Ilon ja melankolian
jännitteessä
”Ei väisty hän
syrjään hattaran edestä, joka tahtoo sulkea hänen tiensä, vaan huoletonna hän
retkeilee sen läpitse, ja kirkkaampana kuin ennen astuu hän jälleen sen kautta
ulos.”
–
Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä
(1870)
Vaan
taiteilijathan valehtelevat aina – fiktio on heidän ammattinsa. Ei Pirjetta Branderkaan niin täysin huoletonna
(sans souci) vaella
pilvenhattaroidensa lomassa ja läpitse. Tai ehkä hän tavoittaa juuri sen
makeansuolaisen, joka elämässä on todellisempaa kuin silkka sokeri. Pilvi voi
olla jurmolaisen merimaiseman muistuma, rauhan ja hetkellisen levon symboli ja
jopa tietyllä tapaa ikoni – mutta se voi olla myös se kahden kilon möykky,
jonka me kaikki silloin tällöin tunnemme rinnassamme, kuka mistäkin syystä. Näennäisen
kepeä, pehmeä ja sympaattinen muoto valettuna betoniin, veistomateriaalista
raskasliikkeisimpään, ainakin tuottaa tällaisen vaikutelman.
Brander
liikkuukin tunneskaalassaan ilon ja melankolian välimaastossa, niiden ikuisessa
jännitteessä. Kyse on taidehistoriallisestikin pitkästä kaaresta. Voin
kuvitella sen tunteen, kun hän huomasi sattumalta – vai liekö sitten
alitajuisesti? – käyttäneensä samanlaisia elementtejä, aihelmia ja muotoja kuin
Albrecht Dürer kuuluisassa vuoden
1514 kaiverruksessaan Melencolia I.
Sama
tunne valtaa minut, kun katson betoniin valettuja näkkileipätaloja. Wasteland voi viitata niukkuuden
politiikkaan, ihmisiin jotka joutuvat hankkimaan elantonsa kaatopaikalla, mutta
samalla se voi tuoda mieleen tutun ja turvallisen, vähän nostalgisenkin:
kansakoulussa ja armeijassa syötetyn näkkileivän. Näkkileivän symbolinen lataus
on itse asiassa ihmeellinen – jo pelkän materiaalin tasolla: se on samaan
aikaan hauras ja kestävä. Kuin elämä itse. Se on aito moniaistinen kokemus – tuoksu, tunto hampaissa ja
pään sisäinen raksahdus. Kuten Leena
Krohn kirjoittaa esseessään ’Kaspar Hauserin melankolia’: ”Miten omituista askartelua kyhätä kuvaa kuvan eteen, joka on
esittävinään maailmaa samalla kun jossain kuvien peitossa – niin sitä
uskoo – odottaa tositodellisuus, joka on kokemus, ei koskaan lause."
Kuvakaan ei ole koskaan pelkkä kuva, veistos ei pelkkä muoto.
Siirryn kuuntelemaan Miguel Calón bandoneonia Enrique Delfinon tangossa Sans Souci vuodelta 1917. Siinä ei ole sanoja. Mutta siinä on tangolle tyypillinen kokemuksen ja tunteen mahdollisuus melankolian ja ilon yhdistämästä elämästä. Kuin Branderin veistoksissa.
Kuvakaan ei ole koskaan pelkkä kuva, veistos ei pelkkä muoto.
Siirryn kuuntelemaan Miguel Calón bandoneonia Enrique Delfinon tangossa Sans Souci vuodelta 1917. Siinä ei ole sanoja. Mutta siinä on tangolle tyypillinen kokemuksen ja tunteen mahdollisuus melankolian ja ilon yhdistämästä elämästä. Kuin Branderin veistoksissa.
***
PS. Miguel Calón (1907–1972) levytys ei siis tietenkään ole vuodelta 1917 vaan Enrique Delfinon (1895–1967) sävellys; levytys on vuodelta 1944.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti