Joulu tuotti pienen lisätauon, mutta tänään pääsin taas radiotyön pariin, mikä tuntui tosi mukavalta. Oli taas YLE Radio 1:n Kultakuumeen kolumnini vuoro. Olin niin innoissani yhdestä aiheesta, että en edes miettinyt mitään guggenheimeja tai muita kulttuuripoliittisia urputuksia, joita olen tehnyt vähän liikaakin. Kylläpä on hienoa innostua jostain kokemastaan asiasta:
Maatalouden
kuvallisuudesta
Olen
juuri viettänyt unettoman yön sen takia, että innostuin ja antauduin sille vahvalle
tunteelle, joka syntyy, kun antaa ajatusten ja fantasioiden edetä estotta. Näin
tapahtuu joskus, ja silloin elämä tuntuu hauskalta – vaikka seuraavana päivänä
väsyttäisikin.
Se
mikä minua varsinaisesti hämmästyttää on, että ajatusvyöryn sai aikaan
juridiikka, joka ei koskaan ole kiinnostanut minua.
Kaikki
käynnistyi, kun luin Valtion taidemuseon ja Suomen Lakimiesliiton julkaisemaa
tuoretta kirjaa Oikeuden näyttämöt,
joka käsitteli kuvallisuutta lainkäytössä.
Lapin
yliopiston eläkkeelle jäänyt oikeuslingvistiikan professori Heikki E.S. Mattila on kirjoittanut
kirjaan innostavan esseen oikeuden kuvallisuudesta ja tuonut esiin sellaisia seikkoja,
joita ei ole tullut edes ajatelleeksi. Mattilan kirjo on laaja: hän käsittelee
oikeuden kuvaa vaikkapa liikennemerkkien semiotiikassa tai lukutaidottomille
maahanmuuttajille tehdyissä visuaalisissa oppaissa – esimerkiksi New Yorkissa
on katukauppiaita varten tehty kirja, jossa ehdot ja säännöt on puettu havainnollisten
tilannekuvien muotoon.
Mattila
käsittelee myös tuomarien pukeutumista aikojen saatossa. Esimerkiksi
uunituoreessa venäläisessä ohjekirjassa Asianajotoimi
Venäjällä (2012) ohjeistetaan naisjuristeille, että oikeussalissa
”keskipitkät hiukset sopivat parhaimmin” ja että ”luotettavaa vaikutelmaa
korostaa naisasianajajan sormessa välkkyvä vihkisormus – täysin hänen
siviilisäädystään riippumatta”.
No,
enhän minä tämän takia vielä yöuniani menettänyt. Ajatukseni lähtivät
liikkeelle, kun aloin soveltaa Mattilaa. Nykytaiteessahan on tapahtunut käänne,
jossa arki ja tavallinen elämä on nostettu valtaa ja mahtia vahvistavan
mahtipontisen kuvailmaisun rinnalle ja ohi – esimerkiksi julkisessa taiteessa.
Oikeuslaitos on tyypillinen vallan ja mahdin linnake, joka on pelannut arvokkuuden kuvastolla, tuottanut lukuisan määrän pönäköitä muotokuvia ja ison joukon hienoja oikeuspalatseja – Oikeuden näyttämöt käsittelee myös oikeusarkkitehtuuria.
Oikeuslaitos on tyypillinen vallan ja mahdin linnake, joka on pelannut arvokkuuden kuvastolla, tuottanut lukuisan määrän pönäköitä muotokuvia ja ison joukon hienoja oikeuspalatseja – Oikeuden näyttämöt käsittelee myös oikeusarkkitehtuuria.
Kuutti Lavonen, Viimeinen tuomio, Tyrvään Pyhän Olavin kirkko, 2005–09.
Mitä
jos tämä arkinen käänne alkaisi näkyä instituutioihin liittyen myös taidehistoriassa?
Yöunet menivät, kun ryhdyin kuvittelemaan samanlaista kirjaa suomalaisen
maatalouden kuvallisuudesta. Päähänpälkähdys oli vähän kummallinen, koska en ole
erityinen maatalousihminenkään. Mutta ehkä juuri vieraus auttoi, koska se sai uteliaaksi.
Olin ensin miettinyt vähän aikaa kevyen musiikin kuvallisuutta, mutta se tuntui
niin tutulta levynkansineen ja ikonisine kuvineen, että halusin muille
alueille.
Kysymyksiä
heräsi loputtomasti. Mikä on maatalouden suhde kuvaan ja kuvallisuuteen? Millä
ikonografisilla ja semioottisilla keinoilla maatalouden merkittävyyttä on lujitettu?
Minkälaisena kuvastona maatalous on haluttu ja halutaan välittää? Minkälaista
on navetta-arkkitehtuuri ja miten se on aikojen saatossa muuttunut. Piti oikein
nousta sängystä ja lähteä googlettelemaan: ’navetta-arkkitehtuuri’, ei yhtään
tulosta, ’maatalouden semiotiikka’, ei yhtään tulosta.
Postikortti Naudan historian museosta (2013).
Sitten
mieleeni tulvi erilaisia osa-alueita. Olen nähnyt joitakin vanhoja muotokuvia
rakkaista lehmistä ja hevosista. Jopa veistoksia palkituista mahtisonneista tai
lypsyihmeistä. Toisinaan maanviljelijät tilasivat paikallisilta taidemaalareilta
maalauksia tiluksistaan. Sitten oli ilmakuvavillitys, jolla aikoinaan tehtiin paljonkin
bisnestä.
Arkkitehtuurikin
tarjoaa loputtomasti tutkittavaa. Ei pelkkiä navettoja vaan myös vaikkapa
maamiesseurojen taloja. Minkälaista niiden arkkitehtuuri on ollut? Entäs niiden
juhlasalit ja näyttämöt taustafondeineen? Mitä kuvallista materiaalia ne ovat
sisältäneet?
Entä
maatalousnäyttelyt ja niiden visuaalisuus? Olen kerran elämässäni käynyt
maatalousnäyttelyssä ja ainoa asia, jonka muistan, oli tungoksesta harmistunut
hevonen, joka puraisi minua olkavarresta.
Entäpä
mainokset? Minkälaista puhtauden kuvastoa nykyään monessa suhteessa varsin
likainen maataloutemme on pitänyt yllä. Minkälaisilta maatalousnaisen tulee
näyttää? Mieleeni tuli heti Valion vuoden 1981 maitomainos, jossa laulettiin:
”Aina kun mä juon maitoo”.
Valion maitomainos herätti sosiaalisessa mediassa toissa vuonna raivoa valheellisuudessaan.
Eikä
nykytaidettakaan tarvitse unohtaa – Oikeuden
näyttämöt -kirjakin sisältää Miina
Äkkijyrkän ja Kuutti Lavosen
tulkintoja oikeudesta. Onhan meillä maataloudessa esimerkiksi kuvataiteilija Jan-Erik Andersson, joka suunnitteli
arkkitehti Erkki Pitkäsen kanssa
kuminanmuotoisen luomunavetan Teuvalle. Tai valokuvataiteessa Henrik Dunckerin ja Yrjö Tuunasen kirja Viljelijän sopimus (1993), jossa tekijät
muun muassa miettivät sitä, miten heidän tavoitteensa sopivat maaseudun
muutospaineiden esittämiseen. Ja uunituore tapaus: Terike Haapojan ja Laura
Gustafssonin taideprojekti Naudan
historian museo (2013).
Miina Äkijyrkkä, Armo ja totuus (2001), Iisalmen oikeustalo.
Jos
olisin nuori taidehistorioitsija, ryhtyisin heti toimeen. Nyt täytyy vain
odotella ja toivoa, että joku tekisi minulle tällaisen kirjan. Sitä lukiessa
menetän mieluusti yöuneni.
Anderssonin ja Pitkäsen Kumina-luomunavetta (1997).
***
***
PS. Loppua innostukseeni ei tunnu tulevan. Kirjoitin jutun aamulla ja tullessani studiolta lukemasta sitä mietin koko matkan uusia ideoita. Palasin myös tuohon kevyen musiikin kuvallisuuteen. Onhan se selvä, että esimerkiksi levykansia, julisteita ja live-kuvia konserteista on käsitelty paljon, mutta usein pelkältä fanituksen pohjalta, ja paljon on hukkunut historiaan. Tiedän esimerkiksi, että kuvanveistäjä Heimo Suntio (s. 1955) on tehnyt Pelle Miljoonalle taustafondeja ja banderolleja. Onkohan niitäkään dokumentoitu mitenkään? Tiedän myös, että taidegraafikko ja -maalari Tapani Mikkonen (s. 1952) koristeli diskon nuoruutensa Lieksassa. Onkohan olemassa kuvan kuvaa? Ja onhan noita vielä paljon muita.
Sitten siirryin jo baarien maailmaan. Baarien kuvallisuuskin olisi kiehtova aihe – mukana tietysti ne baarit, joissa on järjestetty ja järjestetään taidenäyttelyitä.
Kyllähän näitä aiheita piisaisi.
Mainio aihe, tuosta puhtauden kuvastosta muistui taannoin näkemäni ohjelma suomalaisesta lehmien muotokuvia ottavasta valokuvaajasta, joka trimmasi pestyt lehmät edustavaksi, puuteroipa Ayshiren valkoiset turkin osatkin hohtavammaksi vehnäjauhoilla. Kuvat olivat ehkä kitshahtavia, mutta jotain lumoavaa siinä oli millä hartaudella kuvattavia valmisteltiin, miten lehmiä arvostettiin niin paljon. Kuvia tilasivat maitotilalliset ja ne laitettiin kehyksissä tupien seinille.
VastaaPoistaTodella hyvä kolumni. Taidanpa hankkia teksen ja tutkailla sen tapaa nähdä oikeuslaitoksen arkkitehtuuria.
VastaaPoistaTuo kirja tulisi kyllä hankittua, kunhan joku sen tekisi..
VastaaPoistaHeti tuleekin mieleen miten Baltian reissuilla jämähtää tv:n ääreen kun tulee vanhoja neukku leffoja.Niissä on säästelemättä kuvattu maaseutua ,ja toki muitakin teollisuuden aloja Neuvostoliiton"paremmilta"ajoilta.