Viime viikon tiistaina Galleria Ortonissa avattiin Heikki Veijolan (s. 1967) näyttely. Oli hienoa nähdä, miten harvoin esiintyvä taiteilija on iskussa. Vasta tänään – on ollut taas liikaa hommia – ehdin kirjottamaan gallerian verkkosivuille taiteilijaesittelyn, jossa yritin muistella avajaispuhettani:
Elävää
ja ylevää
Taidemaalari
Heikki Veijola (s. 1967) on
valmistunut Kuvataideakatemiasta vuonna 1998. Hän piti yksityisnäyttelyn
Galerie Artekissa jo vuonna 1997, mutta on esiintynyt sen jälkeen harvakseltaan
– Galleria Ortonin näyttely on vasta hänen toinen esiintymisensä 2000-luvulla.
Veijola
on muutenkin hidas maalari, jonka töiden meditatiivinen luonne koskee katsojan
lisäksi myös häntä itseään: maalausprosessiin liittyy elimellisesti katsominen.
Maalatessaan hän katsoo teoksiaan pitkään ja hartaasti, antaa ajatuksen
kehkeytyä rauhassa. Tosinaan maalaus saa levätä keskeneräisenä sivussa ja
odottaa sitä oikeaa hetkeä, jolloin se vasta viimeistellään.
Artekin
aikoina Veijoa maalasi ihmisfiguuria – ei kuitenkaan mitään realistista kuvaa.
Nyttemmin hän on siirtynyt kokonaan abstraktiin muotokieleen, josta voi hakea
korkeintaan tilallisia viittauksia. Veijolan maalausjälki muistuttaa
ekspressiivisyyttä, se on väliin roisia ja nopeiden eleiden näköistä fyysistä
maalaamista, ja toisinaan hän käyttää mukana valuttamista, mutta epäröisin
kuitenkin yhdistää abstraktiutta ja ekspressiivisyyttä kutsumalla hänen
tyyliään abstraktiksi ekspressionismiksi. Yhdysvalloissa 1950–60-luvuilla
kehittyneen tyylin ominaispiirteitä on kuitenkin Veijolaan verrattuna liikaa
suuri koko, ja tietty herooisuus. Veijolan kuvat eivät ole kuvia niistä eleistä
ja energiasta, joista ne ovat syntynsä saneet. Häntä leimaa herooisuuden sijaan
pikemminkin uskonnollista tunnetta muistuttava nöyryys ja meditatiivisuus.
Maalausten rauha ja outo hehkuvuus tuo mieleen jopa ikonimaisia ulottuvuuksia.
Ikonien tavoin ne ovat kuin väreihin puettua teologiaa – mutta ilman oppia ja
liturgiaa. Ehkä myös ilman jumalaa.
Veijolan
maalaukset eivät sisällä kovinkaan tarkkaa merkityksenantoa; hän itsekin toteaa
”tulkitsevansa niitä eri päivinä eri tavoin”. Ja näin on väistämättä
katsojankin laita – satunaisia assosiaatioita lukuun ottamatta. On kuin
maalaukset pakottaisivat katsojan katsomaan myös itseään, koska mitään
varsinaista avainta ei ole. Ehkä jopa löytämään ylevän – jonka koen olevan
yhden Veijolan tavoittelemista virvatulista – itsestään. Ne viittaavat
”tulokseen ponnistuksesta ja yrityksestä saada havainnon ja mielikuvien piiriin
jotakin, joka ei mahdu siihen tai rikkoo sen”, kuten emeritusprofessori Erkki
Vainikkala on ’ylevän’ käsitteestä todennut.
Jossain
Veijolan teoksissa olen havaitsevinani juuri tuon mahtumattomuuden sekä
rikkomisen tietoisia pyrkimyksiä, mikä tekee maalauksista myös elävämpiä.
Mieleeni tulee yhdysvaltalaisen taidemaalari Mark Rothkon sanat omista
teoksistaan: ”Taiteeni ei ole abstraktia, se elää ja hengittää.” Eiköhän
Veijolan taide ole juuri sellaista, vaikka hän itse ei niin tohtisi sanoakaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti