kaikkineen näitä ukkoja on Suomessa jäljellä alun toistasataa – ja vielä
Soinissa ainoa vaivaisakkamme. Vanhin tunnettu ukkomme – Hauhon Bartimeus –
saattaa olla 1600-luvun lopulta. Suurin osa ukoista on 1800-luvun kansanomaista
puunveistotaidetta, mutta ukkoja valmistuu harvakseltaan edelleenkin. Tuoreimpana
esimerkkinä Kalajoen Raution kesällä 2013 käyttöön vihittävä ukko, jonka
kyläläiset päättivät hankkia, kun vanha ukko törkeästi varastettiin syksyllä
2012.
Vaivaisukkoperinne on leimallisesti suomalainen perinne, vaikka Ruotsista alle kymmenen kollegaa tunnetaankin. Se on siis miltei ainutlaatuinen, kansainvälisestikin merkittävä kansanomaisen taiteen osa-alue, jota meidän on syytä vaalia ja josta voimme hyvällä syyllä olla myös ylpeitä – toki ukkojen nöyryydestä mallia ottaen.
Soinin vaivaisakka – Suomen ainoa laatuaan. Kuva: Aki Paavola.
Vaivaisukkoperinne on leimallisesti suomalainen perinne, vaikka Ruotsista alle kymmenen kollegaa tunnetaankin. Se on siis miltei ainutlaatuinen, kansainvälisestikin merkittävä kansanomaisen taiteen osa-alue, jota meidän on syytä vaalia ja josta voimme hyvällä syyllä olla myös ylpeitä – toki ukkojen nöyryydestä mallia ottaen.
Professori Seppo
Seitsalon aloittama uusi kiinnostus vaivaisukkojamme kohtaan poiki
Invalidisäätiö ORTONin suojissa toimivan Galleria Ortonin kautta Pelastakaa
vaivaisukot ry:n, ja alun perin pieni näyttelyprojekti kasvoi tapahtumien
ryppääksi ja myös uudeksi kirjanmuotoiseksi kartoitukseksi suomalaisista
vaivaisukoista.
Tällä kirjalla on ollut merkittäviä edeltäjiä. Markus Leppo (1967), Kaija Santaholma (2001) ja Jan-Erik Rudnäs (2006) ovat kukin
julkaisseet kattavan selvityksen suomalaisesta vaivaisukkoperinteestä. Tämänkin
kirjan asiatiedot perustuvat pääosin heidän uraauurtaviin selvityksiinsä. Nyt
kameraan on tarttunut valokuvaaja Aki
Paavola, joka on seikkaillut ukkoja ympäri Suomea metsästäen.
Emme siis ole pyrkineet esittämään mitään
vallankumouksellisia tuoreisiin tutkimuksiin
perustuvia viimeisiä tietoja vaan itse asiassa jälleen kerran muistuttamaan
asiasta, houkuttelemaan tulevaisuuden tutkijoita tekemään niitä tarkempia
tutkimuksia, joita tällä kansantaiteen marginaaliin jääneellä alueella on
runsaasti tarjolla. Arkistot ovat monelta osin vielä tässä suhteessa
hyödyntämättä. Jos vain intoa riittää, niin tietoa kuitenkin löytyy, kuten
maakunta-amanuenssi Risto Känsälän
ja pastori Ville Vauhkosen
artikkelit tässä kirjassa osoittavat.
Ukot ovat kärsineet monenlaisista vaivoista, kuten Seitsalo
omassa artikkelissaan osoittaa, eivätkä vaivat ole vielä edes ohi. Ukoista on
pidettävä huolta – varsinkin kun moni niistä tekee edelleen työtä tuulessa ja
tuiskussa. Haluamme myös kiinnittää huomiota ukkojen asiallisen hoidon ja konservoinnin
tärkeyteen. Kirkkohallituksella on käytössään konservointiavustus, joilla
apuaan antaneita ukkoja voidaan nyt vuorostaan auttaa.
Myös ukkojen sanomaa on päivitettävä. Apua tarvitsevista
huolehtiminen on edelleen sekä maallisen että uskonnollisen yhteisön vastuulla.
Köyhyystutkija Jouko Karjalainen ja
rovasti Toivo Loikkanen muistuttavat
tästä artikkeleissaan, joihin ajallisen perspektiivin tarjoaa kirkkohistorian
professori Kaarlo Arffman. Ilman
historiaa emme voi myöskään ymmärtää nykyisyyden ja tulevaisuuden rakentumista.
Vaivaisukoista on moneksi. Ne tarjoavat kädenojennuksiaan
eri alueille: kirkko-, sosiaali-, kulttuuri- talous- ja sotahistoriaan,
kansanperinteiden ja taiteiden tutkimukseen. Perinteentutkimuksen
emeritusprofessori Seppo Knuuttila
ja taidekriitikko Otso Kantokorpi
valottavat omissa artikkeleissaan kansanperinteeseen ja taiteeseen liittyviä
kytkentöjä. Ukkojen kautta voisi lähestyä monia muitakin aiheita.
Tämä kirja on tehnyt tehtävänsä, jos se saa aikaan uuden
kiinnostuksen ukkoja ja niiden tutkimista sekä niistä huolehtimista kohtaan,
mutta emme myöskään saa unohtaa ukkojen varsinaista sanomaa: kanssaihmisten
auttamista.
Helsingissä 28.4.2013
Otso Kantokorpi
***
Vaivaisukot – ITE-taiteen uranuurtajia vai katoavaa kansanperinnettä?
Monen erityisesti pohjalaisen kirkon tai tapulin seinustaa
on koristanut – ja joissain paikoissa koristaa edelleenkin – puinen ihmishahmo,
joka on kerännyt rahaa seurakunnan köyhille. Usein ne seisovat koristeellisen
katoksen alla, ja ukon yhteydessä voi olla myös kehotuslause – vaikkapa: ”Joka
köyhää armahtaa, hän lainaa Herralle.” Niitä on kutsuttu vaivaisukoiksi,
eteläisemmällä Pohjanmaalla toisinaan vaivaispojiksi. On puhuttu myös
kirkonäijistä ja vaivaistukeista – jälkimmäinen ilmaisu on säilynyt kansan
suussa varhaisten tukinmuotoisten rahakeräysvälineiden myötä.
Suurin osa vaivaisukoistamme on peräisin 1800-luvulta, mutta
vanhimmaksi oletetun Hauhon Bartimeuksen arvellaan olevan jopa 1600-luvun
lopulta. Muutamissa seurakunnissa on varsin nuori ukko: tuoreimpana Rantsila,
jonka jättimäinen ukko paljastettiin kesällä 2012.
Ukkojen tyylillisiä juuria ei ole tarkemmin kartoitettu. Osa
vanhemmista ukoista muistuttaa saksalaisen kirkollisen puuveiston perinnettä,
osa myöhemmistä hakee selvästikin juuriaan Pohjanmaan rannikon laivanrakennus-
ja puunveistoperinteestä – onpa laivojenkin keulakuvillakin ehkä oma
merkityksensä.
Moni ukoista on Suomen sodan (1808–09) puujalkainen
sotaveteraani, ja moni niistä seisookin lähellä Pohjanmaan klassisia
taistelupaikkoja. Voisi jopa ehdottaa teoriaa, että Ruotsista löytyvät alle
kymmenen ukkoa olisivat perua juuri tästä sodasta, Pohjanlahden yli
siirtyneiden käsityöläisten innoittamaa – ja jos ei sodasta, niin ainakin
läheisten naapuruussuhteiden perua. Muualta maailmasta ei tällaista perinnettä
sitten tunnetakaan, joten kyse on kansainvälisestikin varsin merkittävästä ja
ainutlaatuisesta ilmiöstä.
Kaikkineen Suomessa tunnettuja ukkoja on ollut noin 180,
joista 145 on jäljellä – myös yksi akka, joka työskentelee
Soinissa. Jotkut ovat hävinneet aikojen saatossa, osa rapistunut hiljalleen
huonokuntoisiksi ja sitten hylätty. Monia ukkoja on pahoinpidelty useampaankin
kertaan ryöstösaaliin toivossa, ja vietiinpä Raution ukko kappelin seinästä
kokonaan niinkin myöhään kuin syksyllä 2012. Tämä surullinen tapahtuma sai kuitenkin onnellisen lopun, kun ukko löydettiin toukokuussa 2013 hylättynä syrjäisen metsätien varrelta Kannuksessa. Ryöstetty ukko oli jkonkin verran vettynyt talven aikana, mutta se saadaan kunnostettua jatkamaan työtään.
Vaivausukkojen esteettiseen maailmaan on nykykatsojan hieman vaikea uppoutua. Toisin kuin hienompi ja arvokkaampi kirkkotaide, ukot ovat useimmiten seisseet ulkona säiden armoilla. Tämä on tuottanut ukkojen jatkuvan korjaamisen ja maalaamisen tarpeen, jota on myös toisinaan laiminlyöty kohtalokkaan pitkään. Ulkonevia osia – ojollaan olevia käsiä, jopa neniä, on hävinnyt ja toisinaan korvattu uusilla. Uudelleen maalauksissa ei useinkaan ole piitattu alkuperäisestä, ja vaatetuksen jopa väri on saattanut vaihtua kokonaan. On käytetty sitä materiaalia, mitä tarjolla on ollut. Toisinaan käytetty maali on ollut täysin väärää, jolloin ukkojen rapistuminen tai jopa suoranainen tuhoutuminen ovat vain nopeutuneet.
Raution vaivaisukko. Kuva: Aki Paavola.
Vaivausukkojen esteettiseen maailmaan on nykykatsojan hieman vaikea uppoutua. Toisin kuin hienompi ja arvokkaampi kirkkotaide, ukot ovat useimmiten seisseet ulkona säiden armoilla. Tämä on tuottanut ukkojen jatkuvan korjaamisen ja maalaamisen tarpeen, jota on myös toisinaan laiminlyöty kohtalokkaan pitkään. Ulkonevia osia – ojollaan olevia käsiä, jopa neniä, on hävinnyt ja toisinaan korvattu uusilla. Uudelleen maalauksissa ei useinkaan ole piitattu alkuperäisestä, ja vaatetuksen jopa väri on saattanut vaihtua kokonaan. On käytetty sitä materiaalia, mitä tarjolla on ollut. Toisinaan käytetty maali on ollut täysin väärää, jolloin ukkojen rapistuminen tai jopa suoranainen tuhoutuminen ovat vain nopeutuneet.
Alkuperäisen mestarin näkemyksen ja sen onnistumisen
arvioiminen on näiden historiallisten vaiheiden kautta usein vaikeaa. Mutta
kyllä niihin kansan parissa suhtauduttu esteettisesti jo niiden uhkeimmassa
nuoruudessa – ollaan oltu ylpeitä oman kylän osaamisesta, mutta on sitä osattu
jo aikanaan kritisoidakin. Samuli Paulaharju on kerännyt muistitietoa muun
muassa Perhosta, jossa rumaa ja pelottavaa ukkoa jouduttiin jopa kaunistelemaan:
89-vuotias Paavolan Tummu kertoi Paulaharjulle vuonna 1928: ”Se oli ensin kovan
näköinen, jotta lapset pelkäsivät. Sitten pienennettiin naamaa, ettei se enää
kahtonut niin rumasti.”
Vaivauskot ovatkin tavallaan olleet käyttötaidetta, jonka
oletetaankin kuluvan, vaativan erilaista korjailua ja lopulta muuttuvan
jätteeksi. Monissa seurakunnissa onkin vuosien saatossa ollut töissä useampikin
ukko: uusi on tehty, kun vanha on tehtävänsä jo selvästi täyttänyt.
Ukkoihin taiteena kohdistunut kiinnostus heräsi ensimmäistä
kertaa varmaan pitkälti kansanperinteenkerääjä Samuli Paulaharjun myötä jo
1910-luvulla. Aiheesta kirjoitti myös arkeologian professori A.M. Tallgren
vuonna 1911. Myöhemmin kansa- ja tilastotieteilijä Yngvar Heikel kiinnitti
huomiota ukkoihin laajassa artikkelissa vuonna 1929.
Taitavana valokuvaajana tunnettu Paulaharju sekä valokuvasi
että piirsi ukkoja, tallensi niihin liittyvää suullista perinnettä ja kirjoitti
niistä myös useampia artikkeleita. Paulaharju ymmärsi myös ukkojen vaalimisen
tarpeen: ”Saakoon vanha, uskollisesti virkansa hoitanut kirkonpalvelija saman
kunnian vieläkin. Ja seisokoon hän rakkaan kirkkomäkemme vanhana uskollisena
vartijana edelleenkin.” Sittemmin vaivaisukot ovat kokeneet kaksi pientä
renessanssia, 1960-luvulla ja 2000-luvun alussa. Valokuvaaja Markus Leppo
julkaisi ukoista kaksikin kuvakirjaa. 2000-luvulla ukkojen nykytilaa ovat
kartoittaneet Kaija Santaholma ja vähemmän tunnetussa omakustanteessaan
Jan-Erik Rudnäs.
Ukkojen tekijöiden joukosta on löytynyt sittemmin maineeseen nousseita mestareita – varsinkin kaksi: evijärveläinen Erkki Lahti (1816–1858) ja kuortanelainen Heikki Mikkilä (1801–1850). Moni ukko on kuitenkin täysin anonyymi tai sitten nimetyn mutta vaiheiltaan vain vähän tunnetun tekijänsä ainoa taidonnäyte. Tieto tekijästä on tavallaan ollut yhdentekevä. Paulaharjukin törmäsi tähän Kalajoella, missä Piekon Aukko (Aukusti Isokääntä) vuonna 1916 totesi humoristisesti: ”Tietysti se on jumalan töitä niinkuin muutkin äijät.”
Karvian vaivaisukko. Kuva: Aki Paavola.
Ukkojen tekijöiden joukosta on löytynyt sittemmin maineeseen nousseita mestareita – varsinkin kaksi: evijärveläinen Erkki Lahti (1816–1858) ja kuortanelainen Heikki Mikkilä (1801–1850). Moni ukko on kuitenkin täysin anonyymi tai sitten nimetyn mutta vaiheiltaan vain vähän tunnetun tekijänsä ainoa taidonnäyte. Tieto tekijästä on tavallaan ollut yhdentekevä. Paulaharjukin törmäsi tähän Kalajoella, missä Piekon Aukko (Aukusti Isokääntä) vuonna 1916 totesi humoristisesti: ”Tietysti se on jumalan töitä niinkuin muutkin äijät.”
Ovatpa akateemisen koulutuksen saaneet ja taidehistoriassa
jo paikkansa lunastaneet veistäjätkin kokeilleet taitoaan tässä lajissa: muun muassa Hannes Autere (Mänttä, 1930) Heikki Konttinen (Nurmijärvi, 1939), Eeva Ryynänen (Pankakoski, 1960) ja Kari Juva (Aitolahti, 2002). Totuuden nimissä on kuitenkin todettava, että varsin marginaalisiksi nämä ukot tekijöidensä muuhun tuotantoon nähden ovat jääneet. Ne ovat pikemminkin kuriositeetteja.
Vaikka ukot ovat saaneet osakseen arvostusta jo 1900-luvun alkupuolella, vakavan ja perinpohjaisen taidehistoriallisen tutkimuksen kohteeksi eivät ne kuitenkaan ole vielä joutuneet. Ne ovat itse asiassa pysyneet taidehistoriallisessa marginaalissa häkellyttävän pitkään ja sitkeästi. Arkistoissa on kuitenkin runsaasti tässä suhteessa käyttämätöntä materiaalia. Arkistojen avulla ukkoja kyetään ajoittamaan tarkemmin, ja monelle anonyymille ukolle saattaa vielä löytyä tekijäkin. Myös yksittäisten tekijöiden vaiheita on mahdollista tutkia tarkemmin. Perustutkimukselle on tilausta, sillä ukkojen kytkeytyessä ikään kuin ”luonnollisesti” nykyään niin voimallisesti virinneeseen ITE-taiteena tunnetun nykykansantaiteen tutkimukseen ja harrastukseen on syytä saattaa vaivaisukkoperinne osaksi samaa jatkumoa. Vaivaisukkoperinne on selvästikin oma voimakas juonteensa kansanomaisen luovuuden historiassa ja jatkuvuudessa: tuskin on väärin olettaa, että moni tuoreempi kansantaiteilija on saanut varsin suoria virikkeitä ukkojen maailmasta. Niin monelle tuo ukon hahmo tuntuu piirtyneen selkeänä lapsuuden ja nuoruuden muistikuvana.
Vaikka ukot ovat saaneet osakseen arvostusta jo 1900-luvun alkupuolella, vakavan ja perinpohjaisen taidehistoriallisen tutkimuksen kohteeksi eivät ne kuitenkaan ole vielä joutuneet. Ne ovat itse asiassa pysyneet taidehistoriallisessa marginaalissa häkellyttävän pitkään ja sitkeästi. Arkistoissa on kuitenkin runsaasti tässä suhteessa käyttämätöntä materiaalia. Arkistojen avulla ukkoja kyetään ajoittamaan tarkemmin, ja monelle anonyymille ukolle saattaa vielä löytyä tekijäkin. Myös yksittäisten tekijöiden vaiheita on mahdollista tutkia tarkemmin. Perustutkimukselle on tilausta, sillä ukkojen kytkeytyessä ikään kuin ”luonnollisesti” nykyään niin voimallisesti virinneeseen ITE-taiteena tunnetun nykykansantaiteen tutkimukseen ja harrastukseen on syytä saattaa vaivaisukkoperinne osaksi samaa jatkumoa. Vaivaisukkoperinne on selvästikin oma voimakas juonteensa kansanomaisen luovuuden historiassa ja jatkuvuudessa: tuskin on väärin olettaa, että moni tuoreempi kansantaiteilija on saanut varsin suoria virikkeitä ukkojen maailmasta. Niin monelle tuo ukon hahmo tuntuu piirtyneen selkeänä lapsuuden ja nuoruuden muistikuvana.
Kirjallisuutta:
– Heikel, Yngvar:
Kyrkornas fattiggubbar i det svenska Österbotten. – Svenska Litteratursällskapets folkloristiska och etnografiska studier
IV. SLS 1929.
– Leppo, Markus: Vaivaisukot – Finnish Pauper-sculptures.
WSOY 1967.
– Leppo, Markus: Finlands Wooden Men-at-alms – Finlands
fattiggubbar – Suomen vaivaisukot. Valokuvakirja 1979.
– Paulaharju,
Samuli: Käsikirjoitus Kirkonäijiä – 35
kuvaa ja piirrosta, 42 muist.pano-lehteä. Päivätty Oulussa 1932.
Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kansanrunousarkisto.
– Rudnäs, Jan-Erik:
Fattiggubbarna i Finland och Sverige.
Jan-Erik Rudnäs 2006.
– Santaholma,
Kaija: Vaivaisukot. Tummatukka ja
kirkonäijät. RAK 2001.
– Tallgren, A.M.:
Fattiggubbar i Finland. – Brages årsskrift
6. Föreningen Brage 1911.
Onnea Ohto! Ikävä kun en saanut kutsua tilaisuuteen. No, tilaisuuksia on aina lisää. Sinua onnittelen muistakin syistä, palkntoja näemmä sateleikse
VastaaPoista