Kun
taide ei ole yksinäistä työtä
Usein
kuulee sanottavan, että ”taide on yksinäistä työtä”. Kirjailija kirjoittaa
kirjojaan kammiossaan aluksi tyhjää sivua kammoten, kuvataiteilija haahuilee
edestakaisin ateljeessaan seuranaan vain materiaalit ja pelottava valkoinen
kangas – tai savinen kuutio vailla muotoa.
Taidetta
ei kuitenkaan olisi ilman kanssaihmisiä ja muiden kanssa tehtävää yhteistyötä,
jolla on oma työnjakonsa. Yhdysvaltalainen taiteen sosiologi Howard S. Becker on todennut (Art Worlds, 1982): ”Kaiken inhimillisen
toiminnan tavoin taiteelliseen työhön sisältyy ihmisjoukon, ja usein suuren
joukon, yhteistoimintaa. Heidän yhteistyönsä kautta kuulemamme tai näkemämme
taideteos syntyy ja jatkaa olemassaoloaan. Teoksessa näkyvät myös aina tuon
yhteistyön merkit.”
Howard S. Becker (s. 1928), eräs nurkkajumalistani.
Becker
operoi taidemaailman käsitteellä ja
on tutkinut tuon monimutkaisen yhteistyön ja työnjaon verkostoja ja rakenteita.
Perusrakenteet ovat melko selkeitä: kaikki tiedämme, että suomalaisessa
taidemaailmassa toimii taiteilijoiden lisäksi taidehistorioitsijoita,
museoihmisiä, kuraattoreita, galleristeja ja kriitikoita. Tarkemmin asiaa
ajatellen mukana olevia ihmisiä on kuitenkin paljon enemmän – Becker
esimerkiksi siteeraa englantilaista kirjailijaa Anthony Trollopeta, joka muistelmissaan korostaa palvelijansa
roolia kirjojen synnyssä. Palvelija keitti joka aamu Trollopelle kahvit, kun
tämä aloitti päivittäisen työskentelynsä 05.30. Trollope totesi olevansa ”tälle
miehelle enemmän velkaa onnistumisestaan kuin kenellekään muulle”.
Napoleon Saronyn (1821–1896) muotokuva Anthony Trollopesta (1815–1882).
Vaikka
taidemaailman rakenne onkin kohtuullisen selkeä, voi sen käytänteissä ja
toiminnoissa tapahtua muutoksia. Kyse ei ole pelkästään kosmetiikasta,
esimerkiksi siitä että komissaarit vaihtuvat titteliltään kuraattoreiksi, vaan
toisinaan rajuistakin rakenteellisista muutoksista. Esimerkiksi musiikissa ja
elokuvassa varsinaisen taiteellisen sisällön luojan rooli on nykyään usein
siirtynyt alisteiseksi tuottajan roolille. Tuottajistakin on tullut tähtiä.
Näin on käynyt kuvataidemaailmassakin: toisinaan taiteilijat tuskailevat sitä,
että taidemaailman valta on hiljalleen siirtynyt kuraattoreiden käsiin, ja
taiteilija saattaa olla pelkkä pelinappula, kun kuraattori yhteisnäyttelyä
rakentaessaan luo ”omaa teostaan”. Kentän sisällä tapahtuu kuitenkin
liikehdintää ja siirtymiä. Taiteilijakin voi toimia kuraattorina tai
kriitikkona. Taiteilijat voivat myös ottaa osan keskeistoimintoja haltuunsa ja
ryhtyä pyörittämään vaikkapa omaa näyttelytilaa tai galleriaa. Tällaiseen
toimintaan keskittyviä osuuskuntia on syntynyt Suomeen viime vuosina jo useita.
Edelläkävijänä tässä prosessissa on ollut Forum Box, joka juhlii jo 15-vuotista
taivaltaan. Koko tuon ajan aktiivisena taidekriitikkona toimineena uskallan väittää,
että juuri taiteilijavetoinen toiminta on tuottanut yleensä sitä kiinnostavinta
sisältöä, osoittanut riskinottokykyä ja näyttänyt taidemaailmallemme uusia
asioita ja tapoja tehdä niitä. Tämä koskee myös suomalaisen taidemaailman
kansainvälistymistä, jota aikoinaan leimasi komissaarivetoinen virallinen
kansallinen edustuksellisuus ja myöhemmin virallisten tahojen yritys muuttaa
kuvataide silkaksi vientituotteeksi. Nyttemmin kiinnostavin kansainvälinen
kulttuurivaihto tapahtuu taiteilijavetoisten residenssien ja ruohonjuuritason näyttelyprojektien
avulla. Ilman tarpeetonta liturgiaa. Tässäkin Forum Box on pitänyt
tuntosarvensa koko ajan herkkinä.
Taide voi olla ihanaa, sielua parantavaa tai jopa ylevää, mutta taidemaailma on aina myös täynnä vaikeita jännitteitä. Kuraattorien ja taiteilijoiden suhteissa voi olla kitkaa, galleristit saattavat pitää taiteilijoita liian kovissa pihdeissä, erilaiset päättävässä asemassa olevat henkilöt tai jopa klikit saattavat käyttää liikaa valtaa jakaessaan taiteilijoilla tarjolla olevia vähiä resursseja – esimerkiksi apurahojen tai arvonimien muodossa yhteiskunnan taholta tulevia myönteisiä sanktioita.
Taide voi olla ihanaa, sielua parantavaa tai jopa ylevää, mutta taidemaailma on aina myös täynnä vaikeita jännitteitä. Kuraattorien ja taiteilijoiden suhteissa voi olla kitkaa, galleristit saattavat pitää taiteilijoita liian kovissa pihdeissä, erilaiset päättävässä asemassa olevat henkilöt tai jopa klikit saattavat käyttää liikaa valtaa jakaessaan taiteilijoilla tarjolla olevia vähiä resursseja – esimerkiksi apurahojen tai arvonimien muodossa yhteiskunnan taholta tulevia myönteisiä sanktioita.
Taiteilijat
joutuvat kamppailemaan vähistä resursseista, ja heidät onkin ajettu melkoiseen
kilpailuasemaan. Toki on olemassa taiteilijoita, jotka listaavat kateellisina
toisten taiteilijoiden saamia apurahoja ja kunnianosoituksia, toisinaan jopa
julkisessa sanassa, mutta todellisuudessa puheet taiteilijoiden keskinäisestä kateellisuudesta
ovat liioiteltuja. Taiteilijat tarvitsevat toisiaan. He tarvitsevat
ateljeekritiikkiä, he tarvitsevat kokeneempien kollegoiden neuvoja monissa
käytännön asioissa sekä myös taiteellisissa kysymyksissä. Eikä sovi unohtaa
sitä, että nykyään myös nuoremmat saattavat opettaa vanhempia. Taiteilijat
tarvitsevat eri-ikäisiä kollegoita sijoittuakseen taiteen tekemisen jatkumoon –
toiset perinteisiin mukautuen, toiset vallankumouksia suunnitellen. He
tarvitsevat myös toisiaan ottaessaan asioita enemmän omiin käsiinsä – kuten
Forum Boxissa on tehty. He tarvitsevat myös kollegoitaan oman työnsä
mielekkyyden vahvistamiseksi. Kansainvälisissä tutkimuksissa on kiistatta
käynyt ilmi, että taiteilijan menestyksen mittarina kollegoiden parissa
hankittu arvostus on lopulta se kaikkein tärkein – mitalien kiilto tai
taloudellinen menestys on varsin pieni lohtu, kun olet yksin tai väärinymmärretty
oman neroutesi kanssa. Hyvä taiteilija on todella hyvä taiteilija vasta kun muut
taiteilijat häntä sellaisena pitävät.
***
Tapasin
heinäkuussa 2014 eräässä Forum Boxin lähikapakassa neljä forumboxlaista
taiteilijaa testatakseni edellä esittämieni väitteiden totuutta. Mukana oli
kaksi kokeneempaa konkaria, Matti
Peltokangas (s. 1952) ja Pekka
Kauhanen (s. 1954), sekä kaksi vähän nuorempaa tekijää, Stiina Saaristo (s. 1976) ja Tommi Toija (s. 1974).
Pekka Kauhanen, Taidepoliisi, 2006, Espoo.
Pekka Kauhanen (PK): Taustaksi voisi
muistuttaa, että silloin kun Forum Boxia alettiin ideoimaan vuonna 1996, oli
menossa aika voimakas gallerialiikehdintä: Galerie Artekia oltiin
lopettelemassa ja David Hasan sekä Ilona Anhava suunnittelivat
yhteisprojektina jotain jättinäyttelytilaa. Tuolloinhan gallerioita ei ollut
niin paljoa kuin nykyään. Kain
Tapperilta paloi tilanteessa päreet, ja mukana oli myös Pekka Pitkänen. Boxin alku olikin aika
veistäjäpainotteista. Artek oli ollut kerroksissa, ja nyt kuvanveistäjät
halusivat isot työt sisään – vaikka kuorma-autolla. Sitten ruvettiin
neuvottelemaan kaupungin kanssa. Kari Poutasuon
kautta taisi löytyä tämä vanha juustola. Siinä se oli! Mahdottoman hieno rähjä,
karsea ja kylmä. Byrokratia oli aika hankalaa, varsinkin kun me taisimme olla
ensimmäinen tämänmuotoinen taiteilijavetoinen osuuskunta. Tapperilla oli
kuitenkin kattavat kontaktit. Opetusministeriö antoi poikkeuksellisen hyvän
apurahan, missä Matti Hokkasen apu
oli merkittävää. Me haalimme kasaan loput. Osapuilleen miljoona markkaa siihen
meni, mutta kun avasimme vuonna 1999, velkaa oli nolla. Sitä ei kukaan usko,
kuinka paljon teimme työtä. Talkoita oli koko ajan. Tapper oli moottori ja myös
Pitkänen oli mukana koko ajan. Muutkin tulivat nopeasti mukaan: muun muassa Tapio Junno eri apulaisineen oli
talkoissa.
Matti Peltokangas (MP): Me tulimme vähän
myöhemmin mukaan, mutta jouduttiin Tommin kanssa lakkaamaan heti lattiat.
Matti Peltokangas on veistänyt myös kirveenvarsia.
Stiina Saaristo (SS): Minä tulin vuonna 2003.
PK: Ja jos vielä mennään
alun sisältöihin, saimme heti hyvän lähtölaukauksen yhteistyössä Kiasman
kanssa, kun esittelimme Richard Serraa
ja Anthony Caroa.
Otso Kantokorpi (OK): Nythän teitä on jo
osapuilleen 80 jäsentä. Onko rajat jo saavutettu?
PK: On varmaankin, mutta
meillähän on kaikkea isompaakin yhteistoimintaa: erilaisia tapahtumia, Tallinnan
taideretkiä ja pikkujouluja.
SS: Eikä niitä
aktiivisemmin mukana olevia ole liikaa.
TT: Meitä on varmaan
parikymmentä.
OK: Mutta mennään siihen
yhteistoimintaan. Mikä ero tässä on normaaliin galleriaelämään?
SS: Minulle ero on siinä,
että eri-ikäiset kollegat tuovat toimintaan erilaista historian tuntua.
Normaali galleriaelämä on jotenkin liikaa mukana taidemaailmaa nykyään
leimaavassa kertakäyttökulttuurissa. Tässä saa olla aktiivisesti tekemisissä
pitkän uran tehneiden taiteilijoiden kanssa, ja on hyvä nähdä, miten he
luottavat tähän ammattiin, miten se kantaa. Tässä on hyvällä tavalla historiaa
ja jatkuvuutta.
TT: Perinteet pysyvät yllä.
Siinä asettuu historian jatkumoon, kun kuuntelee näiden vanhempien horinoita.
On käytännön elämässäkin eroja. Toisinaan on raskasta olla aina päivystysvalmiudessa.
Jos oven lukko menee rikki, jonkun meistä on hoidettava se. Mutta
todellisuudessa talkoohenki ja yhdessä tekeminen on mukavaa.
OK: Taiteen kentän
sosiologisissa tutkimuksissa puhutaan kentällä käytävästä valtataistelusta
sukupolvien välillä. Teitä nuorempia kuunnellessa ihmetyttää se, että ettekö te
halua vanhojen pierujen väistyvän.
TT (hymyilee): No väistyyhän ne ihan
luonnollisesti jossain vaiheessa.
Kävin aikoinani Tommi Toijan työhuoneella haastattelemassa häntä.
MP & PK (yhdessä
suin, hymyillen):
No mehän ollaan jo väistytty. Ollaan siirrytty ystävä-osastoon. [Sekä Kauhanen
että Peltokangas kuuluvat Forum Boxin ystävät -yhdistyksen Pro Boxin
hallitukseen.]
SS: Minulle tämä
sukupolvien taistelu on vieras ajatus. Nuorilla nykymeno on keskenään paljon
raaempaa. Näissä vanhemmissa on parasta se, että ei ole niin sairasta vertailua
ja kilpailua. On hienoa nähdä, miten he ovat kasvaneet taiteeseen. On upeaa
nähdä taiteilijoita, jotka on sinut itsensä ja tekemisensä kanssa eivätkä koe
nuorempia uhkana.
OK: Moni vanhempi kuvanveistäjähän
on ollut mukana keskiajoilta alkaneessa ammattikuntamaisessa
mestari–kisälli-perinteessä. Elääkö tällainen vielä?
SS: Kyllä minäkin koen
olevani tavallaan samassa perinteessä. Forum Box on ollut minulle tässä
suhteessa merkittävä. Monet Boxin jäsenet ovat olleet opettajiani – esimerkiksi
Susanne Gottberg. Siinä syntyy aika
kiinteä suhde, vähän kuin mestarilla ja kisällillä. Koen sen samana. Ehkä
minullakin on nuorempia kollegoita tuettavana sitten kun tästä vanhenen.
Stiina Saariston duuneissa on ärtsyä voimaa. Left Over, 2011, värikynä.
MP: Meille kuvanveistäjille
on ollut luonnikasta käyttää apulaisia. Omat kädet eivät aina riitä.
PK: Me tarvitsemme
yhteistyötä.
MP (hymyilee): Vaikka verissä päin
kilpaillaan, tehdään hyvillä mielin yhteistyötä.
OK: Kenellä te itse olette
toimineet apulaisina?
PK: Aimo Tukiaisella, Kain Tapperilla.
TT: Tapperilla ja Radoslaw Grytalla.
MP: Heikki Häiväojalla ja vähän aikaa Tapperilla.
OK: Entä omat apulaisenne?
PK: Kerran kävi yksi, mutta
ei siitä tullut mitään. Minun tekemiseni ei ole samanlaista kuin monen muun.
MP: Minähän autan nyt Pekkaa.
[Peltokangas avustaa Kauhasta Talvisota-muistomerkin toteuttamisessa.]
PK: Isoa duunia on tehtävä
yhdessä. Ei siinä omat kädet riitä.
TT: Minulla on kavereita ja
myös oma poika. Ja faijaakin käytän joskus metallihommissa.
PK: Tuohan on enemmän kuin
sata jänistä!
OK: Kollegoiden tukea voi
tarvita muissakin kuin käytännön asioissa. Entä sellainen asia kuin
ateljeekritiikki?
SS: Minä en jaksaisi olla
tällä alalla, jos ei olisi muutamia kollegoita, joiden kanssa voin jakaa
asioita. En siis oikeasti olisi enää tässä ammatissa. Sara Orava ja Kasper
Muttonen ovat tässä suhteessa korvaamattomia. Ei se varsinaista
ateljeekritiikkiä ole, mutta on taiteilijana olemisen stressit ja ongelmat on
hyvä jakaa. Joskus puhutaan ihan duuneistakin, mutta lähinnä kyse on henkisestä
tuesta. Toisinaan sitä haluaa myös keksittyään ja päätettyään jotain jakaa
intoa ja saada aikaan kollektiivista innostusta.
PK: Minulla on kotona oma
kriitikko. [Viittaa Outi Pienimäkeen.]
MP: Paras pitää ovet
kiinni.
PK: Aika vähän minä muilta kyselen.
Mutta kun tekee jotain uutta, niin siinä vähän puntti tutisee. Pitää testata.
Viimeksi Matin kanssa yhteisnäyttelyssä sanoin: ”Et sitten naura.” Ja Matti
sanoi omasta työstään ihan samaa.
TT: Minulle kelpaa myös
maallikkomielipide. Kaverit saattavat työhuoneella heitellä kommentteja ja
kysellä jotain. Silloin joudun miettimään duunejani.
PK: Puhelinsoitot kollegoille
ovat enemmän sellaisia, että mistä saa mitäkin tavaraa.
MP: Nuoret saattavat joskus
jopa soittaa, että miten tehdään kipsimuotti. Mutta vakavasti ottaen, minulle
ohikulkijat ovat tärkeitä, asun ja työskentelen sellaisessa kylämäisessä
yhteisössä. Kyllä minä kuuntelen sivullisia, seuraan reaktioita.
SS: Minulle paperi on
vaikeimpia juttuja. Siksi olen tuttu konservaattoreiden kanssa.
PK: Valureita ei myöskään
pidä unohtaa. He seuraavat alan teknistä kehitystä. Nyt olen ollut jopa VTT:n
kanssa paljon yhteyksissä. On tutkittu haponkestävää ruostumatonta terästä.
MP: Eikä saa unohtaa metallifirmoja,
niillä on ammattitaitoa teollisuudesta.
OK: Entä ripustaminen?
Sehän toisinaan jopa ylikorostuu yksittäisten teosten sijaan, kun pohditaan
näyttelyn onnistumista.
MP: Joskus sitä tulee
sokeaksi omille töilleen. Kollega saattaa ehdottaa, että tuota vähän siirretään
ja tuon voisi ehkä poistaa kokonaisuudesta. Veistäjien kesken me teemme sitä
aika paljon.
PK: Junno pyrki siihen, että
kaikki sisään ja että kaikki veistokset ovat yhtä hyviä.
SS: Haluan luotettavan alan
ystävän aina mukaan rakentamaan yksityisnäyttelyä.
PK: Joillain on ollut jopa
sekä kollega että museoalan ihminen. Minäkin haluan omaani vieraan silmäparin,
vaikka se vain kävelisi läpi ja kertoisi tuntemuksistaan.
TT: Minä teen mieluiten
ripustuksen yksin, mutta minulla onkin enemmän sellaisia installaatiomaisia
rakennelmia, jotka ovat kulloiseenkin tilaan suunniteltuja.
MP: Minulla on myös suunnitelmat
yleensä valmiina, mutta joissain pikkujutuissa kollegoiden kommentit saattavat
puhdistaa ja selkeyttää.
SS: Nyt kun aloin tarkemmin
miettiä, apu on tosi tärkeää. Teokset ovat kuitenkin vähän kuin omia lapsia. Ei
niitä näe enää samalla tavalla kuin muut ihmiset.
PK: Kannattaa kuunnella
kaikkia. Kuunnella ja kysellä.
MP: Sitten on sellainen
asia kuin valaistus. Valot ovat erittäin tärkeitä. Meillä Galleria Sculptorissa
soitetaan usein Matti Nurminen
laittamaan valoja.
Tässä sitä tarvittavaa yhteistyötä. Matti Peltokangas ja Matti Nurminen (s. 1947) ripustamassa.
OK: Taiteilijoiden
suhdeverkostot ovat siis aika isoja ja puhelimen muistit täynnä tärkeitä
numeroita. Mutta miten se tiivistyy tällaisessa Boxin kaltaisessa yhteisössä?
Mitä Box on merkinnyt teille, nyt kun aikaakin on jo kulunut?
SS: Minulle se on merkinnyt
todella paljon. Voi jopa olla, että ilman Boxia olisin lopettanut koko
taiteilijanurani heti koulun jälkeen. Ei se taidemaailmaan astuminen ollut
helppoa. Olen vähän skeptinen luonne ja varsinkin taidemaailmaa kohtaan. Boxin
arvot ovat sellaisia, jotka allekirjoitan. Se on yhteisö, johon kuuluminen on
iso asia – varsinkin nuorempana, kun etsi omia rajojaan. Ja olihan se nuorena
meriittikin. Se on arvostettu instituutio.
MP: Meille jokaiselle on
hyvä kuulua johonkin, varsinkin tällaiseen joukkoon.
PK: Lähdin yhtään
miettimättä heti mukaan kun Kain soitti. Mehän olimme jo Sculptorin alkuaikoina
treenattu yhteisöllisyyttä, yhteisten asioiden ajamista. Tämä oli kuin
jatkumoa, mutta vähän toisenlaista. Tästä tuli oma juttu. Ja nuorten kanssa on
hauska olla, sitä ajattelee ensin että eihän ne osaa mitään, mutta kyllä ne
sitten kuitenkin osaa.
TT (hymyilee): Ei vielä ihan yhtä
hyvin. Mutta kyllä se kuuluminen yhteisöön on tärkeintä. Ja ne arvot. Täällä raha
ei ole kaikessa se peruslähtökohta. On tärkeää, että on hyvä tila, joka
mahdollistaa asioita. Ja että se annetaan monenlaiselle taiteelle, ei haeta
vain yhtä tiettyä myyvää linjaa.
SS: Minusta tuntuu, että
täällä suhtaudutaan taiteeseen tosissaan ja rehellisesti. Tässä joukossa koen
taiteen tärkeäksi. Se otetaan vakavasti, vaikka ollaankin tietoisia nykyajan
hörpötyksistä. Ollaan tietoisia, ollaan tosissaan. Täällä on asennetta.
MP: On hyvä toimia yhteisön
hyväksi. Ja miettikää nyt niitä hajuveden tuoksuisia gallerioita. Tässä on
karhea luola, johon voi mennä, jossa työt on parhaimmillaan. Tämä on aito.
SS: Nimenomaan aito.
MP: Ja on se hauska katsoa,
miten me saamme tämän toimimaan. Miten saamme tehtyä tilinpäätökseen valtavan
määrän henkistä voittoa.
PK: Minä haluaisin vielä painottaa
sitä, että tämä lähti aika miesvaltaisena liikkeelle. Nyt mukaan on tullut viisaita
naisia. He ovat tuoneet mukaan aivan toisenlaista näkemystä kuin meillä
vanhoilla jäärillä on. Varsinkin tämä naisjoukkue on ollut hirveän tärkeä.
OK (jää kuvanveistäjäennakkoluuloineen
täysin sanattomaksi):
– – –
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti