Aiemmin lähinnä grafiikastaan ja installaatioistaan tunnettu Mazici on ryhtynyt maalaamaan. Akryyli ja vesi ovat tuottaneet sangen kaunista jälkeä. Sanoisin jopa, että syvähenkistä – jos sellaista sanaa kehtaisin käyttää.
Näyttelyn yhteydessä ilmestyi Parvs Publishingin kustantama Mazician uusia töitä esittelevä kirja Transparency. Siinä oli kolme lyhyttä tekstiä – Mazicilta itseltään, Eero Ojaselta ja minulta. Tässä kontribuutioni:
Transparenssi,
alitajunta ja valon uoma
Melek Mazici (s. 1956) on tietyssä
mielessä palannut juurilleen. Hän valmistui Istanbulin taideakatemiasta
aikoinaan taidemaalariksi, mutta on 1980-luvulta asti tullut Suomessa
tunnetuksi lähinnä taidegraafikkona – ja nimenomaan taidegraafikoksi hän valmistuikin
Kuvataideakatemiasta Helsingissä.
Mazicia kiehtoo nykyään transparenssin problematiikka. Tätä hän on tutkinut toki jo grafiikassaankin, mutta nykyisellä tekniikallaan – akryylimaalilla ja vedellä – hän saa aikaan suorempaa ja nopeampaa jälkeä ja toisaalta prosessin, jossa hän pääsee enemmän vaikuttamaan kuvaan työvaiheessa.
Mazicia kiehtoo nykyään transparenssin problematiikka. Tätä hän on tutkinut toki jo grafiikassaankin, mutta nykyisellä tekniikallaan – akryylimaalilla ja vedellä – hän saa aikaan suorempaa ja nopeampaa jälkeä ja toisaalta prosessin, jossa hän pääsee enemmän vaikuttamaan kuvaan työvaiheessa.
Mazicin
kuvamaailma on aina ollut orgaaninen, ja nyt hän on itsekin tavallaan itsekin
pääsemässä orgaanisempaan yhteyteen kuvan synnyn kanssa: ”Kuva ja minä teemme
yhteistyötä”, hän toteaa tekniikastaan.
Keltaisen kosketus, akryyli kankaalle, 2013.
Mazicin
maalaustekniikka ei ole järin ortodoksinen: hän maalaa vaakatasossa ja käyttää
runsaasti vettä, jonka kuivumisen seuraaminen vie prosessia omaan suuntaansa –
määräten jopa usein kuvan suunnan vasta muotoutumisvaiheessa. Tätä eivät tee
valumat, sillä niitä ei ole. Sen tekee läpinäkyvyyden ja valon asettuminen
teokseen. Taideteoksen näennäisen staattisessa muodossa on jäljellä sen
dynaaminen synty – on kuin joki olisi jättänyt uomansa ja kuin se näyttäytyisi
valossa, erilaisissa valoissa.
Mazici
käyttääkin taidokkaasti juuri valoa: vastavalo, myötävalo ja sivuvalo tuovat
teokseen oman syvyytensä ja hengittävyytensä, jonka myötä sen alitajunnasta
kehkeytynyt orgaaninen muoto avautuu läpikuultavan näennäisobjektin läpi. Kuten
taidefilosofi Susan Langer on todennut, hyvässä teoksessa sen transparentti
lumetodellisuus, sen ”lasi” on niin kirkas, että tarkastelijan huomio
kiinnittyy pakosti siihen tunteeseen tai sisäisen elämän puoleen, jota teos
ilmaisee. Näin katsojakin kykenee liittymään tuohon orgaaniseen prosessiin: ei
ole erikseen mitään symbolia, yksittäistä merkkiä, joka osoittaisi johonkin
tiettyyn suuntaan tai antaisi tulkinnallisia ohjeita ja jonka avulla katsoja
siirtyisi johonkin tunteeseen tai tilaan. Taideteos on parhaimmillaan tunteen
suoraa näyttämistä.
Tätä
suoruutta korostaa myös Macizin tekniikka. Hän ei tee luonnoksia vaan aloittaa
suoraan kankaalta tietäen alkuun lähinnä vain värin, josta aloittaa. Kesken
prosessin hän ei juurikaan suunnittele, ei mieti paljoa. Hänenkin mahdollinen
tulkintansa syntyy vasta sitten, kun alitajunta on jo tehnyt tehtävänsä.
Toki
Mazicin töistä on hahmotettavissa värin ja valon lisäksi myös kuvamaailmaa ja
sitä kautta omaa tematiikkaansa, joka liikkuu yleensä erilaisilla rajapinnoilla.
Taiteilija itsekin tunnistaa töissään herkän feminiinisen ulottuvuuden, mutta
asettaa sitä vastaan yleensä vastapooliksi vahvuuden ja voiman ja tuottaa näin
kuvaan oman jännitteensä. Yksi tarjolla oleva rajapinta on ikiaikainen taiteen
vastapari, abstrakti ja figuratiivinen, ja siitä voi löytää reitin jopa ns.
hypnagogiseen tilaan: valveen ja unen rajatilaan. Tuntuuhan meille useimmille
tuttu unen partaalla syntynyt kuvamaailma karkaavan rationaalisia selityksiä.
Sen
Mazici kuitenkin tietää jo aloittaessaan, että yksi päämääristä on aina
kauneus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti