Erään
lukkarin haudalla
Olen
viime viikot retkeillyt ympäri Saarenmaata. Olen metsästänyt paikkoja, joissa
kirjailija Aino Kallas (1878–1956)
matkusteli viime vuosisadan alussa ja joita hän kaunokirjallisissa töissään
kuvaili. Hän asui siellä kesiään vuoteen 1911 saakka. Sittemmin hänen
kesänviettopaikakseen vakiintui viereinen Hiidenmaa. Juuri Hiidenmaalla Kallas
kirjoitti kielletystä rakkaudesta kertovat hurjat 1920-luvun kirjansa, joihin
hänen jälkimaineensa lähinnä perustuu, tunnetuimpana tietenkin Sudenmorsian (1928).
Saarenmaalla
Kallas kirjoitti vielä realistista proosaa, yhteiskunnallisesti kantaa ottavia
tarinoita kartanoiden alustalaisista, jotka joutuivat raatamaan maaorjuutta
muistuttavissa oloissa saksalaisten isäntiensä kanssa. Vielä pitkin 1800-lukua
oli yleistä, että alustalaisia ruoskittiin, jos he niskuroivat.
Saarenmaa
on nykyään suosittu lomakohde, joka täyttyy kesällä suomalaisista turisteista,
ja sellainen minäkin olen. Yksi turismia määrittävistä keskeisistä
ulottuvuuksista on se, että turisti kieltää turistiutensa. Jopa Kanarian
saarilta kerrotaan edelleenkin tarinoita, joissa matkailija onnistuu jostain syrjäseuduilta
löytämään aidon kalastajakylän –
vaikka me kaikki tiedämme, ettei sellaisia ole.
Niinpä minuakin on hieman itseironisesti hymyilyttänyt oma touhuni ja varsinkin riemuni siitä, että kuun vaihteessa saari sulkeutui. Terassilla ei parhaimmillaan kuule enää mitään kieltä. Turistit hävisivät, ja maaseudun pikkuravintolat sulkivat ovensa. On kuin saari olisi jätetty vain minulle koluttavaksi.
Niinpä minuakin on hieman itseironisesti hymyilyttänyt oma touhuni ja varsinkin riemuni siitä, että kuun vaihteessa saari sulkeutui. Terassilla ei parhaimmillaan kuule enää mitään kieltä. Turistit hävisivät, ja maaseudun pikkuravintolat sulkivat ovensa. On kuin saari olisi jätetty vain minulle koluttavaksi.
Jokaiselle
retkelle lähtiessäni sisuskalujani kaihertaa mukava jännitys, kuin joulupukkia
odottaisi. Luen Kallaksen päiväkirjasta polkupyöräretkestä Salmen kylään
kesällä 1907: ”Joka talolla on oma tuulimyllynsä. Verkkovajat kykkivät toinen
toisensa vieressä kuin harmaat varikset samalla aidaksella.”
Kun
menen Salmeen, ei siellä ole tuulimyllyjä eikä jälkeäkään vanhasta
kalastuksesta. Ei yhtään verkkovajaa. Ei kauniita veneitä, joilla ahavoituneet
miehet toivat mereltä herkullisia piikkikampeloita. Ainoa ravitsemusliike on
pieni hampurilaiskoju Viking Burger!
Kyllähän
minä tämän kaiken arvasin, ja osin tiesinkin. Neuvosto-Viron ensimmäinen
kalastuskolhoosi perustettiin nimittäin juuri Saarenmaalle keväällä 1948.
Viimeistään silloin tuo autenttinen kalastuskulttuuri tuhoutui. Ja
peruuttamattomasti, sillä ei kapitalistinen ”vapauskaan” ole tuonut sen enempää
vapautta. Kävin viime viikolla Kuressaaren Selverissä, isossa ruokakaupassa,
jonka kalatiskillä oli ainakin kymmentä erilaista savukalaa. Kun kysyin ahvenen
alkuperää, ilmeni että se tuli Aasiasta. ”Ei meillä ole mitään saarenmaalaista
kalaa”, joutui myyjä lopulta tunnustamaan.
Onneksi
löysin läheisestä Nasvasta perheyrityksen, joka on jo yli 20 vuotta savustanut
kalaa: sekä ahvenia että piikkikampeloita. Mutta nykyinen omistaja Tiina
laittoi tältä kesältä luukut kiinni viime viikolla ja kertoi minulle lähtevänsä Ukrainaan
kalatehtaalle valmistamaan maustettua kilohailia.
Nasvan perheyrityksen nimi on Tihemetsa Kala. Löysin onneksi toisenkin savustamon, Kihelkonnan satamassa toimivan Papissaare suitsukalavabrikin, jonka uuniakin piikkikampeloineen pääsin kuvaamaan.
Mutta minähän en luovuta! Olen reissatessani aika pedanttinen ja väliin suorastaan metodinen. Olen käynyt kirjakaupassa ja ostanut saarelaisten itsensä kirjoittamia paikallishistoriallisia tutkielmia. Tiedän paikan ja hetken, jolloin Kallaksen ura virolaisena kaunokirjailijana alkoi kesällä 1903. Hän vieraili tuolloin Karjan kirkon lukkarin Carl Allasin (1838–1910) luona. Näin hän itse: ”Saarekkeena Saarenmaalla, kesantolakeuksien keskellä, on pieni, vanha talo, mehiläispesineen, hedelmäpuineen, huojuvine haapoineen, jotka varistavat valkoisia haituvia. Kokonaisen pitkän, kesäkuuman iltapäivän olen istunut kirsikkapuitten alla, mehiläisten suristessa, ja kuunnellut elämänsä iltapuoleen joutuneen miehen kertomuksia kansansa raskailta ajoilta.”
Halusin
nähdä tuon paikan. Kirjallisuudesta kävi kuitenkin ilmi, että talo on purettu
jo 1930-luvulla. Halusin silti nähdä sijaintipaikan, mutta kukaan tapaamastani pikkuruisen
Arusten kylän väestä ei sitä pystynyt osoittamaan. Niinpä lähetin Karjan
nykyiselle kirkkoherralle sähköpostia, ja hän lupasi yrittää auttaa minua.
Hän
kuitenkin kertoi minulle, mihin Allas on haudattu. Niinpä etsin tuon kirkon
lähellä metsässä olevan hoitamatta jätetyn hautausmaan, jonne johtavaa
ruohottunutta tietä ei ole edes merkitty viitalla. Löysinkin haudan erään aatelissuvun
tunnistamattomaksi raunioituneen hautakappelin viereltä. Istahdin keskellä
kummitusmaista maisemaa sammaloituneelle hautapaadelle. Auringonsäteet
puhkoivat metsittyneen kummun syvää vihreää. Minut valtasi onnellinen olo. Olin
löytänyt taatusti jotain aitoa.
Carl Allasin hauta. Syyn sille, että paasi on niin uusi, kirkkoherra myös kertoi. Vandaalit varastivat Allasin vanhan ristin muutama vuosi sitten. Nyt se on onneksi löytynyt, mutta haudalle oli jo laitettu uusi kivi, joten risti on nykyään kirkon huomissa piilossa.
Palaan
tänään Saarenmaalle ja luen uudestaan Kallaksen novellin ’Lukkari ja
kirkkoherra’, joka kertoo Allasista. Tiedän, että kirkkoherrakin oli olemassa
ja että hänetkin on haudattu samaan paikkaan. En kuitenkaan jaksanut raaputtaa
sammaloituneista paasista esiin Karl
Wöhrmannin (1864–1925) nimeä.
Luulen
kuitenkin, että yritän sitä vielä ensi viikolla.
Näillä main koin autenttisuuden tunteen. Raunio on Parasmetsan ja Koiklan kartanoiden vanha hautakappeli. Allasin hauta on sen nurkan takana.
Hieno ja mielenkiintoinen kirjoitus, kiitos.
VastaaPoistaLukiessani kirjoitustasi, jouduin välillä pidättelemään henkeä. Mielettömän kaunis raunio!
VastaaPoistaPala nousi kurkkuun. Hieno!
VastaaPoista