Lajien
synty
Taidetta on pidetty
luomisen ja innovaation alueena. Suurin osa taiteilijoista tekee kuitenkin
usein tietyllä tavalla samanlaisia teoksia kuin aikalaiskollegansakin –
toisinaan tietämättä sitä itse.
Miltei
jokaisen ihmisen suurimpia lapsuudenkokemuksia on avaruuteen katsominen, sen
ihmettely, sen ymmärtämisen yrittäminen. Tämä näkyy sekä korkea- että
populaarikulttuurissa. J. Karjalaisen sanoin:
Ei
jaksa enää / präidää tätä / ei jaksa enää / lähdetään / mennään tsiigaa /
avaruuden ikkunaa.
Muistan ikuisesti sen hetken, kun ryhdyin lapsena tähtitaivasta katsellessani miettimään äärettömyyttä. Se oli hyvin konkreettista. Planeetat ja tähdet ovat maasta katsoen toisiaan etäämmällä, sen tajusin, mutta sitten se seurasi se melkoista kummastusta ja jopa ahdistusta aiheuttanut kysymys: Mitä on viimeisen tähden jälkeen? Voiko olla viimeistä tähteä? Mikä on avaruuden rakenne? Ja sitten myöhemmin: Missä minä oikein olen? Mikä on minun paikkani?
Muistan ikuisesti sen hetken, kun ryhdyin lapsena tähtitaivasta katsellessani miettimään äärettömyyttä. Se oli hyvin konkreettista. Planeetat ja tähdet ovat maasta katsoen toisiaan etäämmällä, sen tajusin, mutta sitten se seurasi se melkoista kummastusta ja jopa ahdistusta aiheuttanut kysymys: Mitä on viimeisen tähden jälkeen? Voiko olla viimeistä tähteä? Mikä on avaruuden rakenne? Ja sitten myöhemmin: Missä minä oikein olen? Mikä on minun paikkani?
Nuorena luin silloisen rehtorini, Veli Lumialan syntymävuotenani
ilmestynyttä kirjaa Tekokuun arvoitus
(Valpas-mainos 1957) ja sitten luovutin. Ymmärrykseni ei riittänyt.
Tämän kaiken muistin, kun näin
kesällä Lauri Anttilan (s. 1938) ja Raul Meelin (s. 1941) näyttelyt.
Lumialan muistin jälleen, kun
kuuntelin Anttilan ajatuksia hänen taiteensa alkujuurista: ”Tähtitiede voisi olla
alku. Se oli lapsuuteni ja nuoruuteni suuri kiinnostus. Se on pohjalla kaikessa
tässä. Kun olin lyseolainen, tekokuut tulivat. Minulla oli kirjoja tekokuiden
lähettämisen mahdollisuudesta. Tekokuita saattoi katsoa ilma laitteita, ja
mittariksi riitti kello, jonka kanssa saattoi ennustaa."
Muistoihin laukaiseva tekijä oli varmaan myös se, että Anttila käytti arkikielestämme hävinnyttä sanaa ’tekokuu’. Huomio ei ehkä ole turha: Anttilan luonnontieteellisesti suuntautuneissa töissä on aina mukana historia ja kulttuurihistoria: luonnonilmiöitä tutkineiden tieteentekijöiden luontosuhteen lisäksi arkista elämänsä eläneiden ”tavallisten” ihmisten luontosuhde.
Toinen lapsuuden kiehtova havainto oli normaalin lihasvoiman – kivenheiton – tuolla puolen oleva liike ja sen syy. Ensin tietysti aaltoliike ja vesi. Sitten tiedon lisäännyttyä myös se, mitä ei kyennyt näkemään mutta jonka tiesi liikkuvan: ääniaalto ja sähkövirta.
Muistoihin laukaiseva tekijä oli varmaan myös se, että Anttila käytti arkikielestämme hävinnyttä sanaa ’tekokuu’. Huomio ei ehkä ole turha: Anttilan luonnontieteellisesti suuntautuneissa töissä on aina mukana historia ja kulttuurihistoria: luonnonilmiöitä tutkineiden tieteentekijöiden luontosuhteen lisäksi arkista elämänsä eläneiden ”tavallisten” ihmisten luontosuhde.
Toinen lapsuuden kiehtova havainto oli normaalin lihasvoiman – kivenheiton – tuolla puolen oleva liike ja sen syy. Ensin tietysti aaltoliike ja vesi. Sitten tiedon lisäännyttyä myös se, mitä ei kyennyt näkemään mutta jonka tiesi liikkuvan: ääniaalto ja sähkövirta.
Tämänkin
muistin, kun näin Meelin näyttelyn. Ja varsinkin osan hänen jatkuvassa
prosessia olevasta teoksesta Taivaan alla
(1973–), joka perustuu veden ja sähkön liikkeitä kuvaavien kolmen diagrammin
systemaattiseen muunteluun ja yhdistelyyn. Ja sen mahdolliseen äärettömyyteen.
Nykyään noin 6000 serigrafiavedoksen suunnitellusta sarjasta on valmiina
parisataa.
Meel
on koulutukseltaan sähköinsinööri, ja hän eli kaksoiselämää taiteilijana ja
insinöörinä vuodet 1962–87. Työkseen hän kalibroi nestekaasusäiliöitä Viron
sosialistisen neuvostotasavallan paikallisen teollisuuden ministeriön
suunnittelun, teknologian ja muotoilun instituutissa. Silkkaa
järjestelmätalouden kulttuurihistoriaa koko nimi! Mutta lapsuuteen palaa
Meelkin: ”Olen maatalon poika ja koulutukseltani sähköinsinööri. Siinä on
kaiken taiteeni perusta.”
Anttilan ja Meelin teokset näyttävät tyylillisesti varsin erilaisilta. Heitä yhdistää kuitenkin moni asia: luonnonilmiön, havainnon, sanan ja kuvan suhteiden varaan rakentunut jännite. Yritys näyttää ei-näkyvää. Molemmat ovat käsitetaiteilijoita, molemmat työstävät teemojaan käsitetaiteilijoille tyypillisesti fragmentaarisuuden ja sarjallisuuden avulla. Sarjallisuus ja fragmentaarisuus eivät kuitenkaan synny taiteen sääntöjärjestelmien kautta – ne pikemminkin mahdollistavat kohteena olevan ilmiön ja siihen liittyvien prosessien havainnollistamisen.
Anttilan ja Meelin teokset näyttävät tyylillisesti varsin erilaisilta. Heitä yhdistää kuitenkin moni asia: luonnonilmiön, havainnon, sanan ja kuvan suhteiden varaan rakentunut jännite. Yritys näyttää ei-näkyvää. Molemmat ovat käsitetaiteilijoita, molemmat työstävät teemojaan käsitetaiteilijoille tyypillisesti fragmentaarisuuden ja sarjallisuuden avulla. Sarjallisuus ja fragmentaarisuus eivät kuitenkaan synny taiteen sääntöjärjestelmien kautta – ne pikemminkin mahdollistavat kohteena olevan ilmiön ja siihen liittyvien prosessien havainnollistamisen.
Molemmat
liikkuvat ihan konkreettisestikin tekstien parissa: Meel konkreettisen runouden
kirjoittajana, Anttila esseistinä, jonka ”pyhiinvaellusretket” avautuvat
vastaanottajalle tasavertaisesti sekä teksteinä että kuvina. Molemmat ovat
maataiteilijoita. Anttila retkeilee gallerioiden ja museoiden sekä yleisön
tavoittamattomissa jossain siellä, ottaa valokuvia, tekee muistiinpanoja ja
jättää pieniä jälkiä, jotka häviävät hiljalleen mutta joista hän näyttää meille
jotain. Meel on tehnyt maaseudulla dokumentoituja tuliperformansseja. Kun
järjestelmätalous Virossa alkoi romahtaa, hän lopetti insinöörintyöt ja palasi
vuonna 1987 elantoa saadakseen lapsuutensa mehiläishoidon pariin.
Käyntikortissakin lukee ”taiteilija ja mehiläistenhoitaja”. Hän ikään kuin
sulautti taiteensa takaisin luontoon, mutta toiselle alueelle.
Työskentelytapojaan hän mietti jälkikäteen: ”Mehiläiset toivat minulle isot
sarjat. Mehiläishoito antoi minulle varmuuden, että voin tehdä tällaisia
sarjoja.”
Oma
kiinnostukseni siirtyi nuoruudessa hiljalleen luonnonhistoriasta taiteen
historiaan, jossa siinäkin on toisinaan hämmästystä aiheuttavia piirteitä, kun
joutuu miettimään kulttuurievoluutiota ja lajien syntyä siinä. Tähänkin
ihmetykseen Anttila ja Meel palauttivat minut. Molemmat ovat toimineet oman
aikansa paikallisen taiteen marginaalissa, kokeneet taidemaailman
kirjoittamattomien sääntöjärjestelmien tuottaman yksinäisyyden. Meel ei koskaan
päässyt virallisen neuvostotaiteen piiriin, ja Anttila sai kenkää
taidekoulusta. Molemmat nämä miltei ikätoverit keksivät 1960-luvulla lajinsa
itse, tietämättä mitä muualla maailmassa tapahtui. Klassista
taidemaalarikoulutusta saanut Anttila – tämä Kuvataideakatemian myöhempi
rehtori siis potkaistiin pois Suomen Taideakatemian koulusta ensimmäisen vuoden
jälkeen – siirtyi taidekokeiluissaan luonnonhavainnon käsitteelliseen
kuvaamiseen ja käytti sarjallisuutta ajan ja muutoksen havainnollistamisessa.
Meel yritti kirjoittaa klassista mitallista runoa istuessaan armeijassa
hoitamassaan toimistossa, mutta päätyi kirjoituskoneensa kanssa – kun ei sanoja
kummunnut mistään – tekemään kuvia, omin sanoin ”kirjoituskonepiirustuksia”,
joita muualla maailmassa oli jo 1950-luvulla alettu nimittää konkreettiseksi
runoudeksi. Tällä runoudella ei Neuvosto-Virossa päästy koskaan taiteilijoiden
virallisesti hyväksyttyyn joukkoon – se oli liian kaukana sosialistisesta
realismista.
Luonnontieteellisestä
orientaatioistaan huolimatta molemmat ovat runoilijoita. Rekisterit on vain
erilaiset: musiikin kielellä ilmaisten Meel tekee sinfonisia kaaria ja Anttila
hiljaisempaa kamarimusiikkia.
Yön
huminasta jokien voimaan
Tähtitieteestä
innostunut nuori Anttila ei pelkästään mitannut ja rekisteröinyt. Luontokokemus
on aina moniaistinen, ja Anttilaa onkin myöhemmin innoittanut Henry David Thoreaun käsitys luonnosta
prosessina, josta tulee nauttia menemällä ulos kaikkine aisteineen.
”Tähtitaivasta ja tekokuitta tarkkaillessani seisoin valtavia määriä öitä
ulkona. Sillä on ollut vaikutusta siihen, että hyväksyi metsän huminan ja
pimeyden.” Vuonna 1984 hän tiivisti Taide-lehdessä
(84/2, julkaistu myöhemmin kirjassa Ajatus
ja havainto, Valtion painatuskeskus1989) asian näin: ”Kulkija ei voi valita
säätä eikä hän tiedä paikan todellista luonnetta etukäteen. Hän ei voi
vaikuttaa arvaamattomiin inhimillisiin tekijöihin. Ne on hyväksyttävä osana
prosessia. Tekijä on siis projektinsa ’uhri’, koko työ tapahtuu yhteisön
käsitteistön heijastumana. Näin käsitykset ajasta, paikasta, materiaaleista ja
tilasta sekä niiden sosiaalisesta merkityksestä laajenevat.”
Lauri Anttila elokuussa 2014. Kuva: Timo Setälä.
Hanna
Johansson (Maataidetta jäljittämässä,
Like 2005) on tulkinnut Anttilan työtä: ”Anttilan maisemasuhteessa on kysymys
yhtäältä lapsuuden ympäristökokemuksista ja toisaalta taas yleisemmästä
maisemakuvastosta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että maisema on rakennettu
mielikuva maailmasta, eikä maisemakuvauksia voida koskaan ajatella ’puhtaaksi
näkemiseksi’ tai todellisuuden suoraksi kuvaamiseksi.”
Akatemian koulusta pois potkittu Anttila jatkoi vielä maalaamistaan kesällä Saimaan saaressa mökillä, mutta ”maalaaminen alkoi tuntua tylsältä, kun ympäristö puhui niin voimakkaasti. Maalasinkin sitten kalliomaalauksen.”
Akatemian koulusta pois potkittu Anttila jatkoi vielä maalaamistaan kesällä Saimaan saaressa mökillä, mutta ”maalaaminen alkoi tuntua tylsältä, kun ympäristö puhui niin voimakkaasti. Maalasinkin sitten kalliomaalauksen.”
Anttila
valmistui Taideteollisesta oppilaitoksesta sisustusarkkitehdiksi vuonna 1965,
ja teki työtä arkkitehtien kanssa, muun muassa Aarno Ruusuvuoren toimistossa. Tuolloin hän ”näytti kokeilujaan
toimistossa vierailleille englantilaisille arkkitehdeille, jotka kertoivat että
juuri tällaista taidetta Englannissakin tehdään nykyään”.
Vuonna
1971 Anttila piti ensimmäisen varsinaisen yksityisnäyttelynsä Galleria
Katariinassa Helsingissä. Suomen luonto
-niminen näyttely ”yhdisti maaseudun ja urbaanin luonnon. Halusin näyttää sen, että
maaseutu muuttuu ja että kaupunkikin on osa luontoa, rikkaruohoja myöten.”
Mukana oli myös yhteiskunnallinen ulottuvuus, mitä Anttilan töihin ei
valitettavasti useinkaan yhdistettä. Todellisuudessa hänen työtään on koko ajan
ohjannut myös ”yhteiskunnallinen huoli”.
Anttilan
kamarimusiikkimainen taide ei hae ylimääräisiä tehoja: ”Oma työskentelyni on
tekemisissä halvan taiteen kanssa.” Anttila ei työskentelyssään juurikaan käytä
uusinta tekniikkaa, mutta sen taustat kuuluvat Anttilan repertuaariin: ”Minua
kiinnostaa kunkin tekniikan historiallinen tausta, esimerkiksi se mikä johti
digitointiin, miten siihen päädyttiin. Itse haluan säilyttää kynä ja paperi
-ajattelun, jopa amatöörimäisyyden, jottei tekniikasta tulisi pääasia. Idea
itse on se tärkein, ja sillä pitää olla suhde kulttuurihistoriaan.”
Anttilan
retket ovatkin usein kuin kulttuurihistoriallisia pyhiinvaellusmatkoja: ”Monet
vaelluksistani on pyhiinvaelluksia. Luen jotain, sitten asia liittyy johonkin
tilaan tai paikkaan ja huomaan, että sinnehän voi mennä, käynti saattaa
selvittää monia avonaisia asioita. Miksi se, mitä tapahtui, tapahtui juuri
siellä? Yritän muuttaa havaintoni sellaiseksi kieleksi, joka olisi avain siihen
paikkaan.” Toisinaan Anttila retkeilee metodisesti; hän esimerkiksi kulkenut
järjestelmällisesti Tyko Brahen ja Werner Holmbergin maisemissa –
”matemaatikkojen ruhtinaan”, Carl
Friedrich Gaussin, hän muisti vahingossa ollessaan Göttingenissä. Gaussin
käyrän, oppilaiden arvioinnissa käytetyn normaalijakauman tuntevat kaikki koulua
käyneet. Gauss esitti muun muassa pienimmän
neliösumman menetelmän, jolla pystytään sovittamaan jatkuvia käyriä
havaintoaineistoon. Anttilalle kaikki tämä on taiteellisen prosessin kautta
silkkaa kuvanveistoa – ja niinpä hänen taiteilijajärjestönsä onkin Suomen
Kuvanveistäjäliitto: ”Järjestelmällisesti otetut valokuvat luovat geometrisen
mielikuvakokonaisuuden, siis veistoksen ilman ainetta. Kävely taas on energiaa,
joka on uhrattu muodon saavuttamiseksi. Muoto on siis kaksitahoinen: kävely on
sen konkreettinen osa, valokuvat ovat käsitteelliseen maailmaamme tuotuja
merkkejä, jotka toimivat vain sen ehdoilla. Tuntemalla käsitteellisen ’kuvien
geometrian’ tekijä voi toimia todellisuutta veistäen ja/tai alistua sen
veistettäväksi.” (Taide 2/84)
Anttilan
näyttelyiden tarkka viritys, niiden installointi, juontaa juurensa aikaan,
jolloin hän toimi arkkitehtien kanssa valmistuttuaan sisustusarkkitehdiksi ja
rakentaessaan heille näyttelyitä. Tälle luonnollisena jatkeena oli ”siirtää
sisälle jonkinlainen kopio siitä, mitä on kokenut ulkona. Siirtämisen
problematiikka onkin olennainen osa teoreettista taustaani.”
Anttila
ei kuitenkaan ole koskaan kuivakka ja mekaaninen. Häntä on luonteva pitää myös
runoilijana, vaikka hän ei itseään sellaiseksi nimitäkään: ”Runouden tapa
ympäröidä ja vaellella aihepiirissä olisi hienoa.” Eikä runo ole aina
hempeyttä. Anttilan tuoreimmassa näyttelyssä Galleria Amassa oli iso valokuva
Kolyma-joelta Siperiasta. Anttila rakensi pienen risupadon jokeen, joka
”vankileirien saariston aikoina todisti kahden miljoonan ihmisen kuoleman –
mukana myös paljon professoreita ja ajattelijoita”. Siperian purot virtasivat
vahvoina, ja samoin myös tunteet. Taustalla myös kulttuurihistoriaa: vaikkapa Siperian laulu ja Kurjet lentävät. Käyrä jatkuu: katsojana muistin kuvan Vladimir Putinista ultrakevyessä
lentokoneessa Siperian Jamalissa johtamassa vankeudessa kasvaneita lumikurkia
ensimmäiselle muuttomatkalleen.
Kun
tarkkaan katsoo, Anttilan kuvassa näkyvät myös kamerassa olleen hiekan
aiheuttamat naarmut.
Lauri Anttila, Pato, Kolyman vankileirialue, 1992/2014.
Mehiläisten
surinasta maailmaan aaltoliikkeisiin
Raul
Meel kasvoi maalla. Äiti ja isä tekivät käsitöitä, mutta taidetta edusti vain
kodin art deco -ryijy, joka oli
nuoren Meelin ”ensimmäinen taiteellinen signaali”, myös kuvaraamatun kuvat
vaikuttivat. Äiti käski ja oli kiireinen, mutta puusepäntöitä ja varsinkin
hienoja huonekaluja harrastanut isä oli hyvä opettaja: ”Pääasia oli se isän
opetus, että kaikki mitä teet, on tehty niin hyvin kuin mahdollista. Näillä
eväillä olen työskennellyt koko elämäni: äidin luterilainen työetiikkaa, isän
pehmeämpi ote.”
Raul Meel elokuussa 2014. Kuva: Otso Kantokorpi.
Meelin
isä myös luki iltaisin ääneen hyvää kirjallisuutta. Alun perin halusikin Tarton
yliopistoon lukemaan teologiaa tai kirjallisuutta, mutta tausta ei riittänyt.
Runoiluyritykset muuttuivat vahingossa taiteeksi, konkreettiseksi runoudeksi,
kuten hän sittemmin oppi.
”Konkreettinen
runous lähtee kielestä, sanasta, äänestä. Usein töitteni alku on ääni. Sitten
tunne. Sitten löydän taiteellisen kuvan, joka alkaa kantaa taiteellista
probleemaa. Alkuääni voi olla mitä tahansa, hyvinkin banaali.” Meel kuvaa
visuaalisuuttaan : ”Silmien edessä virtaa kuin iso ja voimakas joki. Vasemmalta
alas oikealle. Joskus siitä hyppää jotain. Jos onnistun fikseeraamaan sen, teen
taideteoksen. Se ei ole siis kala, se on taiteellinen alkuidea. Tajuan sen
asian muodon, joka pitää sitoa omaan emootioon, ja sitten puhdistaa tuo emootio.
Se on lähes fyysinen prosessi. Siinä ei ole mitään mystistä. Tämä on hyvin
fyysinen työtapa. Luonto ilmenee minulle tällä tavalla. Se on vain olemassa.”
Raul Meel, Onnellinen meri.
Jos
Anttila on kamarimuusikko, Meel on pateettinen sinfonikko eikä peittele
virtuoosimaisuuttaan: ”Minulla on lähes täydellinen näkö, absoluuttinen näkö.
En ole koskaan opiskellut sommittelua, mutta osaan virheettä eristää suhteet ja
rytmit.”
Toisin
kuin Anttilalla, Meelin työt eivät juurikaan kiinnity erityiseen, eivät
tiettyyn aikaan ja paikkaan, mutta ilmiöiden takana olevien rakenteiden ja
säännönmukaisuuksien havainnollistaminen ankkuroi hänetkin luonnontieteisiin.
Tätä vahvistavat sekä insinöörinkoulutus että mehiläistenhoito, mitä kautta
myös yhteiskunnallinen kannanotto saa muotonsa. Mieleeni tulevat Aino Kallaksen (Ants Raudjalg, Otava 1907) sanat: ”Kerran isä sanoi Antsille, että
koko maailma oli kuin suuri vahalevy kennoineen, ja Jumala mehiläishoitaja,
joka sitä ylhäältä katselee. Ja Jumala tiesi, mitä kussakin kennossa kätkeytyi,
sisälsikö se heleätä hunajaa, vai oliko se kehtona kuningatarlapselle vaiko
ehkä laiskalle kuhnuritoukalle, joka lihosi toisten työstä. Joskus olivat
kennot typötyhjiä tai piili niissä puolimätä, kelpaamaton toukka, – senkin näki
Jumala.”
Meel
kertoo myös ”osaavansa ajatella kuvioilla ja kaavioilla. Ei ihminen välttämättä
mieti sanoilla tai lauseilla.” Hän muistelee, miten ”joskus vuonna 1962
keväällä, korkeamman matematiikan luennolla professori piirsi taululle käyrän.
Minä olin puoliunessa – aurinko ja kevät, nuori väsynyt mies – ja yhtäkkiä
tajusin kuin humalassa, että tämä oli kuin vertauskuva ihmisen elämälle ja
minun seksuaalisuudelleni. En minä ymmärtänyt miksi. Kaikki sisältyy kaikkeen.
Tekninen piirros ei ole vain tekninen illustraatio, minulle se sisälsi paljon
enemmän fyysistä elämää.”
Kirjailija
ja kuvataiteilija Toomas Vint,
armeijakaveri, näki Meelin kirjoituskonepiirustuksia ja kehotti tekemään niitä lisää.
Sitten Toomas esitteli Meelin veljelleen, legendaariselle kuvataiteilija Tõnis Vintille (ks. Taide 3/12), jonka ”opintopiiriin” Meel
ajautui. Vaihe oli tärkeä, mutta Meel oli huono oppilas, lopulta kuin Vintin
antipodi. ”Kaikki piti silloin mahtua yhden kehyksen sisään, minä menin
kehyksestä ulos, Vint ei ymmärtänyt minua, eikä kukaan virolaisessa kulttuurielämässä.”
Meel jäi virolaisessa taide-elämässä yksin, mutta tutustui muun muassa Ilja Kabakoviin, kun tämä oli moskovalaisine
kollegoineen saapunut Moskovassa vaikuttaneen virolaisen avantgardistin Ülo Soosterin näyttelyyn Tallinaan. Kabakov
ja Meel ystävystyivät, ja yhtäkkiä Meel olikin kansainvälinen taiteilija, joka
voitti palkintoja ulkomaisissa biennaaleissa ja triennaaleissa. Usein kyseessä
oli grafiikka; Meel oli ensin suurentanut teoksiaan valokuvamenetelmin, mutta
siirtyi sitten serigrafian käyttöön, mitä hän vieläkin tekee, vaikka on myös
ryhtynyt maalaamaan.
Meel
työskentelee sarjallisesti. Keskeneräisen Taivaan
alla -sarjan päättämiseen 74-vuotias taiteilija arvelee kuluvan vielä 30
vuotta.
Ajatuksessa
ja sen mahdottomuudessa on jotain runollista – samoin kuin Kumun vitriinissä
esillä olevassa hänen tärkeimmässä tekniikan oppikirjassaan, jonka päälle hän
alkoi kirjoittaa mustekynällä Mihail
Bulkagovin romaania Saatana saapuu
Moskovaan (suom. 1969).
Sekä
Anttilan että Meelin tyylivarantoon kuuluu kulttuurihistorian kautta myös
ironia.
Raul Meel, Dilemma, 1971.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti