Katsoin juuri aamu-tv:tä, jossa keskusteltiin kotiinpalaavien rauhanturvaajien posttraumaattisesta stressistä. Sellaisen kourissa minäkin nyt olen. Olin kuusi viikkoa Saarenmaalla turvaamassa omaa rauhaani ja kirjoittamassa kirjaa, ja nyt pitäisi taas ryhtyä kirjoittamaan eläimellisellä tahdilla lyhyitä juttuja, jotta saisin rahaa muun muassa vuokraan ja kaikkeen siihen, minkä tuhlasin, kun samalla olin tekemättä varsinaista leipätyötäni. Nyt minun pitäisi olla levännyt, ladattu syksyä varten ja motivoitunut. Ja kuitenkaan ei huvittaisi yhtään kirjoittaa. Haluaisin edelleenkin vain kuunnella kokoontuvien kurkien huutoa Talilan kylän pellolla. Mutta lentäähän nekin nyt pois. Niin, että vorwärts!
Posti oli tuonut yhtä sun toista, mutta niistä jutuista on rahat jo syöty. Yksi postintuoma oli Taideyliopiston lehti IssueX, jonka tuoreimmassa numerossa (syyskuu 2014) minulla oli kolme juttua.
Lehden teema oli harjoittelu, ja oli varsin hauskaa keskustella Jan Kailan (s. 1957) ja Pirjetta Branderin (s. 1970) kanssa aiheesta. Tein vielä erillisen laatikkojutun vähän vanhemmasta tekijästä, Jorma Hautalasta (s. 1941), joka kuuluu niihin äärettömän ahkeriin kuvataiteilijoihin, joihin Kailakin viittaa.
Käden
ja mielen harjoitteita
Maallikkokin tietää,
että muusikon ja tanssijan virtuositeetti perustuu loputtomia toistoja
sisältävään harjoitteluun, suoritusten hiontaan. Mutta onko kuvataiteilija
perustaidot opittuaan heti valmis mestarisuorituksiin? Vai täytyykö hänenkin
harjoitella?
Jotkut
harvat kuvataiteilijat ovat tulleet tunnetuiksi nimenomaan piirtäjinä, mutta
monelle taiteilijalle piirtäminen on taiteen alku ja usein ainoa harjoitteluksi
mielletty osuus. Suomen Taideakatemian koulussakin ensimmäinen vuosi pelkästään
piirrettiin, ensin kipsimalleja ja sitten ikään kuin korkeammalla tasolla
elävää mallia. Tässä on tapahtunut selkeä muutos, koska itsekin muistan, miten
Kuvataideakatemiaksi sittemmin nimetyn koulun saattoi erääseen aikaan
1990-luvulla läpäistä piirtämättä viivan viivaa. Tarina kertoo, että senkin
jälkeen kuvanveiston professori Radoslaw
Gryta oli pitkään ainoa opettaja, joka vaati oppilailtaan piirtämistä.
Nyttemmin
koulussa on palattu joihinkin klassisiin asioihin, jotka liittyvät selkeästi
harjoitteluun, taitojen kehittämiseen – muun muassa anatomiaan. Jo Leonardo da Vincihän vietti
renessanssiaikaan öitään ruumishuoneella leikellen ruumiita sekä tutkien
lihaksiston ja luuston toimintaa.
Kuvataideakatemian
taiteellisen tutkimuksen professori, valokuvataidetta ja installaatioita itse
tekevä Jan Kaila toteaa, että
”nykytaiteessa taiteilija ei välttämättä enää edustaa käden kontrollia tai
silmän ja käden synkronisointia. Ei näitä taitoja enää edellytetä. Tosin täytyy
muistaa, että moni tuntemani maalari sanoo, että jos hän ei maalaa joka päivä,
hän menettää taitonsa.”
Jan Kaila, Elis Sinistön muistonäyttelystä, 2003.
Kailan
mukaan ”lingvistisesti orientoitunut, käsitteellinen taiteilija on usein irrottautunut
objektista. Sellainen taiteilija ei yritäkään hankkia harjoittelun avulla yhteyttä
mieleen suvereniteettin pyrkien. Tietenkin voidaan kysyä, että onko lukeminen
harjoittelua. Onko muun taiteen katsominen harjoittelua? Mutta silloin
harjoittelun käsite vesittyy, tyhjenee semanttisesti. En kuitenkaan haluaisi
vesittää tätä käsitettä, koska silloin ajautuisimme vain keskusteluun siitä,
kuka on taiteilija ja mitä taide on. En pidä tätä häilyvien rajojen keskustelua
kovin kiinnostavana.”
Nykytaide
ja käsityöläisyys
Kuvataiteilija
Pirjetta Brander piirtää, maalaa,
tekee grafiikkaa, installaatioita ja videoanimaatioita. Viimeisen vuoden ajan
hän on keskittynyt kuvanveistoon suorittaessaan jatko-opintojaan
Kuvataideakatemiassa.
”Ammatinharjoittaminen
on jo sellaisenaan harjoittelua. Treenaaminen ei tietenkään ole samanlaista
kuin muusikoilla, varsinkin klassisilla muusikoilla, joilla suoritus perustuu
jatkuvaan toistoon. Kuvataiteissa sellaista harjoittelua ei ole, mutta vaikka
käsityöläisyyttä ei enää pidetä samalla tavalla arvossa, huomaa sitä kyllä,
että taito on lisääntynyt, kun on tehnyt näitä asioita yli 20 vuotta.”
”Piirtämisen
osuus riippuu piirtämisen tavasta. Mitä siinä tavoittelee, havainnon
ilmaisemista tai yhteyttä silmän ja käden yhteispeliin? Siinähän treenaaminen
on kaiken A ja O. Mallista piirtäminen, jota minä olen tehnyt, vaatii vähän
erilaista harjaantumista. Se paranee ajan kuluessa, ehkä huomaamattoman
harjoittelun myötä. Empatia ja psykologinen silmä kehittyvät. Kyseessä ei siis
ole pelkästään visuaalinen asia, mikä olisikin aika kalseaa.”
Brander
on vaihtanut tekniikoita ja materiaaleja yllättävän helpon tuntuisesti –
katsojasta matka videoanimaatiosta betoniveistokseen tuntuu nimittäin aika
pitkältä. ”Koen olevani vahvasti käsityöläinen. Silloin on aika helppoa omaksua
uusia tekniikoita, jos ei nyt halua saavuttaa jotain aivan virtuoosimaista.
Muistan esimerkiksi sen, miten rupesin ensimmäistä kertaa riveämään venettä
(riveraudan avulla hampulla tilkitseminen, toim. huom.) ja minulle sanottiin,
että olen tainnut tehdä sitä aiemminkin. Se sujui, koska olen tottunut tekemään
kaikkea käsilläni. Kyllä kouliintunut klassisen baletin tanssija osaa varmaan
nopeasti tanssia mitä vain.”
Kaila
kertoo siitä, miten eräs hänen Sibelius-Akatemian opettajakollegansa ”korosti
erityisesti sitä, miten paljon muusikot joutuvat tekemään töitä” –
implisiittisenä ajatuksena tietenkin se, että kuvataiteilijat eivät joudu
tekemään yhtä paljon pitääkseen taitoaan yllä. Kaila oli todennut, että
”kuvataiteilijat tekevät todellisuudessa älyttömästi duunia”. Itsekin olen
usein miettinyt tätä, kun olen seurannut taiteilijaystäviäni – sekä nuoria että
vanhoja. Esimerkiksi taidemaalari ja -graafikko Jorma Hautala, joka opetti Suomen Taideakatemian
koulussa/Kuvataideakatemiassa vuodet 1982–88, lähtee edelleenkin yli
70-vuotiaana työhuoneelleen miltei joka aamu.
Populaarijulkisuudessa
taiteilijoista ajatellaan usein, että heitä riivaa jonkinlainen ylevä ja
poikkeuksellinen luomisen pakko, mutta kyseessä taitaa useimmiten olla
käsityöläinen, silkan tekemisen ilosta syntyvä pakko.
Pirjetta Branderilla on muuten tiistaina avajaiset Galleria Sculptorissa. Joukolla katsomaan uusia veistoksia!
Esimerkiksi
Brander on omaksunut viime vuonna uuden materiaalin, betonin. Hänen mukaansa
”yllätyksiä tulee, pitää koko ajan improvisoida, pitää luottaa siihen, että
pystyy ratkaisemaan ongelmia. Jos joku menee pieleen, ei saa antaa periksi.
Siitähän se hauskuus vasta alkaa, kun saa vaivata aivojaan, sillä, että miten
tämän nyt saa ratkaistua. Taiteen tekemisessä ongelmien ratkaisu on kaikista
hauskinta, ja kuvanveistossa niitä on loputtomasti. Se on ihan mahtavaa. Asenne
ja kyky improvisaatioon, luovaan ongelmanratkaisuun, se on kaikista hienointa.
Tässä prosessissa treenaamisella on epäilemättä merkitystä. Tärkeintä on
kuitenkin asenne, se että ei joudu paniikkiin.”
Henkisiä
harjoitteita
Nykytaiteessa
korostetaan usein objektien tuottamisen sijaan prosessia ja sen avoimuutta. Kaila
viittaa kollegaansa, Teatterikoulun taiteellisen tutkimuksen professoriin,
teatteriohjaaja ja -käsikirjoittaja Esa
Kirkkopeltoon, jonka eri ryhmissä on totuttu puhumaan harjoitteista. Vaikka ryhmissä harjoiteltaisiinkin esityksiä, on
Kirkkopellolla tapana nimittää usein interaktiivisia ”lopullisia esityksiäkin”
harjoitteiksi. Esimerkiksi Kirkkopellon ja Aapo
Korkeaojan ohjaamassa Toisissa
tiloissa (2007) oli kyse ”sarjasta
kollektiivisia harjoitteita, jotka suoritetaan yleisön edessä. Harjoitteissa
hakeudutaan yhdessä toisiin, ihmiselle vieraisiin tiloihin ja niistä palataan
takaisin näin saadun kokemuksen rikastuttamana. Kysymys ei ole näyttelemisestä
vaan metamorfooseista aistitiloihin ihmislajin rajojen ulkopuolella.”
Kaila vertaa installaatioita tällaisiin
harjoitteisiin. ”Vaikka installaation
tekijä tekisi pienoismalleja, muuntaa tila teoksen aina toiseksi. Tekijä joutuu
tekemään jatkuvasti eräänlaisia ennakoivia avaruudellisia harjoitteita. Itse
asiassa pelkkää näyttelyn ripustustakin voidaan tarkastella eräänlaisena
harjoitteena, vaikka teos lopulta lukitaankin, ja se voi olla jonkin aikaa
olemassa tietynlaisena.”
Branderin veistokset alkoivat elokuun lopulla valmistua.
Branderkin korostaa harjoittelun
merkitystä ei-aineellisessa merkityksessä. Hänelle nuo toiset tilat ja
rikastuttavat kokemukset ovat nykyään työmatkoilla tapahtuva ihmisten
havainnointi. ”Nykyään
harjoittelen ihmisten tarkkailua enemmän kuin ennen. Olen ottanut tavakseni
julkisissa kulkuneuvoissa havainnoida tarkasti ihmisiä, koska he ovat yleensä
niin keskittyneitä kännyköihinsä, että he eivät huomaa, vaikka heitä
tuijottaisi kuinka paljon. Teen sitä tietoisesti joka päivä.”
”En
kuitenkaan ajattele harjoittelua. Se ei ole tavoitteellista. Harjoitukset
liittyvät pikemminkin avoimuuden jatkuvaan treenaamiseen. Se pitää muistaa,
koska muuten sitä urautuu helposti, eikä näe mitään.”
Ehkä
on kuitenkin syytä muistaa Kailan skeptisyys, hänen ajatuksensa käsitteen
vesittymisestä: ”Minulle tämä on vähän epäselvää. Missä määrin tiedostamaton ja
spontaani on harjoittelua? Missä määrin se on pikemminkin herkkyyttä ja
olemisen osaamista. Miellän harjoittelun enemmän toiminnaksi, jossa on tietty
rytmi ja muoto, tietty päämäärä.”
Ehkä
kuvataiteilijan harjoittelu on keinumisen harjoittelua – tasapainoharjoitteita
siinä heiluriliikkeessä, jonka ääripäinä ovat käsityöläisyys ja avoimuus
elämälle sekä toisille ihmisille?
***
Jorma Hautalaa kävin myös tapaamassa hänen työhuoneellaan – ja otin kuvia hänen "harjoitteistaan":
”Kuvataiteilijan
koko ura on harjoittelua”
”Kuvataiteessa
tuntuisi oudolta, että sitä vain toistaisi ja toistaisi. Hioisi suoritusta
loputtomasti kuin muusikko, joka saattaa harjoitella monta tuntia päivässä”,
toteaa taidemaalari ja -graafikko Jorma
Hautala työhuoneellaan.
Toisaalta Hautalan mukaan ”kuvataiteilijan koko elämänura, koko tuotanto, on harjoittelua” – ”sitä suurta mestariteosta varten”, hän lisää ironisesti.
Toisaalta Hautalan mukaan ”kuvataiteilijan koko elämänura, koko tuotanto, on harjoittelua” – ”sitä suurta mestariteosta varten”, hän lisää ironisesti.
Hautala
muistuttaa kuitenkin modernin taidekoulutuksen ja harjoittelun välisistä
kytkennöistä ja viittaa legendaariseen Bauhausiin, jossa muun muassa Johannes Itten ja Josef Albers käyttivät esikursseillaan erilaisia harjoituksia –
sekä väriin että materiaaliin liittyen. Esimerkiksi Albersin kursseilla
muotoiltiin tunnettujen väritehtävien lisäksi pahvista ja paperista erilaisia
konstruktioita. Albers halusi kehittää oppilaitten ’materiaalitunnetta’ (Materialgefühl): ”Kuten punainen ja vihreä täydentävät toisiaan, voivat
muodostaa siis kontrastin ja tasapainon, niin myös tiili ja säkkikangas, lasi
ja steariini.”
Hautalan työpöytää elokuulla.
Suomessa Bauhausin ja nimenomaan
erilaisten harjoituksien perinnettä piti pitkään yllä Kaj Franck, jonka yleisen sommittelun peruskurssilla Hautalakin on
opiskellut Taideteollisessa oppilaitoksessa.
Hautala palauttaa myös mieliin
edelleenkin varsin suositun croquis’n,
nopean elävän mallin piirtämisen, jota jotkut taiteilijatkin vielä harrastavat
pitääkseen yllä taitoaan: ”Siinähän ei pyritäkään taideteokseen, vaan kyse on käden
taidosta ja nopeudesta – haetaan esimerkiksi viivan ilmeikkyyttä.”
Hautala ei harjoittele tietoisesti,
mutta maalaamisvaihetta edeltää luonnostelu, joka on tietyllä tavalla kuin
harjoitusta ja jättää paljon käyttämätöntä materiaalia – toisinaan unohduksiin,
toisinaan uudelleenarvioinnin ja jatkokehittelyn aiheeksi. ”Minun tapani lähtee
intuitiivisesti, päässä on joku geometrinen tai ornamentaalinen aihe, ja sitten
piirrän sen suurin piirtein paperille, käsivaralla. Sitten piirrän sen
millimetripaperille tiettyyn mittakaavaan ja teen väri-intervallit.” Tähän
vaiheeseen ei kuitenkaan enää liity harjoittelua. ”Ennen maalaamista minun
täytyy hyväksyä se, mihin olen päässyt.”
”Ensin on kuitenkin paljon hakuammuntaa, lippua ja lappua syntyy. Sitten koordinaatit osuvat kohdalleen.”
Hautalalla harjoittelu liittyy pikemminkin havainnointiin. ”Havainnoin koko ajan. Joukkoliikennevälineissä ja varsinkin kävellessäni katson valoa, varjoa, volyymeja. Katson miten valo toimii: vastavalo, myötävalo, valon suunnat. Vähän samalla tavalla kuin Jussi Tiainen viimeisimmässä näyttelyssään (Galleria Ama 8.–31.8.).”
”Ensin on kuitenkin paljon hakuammuntaa, lippua ja lappua syntyy. Sitten koordinaatit osuvat kohdalleen.”
Hautalalla harjoittelu liittyy pikemminkin havainnointiin. ”Havainnoin koko ajan. Joukkoliikennevälineissä ja varsinkin kävellessäni katson valoa, varjoa, volyymeja. Katson miten valo toimii: vastavalo, myötävalo, valon suunnat. Vähän samalla tavalla kuin Jussi Tiainen viimeisimmässä näyttelyssään (Galleria Ama 8.–31.8.).”
Kun
viittaan Jan Kailan käyttämään harjoitteen käsitteeseen, Hautala osoittaa
työhuoneen nurkassa pahvilaatikkoa: ”Minun harjoitteluni on tämä,
laatikkokaupalla harjoitteita. Suurin osa jää kuitenkin laatikoihin."
Hautalan harjoitelaatikko.
Sitten oli samaan teemaan liittyen lehden Polemiikkia-sarjassa haastattelujuttu, jossa keskustelin kuraattorin,
Kuvataideakatemian tilallisuuden ja näyttelysuunnittelun professori BarbaraVanderlinden sekä media- ja äänitaiteilijan, Sibelius-Akatemian
musiikkiteknologian aineryhmän johtaja Marianne Decoster-Taivalkosken kanssa keskeneräisyydestä:
Polemiikkia
(1)
MDT: Keskeneräisyys on
interaktiivisessa mediataiteessa jo kuin määritelmällisesti sisäänrakennettu.
Se ei voi olla muuta kuin epätäydellistä, koska ulkoiset tekijät vaikuttavat
aina teokseen. Itse asiassa koko digitaalinen media on määritelmällisesti
keskeneräistä, koska se on loputtomasti muunneltavissa ja myös yhdisteltävissä.
(2) BV: Nykytaiteessa keskeneräisyydestä on tullut tavallaan olennainen osa taidetta. Tämä liittyy keskeisesti taiteen ontologiaan. Historiallisesti tarkastellen keskeneräisyys on kuitenkin eri aikoina saanut erilaisia tulkintoja.
(2) BV: Nykytaiteessa keskeneräisyydestä on tullut tavallaan olennainen osa taidetta. Tämä liittyy keskeisesti taiteen ontologiaan. Historiallisesti tarkastellen keskeneräisyys on kuitenkin eri aikoina saanut erilaisia tulkintoja.
(3) MDT:
Nykyään sitä tulee useammin miettineeksi,
että tehdäänpä työ vähän toisella tavalla – nykyään se on myös mahdollista.
Tähän vaikuttaa myös paikkasidonnaisuus. Kun siirrät teoksen uuteen paikkaan,
se voi olla kuin uusi teos. Työt alkavat elävää tavallaan omaa elämäänsä.
(4) BV:
Uskon henkilökohtaisesti, että
keskeneräisyyden tai lopullisen kokonaisuuden ymmärtämisen täytyy liittyä
siihen, miten näemme maailman. Romantiikan kontekstissa fragmentaarisuus oli
keskustelua saavuttamattoman kanssa. Slavoj
Žižek puolestaan
näkee kiinnostavasti meidän keskustelevan tulevaisuuden kanssa, saavan palautetta
tulevaisuudelta. Hän kuitenkin muistuttaa, että tulevaisuuden määritteleminen
on aina ideologian synnyttämistä.
(5) MDT:
Sitä paitsi eihän elämä koskaan ole
täydellistä. Asiat muuttuvat. Musiikissa asia on tietenkin vähän
kompleksisempi, koska notaation kautta teoksen abstrakti puoli on muuttumaton.
Musiikki ei ole pelkästään ääniä, eikä sitä pelkästään kuunnella. Musiikin
ääneksi tulemiseen vaikuttavat muun muassa muusikot, instrumentit, tila ja
kuuntelijat niin, että sama teos soi aina erilaisena, ja se resonoi erilaisella
tavalla jokaisessa kuuntelijassa.
(6) BV:
Tämä keskeneräisyyshän koskee
oikeastaan kaikkia taidemuotoja, kuvataidetta, musiikkia, kirjallisuutta. Tai
esimerkiksi filosofiaa. Esimerkiksi kirjallisuudessa koko James Joycen tuotanto on kuin keskeneräinen teos. Modernin myötä
monet varmuudet otettiin pois.
(7) MDT:
Täytyy muistaa myös 1960-luku, jolloin
alettiin ymmärtää elämään enemmän jatkuvana muutoksen – John Cage, Fluxus, zen-buddhismi. Taiteilija yrittivät keksiä
tapoja elää epävarmuuden kanssa. Nykyään tälle on varmaan laajemmin ymmärrystä,
koska ihmisten arjessa teknologian kehitys merkitsee nopeaa ja jatkuvaa
muutosta.
(8) BV:
Taideteos on aina harmaalla
vyöhykkeellä ja se määrittyy vasta kun teos ja yleisö kohtaavat. Joskus
1970-luvun jälkeen, kun suuret tarinat hävisivät, meillä alkoi olla tilanne,
jossa jokaiseen kysymykseen saattoi saada 50 erilaista vastausta. Varmuutta ei
koskaan ole. Mielestäni juuri taide on sensitiivistä tälle epävarmalle
todellisuudelle, ja se ottaa keskeneräisyyden muodon pitääkseen yllä dialogia.
(9) MDT:
Uuden tekniikan myötä dialogia voi
käydä myös monin tavoin, myös oman tuotantonsa kanssa. Esimerkiksi nuoremmat
muusikot ja tuottajat saattavat todeta, että äänitin jonkun kolme vuotta
sitten, mutta nyt haluan tehdä sen uudestaan toisella tavalla. Ei kaksikymmentä
vuotta sitten näin olisi sanottu. Se on aivan uusi asia.
(10) BV:
On kuitenkin paradoksaalista yrittää
näyttää prosessia, koska sitä ei voi pysäyttää. Tavallaan on siis absurdia
tehdä prosessista esimerkiksi näyttelyä, koska se tuottaa vain tautologiaa.
Tässä tilanteessa me elämme juuri nyt. Pitää muistaa, että prosessi on avoin ja
aina on muuttujia, jotka on avattava pitääksemme dialogia yllä.
Mukana oli myös kaksi kysymystä pallukassaan:
1)
Pitäisikö taiteilijan uskaltaa tunnustaa, että tavoiteltua täydellistä
taideteosta ei koskaan saa valmiiksi?
2)
Lisääkö keskeneräisyyden tunnustaminen avoimuutta, keskustelun vapautta ja
mahdollisuuksia?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti