Julkaistussa jutussa oli harmillisesti yksi virhe, jonka olen alla korjannut. Kopioin tiedon lainkaan miettimättä suoraan Hesarin aiemmasta uutisoinnista: ei Tapsa ollut kuollessaan 62-vuotias vaan 61-vuotias.
Lopun Reino-tossut voi tuntua oudolta, mutta se oli hyvin kuvaavaa Tapsan itsestään huolehtimattomuudelle, ja kerronpa tässä vielä jutun lopun, kun ei lehdessä voi liikoja jaaritella. Kun siirryimme – yhteinen ystävämme oli muuten kuvanveistäjä Heimo Suntio – Moderna Museetin näyttelystä kaupungille syömään ja vinyylikauppaan (Tapsa oli intohimoinen musiikin harrastaja), ylitimme sateessa vilkasliikenteistä Långholmsgatania Södermalmissa, mikä oli aikamoista urheilua Tapsallekin tossuissaan ja autoja väistellessään, varsinkin kun olimme juoneet muutaman calvadosin museon kahvilassa, niin eiköhän yksi tukholmalaisnainen pysäyttänyt meidät kesken kaiken, koska hän oli huomannut Tapsan tohvelit ja halusi tietää, mitä ne olivat ja mistä niitä saa ostaa. Varsinainen trendsetter tämä meidän Tapsa!
Taiteilija
nosti grafiikan seinälle
Tapani
Mikkonen 1952–2014
Taidegraafikko
Tapani Mikkonen kuoli 61-vuotiaana
Jorvin sairaalassa 10.9.2014. Hän syntyi Joensuussa 26.12.1952, ja vietti
lapsuutensa Lieksassa. Siellä hän innostui nuoruutensa rockkulttuurin
visuaalisuuteen ja toteutti jo varhain ensimmäisen julkisen teoksensa:
paikallisen diskon sisustuksen.
Mikkonen
opiskeli Oriveden opistossa, Lahden taideinstituutissa ja Taideteollisessa
korkeakoulussa. Työuransa hän teki ensin Helsingissä ja sitten Espoon
Nallenpolun taiteilijatalossa vuodesta 2000.
Mikkonen aloitti 1970-luvun tyyliin realistisena työläiskuvaajana, mutta 1980-luvulle tultaessa hänen suhteensa kuvataiteeseen muuttui. Hän siirtyi maisemaan, väliin miltei abstraktiin, sitten monipuoliseen symboliseen ilmaisuun ja ryhtyi käyttämään värejä Myös teoskoot suurenivat. Mikkonen itse muisteli halunneensa vedostaa niin suurelle paperille kuin mahdollista, ”nostaa grafiikan seinälle” – hänen uransa alkuaikoina grafiikkaa esitettiin yhteisnäyttelyissä usein vain vitriineissä. Mikkonen onkin yksi niistä pioneereista, jotka nostivat grafiikan tasavertaisena ilmaisumuotona muiden kuvataiteiden joukkoon. Hän oli intohimoinen grafiikan puolestapuhuja ja rohkaisi aina nuorempia kollegojaan. Hän toimi muun muassa Grafiris-työpajassa ja myöhemmin grafiikanpaja Imprimossa.
Mikkonen aloitti 1970-luvun tyyliin realistisena työläiskuvaajana, mutta 1980-luvulle tultaessa hänen suhteensa kuvataiteeseen muuttui. Hän siirtyi maisemaan, väliin miltei abstraktiin, sitten monipuoliseen symboliseen ilmaisuun ja ryhtyi käyttämään värejä Myös teoskoot suurenivat. Mikkonen itse muisteli halunneensa vedostaa niin suurelle paperille kuin mahdollista, ”nostaa grafiikan seinälle” – hänen uransa alkuaikoina grafiikkaa esitettiin yhteisnäyttelyissä usein vain vitriineissä. Mikkonen onkin yksi niistä pioneereista, jotka nostivat grafiikan tasavertaisena ilmaisumuotona muiden kuvataiteiden joukkoon. Hän oli intohimoinen grafiikan puolestapuhuja ja rohkaisi aina nuorempia kollegojaan. Hän toimi muun muassa Grafiris-työpajassa ja myöhemmin grafiikanpaja Imprimossa.
Mikkonen
näytti, että grafiikka voi olla jopa julkisten tilojen monumentaalitaidetta.
Skanskan pääkonttorissa sijaitseva, kolmeen kerrokseen kohoava Vuosituhannen muistiinpanoja (2001) on edelleenkin
suurin suomalainen graafinen teos.
Mikkonen
matkusteli paljon ja imi vaikutteita muun muassa japanilaisesta puupiirroksesta
ja tussipiirustuksista, joita hän itsekin teki. Tärkeitä olivat myös kokemukset
espanjalaisista luolamaalauksista ja 2000-luvulla afrikkalaisesta kulttuurista.
Hän vieraili Länsi-Afrikassa useampaankin kertaan ja teki ison mosaiikkiteoksen
suomalaiseen Villa Karon kulttuurikeskukseen Beninissä.
Mikkonen
oli monipuolinen taiteilija, joka myös maalasi paljon, vaikka ei usein
maalauksiaan esittänytkään. Hän oli armoton työnarkomaani ja maalasi
esimerkiksi viimeisessä residenssissään, Kolin vastarannalla Vuonislahdessa
talvella 2012 kahden kuukauden aikana 80 öljymaalausta. Hän kävikin lapsuutensa
Pohjois-Karjalassa melkein vuosittain piirtämässä ja maalaamassa.
Mikkonen
sai vuonna 1981 Suomen Taideyhdistyksen dukaattipalkinnon. Vuonna 2003 hän sai
vastaanottaa kuvataiteen valtionpalkinnon. Hän teki useita julkisia teoksia, ja
hänen töitään on kaikissa Suomen merkittävissä julkisissa kokoelmissa.
Mikkonen
oli väliin surullisen hahmon ritari eikä aina jaksanut huolehtia itsestään, ei
avata laskuja tai ajaa partaansa, mutta taiteen katsojana ja keskustelijana hän
oli aina intohimoinen. Eräänkin kerran lähdimme yhteisen taiteilijaystävämme
kanssa Tukholmaan katsomaan J.M.W. Turnerin,
Claude Monet’n ja Cy Twomblyn näyttelyä – Mikkonen
tallusteli aamulla jalkoihin tökkäämissään Reino-tossuissa tammikuisia ja
räntäsateisia katuja, kun siirryimme kapakkaan analysoimaan näkemäämme.
Surumielisyys
onneksi hälveni viimeisenä vuotena: hänestä tuli isoisä, täysraitis ja hän
valmisteli vimmaisesti tammikuista näyttelyään, josta on nyt siis tuleva
muistonäyttely.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti