Taidemaailmamme tuppaa olemaan vähän lempeä näitä kaapin päälle nostettuja vanhoja mestareita kohtaan, joten vähän hirvitti lopun kriittisyyteni, mutta monissa Snellmanin loppukauden töissä ei mielestäni ole lainkaan sellaista voimaa kuin hänen töissään parhaimmillaan. Pakko se oli siis sanoa – ollakseni oikea kriitikko:
Kissoista
kosmologiaan
Lähihistorian muisti on toisinaan lyhyt, ja se tarvitsee päivityksiä. Usein
puhutaan siitä, miten naistaiteemme raju nousu alkoi 1980-luvun alussa Leena Luostarisen, Marika Mäkelän ja Marjatta
Tapiolan myötä. Suurelta yleisöltä jo hieman unohtunut, että heitä edelsi
vahva, rohkea ja myös menestynyt naishahmo, joka ei taidemaailman säännöistä
piitannut ja joka toimi Suomen Taideakatemian koulun maalauksen opettajana liki
koko 1970-luvun ja vaikutti siten 1980-luvun läpimurtoihin. Anita Snellmanin (1924–2006) asemaa
taidemaailmamme miehistä hegemoniaa murtavana tekijänä ei siis kannata aliarvioida.
Snellman
piti viimeisimmän yksityisnäyttelynsä Albertinkadun kodissaan vuonna 1991. Sitä
ennen häntä oli nähty isoinakin kattauksina: hän oli Helsingin juhlaviikkojen
Vuoden taiteilija vuonna 1976 ja täytti Retretin maalauksillaan vuonna 1985,
mutta ehkä juuri nyt on hyvä aika sijoittaa häntä tarkemmin lähihistoriamme
kaanoniin.
Snellmankin maalasi monen taiteilijan tavoin vaikuttavan sarjan omakuvia. Yllä vuodelta 1961.
Snellman
valmistui Suomen taideakatemian koulusta vuonna 1948 ja jatkoi opintojaan vielä
Tukholmassa ja Pariisissa. Pariisin kautta hän löysi eurooppalaisen maailman ja
sitä kautta tiensä Espanjaan: Palma de Mallorcalla vuonna 1953 hänet lumosi se
myyttinen välimerellinen valo, joka on muuttanut monen taiteilijan palettia.
Vuonna 1955 Snellman siirtyi Ibizalle, josta tuli pysyvästi hänen toinen
kotinsa.
Snellmanin
kuudelle vuosikymmenelle jakautuva tuotanto on mittava, ja ulkoisen tyylin sekä
paletin vaihdoksia on paljon, joten tutkittavaa riittää, kun katsoja alkaa
etsiä joukosta helmiä ja omia mieltymyksiä. Snellmanin tapauksessa kaikki
lähtee kuitenkin aina pohjimmiltaan väristä, kuten hän itsekin on korostanut.
Aihe löytyi usein lähipiiristä. Puutarha kuutamossa, 1975.
Snellmanin
maalausten tunnemaailmakin skaala on laaja: hän on kuvannut intiimiä
lähipiiriään – kissoistaan lähtien – mutta kurkottanut myös mystiikan kautta
kosmisiin ulottuvuuksiin ja ihan konkreettisestikin tähtitaivaalle, jota hän Ibizalla
tutkiskeli kaukoputkellaan. Väliin hän on tavattoman herkkä, ja väri alkaa
joinain kausina muuntumaan silkaksi häikäiseväksi valoksi, kun taas
1950-luvulla hän oli jopa yhteiskunnallinen ja ehkä vähän paatoksellinenkin.
Tämä oli yksi Vuoden taiteilija -näyttelyn rakastettuimpia teoksia. Sininen poika sininen, 1976.
Yhtenäistä ja johdonmukaista kuvaa Snellmanin tuotannosta on vaikea hahmottaa –
ja hyvä näin: miksi taiteilijasta pitäisi rakentaa jotain ennalta määrättyä
kohtalonomaista roolia? On terveellistä yrittää paikallistaa ja myöntää myös
harharetket, joita jokaisen taiteilijan uralle väistämättä osuu.
Siksi
uskallankin todeta, että monissa myöhemmän kauden töissä, joissa Snellman
liukuu mystiikan alueelle, hän alistaa värin ja kompositionkin liian
voimakkaasti visiolleen, jolloin teosten intensiteetti heikkenee. Tämä korostuu
varsinkin isoissa triptyykkimäisissä maalauksissa. Ainakin minulle tuli häiritsevästi
mieleen ajatus, että osa niistä muistutti seinämaalauksia varten tehtyjä
luonnoksia. Paljon omakuvia tehnyt Snellman maalasi itsensä usein mukaan näihin
isoihin kankaisiin, mutta ei enää varsinaisena omakuvana, vaan pikemminkin
symbolisella tasolla – ja ehkä juuri tämä tekee niistä hieman ohuita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti